Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko katsoneet Omakannasta, onko tietojanne katseltu luvatta?

Vierailija
24.08.2015 |

Just kävin katsomassa ja huomasin, että Seinäjoen terveyskeskuksesta oli joku käynyt katsomassa sairaskertomustietojani 5 / 14. Asun aivan eri kaupungissa, joskin Etelä-Pohjanmaalla, enkä ole ollut kertaakaan Seinäjoen terveyskeskuksen asiakkaana. 

Sairaanhoitopiirin tunnuksilla tietojani on katsottu kahdestikin, toisen kerran 6 / 14 ja toisen kerran 1 / 15. Olen ollut viimeksi sairaalan asiakkaana polilla 2010. 

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:15"]

Yksityisyydensuoja on etenkin nykypäuvänä äärimmäisen tärkeää. Kyllä siitä täytyy pitää kiinni eikä se ole mitään "oman navan ympärillä pyörimistä".

[/quote]

No on se sillä tavalla, että esim. minä sairaanhoitajana olen hoitanut tuhansia ihmisiä urani varrella. En muista kuin ehkä yhden nimen ulkoa tällä hetkellä. En ole koskaan käynyt katsomassa kenenkään tietoja luvatta (tietenkään) enkä tiedä yhtään tapausta, jossa kukaan olisi. Tiedän, että joku on joskus käynyt luvatta katsomassa omia labratuloksiaan. Ei lääkäreitä tai hoitajia kyllä suuressa mittakaavassa voisi vähempää kiinnostaa jonkin kummin kaiman terveystiedot. 

[/quote]

Varmasti näin, mutta kuten itsekin tiedät, on näitä luvattomia urkintoja tullut julki, ja niistä on myös syytteet luettu. Vain koska sinä et tee jotain, ei tarkoita, ettei joku muu tekisi. Miksi muuten niin montaa kiinnostaa juoruilu, iltapäivälehdet ja Seiska? Ei minua kyllä, mutta montaa muuta. Älä ole naiivi, hoitsu hyvä.

Vierailija
2/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Joku on seinäjoen tk ssa saattanut yrittää avata jonkun potilaan tietoja jolla on sama nimi tai melkein sama henkilötunnus kuin sinulla. Näitä vahinkoja sattuu. Ja yleensä nopeasti huomaa että nyt on väärät paperit auki. Niistä ei tule seuraamuksia koska se pystytään tarkistamaan kuinka kauan tiedoissa on viivytty. Itsekin olen avannut vahingossa väärä än potilaan tietoja. T. Sairaanhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:27"]Ne hoitajat ja lääkärit, joiden kanssa olet asioimassa terveyskeskuksessa / sairaalassa. Mukaanlukien konekirjoittajat, jotka purkavat lääkärien saneluita. 

Nämäkään eivät saa katsella tietojasi esim. kuukauden päästä asioinnista. 
[/quote]

Sanelujono voi olla kuukauden mittainen, vaikkei nykyisellään enää saisi, mutta kun säästetään, sijaisia ei oteta, on ruuhkapiikit käyntimäärissä tiettyinä aikoina jne.
Jos lääkärin sanelemasta kohdasta ei saa tarkalleen selvää, mutta esim. sanan alun kuulee, purkaja voi tarkistaa potilaan papereista, onko tästä ollut aiemmin merkintää. Se merkintä voi olla vuosienkin päässä nykyhetkestä.

Potilasvakuutuskeskukselle luovutetaan aiempia tietoja ilman potilaalle näkyvää merkintää hoitovirheen tutkimisessa. Sitä ei siis saa näkyä potilaalle missään, mutta jonkun nekin tiedot on etsittävä.
Myös vakuutusyhtiöt pyytävät milloin minkäkin lakipykälän perusteella potilaan tietoja korvaustapaukseen liittyen. Vaikka tämä luovutustieto merkitään, tietojen etsimiseksi sihteerin / toimistotyöntekijän on kahlattava kyseisen potilaan paperit läpi joskus pitkälläkin aikavälillä. Laki velvoittaa.

Summa summarum, syy pitää olla, jos papereissa käy, mutta kaikkia syitä ei kirjata.

Vierailija
4/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Kurkkasin omia sivujani keskustelun innoittamana nyt ensimmäistä kertaa. Ja ihmetystähän se aiheutti. Monta epämääräistä käyntiä ja aivan toisesta tksta kuin missä olen kirjoilla. Joten mitäs nyt? Otanko yhteyttä siis siihen tkseen josta tietoja on käyty katsomassa?
Ihmetyttää että kaikilta muilta käynneiltä on kirjoitettu potilaskertomus. Näiltä oudoilta käynneiltä tiedoissani ei ole mitään infoa.

Vierailija
5/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:36"]

Pystyykö niitä tietoja siis katsomaan kuka vain terveysalan henkilö ja mistä päin Suomea vaan? Esim. voiko joku lähäri katsella toisella puoln Suomea asuvan tutun tietoja? En ole koskaan aimmin tätä ajatellutkaan ja nyt alkoi ihan hirvittää, kun en ole koskaan kieltänyt mitään. Sinisilmäisesti vain luottanut kaikkeen. Ei mulla mitään kovin häpeällisiä käyntejä tk:ssa ole, mutta monta uteliasta sairaanhoitaja- ja lähärituttua...

[/quote]Ei toiselta puolelta Suomea näe, mutta oman sairaanhoitopiirin alueen näkee. 
[/quote]

Mutta eihän tämä voi pitää paikkaansa. Tietojani on katsottu eteläpohjanmaan sairaanhoitopiirissä, itse kuulun vaasansairaanhoitopiiriin (pohjanmaa).

- viesti 35

Vierailija
6/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:15"]

Yksityisyydensuoja on etenkin nykypäuvänä äärimmäisen tärkeää. Kyllä siitä täytyy pitää kiinni eikä se ole mitään "oman navan ympärillä pyörimistä".

[/quote]

No on se sillä tavalla, että esim. minä sairaanhoitajana olen hoitanut tuhansia ihmisiä urani varrella. En muista kuin ehkä yhden nimen ulkoa tällä hetkellä. En ole koskaan käynyt katsomassa kenenkään tietoja luvatta (tietenkään) enkä tiedä yhtään tapausta, jossa kukaan olisi. Tiedän, että joku on joskus käynyt luvatta katsomassa omia labratuloksiaan. Ei lääkäreitä tai hoitajia kyllä suuressa mittakaavassa voisi vähempää kiinnostaa jonkin kummin kaiman terveystiedot. 

Vierailija
7/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:10"]

Ap. Joku on seinäjoen tk ssa saattanut yrittää avata jonkun potilaan tietoja jolla on sama nimi tai melkein sama henkilötunnus kuin sinulla. Näitä vahinkoja sattuu. Ja yleensä nopeasti huomaa että nyt on väärät paperit auki. Niistä ei tule seuraamuksia koska se pystytään tarkistamaan kuinka kauan tiedoissa on viivytty. Itsekin olen avannut vahingossa väärä än potilaan tietoja. T. Sairaanhoitaja

[/quote]Silloin sairaskertomukseen merkitään, että on avattu väärän potilaan paperit. 

Vierailija
8/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 00:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:36"] Pystyykö niitä tietoja siis katsomaan kuka vain terveysalan henkilö ja mistä päin Suomea vaan? Esim. voiko joku lähäri katsella toisella puoln Suomea asuvan tutun tietoja? En ole koskaan aimmin tätä ajatellutkaan ja nyt alkoi ihan hirvittää, kun en ole koskaan kieltänyt mitään. Sinisilmäisesti vain luottanut kaikkeen. Ei mulla mitään kovin häpeällisiä käyntejä tk:ssa ole, mutta monta uteliasta sairaanhoitaja- ja lähärituttua... [/quote]Ei toiselta puolelta Suomea näe, mutta oman sairaanhoitopiirin alueen näkee.  [/quote] Mutta eihän tämä voi pitää paikkaansa. Tietojani on katsottu eteläpohjanmaan sairaanhoitopiirissä, itse kuulun vaasansairaanhoitopiiriin (pohjanmaa). - viesti 35

[/quote]Minä esimerkiksi saan etelä-pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella avatuksi Vaasan shp:n alueella asuvan äitini tiedot ja tekemään sähköisen reseptin. Varsinaisia sairauskertomustietoja ei näe. 

Vierailija
9/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:08"]

Ei haittaa jos joku katsoo mun tiedot.

[/quote]Entä sitten jos sinulla olisi sairauskertomuksessa tietoja psykiatrisesta sairastamisesta ja lääkkeiden väärinkäytöstä?

[/quote]

No en ole kyllä alan ammattilainen, mutta eikö juuri tuossa tapauksessa olisi ihan helevetin tärkeää, että tulevien lääkkeiden määräämisen yhteydessä tai valintatilanteessa tms. tiedettäisiin, jos jollain on pohjalla lääkkeiden väärinkäyttöä! Ihan henkilön omaksi parhaaksi.

Vierailija
10/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:44"]Voinko jotenkin katsoa lapseni tietoja tuolta? Siis kyseessä alakouluikäinen, jolla krooninen sairaus. Ja jouduttu paljonkin sairaalassa käymään. Omilla pankkitunnuksilla näin vain omat tietoni.
[/quote]et

Vierailija
11/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:20"]Uskotteko, että kannan toedot hyvin suojattu? jos joku pääsee cia:n tietoihin hakkeroimalla, kanta varmaan läpihuutojuttu. Sillä vois tienata vaik kiristämällä. Samapa tuo jos joku kiinnostuu virtsatietulehduksistani, mutta noin periaatteessa mietin.
[/quote] joka päivähän noita terveysalan ohjelmia päivitetään.

Vierailija
12/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 08:10"]

[/quote]Silloin sairaskertomukseen merkitään, että on avattu väärän potilaan paperit. 
[/quote] höpöhöpö.

Vierailija
13/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 23:00"]"Olen yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Yritys on valtakunnallinen, joten samannimisiä on potilaskannassa paljon. Joskus käyn vahingossa väärän potilaan kortilla, mutta kirjaan sen aina lokitietoihin. Voi olla, että ap:n kohdalla on myös käynyt näin. Minua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään tiedot, paitsi hoitotilanteessa tietenkin."

Haetaanko tietoja ainoastaan nimellä? Eikö siihen tarvita  henkilötunnus, jota ei kahta samanlaista löydy.

Ja kyllä monia kiinnostaa, mieleen muistuu Mika Myllylä, josta tehtiin ennätysmäärä hakuja.
[/quote] julkkisten tietojen katsomista seurataan paremmin, se lukee ohjelmien käyttöohjeissakin. Typerää poliiseilta käydä katsomassa siksi kun oli etukäteen homma tiedossa.

Vierailija
14/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla että esim opiskelija on vahingossa mennyt sinun tietoihin, se kyllä pitäis sitten kirjata sinne ja kirjoittaa oma sekä tehtävänimikke .. :)

Vierailija
15/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää?

Vierailija
16/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:03"]Mistä sen tietää?
[/quote]
Siis mistä näkee?

Vierailija
17/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä systeemiä. Olen laittanut kiellot ja silti sieltä käydään katsomassa vai onko niin, että tulee merkintä, vaikka mitään ei pitäisi näkyä? Vai kielto on turha, kaikki näkee joka tapauksessa.

Vierailija
18/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä siellä on tuollainen kohta et näkee milloin on katsottu jotain?

Vierailija
19/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakanta - terveystiedot - terveystietojen luovutukset. 

Vierailija
20/104 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:04"]

Mä en ymmärrä sitä systeemiä. Olen laittanut kiellot ja silti sieltä käydään katsomassa vai onko niin, että tulee merkintä, vaikka mitään ei pitäisi näkyä? Vai kielto on turha, kaikki näkee joka tapauksessa.

[/quote]Minäkin olen laittanut kiellon, että omasta tk:sta ei saa nähdä sairalaalan tietoja. Tänään tk:ssa kävi ilmi, että ne tiedot näkyy siellä edelleen. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä