Tarhatädit, oletteko koskaan hoitaneet päiväkodin lapsia myös vapaa-ajalla?
Esim. niin, että olette tutustuneet hyvin jonkin hoitolapsen perheeseen ja sitten olleet sille lapselle satunnaisesti lapsenvahtina?
Kommentit (14)
Vähän veikkaan, että varsinkin monen vanhemman tädin voi olla vaikea löytää motivaatiota tuollaiseen oltiin sitten kuinka hyviä ystäviä sen vanhemman kanssa tahansa...
Noh.. Ikään 40. Ja juu, just oli tyttö täällä kylässä. Mutta; siirtyi kesällä toiseen päiväkotiin ja siksi; mulla oli hirmu ikävä ja asiakassuhde oli päättynyt. Asiakkaita kun ei voi kohdella eriarvoisesti eikä noin muutenkaan ole ammatillista. Nyt kun ei ole asiakkuutta ni voin vaan tykätä. Ja juu, on omiakin lapsia. Silti joistain tulee spessurakkaita. Lto.
Joo ei...minä menen kotiin omien lasteni luo. Täytyy sanoa, jäisi varmaan suu auki jos joku ehdottaisi. Ei ole ehdottanut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:34"]
Joo ei...minä menen kotiin omien lasteni luo. Täytyy sanoa, jäisi varmaan suu auki jos joku ehdottaisi. Ei ole ehdottanut.
[/quote]
Mulle yksi naapuri ehdotti yhtiökokouksessa, että josko alkaisin pitämään talon lapsille kerhoa taloyhtiön kerhohuoneella. Vanhemmat pääsisivät kuulemma kauppareisuulle ilman väsyneitä muksuja. Sanoin sille, että sinä s varmaan sitten alat kuskaamaan mut aamuin illoin töihin, kun olet taksikuski. No ukko lopetti siihen....t.lto
Ja varsinaiseen kysymykseen, en ole hoitanut.
Vanhempana en kyllä kehtaisi pyytää moista. Mutta tiedän yhden lapsen, joka oli varmaan noin 1,5-2 v, kun äiti väitteli, ja siis aika pieni vieraan hoitoon, ja kaikki sukulaiset tietty väitösjuhlissa. He kysyivät omahoitajaa päiväkodista lauantaiksi apuun, ja maksoivat hyvin, ja hän suostui. Mutta en usko, että oli "vakioratkaisu"
En ole ollut, mutta jotkut lapset ovat kyllä vuosien mittaan tulleet sen verran rakkaiksi, että ihan hyvin olisin niitä voinut ja voisin joskus iltaisinkin hoitaa, jopa ilmaiseksi/ruokapalkalla. Omia lapsia ei ole.
Nuorena ja lapsettomana hoisin kyllä, Nyt avnhana ja lapsellisena voisin hätätapauksessa hoitaa.
No ainakin sen aloitteen on syytä tulla hoitajalta (tai lapselta itseltään) jos noin tehdään.
Eipä tulisi mieleenkään pyytää hoitotätiä hoitamaan tai tekemään mitään meidän eteen vapaa-aikanaan. Jos joku todella on hoitanut, kuka on tehnyt aloitteen?
.
Tiedän että entinen au pair -perheeni Englannissa on palkannut lastensa päiväkotihoitajan myös kotiinsa silloin tällöin, mutta tämä oli minusta hyvin erikoista.
En ole hoitanut, ja pitäisin ihan älyttömän outona jos joku tuollaista ehdottaisi. Ei olisi kauhean ammatillista minusta.
Vain silloin, jos olette olleet ystäviä tai perhetuttuja jo ennen, kuin lapsi aloitti päiväkodin, muussa tapauksessa se ei kuulu hyviin käytöstapoihin, puhumattakaan moraalista. Eihän päiväkodin henkilökuntaa tai opettajia pyydetä edes fb-kaveriksi, koska silloin joudutaan kiusalliseen tilanteeseen. Enkä usko, että päiväkodin johtaja katsoisi sitä suopein silmin, jos joku päiväkodin täti hoitaisi lasta vapaa-ajalla, ellei kysymyssä ole entinen tuttavuus. Jossakin ollaan jopa niin tarkoja, ettei vanhempia edes vapaa-ajalla tervehditä, joka taas perustuu yksityisyydensuojaan.
Mä tein nuorena sijaisuuksia päiväkodeissa (olin epäpätevä) ja sain just tuollaisen lastenhoitokeikan. Olisinko mä vuoden suunnilleen käynyt niillä hoitamassa lapsia.