Miksi pelästyn yllättäviä ääniä paljon enemmän kuin muut?
Olen huomannut että säpsähtelen todella herkästi kun muut eivät ole moksiskaan.
Mistä se voisi johtua?
Kommentit (9)
Evoluutio on kehittänyt sinua pidemmälle kuin meitä muita. Olet paremmin varustautumaan selviytymään luonnossa.
Ehkä uppoudut tekemisiisi syvemmin kuin muut. Tai sitten sulla on hirmu hiljaa liikkuvia läheisiä. Mulla on molemmat, mun hiippaileva mies saa mut välillä kirkumaan säikähdyksestä - ja se jaksaa ihmetellä, mitä oikein säikyn.
Pahinta on, kun kuulen sen pelaavan koneella toisessa huoneessa ja yhtäkkiä se onkin mun takana. Ei sitä peliä voi niin sekunnissa keskeyttää!
Ensimmäisenä tuli mieleen erityisherkkyys.
M39
Tai sitten olet vain äänille herkkä. Mä olen vieläkin herkkä esim. ovikellon ääni säpsäyttää ja näin on ollut lapsesta asti.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:47"]
Ensimmäisenä tuli mieleen erityisherkkyys.
M39
[/quote]
No jo sieltä pärähti se aistiyliherkkyys!
Tuntuu, että kaikilla on nykyään joku yliherkkyys, onko kukaan meistä enää "normaali"?
No ihan normaalia ja voihan vireystasoakin nostaa, jännittäminen ja jos adrenaliinia on kehossa....no mulla ainakin noiden syiden vuoksi on esiintynyt välillä ylivalppautta. Monet syyt voi tehdä ihmisestä valppaan. Väsymys myösm
Usein säpsähtelijät ja ääniin muita herkemmin reagoivat ovat kasvaneet alkoholistiperheessä. Tottuneet olemaan koko ajan ns. tuntosarvet koholla ja muutenkin varpaillaan.
Itse olen juuri tämmöinen ja kaikki tuntemani säikyt ovat myös kasvaneet ei-niin tasapainoisissa kodeissa.
Et voi olla niin paha kuin (kiva) anoppini. Hän saa kohtauksen pienistäkin äänistä, ja hänen shokkireaktionsa säikäyttää viimein muutkin.