Vehnänorasmehu, huuhaata vai toimiiko oikeasti?
Minulla on ibs joten siksi kiinnostuin. Kovasti sitä kehutaan jokapaikassa. Onko joku käyttänyt? Huomaako vaikutusta? Mistä olette ostaneet ja mihin hintaan? :) En haluaisi pistää rahojani mihinkään turhiin villityksiin, joten kertokaa nyt mielipiteenne :)
Kommentit (20)
En usko että vehnänorasmehussa on mitään supertaikaa mitä ei olisi muissa todella ravintopitoisissa vihreissä ynnä muissa luonnonantimissa. Luonto on täynnä lääkkeitä.
Vihermehuilla saa kyllä ihmeitä aikaan suoliston terveydessä, siinä ravinteet ovat niin helposti saatavana käyttöön. Sen allekirjoitan ja tiedän kokemuksesta. En silti usko että sen on pakko olla juuri vehnänorasmehua, me mehustamme monipuolisesti kaikkea vihreää, salaattia, kurkkua, kaaleja, pinaattia yms. Inkivääriä myös mukaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:17"]
mikä on ibs?
[/quote]
Veikkaan ärsyneen suolen oireyhtymää, irritated bowel syndrome englanniksi.
Sanoisin ap, että katso ennemmin kokonisuutta kun yhtä ruoka-ainetta. Ethän polta ja/tai käytä alkoholia? Niillä saa pahennettua mitä vain sairautta.
Suosittelen katsomaan yleltä toiset aivomme tiededokkarin vatsaan liittyen. Näytetään näköjään seuraavan kerran teemalta 24pv syyskuuta. Muistutusta kännykän kalenteriin! ;)
Tiededokumentti: Toiset aivomme Tutkijat ovat havainneet, että suolistossamme sijaitsee toinen aivokeskus. Sen toiminta säätelee mm. persoonallisuuttamme, ja Parkinsonin taudin kaltaiset aivosairaudet voivat johtua suoliston neuronien rappeutumisesta. http://areena.yle.fi/1-2152568
En usko että vehnänorasmehussa on mitään supertaikaa mitä ei olisi muissa todella ravintopitoisissa vihreissä ynnä muissa luonnonantimissa. Luonto on täynnä lääkkeitä. Vihermehuilla saa kyllä ihmeitä aikaan suoliston terveydessä, siinä ravinteet ovat niin helposti saatavana käyttöön. Sen allekirjoitan ja tiedän kokemuksesta. En silti usko että sen on pakko olla juuri vehnänorasmehua, me mehustamme monipuolisesti kaikkea vihreää, salaattia, kurkkua, kaaleja, pinaattia yms. Inkivääriä myös mukaan.
[/quote]
Vehnänoraassa (tai varmaan muidenkin viljojen oraissa, en tiedä) on kuitenkin periaatteessa kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet B12-vitamiinia lukuunottamatta, sikäli poikkeaa muista vihreistä vihanneksista. Mutta vehnänorassaakin ravintoarvo laskee, kun oraaseen muodostuu ensimmäinen kasvusolmu.
Itse olen orasta kasvattanut ja puristanut mehuksi. Sen olen pannut merkille, että on todellinen tuoretuote, hapettuu nopeasti ilman kanssa tekemisiin joutuessaan ja maku muuttuu. Joten en oikein luota esim. myytäviin jauheisiin. Mehu on todella tymäkkää ja sokerista, itse laimennan vedellä. Siitä en osaa sanoa, kuinka ärtynyt? suoli siihen reagoi, voisin kuvitella, että kannattaa aloittaa varovastimutta ainakin se on todella virkistävää.
On siis todella helppo kasvattaa itse (vaikeusaste sama kuin rai-ruohossa) ja mehua saa aikaan ilman oraspuristintakin, esim. lihamyllyllä tai tehokkaalla sauvasekoittimella. Ei tule kalliiksi, kilo jyviä maksaa muutaman euron ja siitä riittää kasvatettavaa.
En mehun vaikutuksista tiedä, mutta pahaa se on. Hyi olkoon.
En usko että vehnänorasmehussa on mitään supertaikaa mitä ei olisi muissa todella ravintopitoisissa vihreissä ynnä muissa luonnonantimissa. Luonto on täynnä lääkkeitä. Vihermehuilla saa kyllä ihmeitä aikaan suoliston terveydessä, siinä ravinteet ovat niin helposti saatavana käyttöön. Sen allekirjoitan ja tiedän kokemuksesta. En silti usko että sen on pakko olla juuri vehnänorasmehua, me mehustamme monipuolisesti kaikkea vihreää, salaattia, kurkkua, kaaleja, pinaattia yms. Inkivääriä myös mukaan.
[/quote]
Inkivääri on kyllä aika vihoviimeistä, jos suolisto on ärtynyt.
MUlla ainakin se jauhe veteen sekoitettuna saa aineenvaihdunnan liikkeelle eli suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:29"]
En mehun vaikutuksista tiedä, mutta pahaa se on. Hyi olkoon.
[/quote]
Onhan se aika tiukkaa ja yli-imelää kamaa, mutta vedellä laimennettuna maku on miedompi ja raikkaan ruohoisa.
mulla ei ole kokemusta pelkästä vehnänoraasta vaan eräästä toisesta viherjauheesta jossa toki oli myös tota vehnänorasta ja pahaa se ainakin oli... mutta puhdisti elimistöä, tuli paljon finnejä selkään ja naamaan, makean himo loppui. Suoli toimi hiukan paremmin, olisi varmaan pitäyt ostaa lisää mutta ei sitä viherjauhejuomaa saa alas vaikka joisi smoothieen sekoitettuna. Kokeilemalla se selviää toimiiko vai ei, jokainen on yksilö tässä asiassa
Joinviikon kuurin viherjauhetta joka seloitettiin veteen. Oli vehnänorasta, spiruliinaa jne. Sain vain valtavan turvotuksen ja ripulin siitä. Muuta en huomannut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:54"]
Joinviikon kuurin viherjauhetta joka seloitettiin veteen. Oli vehnänorasta, spiruliinaa jne. Sain vain valtavan turvotuksen ja ripulin siitä. Muuta en huomannut.
[/quote]
Mulla tuli spirulinasta myös ripulia, vehnänorasta en ole koklannut koskaan.
No jokohan kohta alkais riittämään luiskavuiskat ja muut merkkilaukut. Alkaa matamilla olemaan aika kokoelma jo. Seuraavaksi voisi siirtyä panostamaan vaatteisiin (ei kukkamekkoihin ja tissiliiveihin).
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:01"]No jokohan kohta alkais riittämään luiskavuiskat ja muut merkkilaukut. Alkaa matamilla olemaan aika kokoelma jo. Seuraavaksi voisi siirtyä panostamaan vaatteisiin (ei kukkamekkoihin ja tissiliiveihin).
[/quote]
? Mitä :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:01"]No jokohan kohta alkais riittämään luiskavuiskat ja muut merkkilaukut. Alkaa matamilla olemaan aika kokoelma jo. Seuraavaksi voisi siirtyä panostamaan vaatteisiin (ei kukkamekkoihin ja tissiliiveihin).
[/quote]
Väärä ketju?
Vehnäorasmehu on sen verran vahvaa ja puhdistavaa että sitä suositellaan otettavaksi vain pieniä määriä aluksi. Muutkin vihermehut ovat hyviä mutta olen itse kasvattanut vehnäorasta ja mehustanut sitä. Nykyään ei ole tilaa siihen ja mietinkin mistä sitä saisi halvalla.
Muutama on kirjoittanut että on saanut turvotusta ja ripulia niin syy on liian suuri annos. Kaikki olemme yksilöitä niin kannattaa kokeilla mitä tahansa tuotetta varovasti hitaasti lisäten annostusta. Näissä terveysruuissa eli luonnonlääkkeissä ei ole vaaraa mutta meillä on niin erilainen koneisto.
Myytävät mehut sisältää vettä 95% eli todella lantrattuja. Kaupallista syistä. Eli kaupalliset voi unohtaa. Pelkkää rahankeräystä, mutta ite kannattaa kasvattaa ja puristaa. On mahtava aine
mikä on ibs?