Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työhönsä tyytymättömät hoitajat eivät vain vaihda työpaikkaa?

Vierailija
17.03.2022 |

En ole itse hoitaja, mutta teen sellaista työtä, jossa säännöllisesti olen hoitoalan ihmisten kanssa tekemisissä. Todella suuri osa heistä valittaa koko ajan oman työpaikkansa asioista: Esimies on hullu narsisti tai vähintäänkin epäpätevä ja puolueellinen, työilmapiiri huono, työt on järjestetty niin huonosti ettei ole aikaa hoitaa niitä vanhainkodin mummoja ja pappoja niin hyvin kuin haluaisi ja sydäntä kivistää kun taas piti jättää joku vain sänkyyn makaamaan, kun ei ollut resursseja... Päiväkodissa suurin piirtein samat ongelmat.

Jos se oma työpaikka on kamala, niin minkä ihmeen takia ettei vaihda? Kysyn aivan vilpittömästi. Nythän on hoitajan markkinat, aivan täysin. Alalla on sellainen työvoimapula, että hoitaja voi valita useista vaihtoehdoista mieleisensä työpaikan tai jäädä tekemään sijaisuuksia, jolloin pystyy täysin päättämään omat työpaikkansa ja työvuoronsa. Ymmärrän, että jos olet joku slaavilaisen kirkkokulttuurin tutkija, niin työpaikkoja ei vain kauhean paljon ole, silloin on pysyttävä siinä paikassa minkä sattuu saamaan, vaikka esimies olisi millainen tyranni ja työtaakka järjetön. Mutta minkä ihmeen takia hoitajat sinnittelevät työpaikassa, jota vihaavat?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, tätä minäkin ihmettelen. Ja olen ruvennut sanomaankin ihan suoraan työkavereille, jotka valittavat kaikesta koko ajan, että täällähän ei ole mikään pakko sun olla, oletko miettinyt työpaikan vaihtoa? Terveisin lähäri.

Vierailija
2/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut. Uusi paikka oli sitten ihan kamala. Vaihdoin uudelleen ja täällä viihdyn kyllä. Työ on raskasta. Olen miettinyt muutakin alaa, mutta ei kiinnosta. Kun tulin hoitoalalle niin työtahti ja koko hoito kulttuuri oli eri. Kaikki on muuttunut. Hoitajat ei viihdy enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska samat ongelmat toistuu joka paikassa. Pitäisi vaihtaa alaa ja moni pelkää liikaa sitä hyppyä tuntemattomaan.

Mutta suosittelen vahvasti, oli elämäni paras päätös  ( vaikka edelleen neljä vuotta vaihdon jälkeen painajaisia alasta näenkin)

Vierailija
4/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinne hakeutuu empaattisia ja auttamishaluisia ihmisiä, ja jos tilanne on nyt jo huono, niin voi olla ettei osa halua siks lopettaa kun miettii että tilanne pahenis vaan. Harmi, koska ihmisen kuitenkin lähtökohtasesti tarvis pitää itseään ja hyvinvointiaan itselle tärkeimpänä, eikä niitä muutoksia tuu jos tarpeeks moni vaan suostuu jatkamaan epäinhimillisissä työoloissa.

Vierailija
5/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, tätä minäkin ihmettelen. Ja olen ruvennut sanomaankin ihan suoraan työkavereille, jotka valittavat kaikesta koko ajan, että täällähän ei ole mikään pakko sun olla, oletko miettinyt työpaikan vaihtoa? Terveisin lähäri.

Ne eivät vaihda työpaikkaa yhdestä syystä: nykyinen työ on sekä palkan että olosuhteiden osalta paras johon ne niiden on mahdollista päästä.

Neuvotteluvoima on pyöreä nolla kun pöydän kummallakin puolella tiedetään tämä fakta vaikka sitä ei saakaan sanoa ääneen.

Vierailija
6/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en käytä länsimaista terveydenhuoltoa tai muita palveluita, työntekijöillä on huonot työolosuhteet, joka on mun arvojen vastaista.

Vierailija
7/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se on sen parempaa?? Joka paikassa on työvoimapula, yksityiselle en lähde (olen kaupungin työntekijä), tuleva sote muuttaa joka tapauksessa kuviot joka paikassa. Ja täydet lomat pidättelee. Työ on silti melko persiistä mutta ei tässä ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin sinnitellä.

Vierailija
8/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska samat ongelmat toistuu joka paikassa. Pitäisi vaihtaa alaa ja moni pelkää liikaa sitä hyppyä tuntemattomaan.

Mutta suosittelen vahvasti, oli elämäni paras päätös  ( vaikka edelleen neljä vuotta vaihdon jälkeen painajaisia alasta näenkin)

Ei ole samanlaista joka paikassa. Ainakin omassa kaupungissani on alan väellä oikein hyvin tiedossa ne paikat, jossa mikään ei toimi ja hoitajan selkänahasta revitään viimeisetkin hiet. Ja sitten tiedetään myös ne hyvämaineiset paikat, joissa esim. esimiestyö toimii, on hyvä henki, tarjotaan mahdollisuuksia kouluttautua, työt on järjestetty hyvin. Itse vaihdoin vuosi sitten tällaiseen hyvämaineiseen, jotakin palkintojakin saaneeseen yksikköön ja ero entiseen on kuin yöllä ja päivällä. Nyt on joka kerta kiva lähteä töihin. Vaihtaminen kannattaa.

Vierailija
9/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joka työpaikalla hoitoalalla on ne samat ongelmat.

Vierailija
10/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole samanlaista joka paikassa. Ainakin omassa kaupungissani on alan väellä oikein hyvin tiedossa ne paikat, jossa mikään ei toimi ja hoitajan selkänahasta revitään viimeisetkin hiet. Ja sitten tiedetään myös ne hyvämaineiset paikat, joissa esim. esimiestyö toimii, on hyvä henki, tarjotaan mahdollisuuksia kouluttautua, työt on järjestetty hyvin. Itse vaihdoin vuosi sitten tällaiseen hyvämaineiseen, jotakin palkintojakin saaneeseen yksikköön ja ero entiseen on kuin yöllä ja päivällä. Nyt on joka kerta kiva lähteä töihin. Vaihtaminen kannattaa.

Mukava kuulla. Missä kaupungissa ?

Vierailija
11/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne jo 50 täyttäneet, koko ikänsä hoitoalalla muka pääsisivät töihin?

Vierailija
12/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä varmaan saisi ääneen sanoa, mutta kyllä ainakin lähihoitajissa on paljon ihmisiä, jotka nyt vain käyvät töissä sen pienen palkkapussin takia, eikä heillä ole mitään kiinnostusta itseään kehittää, kouluttautua (vaikka työnantaja siihen tarjoaisikin mahdollisuuden) eikä he omaa uraansa suunnittele mitenkään. Kunhan käyvät töissä ja valittavat. Tietysti on aina poikkeuksiakin, mutta he melkein aina sitten jatkavatkin amkiin opintojaan. 

Vierailija
13/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisko vaikka se syy, että sillä ei alan oloja saada paremmiksi. Kehoitatko myös muun alan työtaistelutoimien aikaan että vaihda kivempään työpaikkaan?

Ja mitä luulet tapahtuvan erityisalojen osaamiselle ja hiljaiselle tiedolle jos tämä on ainoa keino? Ja missä niitä paikkoja on?

Itse vaihdoin lähes kokonaan alalta pois mutta kaikille tämä ei ole mahdollista.

Vierailija
14/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin toiseen, paremmin johdettuun ja parempipalkkaiseen hoitoalan työpaikkaan esim?

Vierailija
15/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä ole osaamista mihinkään.

Vierailija
16/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joka työpaikalla hoitoalalla on ne samat ongelmat.

Mikä pakko se on hoitoalalle jäädä. Nykyisin on kovin yksinkertaista vaihtaa alaa. 

Vierailija
17/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen suuri ajattelija siellä.

Vierailija
18/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johonkin toiseen, paremmin johdettuun ja parempipalkkaiseen hoitoalan työpaikkaan esim?

Missä sellaisia on?

Vierailija
19/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sama kysymys kaikkien muiden alojen tyytymättömille edustajille.

Vierailija
20/50 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat pääosin perusruikuttajia, joille mikään ei kelpaa. Ihan sama minne vaihtaisivat niin aina sama ruikutus jatkaisi. Joillain on elämäntehtävänä valittaa ja valittaa ja valittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi