Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi leirikouluun eikä ole juuri ollut poissa kotoa.

Vierailija
24.08.2015 |

Lapsi (12v) lähdössä nyt syksyllä leirikouluun. Lapsi ei ole juurikaan ollut yötä poissa kotoa. Muutaman kerran luokkakaverin luona yhden yön sekä joskus pienenä isovanhemmilla yhdn yön.
Pelottaa miten sujuu. Meillä ei ole mahdollisuutta hakea pois jos ikävä iskee.
Haluaa itse lähteä. Kerran lähti reippaana leirille, mutta yhden yön jälkeen piti hakea kotiin kun ikävä oli niin kova.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilkeitäkin kommentteja. Meillä samanikäinen poika myös lähdössä leirikouluun ja on vähän jännitystä ilmassa. Ollut kyllä yötä pois useasti, kavereilla ja mummolassa jne. Mutta ei näin pitkään muistaakseni koskaan. Herkälle lapselle jännä paikka vaikka tuttu kaverit ja aikuiset mukaan. Tsemppiä!

Vierailija
22/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:28"]Siis 12-vuotias jo ja eikä ole ollut öitä pois kotoa juurikaan?! No nyt on jo korkea aika! Säälittää nämä lapset, joilta jää kaikki kivat lastenleirit ja muut yökyläilyt väliin, kun vanhemmat takertuu liikaa! Johan lasta kiusataan kohta tuollaisen takia.... Huh huh.
[/quote]

Pistetään paremmaksi. Itse olin ekan kerran yökylässä 16v. Ja sitten syksyllä muutin opiskelija asuntolaan. Ei mulla ainakaan lapsena ollut mikään hinku päästä yökylään, vaikka en ollut arka enkä ujo. Hyvin oon elämässä pärjännyt. Eikä kukaan ole ikinä kiusannut asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaan tähän väliin "ohjaajan" näkökulma leireistä yms. Eli olin kesällä kolmen 12-13-vuotiaan pojan kanssa viikon kesäleirillä. Ensimmäisenä iltana yksi pojista alkoi ikävöidä kotiin, mutta sain pojan rauhoitettua ja nukkumaan. 

Sama koti-ikävä jatkui koko viikon olipa aamu, päivä tai ilta. Jouduin joustamaan omista velvollisuuksistani, koska minun piti olla läsnä tälle pojalle. Väsyin itsekin asiaan niin paljon, että lopulta vein pojan ea-tädin luokse, joka sitten kävi kolmena viimeisenä iltana nukuttamassa pojan. 

Olin leirin aikana yhteydessä myös pojan äitiin, joka sanoi topakasti, ettei hae poikaa pois. Viikon leiri oli ensimmäinen niin pitkä aika olla erossa vanhemmista, jotka olivat eronneet kaksi vuotta aiemmin. 

Tällä lyhyellä kertomuksella haluan sanoa, että laske poikasi hyvillä mielin leirikouluun. Oletan, ettei leirikoulu kestä kuin 2-3 yötä? On hyvä olla erossa vanhemmista ja aloittaa parista yöstä. Ja vaikka lapsi/ opettaja soittaisi leirikoulusta, että lapsi haluaa kotiin, niin pysyt tiukkana. Lapsen on opittava joskus kovemman kautta asioita. 

Vierailija
24/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on vielä niin pieniä, että leirikoulut eivät vielä ole ajankohtaisia, mutta mielenkiinnosta kysyn: Kuinka paljon ne sitten maksavat? Ilmeisen paljon, jos ei ole ollut varaa? Pitääkö minun alkaa säästää leirikoulutahastpa jo nyt?

Vierailija
25/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirikoulutahastoa siis!

Vierailija
26/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoa! Kolmas kerta toden sanoo? :D

Vierailija
27/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea äiti, jos et tuon vertaa ota selvää! En tiedä ketään, jolla ei leirikouluja ole. Meidän lapsi oli nelosella viisi päivää Suomessa leirillä, kutosella jo viikon ulkomailla.

Ja todellakin kuulin näistä leireistä ekan kerran, kun esikoinen oli noin viiden. Miten joku voi välttyä tiedolta??

Enkä tajua tuota rahaselitystä. Täysin tekosyy.

Vierailija
28/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä eskarissa vielä siitä mitään puhetta ollut. Vasta koulussa muistaakseni 2. luokalla oli puhetta. Ja kuten sanoin, miten poissaoloja harjoitellaan kun ei pääse luokkakavereille yökylään ja kesäleireihin ei ole varaa? Mummolassa yökyläily on yhtä kun olisi kotona kun ihmiset ja paikat tutut.
Ap

Vierailija
29/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa avutonta! Ei meillekään siitä tiedotettu, vaan selvisi kun juttelin muiden äitien kanssa. Eikö lapsella siis yhtään kaveria ja neljässä vuodessa ette saa yhtään mitään säästöön? Miksette ole hommanneet lastensuojelusta tukiperhettä?

Vierailija
30/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeellisiä ilkeitä kommentteja täällä???? En ymmärrä, älä välitä, ap.

Vierailija
31/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta kokemuksesta voin sanoa että se eka ilta on pahin. siten kun siitä sitkeästi selvitään niin leirillä on loppujen lopuksi ihan kivaa :)

Vierailija
32/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole sukulaisia? Kummeja?

Vierailija
33/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei siis aiemmin käynnyt leireillä (esim. järjestöjen järjestämät) rahanpuutteen vuoksi. Nyt kyse koulun leirikoulusta johon kerätty rahaa myyjäisillä jne.
Olemme pienituloisia mutta ei niin köyhiä että saatais jotain tukia. Lisäksi paljon lääkäri- ja lääkekuluja.

Sukulaisten kanssa ei juuri olla tekemisissä eikä kummeja kiinnosta lapsen asiat.
Ap

Vierailija
34/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avutonta yhtä kaikki. Kaikenlaiset pellet sitä lisääntyykin!

Vierailija
35/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ne leirikoulut siis maksaa? Pitääkö mun alkaa jo nyt säästämään, vaikka lapset ei oo vielä edes päiväkodissa?

Vierailija
36/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kanssa pn syytä keskustella useaan kertaan ennakkoon, miten hienoa on, että hän saa tilaisuuden päästä tällaiseen leirikouluun, miten erilainen ja kehittävä kokemus se on tulevaisuudenkin kannalta sekä miten todennäköistä on, että kaikilla tilee koti-ikävä, mutta tarkoitus on, että sitä oppii kestämään. Ei siis anneta periksi heti. Äiti opettelee sitten kotona luottamaan lapsen omiin kykyihin.

Vierailija
37/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin samassa tilanteessa kun poika lähti leirikouluun muutama vuosi sitten. Ei ollut yökyläillyt muualla kuin mummolassa ja vähän arkakin oli luonteeltaan. Mutta hyvin pärjäsi ja viihtyi, ei ollut mitään ongelmaa tai ei ainakaan niin isoa että olisi kotiin asti tullut tietoa.. Aika tiivis aikataulu oli leirillä ja paljon puuhaa, uskon sen auttaneen siihen ettei ehtinyt ikävöidä. Tsemppiä Ap, leirihän voi mennä ihan hyvin ilman ikävöintiä.- Ja meillä tiedettiin tulevasta leirikoulusta vasta vajaata vuotta aiemmin, ei suinkaan esikoulussa. Tämä siis noihin aiempiin kommentteihin.

Vierailija
38/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kärsin pienenä koti-ikävästä. Jännä vain, että se oli vähän valikoivaa. Saatoin olla mummon ja papan kanssa viikon ulkomailla eikä mitään ongelmaa ollut. Sitten taas mökkireissu jossain korvessa aiheutti järkyttävän koti-ikävän ja kotiin oli pakko päästä. Luulisin siis, että jos on tarpeeksi hauskaa puuhaa koko ajan, niin leiristä ei tule ongelmaa.

Pakkohan se on totutella, tuon ikäisellähän on kohta jo mahdollisesti rippileirit ja muutkin edessä.

Vierailija
39/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä stressaa kun ei lapsikaan stressaa. Jos iskee koti-ikävä niin sitten iskee, ei siihen kuole. Luota lapseesi ja hänen opettajaansa.

Vierailija
40/45 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:28"]

Siis 12-vuotias jo ja eikä ole ollut öitä pois kotoa juurikaan?! No nyt on jo korkea aika! Säälittää nämä lapset, joilta jää kaikki kivat lastenleirit ja muut yökyläilyt väliin, kun vanhemmat takertuu liikaa! Johan lasta kiusataan kohta tuollaisen takia.... Huh huh.

[/quote]

No ei noita öitä kotoa ilman vanhempia nyt niin hirveästi kerry. Meillä lapsi on ollut mummolassa öitä, kaverilla yökylässä jne. Mutta eihän tuo saldo nyt niin paljon ole vielä 12-vuotiaana. 

Leirikoulu on kuitenkin yksi tapa kerryttää sitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän