Suomalainen ruoka on tappavan tylsää arkimössöä
Samoja sörsseleitä voi syöttää vauvasta vaariin ja mikään ruoka ei juurikaan herätä tunteita, koska maustamista ei täällä osata eikä mauttomasta mössöstä juurikaan edes erota mitä ainesosia on käytetty. Esimerkiksi makaronilaatikko, mauton mössö johon lapataan kasa ketsuppia jotta menisi paremmin kurkusta alas. Jälkiruuaksi vanilijajäätelöä ja mauttomia mansikoita. Juhlaruokina erilaisia mössölaatikoita tai pataa missä kaikki on sulautunut yhdeksi puuroksi. Aamupuurosta nyt puhumattakaan, mitä ihmettä oikeasti? Lihat jätetään maustamatta ja kypsennetään sitkeäksi klöntiksi, jota saa repiä hampaankoloista vielä viikko aterioinnin jälkeenkin. Sitten mennään ulkomaille omat puurot ja leivät mukana ja valitetaan ettei paikallinen ruoka sovi suomalaiseen suuhun..
Kommentit (359)
Olen opintojen ohessa kaupan kassalla töissä ja väitän, että minulla on aika hyvä käsitys mitä suomalaiset syö. Toki Keskon liikkeissä usein käy hieman varaakkaampaa ja laatua arvostavampaa väkeä kuin vaikka Siwassa, mutta silti.
Aivan järkyttävän paljon menee eineksiä, valmis laatikoista lihiksiin ja nugetteihin. Varsinkin lapsiperheillä ja yksinasuvilla nuorilla (erityisesti pojat). Mutta. Riippuu hieman kaupasta, mutta kyllä moni ostaa kasan yrttejä ja arvostaa laadukasta ruokaa. Näitä löytyy todella paljon, varsinkin keskustassa ja esimerkiksi Roihuvuoressa.
Kuitenkin se on hauskaa kun huomaa eron kun on aasialaisia täällä asuvia asiakkaita. Se on lähes aina pelkkiä tuoreita kasviksia ja maustamatonta lihaa ja sieniä yms. Ei muroja, juustoa, jugurttia tai edes leipää. Turhaahan se on, kasviksista saa kuitua.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:50"]Miksei Suomessa saa syödä suomalaista ruokaa vaan pitää syödä jotain saatanan maalaisranskalaista ja thairuokaa
[/quote]
Ei kukaan ole noin sanonut. Suomessa voitaisiin syödä ihanaa tuoretta ja hyvin maustettua ruokaa nakkikastikkeeseen ja jauhelihakeiton sijasta.
Miten ois vaikka paistettu kala kivan tuoreen salaatin kanssa ja uusien pottujen. Tai punajuuriporkkana kasvispihvit perunamuusin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:50"]
Miksei Suomessa saa syödä suomalaista ruokaa vaan pitää syödä jotain saatanan maalaisranskalaista ja thairuokaa
[/quote]
Mun mielestä suomalainen ruoka on ihanaa, mutta ihmetteln ylikypsentämisen villitystä. Vihanneksiakin keitetään niin, että hajoavat mössöksi. Liha pitää paahtaa kuivaksi, mikä ei siis ole se ainoa vaihtoehto verta valuvalle pihville. Liha voi olla kypsää, vaikka onkin mehukasta.
Yritän ostaa maukkaampaa juustoa ja parempaa leipää kuin Oltermanni ja Ruispalat niin usein kuin mahdollista, mutta 5-henkisessä perheessä on usein ajateltava myös kilohintaa ja se mauton leipä ja kuminen juusto menevät siksi ihan arkena. Suomessa se rasvattomin ja mauttomin on halvinta, monessa muussa maassa kalleinta (=dieettiruokaa).
Suomalaisessa ruoassa ei ole mitään vikaa, mutta raaka-aineet ovat usein luvattoman ankeita (marinoitu liha yms.)
[/quote]
Iso osa näistöä "mehukkaista" pihveistä on aivan karmean makuisia. Vaikka menisit ihan kunnon ravintolaan ja tilaat kypsän mihvin niin se on melkein puoli raaka ja karmean makuinen.
Kanassa tuo "ylikypsentäminen" on erittäin suositeltavaa. Sillä olen niin monet kerrat nähnyt kun ihmiset saa mahataudin kanasta.
Minä ainakin syön kasvikset joko raakana tai kunnolla kypsyneinä. Siinä välimuotona ne on suorastaan pahoja
[/quote]
Voi luoja. Kyllä kokki nyt pentule osaa kanan paistaa ilman, että se on kuiva korppu! Usein tosin saa näitä ylikypsiä. Ja mössö ei ole kunnolla kypsynyt vaan ylikypsynyt.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:03"]
Pulla nyt on täysin keinotekoista muutenkin eilkä sitä pitäisi kenenkään syödä.
[/quote]Mitä tämä tarkoittaa? Kun minä leivon pullaa, niin mikä siinä on keinotekoista?
[/quote]
Oikeastaan kaikki. Luettele minulle pullan ainesosat jota ei ole teollisesti valmistettu eikä lisätty lisäaineita?
Myöskään suurin osa mausteista ei todellakaan ole luonnollisia. Suola taitaa olla harvoja mitä esiintyy luonnossa siinä muodossa.
[/quote]
Suurin osa mausteista nimenomaan esiintyy ihan luonnollisesti :D Yrtit, niiden siemenet, erilaiset kasvikset kuivattuina ja jauhettuina, kaneli, pähkinät, hedelmät, pippurit, kasvien juuret ja kukat yms. yms.
[/quote]
Onko sinulla mitään tajua miten paljon suurinta osaa noista on prosessoitu? Jos ostat siis noita kaupasta.
Iso osa noista mausteista joita perusmarketissa myydään on tehokasvatettuja ja näin ollen jalostettuja.
Eikä noista monikaan ole suoraan luonnollinen. Kuivatut kasvikset nyt ovat. Mutta monia muita on jouduttu käsittelemään paljonkin jotta niistä saa sen mausteen irti.
Yrtit ovat tietenkin aivan luonnollisia. Eli niitä voi syödä vaikka sellaisenaan.
Mutta ei noita mausteita hyvässä ruoassa tarvitse ollenkaan. Jos joku ruoka ei maistu muka hyvältä ilman mausteita niin miksi edes syö sellaista ruokaa?
[/quote]
Olet kyllä niin idiootti ettei mitään rajaa. Menepä kokkikouluun, avaa reseptikirja tai vaikka vaan TV tai kysy AMMATTILAISELTA, niin ymmärrät miten väärässä olet.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:50"]Miksei Suomessa saa syödä suomalaista ruokaa vaan pitää syödä jotain saatanan maalaisranskalaista ja thairuokaa [/quote] Ei kukaan ole noin sanonut. Suomessa voitaisiin syödä ihanaa tuoretta ja hyvin maustettua ruokaa nakkikastikkeeseen ja jauhelihakeiton sijasta. Miten ois vaikka paistettu kala kivan tuoreen salaatin kanssa ja uusien pottujen. Tai punajuuriporkkana kasvispihvit perunamuusin kanssa.
[/quote]
Paistettu kala olikin mm. tuohon ketjuun linkatun "suomijunttien markettipaska"-kuvan taustalla olevan tutkimuksen perusteella suomalaisten lempiruokaa. Toki se on useimmiten kasvatettua lohta, eikä itse pyydettyä villiä kalaa, mutta kumminkin.
Itse olen eri mieltä, mutta nauratti niin paljon hollantilaisen mieheni ilme kun maistoi kaurapuuroa. Maistuu kuulemma pahvilta ja koostumus inha. Kaurapuurohan herkkua ruispuuroon verrattuna omasta mielestäni. :P Niin ja riisipiirakat myös mauttomia (onhan ne mutta nam), meni alas vaan chilisoosin kera. Maksalaatikko oksettavaa ja makaronilaatikko tosiaan mautonta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:50"]Miksei Suomessa saa syödä suomalaista ruokaa vaan pitää syödä jotain saatanan maalaisranskalaista ja thairuokaa [/quote] Ei kukaan ole noin sanonut. Suomessa voitaisiin syödä ihanaa tuoretta ja hyvin maustettua ruokaa nakkikastikkeeseen ja jauhelihakeiton sijasta. Miten ois vaikka paistettu kala kivan tuoreen salaatin kanssa ja uusien pottujen. Tai punajuuriporkkana kasvispihvit perunamuusin kanssa.
[/quote]
Paistettu kala olikin mm. tuohon ketjuun linkatun "suomijunttien markettipaska"-kuvan taustalla olevan tutkimuksen perusteella suomalaisten lempiruokaa. Toki se on useimmiten kasvatettua lohta, eikä itse pyydettyä villiä kalaa, mutta kumminkin.
[/quote]
Ei kovin moni sitä kalaa kyllä osta, olen töissä huomannut. Toki osa, mutta makkaraa ja kanasuikaleita yms menee hervottomasti.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:53"]Ap ei taida vaan osata tehdä ruokaa joten käy aina mäkissä syönässä pulkamössöhampurilaisia
[/quote]
Meillä syödään kuule ihan omin pikku kätösini vääntämään ruokaa kotona, tosin ei mitään makaroni laatikoita. Hampparilla käyty viimeksi Amerikassa, tosin ei pikaruokalassa. Tässäpä hyvä vertaus, suomalainen arkiruoka on kuin mäkkärin hampurilainen ja hyvä suomalainen ruoka on kunnon ravintolan hampurilainen, sama ruoka eri maku. Tosin hampurilainen ei ole suomalainen ruoka mutta se onkin nyt esimerkki.
[/quote]
Tämä vertaus pitää sisällään myös sellaisen vitsin että se kunnon ravintolan hampurilainen ei koskaan ole "finnish style". Miksihän.
Mä olen jo vuosia ihmetellyt tätä ruokien suomalaistamista. Se tuntuu tarkoittavan poikkeuksetta sitä, että ruuasta tehdään mautonta ja rumannäköistä, mutta halpaa, ja annoskoko on iso. Vertaa vaikka suomalaista kebabia tai pizzaa tai spagetti bolognesea tai risottoa alkuperäisiin...ei voi muusta kuin nimestä tajuta, että kyseessä on olevinaan sama tuote. Kaiken Suomessa tarjottavan on oltava aneemista sotkua harmaan ja ruskean eri väreissä, useimmat ruuat ovat mössömäisiä rakenteeltaan, kaikki pilataan jollain ketsupilla, kaiken on oltava mietoa ja haaleaa ja maustamatonta..Uusimpana vetona joku Oltermanni cheddar ja tilsit, en edes halua maistaa..Valion sivuillakin näitä myydään sillä, että ovat mietoja. Eli siis mautonta kumimaista sotkua.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:43"]Itse näen paljonkin vaihtoehtoja siinä mauttoman suomalaisen ja tulisen intialaisen välillä. En koskaan oppinut kokkaamaan suomalaista ruokaa, sillä en ensimmäiset 20 vuotta elämästäni juurikaan välittänyt syömisestä. Se oli kodin ja ympäristön malli. Vasta Japaniin muutettuani kiinnostukseni maukkaaseen ja terveelliseen ruokaan heräsi. Löysin ruokakulttuurin joka osaa maustaa, mutta myös korostaa yksinkertaisten raaka-aineiden omia hienoja makuja. Opin kokkaamaan ja makuaistini on tarkentunut huomattavasti. Ja lapsi syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin.
[/quote]
Japanilainen ruoka ei ole turhaan ylistetty. Pyhäkolminaisuus: soijakastike, sake ja mirin. Niillä pääsee jo tosi pitkälle.
Ja juustot on jotain muovilta maistuvaa rasvatonta arkijuustoedamia. Rasvanvälttelyhysteria on saanut aikaan sen että kaikesta tehdään rasvatonta ja mautonta. Vituttaa kun lähikauppa on S-market ja maustamatonta lihaa ei juurikaan ole tai jos on niin kilon paketeissa. Broilerit on kaikki kuorrutettu sillä oranssilla mönjällä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:41"]
Mausteita niin että suu palaa?
[/quote]
On muitakin mausteita kuin tulisia. Samoin voi käyttää vaikka tuoreita yrttejä. Tai mitä vaan mitä kaapista löytyy, ruuan saa maistumaan 100x paremmalta kun sen makuja korostetaan mausteilla.
Lapset eivät tykkää mausteista, enkä viitsi kahta ruokaa tehdä.
Tässä maassa on aina oltu rutiköyhiä, ruoka on ollut pelkkää mahan täytettä. Siksipä ruokakulttuuri on täällä mitä on.
Ostin marinoituja lihoja tarjouksesta, syötiin mutta pahaa oli.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:46"]
Tässä maassa on aina oltu rutiköyhiä, ruoka on ollut pelkkää mahan täytettä. Siksipä ruokakulttuuri on täällä mitä on.
[/quote]
Aina?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:45"]
Lapset eivät tykkää mausteista, enkä viitsi kahta ruokaa tehdä.
[/quote]
Kannattaisiko opettaa tykkäämään, sitten mennään ulkomailla mäkkäriin kun lapsille ei oikea ruoka kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:53"]Ap ei taida vaan osata tehdä ruokaa joten käy aina mäkissä syönässä pulkamössöhampurilaisia
[/quote]
Meillä syödään kuule ihan omin pikku kätösini vääntämään ruokaa kotona, tosin ei mitään makaroni laatikoita. Hampparilla käyty viimeksi Amerikassa, tosin ei pikaruokalassa. Tässäpä hyvä vertaus, suomalainen arkiruoka on kuin mäkkärin hampurilainen ja hyvä suomalainen ruoka on kunnon ravintolan hampurilainen, sama ruoka eri maku. Tosin hampurilainen ei ole suomalainen ruoka mutta se onkin nyt esimerkki.