Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruoka on tappavan tylsää arkimössöä

Vierailija
23.08.2015 |

Samoja sörsseleitä voi syöttää vauvasta vaariin ja mikään ruoka ei juurikaan herätä tunteita, koska maustamista ei täällä osata eikä mauttomasta mössöstä juurikaan edes erota mitä ainesosia on käytetty. Esimerkiksi makaronilaatikko, mauton mössö johon lapataan kasa ketsuppia jotta menisi paremmin kurkusta alas. Jälkiruuaksi vanilijajäätelöä ja mauttomia mansikoita. Juhlaruokina erilaisia mössölaatikoita tai pataa missä kaikki on sulautunut yhdeksi puuroksi. Aamupuurosta nyt puhumattakaan, mitä ihmettä oikeasti? Lihat jätetään maustamatta ja kypsennetään sitkeäksi klöntiksi, jota saa repiä hampaankoloista vielä viikko aterioinnin jälkeenkin. Sitten mennään ulkomaille omat puurot ja leivät mukana ja valitetaan ettei paikallinen ruoka sovi suomalaiseen suuhun.. 

Kommentit (359)

Vierailija
201/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:43"]Ja juustot on jotain muovilta maistuvaa rasvatonta arkijuustoedamia. Rasvanvälttelyhysteria on saanut aikaan sen että kaikesta tehdään rasvatonta ja mautonta. Vituttaa kun lähikauppa on S-market ja maustamatonta lihaa ei juurikaan ole tai jos on niin kilon paketeissa. Broilerit on kaikki kuorrutettu sillä oranssilla mönjällä.
[/quote]

Vahingossa alapeukutin! Ihan totta kaikki kertomasi. Minusta myös suolan vältteleminen on mennyt monilla liiallisuuksiin. Suola korostaa sopivasti lisättynä ruoan makua. Suolaton ruoka on kamalaa.

Vierailija
202/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se ruoka on ihan sellaista mössöä, minkälaisen siitä teet. Ei ole missään käsketty tekemään huonoa ruokaa, koska olet suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukavaa, että ap on itse niin paljon parempi kuin suomalaiset

Vierailija
204/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suialainen ruoka kuvastaa suomalaista ihmistä; väritöntä, mautonta, tasaista mössöä.

Vierailija
205/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:58"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:50"]Miksei Suomessa saa syödä suomalaista ruokaa vaan pitää syödä jotain saatanan maalaisranskalaista ja thairuokaa [/quote] Ei kukaan ole noin sanonut. Suomessa voitaisiin syödä ihanaa tuoretta ja hyvin maustettua ruokaa nakkikastikkeeseen ja jauhelihakeiton sijasta. Miten ois vaikka paistettu kala kivan tuoreen salaatin kanssa ja uusien pottujen. Tai punajuuriporkkana kasvispihvit perunamuusin kanssa. [/quote] Paistettu kala olikin mm. tuohon ketjuun linkatun "suomijunttien markettipaska"-kuvan taustalla olevan tutkimuksen perusteella suomalaisten lempiruokaa. Toki se on useimmiten kasvatettua lohta, eikä itse pyydettyä villiä kalaa, mutta kumminkin. [/quote] Ei kovin moni sitä kalaa kyllä osta, olen töissä huomannut. Toki osa, mutta makkaraa ja kanasuikaleita yms menee hervottomasti.

[/quote]

Meillä syödään paljon kalaa, mutta emme me sitä kaupasta osta kuin aniharvoin. Mies kalastaa ja jos ei ole itse saatua, ostetaan mieluummin kauppahallista ja esim. muikut torimyyjältä. 

Vierailija
206/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:55"]

Olen opintojen ohessa kaupan kassalla töissä ja väitän, että minulla on aika hyvä käsitys mitä suomalaiset syö. Toki Keskon liikkeissä usein käy hieman varaakkaampaa ja laatua arvostavampaa väkeä kuin vaikka Siwassa, mutta silti. Aivan järkyttävän paljon menee eineksiä, valmis laatikoista lihiksiin ja nugetteihin. Varsinkin lapsiperheillä ja yksinasuvilla nuorilla (erityisesti pojat). Mutta. Riippuu hieman kaupasta, mutta kyllä moni ostaa kasan yrttejä ja arvostaa laadukasta ruokaa. Näitä löytyy todella paljon, varsinkin keskustassa ja esimerkiksi Roihuvuoressa. Kuitenkin se on hauskaa kun huomaa eron kun on aasialaisia täällä asuvia asiakkaita. Se on lähes aina pelkkiä tuoreita kasviksia ja maustamatonta lihaa ja sieniä yms. Ei muroja, juustoa, jugurttia tai edes leipää. Turhaahan se on, kasviksista saa kuitua.

[/quote]

Minusta on outoa tämä "Toki Keskon liikkeissä usein käy hieman varaakkaampaa ja laatua arvostavampaa väkeä kuin vaikka Siwassa". Kuinka niin, vaikka Siwan hinnat ovat ainakin meillä kalliimpia kuin K- ja S-marketeissa?

Kaupungissa voi pitää paikkansa tämä "olen kaupan kassalla töissä ja väitän, että minulla on aika hyvä käsitys mitä suomalaiset syö."  Me täällä maalla syömme sitä, mitä itse kasvatamme, pyydystämme ja poimimme, tai jota ostamme suoraan tuottajalta tai haemme omasta navetasta. 

Esimerkkinä oman perheeni ruuista: kaupan kassalla ei näy hirvenliha, sorsa eikä muu riista, ei perunat, porkkanat eikä muut oman kasvimaan tuotteet, ei marjat eikä sienet, ei kalat, ei tuottajalta ostettu sianpuolikas. Kaupan kassalla voisit päätellä, että meillä syödään vaan leipää, maitotuotteita, harvemmin broileria, jauhelihaa ja jotain "einestä" kuten maksalaatikkoa, makkaraa, purkkihernekeittoa, säilykettä.

Miksi te valitatte TOISTEN tekemien ruokien mauttomuutta? Miksi ette itse tee juuri sellaista ihanaa aasialaista, maalaisranskalaista tai vaikka lappalaista ruokaa, joka teidän mielestänne on hyvää? Minä taidankin tänään valmistaa tuoretta kalaa, uusia perunoita, voikastiketta ja salaattia. Voi on kaupasta, muut itse kasvatettua. Ai niin se kala, ei se enää ihan täysin tuoretta ole, kun jo eilen haettiin katiskasta.

Vierailija
207/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:13"]

Luin minäkin koko ketjun. Monella on mennyt pointti ohi. Olen kaupassa töissä, ja Oltermannia ja Ruispalaa tulee joka päivä myyntiin tolkuttomasti, ja sitä löytyy melkein jokaisen kauppakärryistä. Sen sijaan niitä muita juustoja tulee hyvin harvoin, se on se sama kymmenen paketin satsi kutakin maukkaampaa juustoa, mikä siellä hyllyssä toivoo pääsevänsä suomalaisen kärryyn. Ja sitten joku ostaa paketin ja loput 9 pkt menee hävikkiin. Oltermannia menee joka päivä tolkuton määrä. Kun ei edes tule mieleen syödä mitään muuta juustoa.

Ja olen noin sata kertaa lukenut täälläkin palstalla näitä monenkymmenen sivun mittaisia ketjuja siitä, että joku kysyy vinkkejä ruuanlaittoon. Siinä sitten noin tuhannen viestin verran tulee sitä perus huttua ihan jopa reseptien kanssa, eli kyllä sen tietää että sitä mautonta mössöä jengi pistelee napaansa. Jos mukaan tulee joku joka kertoo laittavansa vaikka yrttejä ja parmesaania makaronilaatikkoon, niin sata ämmää on huutamassa että ei se mitään makaroonilaatikkoa ole jos on muuta kuin suolaa, pippuria ja munamaito. :D

[/quote]

Mitä se sinun napaasi kutittaa, jos ME syöme mautonta? Sinähän saat lisätä makaronilaatikkoosi ihan mitä tahdot, myös currya, yrttimausteita, maukkaampaa juustoa ja mitä vaan ikinä päähäsi pälkähtää.

Tiedätkö, miksi ostamme ruispaloja ja arkijuustoja, emme lähileipomon erikoisleipää tai yhtä niistä erikoisjuustoista? Minäpä kerron: ne ovat halpoja. Esimerkiksi yhden lähileipomon pienen leivän hinnalla saan kaksi pussillista jotain vaasalaista. Saan kilon "kumijuustoa" samalla rahalla, mitä se yksi pieni erikoisjuustopala maksaa.

Miksi ette muuten laita niitä 9 erikoisjuustopalaa 30-50% alennukseen vähän ennen päiväystä? Ei menisi niin paljon hävikkiin ja ehkä joku rohkenisi kokeilemaan ja maistelemaan sitäkin, ja ostaisi toisella kerralla oikealla hinnalla.

Tämä onkin yksi mauttomuuden syy, että maistuvampi tulee usein kalliimmaksi.

Vierailija
208/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:40"]

Oikeestiko joku vielä nielee kaikki  neuvolan ravitsemusohjeet kyseenalaistamatta niitä?

[/quote]

Miksi sitten tälläkin palstalla raskaana olevat yhtenään kyselevät, voiko syödä sitä ja tätä, kun neuvosta on annettu pitkä kieltolista ruuista?

Oikeestiko te nielette jo raskausaikana kaikki neuvolan ravitsemusohjeet kyseenalaistamatta niitä - ja luonnollisesti jatkatte samalla linjalla lapsen syntymä jälkeen?

Joo, epäilemättä "asiantuntijat" tietävät nuo asiat paljon paremmin kuin me tyhmät mammat. Kumma kun noin 70 vuotta sitten saatiin suuret ikäluokat pysymään niinkin hyvin hengissä pienestä pitäen, vaikka ravitsemussuositukset olivat sodan jälkeen mitä olivat, kun pulaa oli vielä vähän kaikesta.

Vierailija
209/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän erittäin hyvin, mitä ketjun aloittaja tarkoittaa. Tämän näkee erityisesti vanhemmalla ja vähän koulutetulla ikäpolvelle. Esimerkiksi omat vanhempani ja appivanhempani ovat tällaisia. Heille ruoka on vain polttoainetta, jota kaadetaan elimistöön, mitään muuta merkitystä sillä ei ole ja sääntö on että mitä halvempi sen parempi.

Tämä tarkoittaa sitä, että esim. lihat paistetaan niin sitkeiksi, ettei niistä tahdo saada palaakaan puraistua ilman taistelua tai sitten niin pehmeiksi, että niitä on syötävä lusikalla (esim. karjalanpaistissa).  Mitään salaatteja ei ole koskaan. Leivän päälle saatetaan laittaa pari siivua kurkkua tai tomaattia tai pikkuinen pala salaattia, mutta kaikki näistä ovat niin ohuita, että niistä näkee lähes läpi.

Eri ruokia, joita kokataan, on ehkä 10 kpl ja kaikki tämä on mausteetonta, ainoita mausteita ovat suola, jota laitetaan runsaasti ja pippuri. Jos näillä kahdella ruokaa ei saada maistumaan, kuorrutetaan se sellaisella määrällä ketsuppia, jotta sen saa suuhdeltua alas. Heille riittää, että ruoassa on sen verran makua, että sen saa alas menemään. Kaikki muu on nou nou.

Joskus, kun teemme heille ruokaa, tulee kommentti, että "onpa mausteista", kun käytämme muita mausteita kuin suolaa ja pippuria. Ja aina tuo sama "onpa mausteista", mutta ikinä ei osata sanoa, mitä mausteita on käytetty. Eli on olemassa kolme maustetta: suola, pippuri ja mausteinen, joka kattaa kaikki muut mausteet. Jos matkalle lähdetään, niin sinne otetaan mukaan omat eväät, jotta tulee halvemmaksi. Jos on pakko käydä syömässä, mahdollisimman halpaan pizza-kebab-paikkaan. Oikeassa ravintolassa eivät ole käyneet kymmeniin vuosiin.

Vierailija
210/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin takaisin Suomeen, syljin ruokaa suusta ulos, kun se maistui niin pahalta. Olisiko ollut joku valmiiksi maustettu hunajabroileri, sokerijogurtti tms.
-
Ravintolat ovat kerta toisensa jälkeen ollut pettymys. Ruoka on ihan ok ja sillä saa mahan sen verran täyteen, että jaksaa taas, mutta mikään hemmottelu tai elämys se ei ole. Niinpä mieluiten teen ruoan itse.
-
Italialainen anoppini on viettänyt Suomessa yhteensä 4 kk ja kerran taas totesi, että kaipaa ruokaa, mitä syö kotonaan. Ymmärrän häntä. Siellä tavallinen sämpyläkin mozzarellajuustolla ja tomaatilla on tajunnanräjäyttävän hyvää. Raaka-aineet itsessään ovat maukkaita ja vieläpä tuoreita.
-
Kovan ilmaston vuoksi Suomessa ei vain pystytä viljelemään uutta satoa pitkin vuotta ja kasvattamaan viinirypäleitä ja appelsiinejä takapihoilla. Suomi on riippuvainen tuontituotteista ja luonnollisesti maku kärsii, kun tuotteet täytyy kyllästää lisäaineilla ja torjunta-aineilla, että ne kestää matkan toiselta puolelta maapalloa ja säilyy hyvännäköisinä vielä kaupan hyllyssäkin.
-
Myöskään suomalainen ruokakulttuuri Helsingin keskustan trendiravintoloiden ulkopuolella ei ole kovin hedonistinen. Ruokaa ei ehkä mielletä arjessa nautinnoksi ja harrastukseksi itsessään, vaan se on ravintoa ja elimistön polttoaine.
-
Tarkoitus ei ole tällä viestillä nälviä tai snobbailla. En ole mikään ruokaguru ja syön sitä, mitä tarjotaan. Monta kertaa olen syönyt Suomessa hyvää ruokaa. Ehkä suurin pointti on mun omat ei niin hyvät kokkaustaidot.
-
Mun omat suosikkini löytyy Argentiinasta ja Paraguaysta. Asuin joitakin vuosia Etelä-Amerikassa ja siellä ruoasta tuli yksi lempiharrastuksistani (lihoin 10 kg ;) Pikkukuppilan itse tehty pitsa saattoi olla niin hyvää, että melkein kyyneleet tuli silmiin. Argentiinalainen liha yrttiseoksella...Paraguayin köyhällä maaseudulla vaatimattomassa majatalossa söin elämäni parhaan illallisen -sinänsä ns. tavallista arkiruokaa, mutta mielettömän maukasta.

Vierailija
211/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen ruokakaupan ruoka-aineet ovat kamalan makuisia. Varsinkaan vihannes ja hedelmätiskien valikoima ei häikäise määrältään eikä laadultaan. Mun mielestä suomalaiset juoksevat ruokatrendien perässä eivätkä tee sitä samaa mössöä. Se vaan että ne eivät maistu ne samalta ne ruuat Suomessa nautittuna kuin muualla.

Vierailija
212/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:50"]

Miksei Suomessa saa syödä suomalaista ruokaa vaan pitää syödä jotain saatanan maalaisranskalaista ja thairuokaa

[/quote]

Mun mielestä suomalainen ruoka on ihanaa, mutta ihmetteln ylikypsentämisen villitystä. Vihanneksiakin keitetään niin, että hajoavat mössöksi. Liha pitää paahtaa kuivaksi, mikä ei siis ole se ainoa vaihtoehto verta valuvalle pihville. Liha voi olla kypsää, vaikka onkin mehukasta.

Yritän ostaa maukkaampaa juustoa ja parempaa leipää kuin Oltermanni ja Ruispalat niin usein kuin mahdollista, mutta 5-henkisessä perheessä on usein ajateltava myös kilohintaa ja se mauton leipä ja kuminen juusto menevät siksi ihan arkena. Suomessa se rasvattomin ja mauttomin on halvinta, monessa muussa maassa kalleinta (=dieettiruokaa).

Suomalaisessa ruoassa ei ole mitään vikaa, mutta raaka-aineet ovat usein luvattoman ankeita (marinoitu liha yms.)

[/quote]

Iso osa näistöä "mehukkaista" pihveistä on aivan karmean makuisia. Vaikka menisit ihan kunnon ravintolaan ja tilaat kypsän mihvin niin se on melkein puoli raaka ja karmean makuinen.

Kanassa tuo "ylikypsentäminen" on erittäin suositeltavaa. Sillä olen niin monet kerrat nähnyt kun ihmiset saa mahataudin kanasta.

Minä ainakin syön kasvikset joko raakana tai kunnolla kypsyneinä. Siinä välimuotona ne on suorastaan pahoja

[/quote]

Suomessa osataan pilata kaikki ruoka. Ja hinnoitella ryöstö-tasolle.

Vierailija
213/359 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:47"]

BTW, punaista lihaa suositellaan syötäväksi max 500 g viikossa. 

http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/

Onnea vaan jos joku tosiaan vetää säännöllisesti punaista lihaa kilon päivässä.

[/quote]

Itsehän noi maustajat sanoivat että hiiteen ravitsemussuositukset.

Sitä paitsi kukaan ei ole sanonut että vetää kilon lihaa päivässä vaan sen että täysiliha on surkea ruoka koska se on liian kallista. Jos ostat kilon lihaa niin sillä ei voi ruokkia kuin yhden miehen alta vuorokauden. Joten siksi sitä on turha ostaa.

Täällä kun joku mainosti miten Karitsa ei ole kallista ja sitä kannattaa ostaa. Vastaus oli selvä sillä joku kilon karitsa ei riitä ruoaksi edes yhdelle miehelle. Joten sitä on turha perheellisen ostaa

[/quote]

Olen 110 kiloinen budoilua ja voimanostoa harrastava mies. Lihaa menee päivässä ehkä 200-300 grammaa.

En tiedä mitä sinä syöt, mutta puheesi on ainakin pelkkää paskaa. 

[/quote]

Et syö mitään muuta kuin lihaa? Jos syöt niin sitten puhut vellistä kun muut puhuvat puurosta. 

Jos syöt kilon ruokaa päivässä ja ostat lihaa niin syöt ainakin sen puoli kiloa lihaa päivässä. Jos se toinen puoli on niitä lisukkeita.

Mutta koska esim. Kasvikset eivät täytä ollenkaan niin joudut syömään enemmän vaikkapa perunaa tai jotain muuta vastaavaa. Mutta kukaan ei syö pelkkää perunaa joten tarvitset taas lisää lihaa.

Siksi joku kilo karistaa ei riitä yhtään mihinkään. 

[/quote]

Siis onko sinun teesisi se, että koska päivittäisen ruuantarpeen täyttäminen pelkällä karitsan sisäfileellä on kallista niin sitä ei kannata syödä ikinä koskaan?

Mitä tuolla logiikalla sitten syödään? Makaronia ja soijarouhetta halvimmalla mahdollisella ruokaöljyllä höystettynä ja kerralla valmistetaan tietysti kunnon padallinen, että riittä koko päivän?

[/quote] tuolla logiikalla suolaa ei kannata ostaa, koska se pitää syödä kerralla ilman muita aterian osia. :D

Vierailija
214/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmeen valitusta taas, teet sellaista ruokaa kun haluat. 

Vierailija
215/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:51"]

[/quote]

Ap vääntää intialaista päivittäin?

Vierailija
216/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusta ei osata käyttää. Ruoka on tehtävä reseptin mukaan ja pilkulleen.

Vierailija
217/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:54"]

[/quote]

[/quote]

No en kyllä todellakaan, tässä taas nähdään mammojen käsitys maustamisesta! 

Vierailija
218/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tässä maassa voi valita mitä syö. Ja juhlissakin voi jättää aterian väliin jos ahdistaa. Ruoka-aine valikoima Suomessa kyllä on laaja.

Vierailija
219/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:57"]

Mielikuvitusta ei osata käyttää. Ruoka on tehtävä reseptin mukaan ja pilkulleen.

[/quote]

Samaa mieltä, yhtään ei osata improvisoida tai ilman reseptiä edes spagetille kastiketta tehdä. Sittenkin jätetään kaikki oudot mausteet pois resepteistä.

Vierailija
220/359 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:54"]

[/quote]

[/quote]

No en kyllä todellakaan, tässä taas nähdään mammojen käsitys maustamisesta! 
[/quote]

Ensin yleistys suomalaisista ja sitten av mammoista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän