WTC-torneista hypänneet ihmiset
Oletteko katsoneet youtubessa olevaa videota WTC-torneista hyppäävistä ihmisistä? Mietin kovasti näiden ihmisten kohtaloa ja tuntuu että asian käsittelemiseksi mielessäni voisi auttaa katsoa se. Mutta en tiedä uskallanko, onko se ihan kauhea, näytetäänkö maahan iskeytymistä, vaiko vain putoavia ihmisiä?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:23"]
Käsittääkseni maahan iskeytymisiä ei näytetä, mutta äänet kuuluvat kyllä kun ruumiit tipahtelevat katuun ja ilmeisesti joidenkin katosten päälle. Yllättävän kova pamahdus tulee kun ihmisen raato läsähtää jonkun katoksen päälle.
[/quote]
Ei kai se vielä ennen osumista ollut raato, vaan vasta osumisen jälkeen?
Reddit gore osastolta näet ihan kuvina mitä jäi jäljelle. Www.reddit.com/gore/
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:22"]
Onko siitä tosiaan jo niin kauan? Katselin youtubest äsken ja mietin että laskuvarjo olisi ollut kiva.
[/quote]
Itse asiassa jotkut pilvenpiirtäjissä työskentelevät ihmiset alkoi tuon jälkeen säilyttää työpaikalla laskuvarjoa/basehyppykamoja. Jos joku olisi wtc:stä pelastunut sellaisella niin varmaan olisi melko julkkis nykyään ja hänestä olisi tehty elokuva.
[/quote]
Samaa olen miettinyt, sekä toimin osa-aikaisena keksijänä. Pohdiskelin, että eikö sinne olisi saanut vaikka jotkut ilmalla täytetyt patjat alle, vähän kuin pomppulinnassa.
[/quote]
:D
Eivät tainneet keksintösi lyödä leiville?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 16:24"]
Onko siitä tosiaan jo niin kauan? Katselin youtubest äsken ja mietin että laskuvarjo olisi ollut kiva.
[/quote]
Itse asiassa jotkut pilvenpiirtäjissä työskentelevät ihmiset alkoi tuon jälkeen säilyttää työpaikalla laskuvarjoa/basehyppykamoja. Jos joku olisi wtc:stä pelastunut sellaisella niin varmaan olisi melko julkkis nykyään ja hänestä olisi tehty elokuva.[/quote]
Tästä sain idean käydä tsekkaamassa, onko tehty jo elokuva siitä lentokapteenista, joka laskeutui Hudson-jokeen ja matkustajat pelastui. On tekeillä. Clint Eastwood ohjaa, pääosassa Tom Hanks. :D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:12"] Oletteko katsoneet youtubessa olevaa videota WTC-torneista hyppäävistä ihmisistä? Mietin kovasti näiden ihmisten kohtaloa ja tuntuu että asian käsittelemiseksi mielessäni voisi auttaa katsoa se. Mutta en tiedä uskallanko, onko se ihan kauhea, näytetäänkö maahan iskeytymistä, vaiko vain putoavia ihmisiä? [/quote] Samaa olen miettinyt, sekä toimin osa-aikaisena keksijänä. Pohdiskelin, että eikö sinne olisi saanut vaikka jotkut ilmalla täytetyt patjat alle, vähän kuin pomppulinnassa. [/quote] Siinä ajassako? Juu ei... Ja ei se pehmeä alusta auta liikaa siinä vaiheessa kun putoaa niin helvetin korkealta.[/quote]Saattaa kuitenkin jäädä henkiin .. Esimerkiksi San Franciscon siltaa rakentaessa rakennusmiehiä putosi alas. Osa kuoli ja osa selvisi kuin ihmeen kaupalla, vaikka sanotaan, että sellaisesta pudotuksesta veteen ei selviä. Kyse on paljolti siitä, jos sattuu siihen kohtaan missä aalto murtuu, niin vesi ei ole niin kovaa. Tätä käyttävät hyväksi mm. meksikossakin noissa näytöshypyissä. No .. tämä nyt vain asian sivusta. Osa-aika keksijä.[/quote]Eihän tuo Friscon silta ole edes kovin korkea. Sitä ihmettelen miksi sitä käytetään niin paljon itsemurhiin, kun ei se tosiaan ole mikään idioottivarma pudotus. Youtubesta löytyy joku dokumenttikin noista itsemurhista sieltä sillalta.[/quote]
75 metriä luulisi riittävän. Lisäksi vesi on kylmää ja virtaa avomerelle, joten siinä saa poiskuljetuksen samalla, jos ei halua että sua löydetään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 16:24"]
[/quote]Itse asiassa jotkut pilvenpiirtäjissä työskentelevät ihmiset alkoi tuon jälkeen säilyttää työpaikalla laskuvarjoa/basehyppykamoja. Jos joku olisi wtc:stä pelastunut sellaisella niin varmaan olisi melko julkkis nykyään ja hänestä olisi tehty elokuva.[/quote]
Miksei siitä äijästä ole tehty elokuvaa, joka pelastui Estonialta tekemällä ulkokannen muovimatosta itselleen räpylät ja kauhomalla niiden avulla pelastuslauttaan?
Melissa Doin hätäpuhelu on jäänyt ikuisiksi ajoiksi mieleen. Hän oli kakkostornin 83. kerroksessa ja puhelimessa rukoilee, että pelastajat saapuisivat pian... "It's very very very hot! Please!!!". Operaattori ei voi tehdä muuta kuin toistella samaa uudestaan ja uudestaan... "Be calm, someone is coming." Hetki jolloin Melissa tajuaa - "Oh my God, I'm going to die aren't I? I'm burning up here" - on järkyttävä. Ei sitä voi liikuttumatta kuunnella.
Tämä oli ehkä noista videoista kauhein, ei voi kuin suu ammollaan ja kyynel silmässä katsella tätä. Kohdasta 5:40 kun ihmisiä alkaa tippua jo useita samaan aikaan, tulee jotenkin hämmentynyt olo ja hirveä viha terrorismia kohtaan.
Minulle tuo koko tapaus tuli ihan liian lähelle...
Ensinnäkin, olin pari viikkoa aiemmin saanut esikoiseni, joten eka ajatukseni oli, että millaiseen maailmaan olen lapseni synnyttänyt.
Veljeni oli töissä konferenssikeskuksessa, jossa juuri silloin sattui olemaan kokous, jossa osallistujina oli myös amerikkalaisia. Hän meinasi saada useamman ihmisen silmilleen, kun joutui kertomaan, että katsomansa pätkä ei ollut katastrofielokuva, vaan suora uutislähetys.
Kirsikkana kakun päällä meidän isä oli toisessa niistä koneista, jotka samaan aikaan, samasta paikasta lähtivät samaan kohteeseen. Toinen niistä oli tämä mikä putosi aavikolle, ja josta on se leffakin tehty. Valitettavasti vaan juuri silloin ei tiedetty kummassa koneessa isä oli.
Oli hitusen ahdistava vuorokausi...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:18"]Siis... Vuonna 2015 sinulle tulee mieleen joskus sata vuotta sitten tapahtuneet hypyt? Voi kyllä, kyllä MELKOISEN moni katsoi sen videon - silloin sata vuotta sitten. Päivitä itsesi... [/quote] Taidat olla vielä hyvin nuori...
[/quote]
...ja ihan vitun tyhmä sen lisäksi.
[/quote]
Voi ei! Miten sä saatoit?!?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:50"]
23-vuotias oli kuitenkin vasta 9v kun noi tapahtui eli täysi lapsi.
[/quote]
Muistan vieläkin kun presidentti Kennedy oli murhattu.Liput liehuivat puolitangossa täälläkin ja opettaja puhui koulussa ja kertoi kuinka Barry Goldwater oli juuri vannonut virkavalansa lentokoneessa. Kaikki luokassa kuuntelivat hiljaisina,vaikka olimme vasta kansakoulun (eli silloisen'ala-asteen') ensimmäisellä ja olin juuri täyttämässä seitsemän vuotta.
Muistan vielä senkin kuinka vanhempieni kanssa katsoimme televisiosta presidentti Kennedyn hautajaisia , Jacqueline vaimon suruhuntuineen ja vasta muutaman vuoden ikäisen taaperon ,pikku Johnnyn, kuvaruudussa jättämässä isälle jäähyväisiä.
Muisti on siis varsin suhteellinen käsite ja joillakin se voi hapristua jo varhain .
Kun olin 8-vuotias .Lahdessa (jossa tuolloin asuimme ) sortui kerrostalo maan tasalle juuri valmistuttuaan.
Ketään ei kuollut (paitsi myöhemmin rakennusurakoitsija ,joka teki tapauksen vuoksi itsemurhan) mutta tapaus ainutlaatuisuudessaan järkytti silti kaikkia kaupunkilaisia.
Kyllä 9-vuotias tajuaa jo yhtä ja toista enemmän kuin ihan taaperot ja leikki-ikäiset maailman asioista.
Nykyään kun melkein kaikien voi vielä tarkistaa netistä ( jälkeenpäinkin), on 23-vuotiaalla WTC-tapauksesta tietämättömällä nyt kyllä enää aika vähän puolustusta tietämättömyydelleen,tajuamattomuudelleen ja muistamattomuudellen siitä puhuttaessa
Mikä muuten on 'täysi' lapsi ? (ilmaisun 'vielä ihan' olisi kyllä ymmärtänyt,mutta mitään täysiä lapsia tai lapsen puolikkaita tai neljänneslapsia en kyllä käsitä enkä osaa mieltää nyt tässä yhteydessä puhuttaessa ilmaisuina .)
Tuntuu aivan siltä kuin aliarvioisit lasten älykkyyttä ja havaintokykyä tuolla 'täysi lapsi' ilmaisullasi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:11"]
Minulle tuo koko tapaus tuli ihan liian lähelle...
Ensinnäkin, olin pari viikkoa aiemmin saanut esikoiseni, joten eka ajatukseni oli, että millaiseen maailmaan olen lapseni synnyttänyt.
Veljeni oli töissä konferenssikeskuksessa, jossa juuri silloin sattui olemaan kokous, jossa osallistujina oli myös amerikkalaisia. Hän meinasi saada useamman ihmisen silmilleen, kun joutui kertomaan, että katsomansa pätkä ei ollut katastrofielokuva, vaan suora uutislähetys.
Kirsikkana kakun päällä meidän isä oli toisessa niistä koneista, jotka samaan aikaan, samasta paikasta lähtivät samaan kohteeseen. Toinen niistä oli tämä mikä putosi aavikolle, ja josta on se leffakin tehty. Valitettavasti vaan juuri silloin ei tiedetty kummassa koneessa isä oli.
Oli hitusen ahdistava vuorokausi...
[/quote]
Jatkan sen verran, että jos minulla oli ahdistavaa, niin siitä ei voi puhua edes samana päivänä sen kanssa mitä wtc:n uhrit ja heidän omaisensa ovat kokeneet...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:18"]Siis... Vuonna 2015 sinulle tulee mieleen joskus sata vuotta sitten tapahtuneet hypyt? Voi kyllä, kyllä MELKOISEN moni katsoi sen videon - silloin sata vuotta sitten. Päivitä itsesi... [/quote] Taidat olla vielä hyvin nuori... [/quote] 23 [/quote] Eli hyvin nuori. Niin arvelimmekin. [/quote] En niin nuori kuin yritit vihjata.
[/quote]
Ollaas nyt realisteja. Kyllä 23 vuotias on vielä todella nuori. Tätähän heille ei tietenkään saisi kertoa koska se käy itsetunnon ja sen oletetun aikuisuuden päälle :)
[/quote]
oletpas sinä ylimielinen. 23-v on jo ihan aikuinen ihminen, ehkä jopa aikuisempi kuin sinä. Osa on aikuisia jo 17-vuotiaana, osa vasta kolmekymppisinä. Osa ei koskaan.. Ihmisillä on huimia eroja henkisessä kehityksessä.
[/quote]
Höpö höpö. Ihan puuta heinää.
[/quote]
Minä, alkuperäinen ivan kohde en tiedä sinusta, mutta itse olen nuori aikuinen näin 23-vuotiaana. Toki kehityn vielä vuosien saatossa paljon, mutta en minä teinikään ole enkä lapsi. Että se siittä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:50"]23-vuotias oli kuitenkin vasta 9v kun noi tapahtui eli täysi lapsi.
[/quote]
Mutta muistan sattumoisin kaiken. Mitä vitun väliä sillä on minkä ikäinen olin silloin? :D Nykyään olen 23, en 15, vaikka jotkut ivalliset kommentit yrittävätkin vihjata siihen suuntaan että olen ihan teini-ipana vielä.
Kauhea juttu, että nuokin rakennukset piti räjäyttää, vaikka terrorismin vastainen sotahan piti saada aikaan ja tuo oli tehokas keino. Ihmisparat :( Ja ne pommit aulassa... Ei siinä vaiheessa arvannut kukaan, että koko rakennus menee matalaksi.
Itse olin tapauksen aikaan 10v. Ainoa mitä muistan oli hiljainen hetki koulussa tapauksen johdosta myöhemmin, ja siellä ope vähän kertoi mitä oli tapahtunut. Vanhemmat ei asiasta tän ikäselle lapselle puhuneet enkä kattonut ton ikäsenä juuri lainkaan telkkaria, ainakaan uutisia...
Vasta useemman vuoden päästä teininä kaivoin nuo videot ja kaiken muun tiedonhalusuuttani esille. Olihan teininä asia toki muutenkin jo yleistietoa kun sitä aina vuospäivinä muistettiin lehdissa yms...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 16:44"]
Melissa Doin hätäpuhelu on jäänyt ikuisiksi ajoiksi mieleen. Hän oli kakkostornin 83. kerroksessa ja puhelimessa rukoilee, että pelastajat saapuisivat pian... "It's very very very hot! Please!!!". Operaattori ei voi tehdä muuta kuin toistella samaa uudestaan ja uudestaan... "Be calm, someone is coming." Hetki jolloin Melissa tajuaa - "Oh my God, I'm going to die aren't I? I'm burning up here" - on järkyttävä. Ei sitä voi liikuttumatta kuunnella.
[/quote]
Lisätään vielä sen verran, että vain 4 minuuttia puolen tunnin puhelusta julkaistiin sensuroimattomana. Loppuajan Melissan ääni on peitetty. Melkein vartin ajan operaattori vain toistaa "Melissa, stay calm, stay calm, Melissa, Melissa?"... Mutta suurin osa on sitä piippausta. Olen aina ajatellut, että Melissa todennäköisesti vain itkee tai huutaa eikä enää kuuntele operaattoria. Sen verran loppupuhelusta on kerrottu, että Melissa antoi äitinsä puhelinnumeron hätäkeskukseen ja pyysi heitä soittamaan äidilleen. Näin myös tapahtui; viimeiset terveiset tyttäreltä menivät perille.
Miten hirveää mahtoi operaattorillekin olla, kuunnella puoli tuntia kuinka epätoivoinen nainen ja neljä muuta palavat hengiltä? Hiljalleen Melissa lakkaa puhumasta, eikä hätäkeskus voi tehdä muuta kuin koittaa rauhoitella heitä. Ja näitä puheluita tuli sinä päivänä tuhansia.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:41"] [quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:40"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:18"]Siis... Vuonna 2015 sinulle tulee mieleen joskus sata vuotta sitten tapahtuneet hypyt? Voi kyllä, kyllä MELKOISEN moni katsoi sen videon - silloin sata vuotta sitten. Päivitä itsesi... [/quote] Taidat olla vielä hyvin nuori... [/quote] 23 [/quote] Eli hyvin nuori. Niin arvelimmekin. [/quote] En niin nuori kuin yritit vihjata. [/quote] Ollaas nyt realisteja. Kyllä 23 vuotias on vielä todella nuori. Tätähän heille ei tietenkään saisi kertoa koska se käy itsetunnon ja sen oletetun aikuisuuden päälle :) [/quote] Niin, kyllä 23-v. ON tosi nuori. Nyt 36-v. sen hoksaa ;) Ja nuori oon vieläkin, mutta jotenkin kokonaisempi. En vaihtais pois.
[/quote]
Se on surullista, että osa joutuu elämään yli kolmekymppiseksi tunteakseen itsensä kokonaiseksi. Itse olen kokonainen ihminen jo ollut pitkään, aikuistuin jo varhain. Mutta niinhän se on, että eri tahtiin täällä kypsytään.
[/quote] Pysytään mielummin vain itse asiassa eli otsikon aiheessa !
Vai onko tämänkin aiheen käsittely täällä muuttumassa jo joksikin( tältä palstalta jo niin tutuiksi )iänikuisiksi ikäkeskusteluiksi ?
[/quote]
Niin, tässähän kävi niin, että vanhemmat ihmiset dissasivat nuorempia ja nyt kun nuoremmat puolustautuvat niin pitääkin pysyä aiheessa :D