Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäville kokkailu, ei vastakutsua?

Vierailija
22.08.2015 |

Niin, kuten otsikko sanoo. Minulla ja miehelläni on tapana järjestää kotona illanistujaisia johon ostamme viiniä ja teemme ruokaa. Mieheni tykkää kokkailla mutta koska meitä on kaksi (ei lapsia) kaipaamme välillä seuraa ja pyydämme ystäviä syömään. Onhan se samalla hyvä tapa vaihtaa kuulumisia ja rentoutua.

Se minua silti vaivaa että me olemme käyttäneet ruokiin aika lailla rahaa, eivätkä nämä ystävät itse järjestä vastaavasti samanlaisia iltoja ollenkaan. Kai tämä vain täytyy hyväksyä mutta harmittaa ettei saada vastakutsua koskaan. Olisi kiva mennä itse vieraana heille.  

He eivät ilmeisesti vain ole sen tyyppisiä ihmisiä että järjestävät juhlia. Olisipa kiva tuntea sellaisia. Uskaltaisiko ystäville vihjata että hekin voisivat järjestää jotkut pienet illanistujaiset? Ei mitään övereitä, joku ihan simppelikin ruoka riittäisi :/

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:35"]

Teillä on kireää rahan kanssa vaikka olette lapsettomia? Ehkä niillä perheellisillä sitten on vielä tiukempaa ja vaikeuksia löytää makuunne sopivia hyviä viinejä ja juustoja.

[/quote]

Kireää? Enhän minä niin sanonut? Mielestäni et nyt ymmärtänyt jutun ydintä. Yllättävän monet halvatkin viinit on oikeasti hyviä ja voittaneet vertailuja. Ja tuokin on jännä että ilmoitetaan että koska meillä on lapsia ei voida koskaan tehdä enää mitään? Loppuuko se elämä siihen lasten tuloon? Eikö lapsia saa hoitoon esim. sukulaisille päiväksi?

Vierailija
22/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne teidän ystäväpariskunnat eivät osaa kokata, häpeävät kotiaan tai jostain muusta syystä  eivät halua kokkailla muille? Entä jos sanoisit heille, että tällä kertaa meistä olisi mukavaa, jos te toisitte jotain meidän illanistujaisiin esim. viinipullon? Tai sitten ehdottaisit esim.peli-iltaa muualla kuin teillä? Tai sitten vaan lopettaisit kokkailut heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäydyn kaikista tuollaisista illanistujaisista, koska niihin liittyy aina vastavuoroisuuden vaatimus. Kyse ei siis ole kivasta illasta vaan siitä, että hei, mä tarjoon sulle nyt ja me on nähty älyttömästi vaivaa, joten sun on pakko kutsua teille ja tarjota parempaa. Pohjalla ei ole mitään "kiva ilta kavereiden kanssa" -juttua vaan peli, jota miehesi kanssa pelaat kavereita vastaan.

Joten kiitos ei, juuri ehdottamanasi iltana meillä on muuta menoa. Mutta mennään yhdessä syömään ensi torstaina lounasaikaan, saadaan rauhassa jutella.

Minulla on runsaasti kavereita, joiden kanssa voidaan pitää hauskaa ja jutella ilman, että joudun miettimään tuomani viinin hintaa.

Vierailija
24/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua järjestää mitään lasten syntymäpäiviä kummempaa. En erityisesti nauti muiden järjestämisestä illanistujaisista, vaikka hymysuin sinne kohteliaisuudesta menenkin. Mielummin leffaan, metsälenkille ym. Minä en ole niin sosiaalinen, että jaksaisin rupatella viinilasillisen äärellä aamuun saakka. Siksi en järjestä mitään, enkä odota muiltakaan kutsuja. Menkää johonkin viini- tai kokkausseuraan, niin eiköhän löydy samanhenkistä väkeä.

Vierailija
25/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän sama ja joskus vihjaisin, niin ei auttanut. Eli kannattaa pyytää vain, jos itselle on ok, ettei vastakutsua tule. Ylläolevat syyt ja varmaan sata muuta, en tiedä.

Nyt on lapsia ja kyllä sitä hommaa vaan aina riittää, niin ettei ehdi illallisia suunnitella. Sitten lapset sairastavat usein, kun päiväkodeissa nyt vaan kiertää kaikki mahdolliset pöpöt. Siksikään ei tee mieli järjestellä, kun niin usein joutuu perumaan. Ei kaikilla niitä hoitopaikkoja myöskään todella löydy noin helposti kuin oletat.

Vierailija
26/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:44"]

Teillä on kireää rahan kanssa vaikka olette lapsettomia? Ehkä niillä perheellisillä sitten on vielä tiukempaa ja vaikeuksia löytää makuunne sopivia hyviä viinejä ja juustoja.

[/quote]

Kireää? Enhän minä niin sanonut? Mielestäni et nyt ymmärtänyt jutun ydintä. Yllättävän monet halvatkin viinit on oikeasti hyviä ja voittaneet vertailuja. Ja tuokin on jännä että ilmoitetaan että koska meillä on lapsia ei voida koskaan tehdä enää mitään? Loppuuko se elämä siihen lasten tuloon? Eikö lapsia saa hoitoon esim. sukulaisille päiväksi?

[/quote]

Missä täällä lukee, ettei lasten takia voi koskaan tehdä enää mitään? Ja onhan se tosiasia, ettei kaikilla kyllä ole niitä sukulaisia tai tuttavia hoitorinkinä, monet hoitavat lapsensa ihan yksin. - Ymmärsin kyllä, että olit harmissasi siitä miten rahallisestikin panostatte, mutta kukaan ei maksa takaisin vastakutsuilla ja tarjoiluilla.

Minua ainakin rupea pelottaamaan jo pelkän nettikeskustelun perusteella. Jännittäisin sinun oloista ihmistä ihan hirveästi. Kyllä luulen, että vastakutsujen puute liittyy ihan siihen henkiseen jännitteeeseen, ei pihiyteen. MIten löytäisin sen laadukkaan viininkin halvalla? Eijei.

Vierailija
27/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmen pariskunnan kiertävä systeemi. Ei mitään paineita, mutta vuorotellen kaikkien luona. Joskus menee kuukausi, joskus neljä, mutta mukava on aina nähdä. :) Voisitteko ehdottaa parille ystäväpariskunnalle tällaista?

Vierailija
28/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen itseni ap:n illalliskutsuilla kääntelemässä haarukalla jotain etana-smetana-caprispaistosta pitkin lautasta miettien, miten pääsisi äkkiä kotiin. Odotettavissa olisi vielä kuusenkerkkä-raakasuklaa-chili -omeletti ilman kananmunaa ja jälkiruuaksi stevialla makeutettu pistaasipinaattipyre

Vierailija
29/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:00"]

Meillä on kolmen pariskunnan kiertävä systeemi. Ei mitään paineita, mutta vuorotellen kaikkien luona. Joskus menee kuukausi, joskus neljä, mutta mukava on aina nähdä. :) Voisitteko ehdottaa parille ystäväpariskunnalle tällaista?

[/quote]

Just tätä kaipaisin :) Mies itse asiassa sai järkättyä sen työporukan kanssa tämmöisen kun sieltä paljastui miehiä jotka tykkäsivät kokata. Mutta ne nyt on enemmän semmosia ukkoje iltoja joten ei ehkä ihan sama asia :)

Ihmettelen kovasti kommenttien laatua täällä. Sitä stressiä! Suomalaisilla on joku ihme juttu että se koti pitää olla just eikä melkein että jonkun voi kutsua. Varmaan nuo telkkarissa alati pyörivät ruoka- ja sisustusohjelmat vaan pahentaa sitä. 

-Ap

Vierailija
30/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:13"]

Näen itseni ap:n illalliskutsuilla kääntelemässä haarukalla jotain etana-smetana-caprispaistosta pitkin lautasta miettien, miten pääsisi äkkiä kotiin. Odotettavissa olisi vielä kuusenkerkkä-raakasuklaa-chili -omeletti ilman kananmunaa ja jälkiruuaksi stevialla makeutettu pistaasipinaattipyre

[/quote]

Ihan kiva jos joskus tuollaisia ihme gourmeita sais maistaa mutta ei, ei kuulu omaan tyyliin. :) Menikö ohi se grilliruoka josta mainitsin? Me panostetaan siiihen että kaikilla on rentoa ja hyvä mieli. 

-AP

Vierailija
31/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:16"]

[/quote]

Ihan kiva jos joskus tuollaisia ihme gourmeita sais maistaa mutta ei, ei kuulu omaan tyyliin. :) Menikö ohi se grilliruoka josta mainitsin? Me panostetaan siiihen että kaikilla on rentoa ja hyvä mieli. 

-AP

[/quote]

Eihän teillä ole rentoa ja hyvä mieli, jos koko ajan yritätte tehdä selväksi, että hei, seuraavan kerran sitten tullaankin teille.

Minusta on oikeasti outoa, että joku keksii omia vierailusääntöjään tyyliin grillaamisen/illalliskutsujen on oltava vastavuoroisia. Tuttavaperhe on kuten te, nauttivat ruuanlaitosta. Kun me kutsumme heidät meille, tilaan paikalle pitopalvelun, joka huolehtii niin ruuat kuin tarjoilunkin ja tietty tuttavat natisee, että ei ole sama asia, koska me ei nähdä yhtään vaivaa!

Vierailija
32/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-AP

[/quote]

Eihän teillä ole rentoa ja hyvä mieli, jos koko ajan yritätte tehdä selväksi, että hei, seuraavan kerran sitten tullaankin teille.

Minusta on oikeasti outoa, että joku keksii omia vierailusääntöjään tyyliin grillaamisen/illalliskutsujen on oltava vastavuoroisia. Tuttavaperhe on kuten te, nauttivat ruuanlaitosta. Kun me kutsumme heidät meille, tilaan paikalle pitopalvelun, joka huolehtii niin ruuat kuin tarjoilunkin ja tietty tuttavat natisee, että ei ole sama asia, koska me ei nähdä yhtään vaivaa!

Vierailija
33/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:21"]

[/quote]

-AP

[/quote]

[/quote]

Ei olla yritetty tehdä selväksi. Älä keksi omiasi vaan lue mitä alkuperäisessä viesissä kerroin. Kysyin nimenomaa voiko vastavuoroisuutta ehdottaa.  Minua ei kiinostaisi pätkääkään onko pitopalvelu vai itsekokattu.  Kunhan edes joskus pyydettäisi vastavierailulle.

-Ap

Vierailija
34/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:44"]

[/quote]

[/quote]

Mun lapset on jo nyt hoidossa joka arkipäivä suunnilleen 7-16.30. En viitsi viedä heitä vielä lauantaiksikin hoitoon, lapsuus kun on sen verran lyhyt, että se ei mahdu pelkkiin yhteisiin sunnuntaipäiviin.

Vierailija
35/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto on toisille harrastus, toisille ei. En jaksa alkaa suunnittelemaan tarjottavia enkä vääntää niitä tuntikausia. Koitan kyllä aina osallistua toisten järjestämien illallisten maksamiseen, koska toki tiedän, että niihin palaa rahaa.

Vierailija
36/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:21"]

[/quote]

-AP

[/quote]

[/quote]

Ei olla yritetty tehdä selväksi. Älä keksi omiasi vaan lue mitä alkuperäisessä viesissä kerroin. Kysyin nimenomaa voiko vastavuoroisuutta ehdottaa.  Minua ei kiinostaisi pätkääkään onko pitopalvelu vai itsekokattu.  Kunhan edes joskus pyydettäisi vastavierailulle.

-Ap

[/quote]

Kysyit, voiko ääneen ehdottaa, koska olette jo nyt tehneet selväksi, että teitä ei nykysysteemi innosta. Silti se olette te, jotka kutsuvat vieraita, joten ainakin minulle tulisi jotenkin huijattu olo, jos ensin järjestän lapsille hoitajan, itselle vapaata aikaa ja miehelle myös (jostain muusta pitää luopua illanistujaistenne takia) ja sitten saakin kuulla, että me halutaan tulla seuraavaksi teille. Kun se sun vierailukutsuun vastaaminen saattaa olla meille pelkkää kohteliaisuutta, halua olla ystävällinen, ja sen vuoksi joutuu tekemään typeriä järjestelyjä, niin on isku vasten kasvoja saada kuulla, että ei riitä tämäkään teille. Te haluatte vastakutsun!

Vierailija
37/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pääsymaksu, jos kerta kutsusi ovat vastikkeellisia. Muista kuitenkin mainita ennen kutsua, että odotat vastakutsua tai maksua teillä käynnistä. Ongelma ratkaistu. Jos haluat itse mennä valmiille, menkää kaikki ravintolaan. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
38/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Menet niin pieleen kuin olla ja voi koko ajatuksessa, koska kaiken takana on RAHA. Tärkeintä on tunnelma ja blaa blaa blaa, mutta kun palaa tuohon aloitukseesi, niin siellä seisoo:

"me olemme käyttäneet ruokiin aika lailla rahaa, eivätkä nämä ystävät itse järjestä vastaavasti samanlaisia iltoja ollenkaan"

Ja tuo asenteesi näkyy kaikessa sokeriuorrutuksessa, jolla nyt yrität huurruttaa koko juttua. Ja se loistaa myös siellä tuttavapiirisi keskuudessa. Hei eivät halua sinua kotiisi "rennosti tunnelmoimaan kuinka paljon mikäkin maksoi ja tuliko nyt velka kuitattua".

Mulle tulee iha mieleen A-L Härkösen päähenkilönaiset, joka kirjasta. Ei voi välttyä ajatukselta, että niissä on paljon kirjailijaa itseään.

Vierailija
39/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuttavapariskunta, joka tykkää kokata, mutta haluaa muiden maksavan harrastuksensa. Vierailukutsuun liittyy siten aina viesti, että "tuliaisiksi voisitte tuoda xxx" ja se on aina aika hintavaa tuotavaa. Lisäksi he vaativat vastavuoroisuutta eli jos nähdään lauantaina, alkaa maanantaina soittelu, että koska kokoonnutaan teillä.

Mies menetti hermonsa ja kutsui pariskunnan meille. Ruokana oli Saarioisten roiskeläppäpizzat ja valmis italiansalaatti, ruokajuomana kaljaa Tallinnasta. Ja kutsun mukana tietty viesti, että "tuliaisiksi riittää 6 rullaa vessapaperia".

Vierailija
40/74 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokkailun suhteen peukku keskellä kämmentä. Arvostan taidokasta kokkausta ja hyvää ruokaa, mutta oma osaamiseni ei riitä illalliskutsuihin.

Toinen asia on edelleen keskeneräinen kotini sisustus. Muutin puolitoista vuotta sitten omaan kotiin ja olen pikkuhiljaa uudistanut koko sisustusta. Vielä puuttuu esim. valaisimia ja muutama muukin asia on rempallaan.

Kolmanneksi: minulla ei ole hienoja astioita, eikä varmaan astioita edes riittävästi kovin monen hengen tarjoiluihin. Astiasto on ostettu Anttilasta 90-luvulla ja ei todellakaan ole mitään Arabiaa, Iittalaa tai Villeroy & Bochia. Astioissani on myös säröjä. Seuraava sijoituskohde voisi olla juuri astiasto, mutta tällä hetkellä siihen ei ole varaa.