Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka pyöräilette joka paikkaan, eikö tule hiki?

Vierailija
21.08.2015 |

Olen nyt alkanut pyöräillä enemmän ja olen aivan hiessä parin kilometrin jälkeen. Miksei kaupoissa tai muualla näy muita hikisiä pyöräilijöitä vai enkö vain ole kiinnittänyt huomiota :D Harrastan muuta liikuntaa kuitenkin joten ei kai huonosta kunnostakaan kyse.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, ja kun tää keskustelu menee kerta läski-huonokuntoinen keskusteluksi, niin painan 56kg (165cm) ja käyn pyöräilyjen lisäksi salilla 4xvko, plus 2xvko treenit kamppailulajin parissa. Ei todellakaan huonosta kunnosta johdu hikoilu, vaan päinvastoin. Hyvään kuntoon kuuluu, että elimistö alkaa reagoimaan nopeampaan liikuntaan, jotta se voi liikkua pidempään. Myös isot lihakset alkavat tuottamaan nopeammin lämpöä (kuin pienet) -> hikoilu, joten jos lihasmääräsi on suurempi, niin sekin voi olla syynä. Toki sitten selvästi ylipainoisilla (en tarkoita vain lievästi) saattaa tulla helpommin hiki, mutta se johtuu siitä että kantavat niin suurta massaa mukanaan. KYllähän teilläkin tulisi hiki, jos joku laittaisi 40kg:n repun selkään 10km matkalle, se on selvä.

38

Vierailija
42/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauhdista, kunnosta, kelistä vaatetuksesta ja reitin mäkisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilun takia itseänikin harmittaa, ettei työpaikallani ole suihkua tarjolla. Pyörämatkani ei ole erityisen pitkä töihin (ehkä 6 - 7 km), mutta kyllä siinä hiki silti tulee vauhdista riippumatta. Eihän se hiki nyt suuremmin haittaa, mutta olisi jotenkin puhtaampi olo jos pääsisi suihkuun heti pyöräilyn jälkeen.

Vierailija
44/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tämä aihe koska aikomukseni on pyöräillä tänä vuonna yliopistolle, jossa minulla on paljon pienryhmäopetusta- minulle tulee aina törkeä hiki pyöräillessä eikä yliopistolla ole suihkuja... Säälin muita opiskelijoita jotka joutuvat minua katselemaan ja haistelemaan :D vinkkejä??

Vierailija
45/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:25"]

En hikoile juuri koskaan, joten harvemmin ehdin kuumentua fillaroinnissa. Mutta olenkin enemmän sellainen arkipyöräilijä, 15-20km/päivässä joten aika lyhyillä matkoilla mennään.

[/quote]

Eiköhän nykymittakaavassa tuo 15-20km/pvä ole enemmän kuin arkipyöräilyä. Sellainen 10km/pvä mielestäni menisi arkipyöräilystä. Suurin osa ihmisistä taitaa pyöräillä sen 5km/pvä maksimissaan (tai siis rehellisesti puhuttuna suurin osa pyöräilee sen 5km muutaman kerran viikossa).

Vierailija
46/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauhdista tietenkin riippuu ja vaatetuksesta, kuten moni sanoikin. Jos pyöräilen sunnuntaivauhtia 2 km päähän lähikauppaan ja vaatetus on järkevä, niin ei siinä tietenkään hikoa sen enempää kuin rauhallisesti kävellessäkään. En siis kaupassa olessani valu hikeä. 

Vierailija
47/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:47"]

Minuakin kiinnostaa tämä aihe koska aikomukseni on pyöräillä tänä vuonna yliopistolle, jossa minulla on paljon pienryhmäopetusta- minulle tulee aina törkeä hiki pyöräillessä eikä yliopistolla ole suihkuja... Säälin muita opiskelijoita jotka joutuvat minua katselemaan ja haistelemaan :D vinkkejä??

[/quote]

Meillä suurin osa opiskelijoista pyöräilee, joten takuuvarmasti et ole ainoa hikinen. Osta hyvä dödö, käy aamulla suihkussa vaikka edessä on pyöräily, kerrospukeudu, ja varaa aikaa pyöräilyyn. Opiskelut onneksi ajoittuvat vähän kylmemmille ilmoille, joten pukeutumisella voit vaikuttaa paljon hikoilun määrään :)

Vierailija
48/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee ja onkin yksi syy miksi en pyöräile töihin. Ja oikeastaan vielä pyöräillessä ei tunnu se hiki, mutta heti kun pyöräilyn lopettaa niin alkaa hikoamaan ja kestää noin 5-10 minuuttia, että hikoilu loppuu. Kotiinpäin tullessa ei haittaisi, kun pääse kotona puhdistautumaan, mutta töihin päin on se ongelma. Kun pyöräilin niin piti aina lähteä niin aikaisin, että ehti karistamaan hien pois ja työpaikan vessassa kuivaamaan itseä pyyhkeellä.

Vierailija
49/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:18"]No ei tule hiki. Pyöräillessä käytän pelkkiä jalkoja, jotka saattavat joskus olla hikiset. Ylävartalo ei tietenkään ole, koska sehän on paikoillaan. Eihän selkä tai kädet tai pää pyöräile, ainoastaan jalat.
[/quote]

....

No nyt oli läppä:)

Vierailija
50/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:47"]Minuakin kiinnostaa tämä aihe koska aikomukseni on pyöräillä tänä vuonna yliopistolle, jossa minulla on paljon pienryhmäopetusta- minulle tulee aina törkeä hiki pyöräillessä eikä yliopistolla ole suihkuja... Säälin muita opiskelijoita jotka joutuvat minua katselemaan ja haistelemaan :D vinkkejä??
[/quote]
No vähissähän ne vinkit ovat jos olet kova hikoamaan. Yksi pieni tsäänssi voisi olla se, että vetäisit pienen hikilenkin pohjalle ja sen jälkeen tasaantuminen, jonka jälkeen suihku. Tasaantuminen siksi, ettei puske jälkihiki. Sen jälkeen mahdollisimman rauhassa polkien yliopistolle. Aikaahan tuossa palaa, eikä sekään hiettömyyttä takaa. Toinen vaihtoehto voisi olla sähköfillarin hankinta. Se taas vaatii pääomaa, joten vähävaraiselle opiskelijalle ei ehkä paras vaihtoehto.
Kolmas vaihtoehto on se, että poljet niin hitaasti kuin vaan ikinä maltat. Ylämäkeen et yritä yhtään junnata, vaan vaihdat mahdollisimman pienelle vaihteelle. Jos kyseessä vaihteeton mummofillari niin vaikka talutat hissuksiin ylämäet.

Vierailija
51/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan siinä hiki. Kauppaan mennessä ei välttämättä kun tuon matkan voi melkein rullata parilla polkaisulla mutta parin kilometrin ja sitä pidemmillä tulee. 

Vierailija
52/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyöräile täysillä, mutta en myöskään matele. Lämmin tulee toki, mutta ei hiki.

Vierailija
53/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:35"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:21"] [quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:18"]No ei tule hiki. Pyöräillessä käytän pelkkiä jalkoja, jotka saattavat joskus olla hikiset. Ylävartalo ei tietenkään ole, koska sehän on paikoillaan. Eihän selkä tai kädet tai pää pyöräile, ainoastaan jalat. [/quote] Oletpa omituinen. Et hikoile ollenkaan saunassa tai huippuhelteessä jos makaat vain paikallasi? Mahtaako olla ihan tervettäkään? [/quote] Saunassa on KUUMA, joten tietenkin hikoan! Samoin helteessä! Eri asioita, nyt puhuttiin liikkumisesta. Pyöräillessä pyörivät vain jalat, eivät esim. kädet ja pää, kuten lenkkeillessä. [/quote] Miksi pää pyörii lenkkeillessä?

[/quote]

Ehkä kommentoija on pulu kun aineenvaihdunta tuntuu muutenkin olevan melko erikoinen.

Vierailija
54/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista hikoilleeni pyöräillessä, hengästynyt olen. En edes, kun joskus teininä pyöräilin aina kiireessä töihin. En yleensäkään hikoile kovin paljon näkyvästi. Jos käyn lenkillä, nasma tulee punaiseksi, ja kainalot hikoilevat, mutta ei kukaan ulkopuolinen sitä näe. Pyöräily on kevyempää kuin lenkki ja yleensä pyöräilen aika rauhallisesti.

Vierailija
55/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, miten kukaan ei ole vielä tajunnut että kyseessä on se millaisen pyörän omistaa??? Jotkut pyörät menee kuntoilusta lyhyilläkin matkoilla ja esim. omalla tunturillani voin mrnmä kymmenenkin kilsaa ilman hikiä. Hankkikaa kevytpolkuisrmpi pyörä hikoilijat! Itse hikoilen vain pitkien ylämäkien jälkeen (ja tietty duunipaikkani on mäen päällä:D).

Vierailija
56/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani suositaan työmatkapyöräilyä. Arvioisin, että 1/4 kollegoistani pyöräilee työmatkat. Suurin osa käy suihkussa ja vaihtaa vaatteet työpaikalla, koska ensinnäkin työpaikka sijaitsee mäen päälle, ja melkein väistämättä alkaa hikoiluttaa ylöspäin sotkiessa. Toisekseen työssä edellytetään siistiä toimistotyyppistä pukeutumista eli pyöräilyyn soveltuva vaatetus ei oikein käy. Meillä on kuitenkin kunnolliset pukuhuoneet, joista halukkaat saavat lukolliset kaapit käyttöönsä. Olen muuten huomannut, että vaikka Suomessa vähän yli puolet aikuisista on ylipainoisia, on työyhteisössäni ylipainoisia ehkä viidesosa eli todella vähän (itse olen muutaman kilon ylipainon puolella ja tuhdeimmasta päästä). Työmatkapyöräilyn lisäksi alallani tunnutaan muutenkin suosivan terveellisiä elämäntapoja, lounaat ovat kevyitä ja useimmat harrastavat liikuntaa vapaa-ajallaan.

Vierailija
57/57 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:18"]

Työpaikallani suositaan työmatkapyöräilyä. Arvioisin, että 1/4 kollegoistani pyöräilee työmatkat. Suurin osa käy suihkussa ja vaihtaa vaatteet työpaikalla, koska ensinnäkin työpaikka sijaitsee mäen päälle, ja melkein väistämättä alkaa hikoiluttaa ylöspäin sotkiessa. Toisekseen työssä edellytetään siistiä toimistotyyppistä pukeutumista eli pyöräilyyn soveltuva vaatetus ei oikein käy. Meillä on kuitenkin kunnolliset pukuhuoneet, joista halukkaat saavat lukolliset kaapit käyttöönsä. Olen muuten huomannut, että vaikka Suomessa vähän yli puolet aikuisista on ylipainoisia, on työyhteisössäni ylipainoisia ehkä viidesosa eli todella vähän (itse olen muutaman kilon ylipainon puolella ja tuhdeimmasta päästä). Työmatkapyöräilyn lisäksi alallani tunnutaan muutenkin suosivan terveellisiä elämäntapoja, lounaat ovat kevyitä ja useimmat harrastavat liikuntaa vapaa-ajallaan.

[/quote]

Pakko kyllä sanoa tähän, että jos pyöräilee esim. 15-20km/pvä ja harrastaa vapaa-ajalla liikuntaa vaikkapa 2-4x/vko, niin lounaan ei todellakaan tarvi olla mikään kevyt lounas. jotta eläisi terveellisesti. Kyllä paljon liikkuva ihminen tarvitsee kunnolla ruokaa, energiaa (rasvasta&hiilihydraateista), proteiinia (väh 1,5g&painokilo), vitamiineja ja kivennäisaineita!Siinä ei ole mitään terveellistä, että vedät aamulla aerobiset pyörän kanssa, käyt illalla salilla ja lounaalla olet vedellyt esim. vain keittoa ja sämpylää. Mutta muuten mahtavaa, että on työyhteisöjä jossa liikuntaa arvostetaan ja siihen on selvää tsemppiä ympäriltä.

38