Te jotka pyöräilette joka paikkaan, eikö tule hiki?
Olen nyt alkanut pyöräillä enemmän ja olen aivan hiessä parin kilometrin jälkeen. Miksei kaupoissa tai muualla näy muita hikisiä pyöräilijöitä vai enkö vain ole kiinnittänyt huomiota :D Harrastan muuta liikuntaa kuitenkin joten ei kai huonosta kunnostakaan kyse.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:16"]Olen nyt alkanut pyöräillä enemmän ja olen aivan hiessä parin kilometrin jälkeen. Miksei kaupoissa tai muualla näy muita hikisiä pyöräilijöitä vai enkö vain ole kiinnittänyt huomiota :D Harrastan muuta liikuntaa kuitenkin joten ei kai huonosta kunnostakaan kyse.
[/quote]
Ei käydä vissiin samassa kaupassa, tai ainakaan samaan aikaan. Nimittäin mä olen kaupassa litimärkä vaikka aina ennen kauppaan menoa ajan kaupan taakse ja yritän antaa olon rauhottua samalla kun pyyhkeellä kuivaan joka puolelta.
Mä en ala hikoilla kahden kilsan päästä, vaan mä olen hiestä märkä jo kun mä puen ja valmistaudun lenkkiä varten. Toki mä muutenkin hikoilen kuin sika, joten eihän se pelkästään pyöräilyn yhteydessä ilmene.
Mulla homma menee ihan niin perinteisesti, kuin että jos oon läski, niin, hikoilen, mutta hoikkana en. Sori, jos jotain korventaa, mutta en voi sille mitään, että totuus on tää.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:32"]Mulla homma menee ihan niin perinteisesti, kuin että jos oon läski, niin, hikoilen, mutta hoikkana en. Sori, jos jotain korventaa, mutta en voi sille mitään, että totuus on tää.
[/quote]
Miksi sinun pitäisi muita korventaa?
Toivottavasti et ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että rupeaisit omien kokemuksiesi pohjalta tekemään yleisluontoisia päätelmiä, hikoilu kun on niin yksilöllinen juttu, että painon perusteella ei sen suhteen mitään suurempia päätelmiä voi tehdä.
t: kuin sika hikoileva kukkakeppi
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:32"]Mulla homma menee ihan niin perinteisesti, kuin että jos oon läski, niin, hikoilen, mutta hoikkana en. Sori, jos jotain korventaa, mutta en voi sille mitään, että totuus on tää.
[/quote]
Toivottavasti et ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että rupeaisit omien kokemuksiesi pohjalta tekemään yleisluontoisia päätelmiä, hikoilu kun on niin yksilöllinen juttu, että painon perusteella ei sen suhteen mitään suurempia päätelmiä voi tehdä.
[/quote]
Minä taas en hikoile juuri koskaan, päinvastoin palelen lähes aina, vaikka olen noin 10 kg ylipainoinen. Tänäänkin pyöräilin reilut 10 km ja kokoajan mietin pitäisikö sittenkin laittaa takki päälle, vaikka lämmintä oli 23 astetta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:32"]Mulla homma menee ihan niin perinteisesti, kuin että jos oon läski, niin, hikoilen, mutta hoikkana en. Sori, jos jotain korventaa, mutta en voi sille mitään, että totuus on tää.
[/quote]
[/quote]
Siis piti olla, että miksi sinun hikoilusi, tai hikoilumattomuutesi pitäisi meitä muita korventaa?
-25-
Kysymys:
Miksi hikoilen treenatessa todella paljon, vaikka olen hyvässä kunnossa?
Vastaus:
Elimistö oppii tutkimusten mukaan säätelemään ruumiinlämpöä paremmin, kun kunto kohenee.
Lämmönsäätelymekanismina on hikoilla runsaasti, jolloin elimistön kuumeneminen ei pääse heikentämään suorituskykyä.
Hikoilet enemmän kuin huonokuntoiset, sillä sisäinen termostaattisi toimii paremmin. Hyväkuntoisen ihmisen elimistö kykenee myös vähentämään hikoilua nopeasti, kun ruumiinlämpö on laskenut 37 asteeseen.
Hyväkuntoisena sinun ei tarvitse hikoilla tarpeettomasti, sillä elimistö pysyy tehokkaasti sopivan lämpöisenä. Hyväkuntoiset hikoilevat muita enemmän kuntoillessaan mutta vähemmän muuloin. Ihmiset ovat toki yksilöitä, joten myös rasvaprosentti, vaatetus ja hikirauhasten määrä vaikuttavat hieneritykseen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:32"]Mulla homma menee ihan niin perinteisesti, kuin että jos oon läski, niin, hikoilen, mutta hoikkana en. Sori, jos jotain korventaa, mutta en voi sille mitään, että totuus on tää. [/quote] Miksi sinun pitäisi muita korventaa? Toivottavasti et ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että rupeaisit omien kokemuksiesi pohjalta tekemään yleisluontoisia päätelmiä, hikoilu kun on niin yksilöllinen juttu, että painon perusteella ei sen suhteen mitään suurempia päätelmiä voi tehdä. t: kuin sika hikoileva kukkakeppi [/quote] Minä taas en hikoile juuri koskaan, päinvastoin palelen lähes aina, vaikka olen noin 10 kg ylipainoinen. Tänäänkin pyöräilin reilut 10 km ja kokoajan mietin pitäisikö sittenkin laittaa takki päälle, vaikka lämmintä oli 23 astetta.
[/quote]
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:32"]Mulla homma menee ihan niin perinteisesti, kuin että jos oon läski, niin, hikoilen, mutta hoikkana en. Sori, jos jotain korventaa, mutta en voi sille mitään, että totuus on tää. [/quote] Miksi sinun pitäisi muita korventaa? Toivottavasti et ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että rupeaisit omien kokemuksiesi pohjalta tekemään yleisluontoisia päätelmiä, hikoilu kun on niin yksilöllinen juttu, että painon perusteella ei sen suhteen mitään suurempia päätelmiä voi tehdä. t: kuin sika hikoileva kukkakeppi [/quote] Minä taas en hikoile juuri koskaan, päinvastoin palelen lähes aina, vaikka olen noin 10 kg ylipainoinen. Tänäänkin pyöräilin reilut 10 km ja kokoajan mietin pitäisikö sittenkin laittaa takki päälle, vaikka lämmintä oli 23 astetta.
[/quote]
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
[/quote]
Ei ole tutkittu, mutta saattaa tietty olla. Aika vähän syön, mutta paino vain nousee.
Mulle on monesti käynyt niin, että olen käyttänyt koiran ulkona ja hionnut kuin sika, ja sen jälkeen lähtenyt pyöräilemään kauppaan, ja jäätynyt pystyyn. Kävellessä hikoilen, pyöräillessä en. Joskus tosin pukkaa hien sitten kun on pysähtynyt.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:37"]
Mulle on monesti käynyt niin, että olen käyttänyt koiran ulkona ja hionnut kuin sika, ja sen jälkeen lähtenyt pyöräilemään kauppaan, ja jäätynyt pystyyn. Kävellessä hikoilen, pyöräillessä en. Joskus tosin pukkaa hien sitten kun on pysähtynyt.
[/quote]
Koiran kanssa tulee yleensä käveltyä suht reippaasti, ainakin oman kokemuksen pohjalta. Löysä siirtymäpyöräily on paljon kevyempää kuin reipas kävely.
Pyöräillessä on vauhtikin yleensä vähän reippaampi, joten ilmavirta pitää viileämpänä. Hikoilu alkaakin tosiaan usein vasta pysähtyessä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:18"]
No ei tule hiki. Pyöräillessä käytän pelkkiä jalkoja, jotka saattavat joskus olla hikiset. Ylävartalo ei tietenkään ole, koska sehän on paikoillaan. Eihän selkä tai kädet tai pää pyöräile, ainoastaan jalat.
[/quote]Hupsu :D
En hikoile juuri koskaan, joten harvemmin ehdin kuumentua fillaroinnissa. Mutta olenkin enemmän sellainen arkipyöräilijä, 15-20km/päivässä joten aika lyhyillä matkoilla mennään.
Ei tule hiki, vaikka on huono kunto ja olen herkästi hikoileva. Syynä kai se, että ajan niin hitaasti. (Vrt hiki tulee juostessa, mutta ei kävellessä.)
Mä pyöräilen joka päivä 10km töihin ja 10km kotiin. Ei tuu hiki kummallakaan matkalla, riippuu varmaan lämpötilasta, pukeutumisesta ja ihmisestä.
Parempikuntoiset hikoilee enemmän, siis elimistö alkaa useammin liikkuvilla nopeammin tuottaa hikeä, koska se on yksi elimistön tapa pystyä parempaan ja pidempään suoritukseen.
Mun työmatka on 10km, ja hikoan aina nimenomaan selästä siinä. Onneksi selkähiki ei haise ihan niin pahalta kuin esim. kainalohiki, ja jos hiki tulee puhtaalle iholle niin se ei haise niin pahalle kuin likaiselle iholle tulleena (ihan vinkkinä). Koitan aina pukeutua pyöräilymatkalle mahdollisimman kevyesti, ja kylminä päivinä kerrospukeutua. Meillä ei ole tosiaan töissä suihkua, mutta onneksi on oma toimisto, joten työkavereiden ei tarvi kärsiä. Jos matka olisi yli 15km, niin autolla kulkisin kyllä juuri tuon hikoilun vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:18"]No ei tule hiki. Pyöräillessä käytän pelkkiä jalkoja, jotka saattavat joskus olla hikiset. Ylävartalo ei tietenkään ole, koska sehän on paikoillaan. Eihän selkä tai kädet tai pää pyöräile, ainoastaan jalat. [/quote] Oletpa omituinen. Et hikoile ollenkaan saunassa tai huippuhelteessä jos makaat vain paikallasi? Mahtaako olla ihan tervettäkään?
[/quote]
Saunassa on KUUMA, joten tietenkin hikoan! Samoin helteessä! Eri asioita, nyt puhuttiin liikkumisesta. Pyöräillessä pyörivät vain jalat, eivät esim. kädet ja pää, kuten lenkkeillessä.
[/quote]Päivän huvittavin autistinen sönkötys. :D
[/quote]
Pyöritän aina päätäni lenkkeillessä.
Minulla ilmavirta pyöräillessä viilentää.niin tehokkaasti,.että lähinnä palelen. Ajan hitaasti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:18"]No ei tule hiki. Pyöräillessä käytän pelkkiä jalkoja, jotka saattavat joskus olla hikiset. Ylävartalo ei tietenkään ole, koska sehän on paikoillaan. Eihän selkä tai kädet tai pää pyöräile, ainoastaan jalat. [/quote] Oletpa omituinen. Et hikoile ollenkaan saunassa tai huippuhelteessä jos makaat vain paikallasi? Mahtaako olla ihan tervettäkään?
[/quote]
Saunassa on KUUMA, joten tietenkin hikoan! Samoin helteessä! Eri asioita, nyt puhuttiin liikkumisesta. Pyöräillessä pyörivät vain jalat, eivät esim. kädet ja pää, kuten lenkkeillessä.
[/quote]
Miksi pää pyörii lenkkeillessä?
En tiedä, onko minulla hyvä vai huono kunto, mutta koskaan en ole hikoillut helposti. Tavallinen pyöräily ei todellakaan hikoiluta, ellei ole älyttömän kuuma muuten. Työmatkalla en muista koskaan hionneeni tuntuvasti, vaikka usein olen lähtenyt kotoa sen verran myöhään, että on ollut pakko polkea melko kovaa.