Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita dinoajan mammoja, joilla ei ole älykännykkää

Vierailija
21.08.2015 |

eivätkä koe sitä tarivtsevansakaan. Itse olen viisikymmpinen ja tuntuu, että pärjään vallan hyvin tällä Nokian liukukansipuhelimellakin.  Kahvitunneilla tahtoo olla joskus yksinäistä, kun nuoret kollegat  syventyvät vain näihin älypuhelimiinsa, eivätkä kommunikoi mitenkän. 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 05:43"]Ihqua, että ihmiset ovat niin tyytyväisiä täyteen paskaan. Joillekin tietysti riittää, eittä leikkuulaudassa on lelupuhelin, lelunettiselain, lelukamera, lelunavigaattori jne. Mitään oikeaa työtä tällä leikkikalulla ei voi tehdä.

Oikea puhelin, nettiselain, kamera ja navigaattori hakkaavat käytettävyydessä nämä lelut mennen tullen.

Oikeat työt, kuten kuvienkäsittely, cad, ohjelmakehitys, tekstinkäsittely jne. tehdään kuitenkin siihen tarkoitetulla laitteella, eikä millään leikkikalulla.

On minulla älypuhelin, tabletti, pöytäkone, läppäreinä winkkari ja mäkki, ja kaikkein parhaimpana, rinnakkaissimmi oikeassa puhelimessa.
[/quote]

http://www.iltalehti.fi/fiidifi/201508120165350_fd.shtml

Kiva, että sulla on tabletti, oikea puhelin, älypuhelin...jne

Tässä olisi sitten näitä leluilla tehtyjä juttuja sinulle nyt, kun niitä leluiksi asiantuntevasti nimität... ;-)

Vierailija
42/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:38"]Mulla ei ole älykännyä, oon 25 v. Oon lukenut niistä niin paljon hurjia juttuja, etten uskalla hankkia sellaista. Enkä kyllä haluaisikaan, toi Nokian 30 € peruspuhelin riittää mun käyttöön mainiosti.
[/quote]

Mikä niissä on hurjaa ja pelottavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole älypuhelinta! Tabletti sentään on. Ja läppäri. 58 vuotiaalla äidilläni ja 68 vuotiaalla anopilla sen sijaan on älypuhelin.

Vierailija
44/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:50"]

Mun kännyssä ei ole edes kameraa!  :D

Akku muuten kestää melkein viikon yhdellä latauksella....

[/quote]

Mulla on sentään kamera, joka ei kuitenkaan toimi kun ei ole muistikorttia. On myös radio, eikä sekään toimi kun pitää olla kuulokkeet paikallaan enkä edes tiedä, onko mulla tähän luuriin sopivia.

Ikää myös 50+ ja olen käyttänyt tietokonetta jo ennen kuin useimmat tämän palstan lukijat ovat edes syntyneet, ja käytän vieläkin. Kuten muut dinot tietävät ja itsekin muistavat, siihen aikaan joutui itse tekemään ohjelmia.

En ole some- enkä varsinkaan älyvastainen. Minusta vaan olisi todella huolestuttavaa, jos joku kone on älykkäämmpi  kuin minä. Siksi en osta kovin älykkäitä pesukoneita, kahvinkeittimiä enkä muitakaan härveleitä, ja autoni korjaamiseen riittävät perinteiset työkalut ilman tietokoneita. Ei minua kiinnosta, mitä mittaritaulussa vilkkuva vikakoodi yrittää ilmoittaa, kunhan auto kulkee. Ei se varmaan kovin tärkeää voi olla, kun on kulkenut hyvin jo 5 vuotta. 

Vierailija
45/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 06:03"]

VIERAILIJA 22.08.2015 klo 05:43 27/27 Ihqua, että ihmiset ovat niin tyytyväisiä täyteen paskaan. Täyttä p*skaa taitaa olla tuolla kirjoittajalla nyt jossain päässä hiertämässä. Esim Pankkiappsilla saa turvallisesti hoideltua asioita liikkeellä ollessaan. Kullanarvoinen apu monelle, eikä mitään leikkiä :).

[/quote]

Voi kun mahtavaa!

Saako sillä leipälaudalla luettua ja kopioitua laskun viivakoodin?

Vierailija
46/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 07:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:38"]Mulla ei ole älykännyä, oon 25 v. Oon lukenut niistä niin paljon hurjia juttuja, etten uskalla hankkia sellaista. Enkä kyllä haluaisikaan, toi Nokian 30 € peruspuhelin riittää mun käyttöön mainiosti. [/quote] Mikä niissä on hurjaa ja pelottavaa?

[/quote]

Miksi kuvittelet, että ainoa syy olla ottamatta älykännyä on "hurja ja pelottava"?

En tule tuo vastaaja, mutta minä en niitä pelkää, mutta en varsinkaan tarvitse. Ei minun tarvitse joka pysähdyksellä tarkistaa pankkiasioita ( oletan olevan riittävästi rahaa ja jos ei ole, käytän luottoa), ei viestitellä tavallista tekstaria kummempaa eikä lukea muutenkaan mitään. Mulla on sentään vielä Elämä!

Vierailija
47/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Mulla älykänny vaan HELPOTTAA elämää niin paljon että olis typeryyttä ollu juuttua menneeseen. Esimerkiksi perheen whatsap ryhmässä pysytään koko perhe tilanteen tasalla missä lapset menee ja kuka hakee harrastuksista ym. Aiemmin oli melkoinen viesti/soittorumba miehen kanssa. Nyt riittää yhden viestin laitto ja kaikki tietää. Näin maalla asuvana ja paljon kuskaavana kätevää. Ja esim pankkisovelluksesta näen helposti perheen yhteisen taloustilin saldon. Ei tarvii soittaa sille läppärin äärellä olevalle.

Niin mikään laite ei ole itsessään paha. Mun työssä käyvän koululaisten äidin arjessa älypuhelin nyt vaan on helpottanut elämää.

Vierailija
48/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:10"]Saako sillä leipälaudalla luettua ja kopioitua laskun viivakoodin?

[/quote]

Miksi viivakoodi pitäisi kopioida?

Tätä kysyy dino, joka on tallentanut pankkitietoihinsa toistuvat laskut maksupohjaksi ja joka osaa käyttää erillistä viivakoodin lukijaa. Viivakoodin kopiointia ei tarvita eikä siitä ole hyötyä, kun harvemmin maksettavissa laskuissa niitä ei meillä edes ole, kun joku toinen dino on kirjoittanut sen käsin.

Vierailija
49/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:54"]

Tunnutte olevanne kovinkin ylpeitä some ja älyvasraisuudestanne. Maailma kuitenkin muuttuu ja kasvaa ja lapset kasvavat siinä mukana. Minusta on vastuullista vanhemmuutta olla mukana lasten elämässä, myös somessa kuten instassa ja facebookissa. On hyvä pitää omiaan silmällä netissäkin. Lähetään jo ihan vaikka siitä liikkelle, että namusedät eivät enää vaani koulureitin varrella vaan netissä. Kiusaaminen ei välttämättä enää tapahdu välitunneilla vaan netissä. Somekielteiset mammat sulkevat silmät tosiasioilta ja tekevät lapsilleen karhunpalveluksen.

[/quote]

Tiedätkö, että somea voi käyttää ihan tavallisella tietokoneellakin? Mulla on nyt tässä läppärillä fb auki samaan aikaan ,enkä tosiaan tarvitse sen käyttöön mitään muuta älyvehjettä.

Vierailija
50/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:12"]

Otan osaa. Mulla älykänny vaan HELPOTTAA elämää niin paljon että olis typeryyttä ollu juuttua menneeseen. Esimerkiksi perheen whatsap ryhmässä pysytään koko perhe tilanteen tasalla missä lapset menee ja kuka hakee harrastuksista ym. Aiemmin oli melkoinen viesti/soittorumba miehen kanssa. Nyt riittää yhden viestin laitto ja kaikki tietää. Näin maalla asuvana ja paljon kuskaavana kätevää. Ja esim pankkisovelluksesta näen helposti perheen yhteisen taloustilin saldon. Ei tarvii soittaa sille läppärin äärellä olevalle. Niin mikään laite ei ole itsessään paha. Mun työssä käyvän koululaisten äidin arjessa älypuhelin nyt vaan on helpottanut elämää.

[/quote]

Ymmärrän hyvin, että tuollaisessa tilanteessa jopa älykänny on iso apu. Mutta on muitakin tapoja. Esimerkiksi sovitaan etukäteen, kuka kuljettaa ja missä lapset liikkuvat. Me maalla asuvat emme koskaan ole tarvinneet yhtä puhelua tai tekstaria enempää.

Toiseksi pidetään huoli, että taloustilillä riittää rahaa ja epävarmoissa tapauksissa käytetään luottokorttia, jonka lasku maksetaan sitten tietokoneen ääressä.

Vierailija
51/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon kotona ja mulla on läppäri + nettiyhteys aina tossa kirjoituspöydällä (eli miltei sama kuin pöytätietokone).

Kännykkä on aina ollu tavallinen kännykkä (sellainen, jossa ei ole hipaisunäyttöä), ja  jossa ei ole nettiyhteyttä. Kännykkää tarttee ladata pari kertaa viikossa, vaikka puhun tuntikausien puheluita sillä. Tekstareiden lähetys on nopeaa sillä.

Olen koneella paljon, kirjoitan kymmensormijärjestelmällä todella nopeasti näppäimistöön katsomatta. En koe tarvitsevani puhelimeeni mitään muuta kuin soittamisen ja tekstiviestit.

Olen 37 v.

Vierailija
52/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle kolmikymppinen ja luovuin jo vuosi sitten älypuhelimesta ja hommasin kunnon tyhmäluurin tilalle. On kyllä huomattavasti rauhoittanut mieltä ja elämää ja auttanut erottamaan epäolennaisen olennaisesta :)

Näin vakavasti ottaen, olen kyllä huolissani siitä mitä nykyinen some yms. -kulttuuri tekee aivoillemme. Niitä ei vain ole luotu vastaamaan jatkuviin ärsykkeisiin. Miten käy ajattelu-, -keskittymis ja -oppimiskyvylle keskellä höpöinfon virtaa?

Vierailija
53/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:12"]

Otan osaa. Mulla älykänny vaan HELPOTTAA elämää niin paljon että olis typeryyttä ollu juuttua menneeseen. Esimerkiksi perheen whatsap ryhmässä pysytään koko perhe tilanteen tasalla missä lapset menee ja kuka hakee harrastuksista ym. Aiemmin oli melkoinen viesti/soittorumba miehen kanssa. Nyt riittää yhden viestin laitto ja kaikki tietää. Näin maalla asuvana ja paljon kuskaavana kätevää. Ja esim pankkisovelluksesta näen helposti perheen yhteisen taloustilin saldon. Ei tarvii soittaa sille läppärin äärellä olevalle. Niin mikään laite ei ole itsessään paha. Mun työssä käyvän koululaisten äidin arjessa älypuhelin nyt vaan on helpottanut elämää.

[/quote]

me puhutaan ihan nokakkain ja sopitaan asioista etukäteen. Muutoksista voi kyllä sit soittaa, puhelin toimii hyvin.  Meillä menee kaikki peruslaskut suoraan elaskuna tililtä. Maksettavia laskuja tulee yksi- kaksi vuodessa.

Vierailija
54/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää niin helvetisti tämä väittelynaihe.
Joku Nokian C2 on puhelin, mutta Sony Xperia Z3 on 90% muuta kuin puhelin. Se on kannettava pienikokoinen tietokone jossa on yhtenä ominaisuutena puhelin.
Jos on täysin mukana nykyaikaisessa yhteiskunnassa ja eikä halua tehdä yksinkertaisista asioista vaikeaa, silloin yleensä omistaa "älypuhelimen", jolla hoituu sähköpostit, pikaviestit ja pankkiasiat, tarvittaessa navigointi jne.
Olen itse huomannut käyttäväni työajan ulkopuolella varsinaista tietokonetta ainoastaan raskaampaan tekstin käsittelyyn, kaikesta muusta selviää kapulalla.
En voisi kuvitella tilannetta, että minun pitäisi säännöllisesti käydä esim. lukemassa sähköpostini erikseen joltakin PC:ltä..

Vierailija
55/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin ensimmäisen älypuhelimeni noin vuosi sitten, kun vanha perusmallin kännykkäni hajosi. Olin totta kai sitä mieltä, että älypuhelin on turha, koska olin siihenkin asti pärjännyt ilman, mutta olen kyllä sittemmin syönyt sanani. Kyllähän peruspuhelimella pärjää, mutta elämä on älypuhelimen kanssa helpompaa. Vähän kuin vertaisi mopoa ja autoa. Ensinnäkin puhelinlaskuni ovat nykyään noin 5 euroa kuussa eli nettipaketin kuukausihinnan verran, koska lähes kaikki yhteydenpito hoituu WhatsAppin ja Facebookin kautta. Säästän siis rahaa. Lisäksi minulla on aina mukanani karttapalvelu ja navigaattori sekä saan helposti selville julkisen liikenteen aikataulut. Ollessani vieraalla paikkakunnalla tai ulkomailla voin lukea ravintolasuosituksia ja menovinkkejä. Sähköpostit ja lasten Wilma-viestit voin lukea koska haluan, samoin pankkitilin saldon voin tarkistaa vaikka kesken shoppailureissun ja siirtää rahaa tililtä toiselle. Ei tarvitse avata tietokonetta näiden vuoksi. Kännykän kamera on niin laadukas, että reissuilla ei tarvitse erillistä kameraa. Myös askel- ja sykemittari löytyvät puhelimestani, samoin television kaukosäädin. Ilman älypuhelinta siis totta kai pärjää niin kuin on ennenkin pärjätty, mutta kyllä elämä näin on helpompaa ja sujuvampaa.

Vierailija
56/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:50"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:43"]

Huomaa että olet 5kymppinen fossiili.Anna mä.arvaan, olet täällä läppärillä tai pöytäkoneella?

[/quote]

Mitä sitten, vaikka läppäriä ja pöytäkonetta käyttäisikin? Tietotekniikan maailmassa on paljon sellaisia asioita, joita ei voi älypuhelimella tehdä. Vähänkään raskaampiin hommiin kun siirrytään, niin älykännykästä loppuvat tehot kuin seinään. Esimerkiksi videoiden editoiminen tai pelaaminen, siinä tavallinen tietokone, varsinkin pöytäkone on vailla vertaansa, eikä tavallista tietokonetta tule mikään älykännykkä tai tabletti syrjäyttämään niin kauan kun on tarvetta suurta laskentatehoa/raakaa voimaa vaativille tietoteknillisille toimenpiteille. Ja sitä tarvettahan tulee olemaan ja koko ajan entistä enemmän vain.
[/quote]

Hyvin onnistuu videoeditointi kännykällä. Esim. iMovies tai Replay.

Vierailija
57/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:10"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 06:03"]

VIERAILIJA 22.08.2015 klo 05:43 27/27 Ihqua, että ihmiset ovat niin tyytyväisiä täyteen paskaan. Täyttä p*skaa taitaa olla tuolla kirjoittajalla nyt jossain päässä hiertämässä. Esim Pankkiappsilla saa turvallisesti hoideltua asioita liikkeellä ollessaan. Kullanarvoinen apu monelle, eikä mitään leikkiä :).

[/quote]

Voi kun mahtavaa!

Saako sillä leipälaudalla luettua ja kopioitua laskun viivakoodin?
[/quote]

Leipälaudoista en tiedä, mutta älypuhelimella tuo luonnollisesti onnistuu. Mitä varten luulit sen kameran siinä olevan?

Vierailija
58/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo kommentoimassa, että mullakaan ei ole älyluuria, mutta sitten muistin, että onhan mulla jossain kun lahjaksi sain. En vaan enää muista missä se on, akku tyhjänä varmaan jossain laatikon pohjalla tai siivouskomeron romuastiassa.

Käytössä vanha nokialainen, jossa ei edes kameraa. Erittäin hyvä puhelin. Pöytäkoneella tietysti tänne kirjoittelen. Tulisin hulluksi, jos pitäisi jonkun älyläpyskän näyttöä tihrustaa ja kosketella niska kyyryssä. Kyllä myös vapaa-ajan vietossa täytyy hyvään asentoon ja ergonomiaan kiinnittää huomiota eikä vain töissä. En halua mitään rasvakyttyrää niskaani.

Vierailija
59/59 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole valitettavasti mamma ja olen "vasta" 23, mutta kommentoin nyt kumminkin. Haluan säilyttää yksityisyyteni mahdollisimman pitkälle. Siksi kavereiden ja deittien kyselyt siitä onko minulla instaa, facebookkia, whatsuppia, skypeä ja herra ties mitä aiheuttaa ahdistusta. Joka kerta joudun sanomaan ei koska arvostan yksiyisyyttäni enkä välitä näistä somehypetyksistä ylipäätään. Oma puhelimeni on jokin kivikautinen nokian simpukkamalli, ilman kameraa, ja se passaa kyllä minulle. Mp3-soitinkin on erillinen ja tietokoneena on tällä hetkellä läppäri. Haluan että asiat ovat selkeitä, siksi kaikki on erillään.