Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatteko nauttia oopperasta?

Vierailija
15.03.2022 |

Alkusoitot ja muut instrumentaaliosuudet voi olla hienoja, tarina kiinnostava, mutta ne pitkät korkealta kiekuvat lauluosuudet on puuduttavia. Oppiiko noista nauttimaan jollain tapaa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään, mutta olen aina tykännyt. En tiedä voisiko siihen oppia.

Vierailija
2/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen eläytyy, kuten elokuvaan tai teatteriesitykseen.  Lisäksi on orkesteri, niin tulee myös konserttitunnelma.  Täytyyhän siihen pystyä, ei se muuten olisi aikaa kestänyt.  Eri asia sitten, jos yrittää ensimmäistä kertaa radiosta kuunnella tai pieneltä ruudulta tihrustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut pitämään oopperasta parikymppisenä kun aloin käydä näytöksissä maissa, joissa se on halpaa. Kävin katsomassa tuolloin kaikki klassiset teokset. Nyt olen tosi iloinen siitä, että minulla oli tämä mahdollisuus tuolloin. Tätä ennen luulin, että en voinut sietää oopperaa.

Nykyisin käyn n. kerran vuodessa oopperassa tai baletissa Helsingissä tai ulkomailla, aina klassisissa esityksissä. Haluaisin, että oopperassa käynti olisi Suomessakin mahdollista kaikille nuorille. Syntyisi monia uusia oopperafaneja ja vaikka alan ammattilaisia.

Vierailija
4/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mielestäni oopperasta. Puccinin perinteiset olen kuunnellut satoja kertoja kotona ja mutaman kerran paikan päällä, mutta Rossinin Tuhkimo täytyi jättää telkkarista kesken. Vaativat hieman keskittymistä, mutta onhan niissä ulottuvuutta ja älyä huimasti enemmän kuin jossain kaavamaisessa 3 minuutin peruspoppikappaleessa.

Vierailija
5/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin simppeli, että en varmaan oikealla tavalla osaa oopperaa arvostaa. Nautin kuitenkin visuaalisesta ja musiikillisesta kokonaiselämyksestä, lavastuksista, puvuista ja musiikista. Ainoastaan naisten korkeista äänistä en ole oppinut tykkäämään. En kai vaan ole tarpeeksi perehtynyt oopperan hienouksiin.

Vierailija
6/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä alapeukutellaan? Ei tuo ooppera niin helposti avautuvaa ole tulokkaalle, vai pitäisikö vain pikkusormi pystyssä teeskennellä että kaikki on hienoa? 

Vierailija
7/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oopperasta. Mozartiin oopperat ovat kivoja. Muksuna jo katselin telkkarista. Etenkin Figaron häät. Sellaista kevyempää settiä.

Vierailija
8/23 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko Taikahuilun?

Vierailija
9/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittakaa Taikahuilusta, te kiinnostuneet mutta ette vielä sisälle päässeet.

Vierailija
10/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oopperasta.

Mutta asiaan: tämä on varmaan tabu, mutta minusta oopperoiden juonet ovat monesti niin typeriä, etten viitsisi niitä katsoa. Ja laulajissa on tasoeroja. En viitsisi kuunnella jotain tuuttaajaa, jolla on terssin vibrato eikä musikaalisuutta muuta kuin välttävästi.

Vierailija
11/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin, mutta ei olisi sellaista, jota joka viikonloppu haluaisin, 2-4 kertaa vuodessa riittää. Enkä oikein telkkarista jaksa katsoa, korona aikana yhden olen katsonut, pitää olla livenä. Itsekin pidän enemmän hauskoista ja kevyistä oopperoista, kuin niistä raskaista.

Vierailija
12/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku italialainen ooppera missä oli tarina oli joskus hyviä ei enää. Mutta sellaiset uskonnot kuin hellari Jehova vaparit laittaa saatanalle jonka ne tuntee hyvin jos laulaa oopperaa koska ne saa laulaa vain heidän omia muuten on heti uskoton. Sairaita lahkoja.

Vierailija
13/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa kirkumista - en siis! Tykkään urkumusiikista!

Vierailija
14/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu teoksesta. Taikahuilu oli hyvä, lapsena nähty Madame butterfly taasen vaikea ja tylsä. Myöskin laulaja vaikuttaa. Enemmän baletti uppoaa.

Vierailija
15/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiönä tykkään, vaikka musiikillisesti en.  On kivaa pukeutua ykkösiin ja mennä paikan päälle fiilistelemään. Voi kuvitella olevansa vaikka Kummisetä-elokuvassa.

Vierailija
16/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiönä tykkään, vaikka musiikillisesti en.  On kivaa pukeutua ykkösiin ja mennä paikan päälle fiilistelemään. Voi kuvitella olevansa vaikka Kummisetä-elokuvassa.

Opiskelijat käyvät varmaan ihan farkuissa oopperassa.

Vierailija
17/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ooppera onkin vähän paremman väen juttu. Ei ihme ettei ap:n kaltainen pösilö ymmärrä!

Oletko tuollaisella ulosannilla mielestäsi parempaa väkeä?!

Vierailija
18/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla yle näytti päivällä ooppeeraa ja baletteja, saisi näyttää vieläkin.

Alle kouluikäisenä katsoin ensimmäiset ja eläydyin jo lapsena niihin tarinoihin vaikken kieltä ymmärtänyt. Vanhempana hurahdin hevimusiikkiin mitä en aiemmin monesti pystynyt kuuntelemaan "örinän" takia. Joku ahaa elämys siihen tarvittiin että sekin setti avautui. Sama taitaa olla opperassakin. Kun kuuntelee niitä itseä miellyttäviä alkuun niin maku kehittyy.

Vierailija
19/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä oopperasta.

Vierailija
20/23 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laulutapa on oikeastaan alkanut kadulla esitetyistä keskiaikaisista laulunäytelmoistä. On arveltu että ns. pikku jääkausi kylmensi ilmastoa niin että teatterit, orkesterit ja oopperat siirtyivät sisätiloihin - ja jäivät sinne.

Sitten tuli lisää yleisöä ja säestys monipuolistui. Tuli lisää soittimia. Ja laulajia, joiden ääni kuului salin taakse ja soittimien yli.

Vuosisatojen evoluutio on tehnyt soittimista yhä kuuluvampia, koska konserttisaleista on tullut yhä isompia ja nykylaulaja joutuu sitten kiekaisemaan täyskokoisen sinfoniaorkesteriin (uudemmissa oopperoissa, vanhempia esim. Mozartia soitetaan pienemmällä orkesterilla) ja tuhansien kuulijoiden yli niin että takarivissä kuuluu. Harvasta laulajasta on tähän. Olen jotenkin oppinut arvostamaan tätä erityistä lahjaa joka joillekin on annettu.

KYllä tykkään oopperoista, Puccini on varmaan suosikkeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi