Vähähiilhydraattinen ruokavalio on paras
Terveyden kannalta. Ruoka on ravinnollisesti erinomaista, ruokavälit kohtuullisia, makeanhimoa ei ole, dokata ei voi paljon kun känniin tulee pienestä määrästä. Rapulaa ei ole ja maksa hoidetaan lusikallisella voita.
Lenkillä pysty käymään ilman hillitöntä tankkausta etu- ja jälkikäteen. Miehillä seisokkikin on parempi voilla kuin rypsiöljyllä.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Puhu ap vaan omasta puolestasi.
Kaikki ruokavaliot ja terveysjutut eivät sovi kaikille ihmisille.
Onko joku muuta väittänyt?
Vähähiilihydraattinen ruokavalio on ihmiselle ominaisin ruokavalio, ja uskaltaisin väittää että sopii myös suurimalle osalle ihmisistä (pl. mahdolliset sairaudet, vaikkakin moniin näistäkin vähähiilihydraattinen ruokavalio tarjoaa avun).
Olen aina ihmetellyt sitä suositusta kuinka ihmisten tulisi syödä säännöllisesti viisi kertaa päivästä, tämä ei ole ikinä sopinut minulle ja aina kun olen jättänyt hiilihydraatit pois, en myöskään ole kokenut minkäänlaista tarvetta tälle.
Vhh vie ruokahalun pois, joten sopii hyvin joillekin. Jos keskittyy vihanneksiin ja kalaan, se on ruokavaliona terveellinenkin.
Mutta ei käy kaikille. Joillakin hiilihydraattien liian alas pudottaminen saa elimistön ylikierroksille ja aiheuttaa unettomuutta.
Vain testaamalla tietää.
Tietenkin "vieroitusoireita" syntyy kun vaihtaa ruokavaliota, etenkin kun puhutaan vielä hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta pois siirtymisestä. Uskaltaisin väittää, että suurimman osan meistä keho tottuisi vhh ruokavalioon parin kuukauden sisällä, jonka jälkeen myös kaipuu vhh pitoiseen ruokavalioon on yleensä kadonnut.
Jos miettii ihan evoluution kannalta ravitsemusta, ei ihmisillä ole ikinä ollut näin paljon ruokaa tarjolla kuin tällä hetkellä (myös yksi syy siihen miksi liikalihavuutta on enemmän kuin ikinä ennen).
Mutta kukin tehkööt johtopäätöksensä, mutta asiat ovat yleensä todella yksinkertaisia, ja jos ne eivät ole, niin silloin ne eivät yleensä ole myöskään totuudenmukaisia (nykyiset ravitsemussuositukset).
Vhh:lla olevat, voisitteko laittaa esimerkkejä päivän syömisistä? Oon ketoillut aiemmin, niin tiedän kyllä hiilarien lähteet yms, mutta en oikein nyt hoksaa minkä verran niitä hiilareita voi ja kannattaa vhh:lla syödä.
Onko esim seuraava ok: 200g maitorahkaa, pieni purkki säilykeananasta (omassa mehussa), vähän steviaa ja noin 1-1,5dl täysjyvägranolaa jossa ei sokeria tai hunajaa. Onko ihan ok esim aamupalaksi? En aamuisin oikein pysty syömään mitään kovin raskasta tai munia tms, vaan mieluummin jotain kylmää ja raikasta.
Voit yhtä hyvin olla kokonaan ilman hiilareita, mutta yleensä ihmiset, jotka haluavat laihduttaa syövät alle 20g hiilareita päivässä, alle 50g myös saa tuloksia, riippuen siitä millainen ruokavalio ja hiilihydraattien saanti sinulla on ollut ennen vhh siirtymistä.
Itse suosittelisin että jätät kaikki sokeria sisältävät ruoka-aineet pois, kuten luettelemasi ananaksen, sekä kaikki viljatuotteet ml. täysjyvä tuotteet. Hedelmistä saatu hyöty vitamiinien muodossa kumoutuu sokerin määrästä, jonka niistä saa. Korvaa hedelmät mieluummin marjoilla, kuten mustikoilla tms.
Eli tosiaan, ensimmäiseksi suosittelen että jätät kaikki viljaa ja sokeria sisältävät tuotteet pois, korvaa hiilihydraatti rasvalla, joka pitää sinut kylläisenä pidempään.
Hyvä ohjenuora makroille päivässä on (jos haluat laihtua ja miksei muutenkin):
- max 20 g hiilihydraatteja
- Tavoitepainon verran proteiinia (eli jos tavoitepaino on 60kg, niin silloin 60g proteiinia
- Rasvaa taas 2x tavoitepainon verran, eli edellisen esimerkin mukaisesti 120g rasvaa per päivä.
Niin ja tietenkin, mahdollisimman puhdas ruoka on aina paras vaihtoehto, riippumatta ruokavaliotyypistä (vaikkakin vhh on aina ylivertaisin)
Vierailija kirjoitti:
Voit yhtä hyvin olla kokonaan ilman hiilareita, mutta yleensä ihmiset, jotka haluavat laihduttaa syövät alle 20g hiilareita päivässä, alle 50g myös saa tuloksia, riippuen siitä millainen ruokavalio ja hiilihydraattien saanti sinulla on ollut ennen vhh siirtymistä.
Itse suosittelisin että jätät kaikki sokeria sisältävät ruoka-aineet pois, kuten luettelemasi ananaksen, sekä kaikki viljatuotteet ml. täysjyvä tuotteet. Hedelmistä saatu hyöty vitamiinien muodossa kumoutuu sokerin määrästä, jonka niistä saa. Korvaa hedelmät mieluummin marjoilla, kuten mustikoilla tms.
Eli tosiaan, ensimmäiseksi suosittelen että jätät kaikki viljaa ja sokeria sisältävät tuotteet pois, korvaa hiilihydraatti rasvalla, joka pitää sinut kylläisenä pidempään.
- Tavoitepainon verran proteiinia (eli jos tavoitepaino on 60kg, niin silloin 60g proteiinia
- Rasvaa taas 2x tavoitepainon verran, eli edellisen esimerkin mukaisesti 120g rasvaa per päivä.
Kylläpä rasvalla pannaan!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa aiemmin 50+ kertonut hyviä esimerkkejä normaalille, maltilliselle laitumiselle?
Totta joskin pitää muistaa että myös hiilareita tarvitsee varsinkin jo tekee raskasta työtä tai liikkuu paljon. On hyviä ja huonoja hiilareita, sokeria tulisikin välttää muutenkin.
I
Hiilarit, Rasva ja proteiini. Yhtä ilman ihminen pystyy olemaan ja se ei ole rasva tai proteiini.
Tässä vähän miten kävi minkäkin dieetin kannattajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vhh:lla olevat, voisitteko laittaa esimerkkejä päivän syömisistä? Oon ketoillut aiemmin, niin tiedän kyllä hiilarien lähteet yms, mutta en oikein nyt hoksaa minkä verran niitä hiilareita voi ja kannattaa vhh:lla syödä.
Onko esim seuraava ok: 200g maitorahkaa, pieni purkki säilykeananasta (omassa mehussa), vähän steviaa ja noin 1-1,5dl täysjyvägranolaa jossa ei sokeria tai hunajaa. Onko ihan ok esim aamupalaksi? En aamuisin oikein pysty syömään mitään kovin raskasta tai munia tms, vaan mieluummin jotain kylmää ja raikasta.
Ei ole mitään määrää. Vähän hiilareita tarkoittaa vähäistä määrää, eli syödään niitä ruokia missä on vähän imeytyviä hiilareita. Ihan itse päätät miten vähän niitä syöt. Kuitenkin ne pyritään jättämään pois, joissa on paljon hiilareita, kuten sokeri, hedelmämehut, jauhot yms. Enemmän vihanneksia. Mieluiten vitamiineja ja hiilareita marjoista ja terveellisistä lähteistä.
Erikseen karppaus, jossa pyritääm ketoosiin. Silloin hiilarit pitäisi laskea. Päivittäin ehkä 20-40 grammaa, vähän urheilutottumuksista ja koosta riippuen.
Jaa, ehkä jollekin sopii. Itse joudun olemaan laktoosittomalla ja oireet vaikuttavat siltä, että ilmeisesti gluteenittomallekin joudun. Oireet viittaavat laktoosi-intoleranssista, keliakian/ihokeliakiaan, ibs:ssään. Useista herkkuruoista olen joutunut lupumaan. En todellakaan halua aloittaa mitään ruokavaliota huvin vuoksi, vaan olosuhteiden pakosta. Haluan sellaisen ruokavalion, jolla saan suolistovaivani kuriin. Toki toivon laihtuvani, mutta se ei ole pääasia tässä. Joku on jo haukkunut nirsoilusta, vaikka suolistovaivat tässä taustalla ovat. Ilman näitä söisin kyllä mielelläni nyt kiellettyjä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Rasvaa taas 2x tavoitepainon verran, eli edellisen esimerkin mukaisesti 120g rasvaa per päivä.Eikö tuossa aiemmin 50+ kertonut hyviä esimerkkejä normaalille, maltilliselle laitumiselle?
Saa kertoa ihan rauhassa, mutta jos vhh olisi vallitseva ruokavalio, emme tällä hetkellä keskustelisikaan laihtumisesta.
Puhu ap vaan omasta puolestasi.
Kaikki ruokavaliot ja terveysjutut eivät sovi kaikille ihmisille.