Avomies kärysi ratista :/
Oli ajanut ylinopeutta kaupungissa, töytäisi hiukan jalankulkijaa ja puhalsi 1.7 promillea alkometriin. Jalankulkijalla ei ole onneksi hätää mutta tapahtuma tuli minulle täydellisenä yllätyksenä.
Voiko mies enää hoitaa nykyistä työtä kun ei ole vähään aikaan korttia? Uskaltaako sen jälkeen laskea omia lapsia hänen kyytiin? Ajanko jatkossa minä vai tyydynkö olemaan pelkääjän paikalla kun liikutaan yhdessä?
Niin paljon kysymyksiä, mutta kuitenkin niin vähän vastauksia. En yhtään tiedä miten tällainen tapahtuma vaikuttaa meidän elämään.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 01:04"]RANGAISTUS!!! Pane miestäs vuoden ajan strap-onilla perseeseen joka päivä.
[/quote]
Mä en koskisi tuommoiseen idioottimulkkukusipäähän edes strap-onilla.
Miten ihmeessä tämä tuli sinulle täytenä yllätyksenä?
M39
1,7 kännissä ylinopeutta ja törmää jalankulkijaan. Ei pitäisi olla enää teidän elämää, vain sinun elämä ja ex-avokin elämä.
Tuliko miehen alkoholiongelma yllätyksenä?
Hankit alkometrin ja alat puhalluttaa sitä kun kuskaa lapsia tai itstut itse kyydissä.
Itse olen miettinyt tätä omien aikuisten lasten kohdalla. En ole oikein varma että kuinka ehdottomasti ovat juomatta kun lainaavat autoani.
En pystyisi elämään tuollaisen asian kanssa.
Ihan vaan elämää kokeneena kysyisin että onko miehellä yleensä tapana juoda paljon, eli onko hänellä oikeasti alkoholiongelma havaittavissa ennen tätä tapausta.
Useimmat lähinnä puhallusratsiassa kärähtävät rattijuopot ääri harvoin jäävät kiinni ensimmäisellä ja ainoalla kerralla.
Mutta nämä joiden holtittoman ajotyylin takia joku soittaa poliisit tai sitten törttöilee kuten avokkisikin saattavat olla ensikertaa asialla ja niin viinaan tottumattomia että känni vie harkintakyvyn ja myös ajokyvyn.
Veljeni oli parikymppisenä kai ensimmäistä kertaa tilaisuudessa jossa olivat ilmaiset viinat.
Joi niin paljon että tuli niin känniin että kotimatka autolla tuntuikin hyvältä ajatukselta, mutta törmäsi puuhun ja poliisit vei.
Kortti oli vuoden kuivumassa mutta jotenkin pystyi työt hoitamaan vaikka välillä tarvitsikin autoa, minä ja minun kämppis tyttö häntä välillä kuljetimme.
Tämä oli aikaa ennen kännyköitä, välillä meni taksilla.
Tästä on kolmekymmentä vuotta aikaa ja veli on pitkään ollut täysin raitis. En sano mitään miten sinun tapauksessa on kaikki rattijuopumukset eivät ole alkoholistien aiheuttamia ja alkoholisti kestää viinaa ainakin varhaisella uralla niin että 1,7 ei välttämättä hirveästi vaikuta ajokykyyn.
Veneissä oli muinoin ruorijuopumus rajana peräti 1,5 promillea. Nykyään on yksi.
No tuolloin merivartija kertoi että olivat olleet veneilijöitä puhalluttamassa ja samana päivänä oli nuori mies veneessä kännissä kuin käki niin että päälle päin näki jo kaukaa. Kuitenkin mies puhalsi kai vain 1,3 ja hänelle voitiin vain suositella rantautumista ja lepoa. Sitten täysin kunnollisesti ajavassa veneessä oli sellainen rauhallinen vanha merikarhu ja hänellä ei ollut mitään ongelmia veneen hallinnassa eikä päälle päin näkynyt mitään, mutta oli kuulemma puhaltanut mittarin pohjaan. Kolmeen promilleen taisi niillä silloin asteikko riittää.
No en osaa sanoa ap:lle mitään mutta monenlaisia vaihtoehtoja on olemassa AVn ulkopuolella siis. Täällähän pahin mahdollinen vaihtoehto on aina ainoa vaihtoehto.
Nyt se soitti poliisiasemalta että on päässyt putkasta ja on tulossa kotiin. Pulma on siinä että auto on vielä kaupungissa ja minä joudun lasten jättämään omat duunit ja matkustaa bussilla melkein 80 kilometriä hakemaan miehen ja auton.
Seuraavaksi sitten perheestä vain toisella on kortti. Helkkari minkä tempun teki. Mutta onneksi kukaan ei menettänyt henkensä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:12"]
Nyt se soitti poliisiasemalta että on päässyt putkasta ja on tulossa kotiin. Pulma on siinä että auto on vielä kaupungissa ja minä joudun lasten jättämään omat duunit ja matkustaa bussilla melkein 80 kilometriä hakemaan miehen ja auton.
Seuraavaksi sitten perheestä vain toisella on kortti. Helkkari minkä tempun teki. Mutta onneksi kukaan ei menettänyt henkensä.
[/quote]
Lihavoituna ainoa positiivinen asia tapahtuneessa.
Tapahtuneen jälkeen teilää on edessä erittäin vakavia keskusteluita luottamuksesta ja sen uudelleensaavuttamisesta. Vaihtoehtona ero, sillä sellaisella puolisolla ei tee mitään johon ei voi luottaa.
Jos mies ajoi siksi että oli täysin tilannetta ymmärtämättömässä kännissä niin sitten hän ei tästä lähtien enää saa hankkiutua samaan tilaan eli juomiselle tulee nyt stoppi. Ja se stoppi pitää olla totaalinen eli ei neuvoteltavissa kavereiden kanssa harrastamista tai työreissuja varten. Kun viina vie miestä niin silloin viinan käyttö lopetetaan.
Jos taas mies oli ottanut riskin vakain tuumin ja harkiten niin siinä tapauksessa miehellä ei ole harkintakykyä. Tällöin en näe vaihtoehtoa erolle. Harkintakyvyttömän ihmisen vastuulla ei voi olla lasten kasvatus ja turvallisuus.
Rattijuopon jäädessä kiinni kyseessä ei yleensä ole henkilön ensimmäinen rattijuopumus vaan samanlaisia tapauksia on ollut ennenkin. Niistä vaan ei ole jääty kiinni.
[/quote]
Aivan taatusti muuten ymmärsi mitä teki. Miehellä karkasi homma lapasesta baarissa ja hän laski sen varaan että voi ajaa kotiin jäämättä kiinni kun ei saanut kuskia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:24"]Sitten kun paheksutte niin muistakaa ettei alko-ongelma katso yhteiskunta-asemaa, perhetilannetta tai tuloja.
[/quote] suurin osa alkoholisteista tajuaa olla ajamatta autolla! Alkoholisti ei ole automaattisesti idiootti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 01:04"]RANGAISTUS!!! Pane miestäs vuoden ajan strap-onilla perseeseen joka päivä.
[/quote]
Mutta jos kokeekin sen palkintona?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:12"]
[/quote]
Lihavoituna ainoa positiivinen asia tapahtuneessa.
Tapahtuneen jälkeen teilää on edessä erittäin vakavia keskusteluita luottamuksesta ja sen uudelleensaavuttamisesta. Vaihtoehtona ero, sillä sellaisella puolisolla ei tee mitään johon ei voi luottaa.
Jos mies ajoi siksi että oli täysin tilannetta ymmärtämättömässä kännissä niin sitten hän ei tästä lähtien enää saa hankkiutua samaan tilaan eli juomiselle tulee nyt stoppi. Ja se stoppi pitää olla totaalinen eli ei neuvoteltavissa kavereiden kanssa harrastamista tai työreissuja varten. Kun viina vie miestä niin silloin viinan käyttö lopetetaan.
Jos taas mies oli ottanut riskin vakain tuumin ja harkiten niin siinä tapauksessa miehellä ei ole harkintakykyä. Tällöin en näe vaihtoehtoa erolle. Harkintakyvyttömän ihmisen vastuulla ei voi olla lasten kasvatus ja turvallisuus.
Rattijuopon jäädessä kiinni kyseessä ei yleensä ole henkilön ensimmäinen rattijuopumus vaan samanlaisia tapauksia on ollut ennenkin. Niistä vaan ei ole jääty kiinni.
Todella kurja juttu, jossa ainoa positiivinen seikka, ettei kukaan loukkaantunut - itse olen todella vihainen kaikesta alkonvaikutuksenalaisena ajamisesta - siis oikeestihan miehesi ajoi kännissä ihmisen päälle! Nyt viimeinkin herätys viihdekäyttöön ja, jos ongelmaa, niin hoitoon!
En tiedä, miten rikoksen törkeys tai siis promillemäärät vaikuttavat tilanteeseen, niin miehesi työn kannalta voi olla mahdollisuus saada jatkaa ajamista alkolukon kanssa. Tiedän yhden henkilön, joka oli rattijuoppo, mutta, koska auto välttämätön työn vuoksi, sai jatkaa ajamista alkolukon kanssa. Sen saamisessa meni jonkin aikaa, se piti käsitellä jossakin ja en tosiaan tiedä, paljonko promilleja oli! Hän on nyt sitten jatkanut sen alkolukon kanssa, vaikka se vaadittava aika meni umpeen. Tavallaan teidänkin perheen ansion kohdalla voisi ajatella, että onko rangaistus liian raju, kun se kohdistuu perheen elantoon! Se lukko sitten helpottaisi sinuakin, ettei tarvitsisi pelätä lasten kanssa ajamista!
Mietin myös, että millä systeemillä ne nuo erilaiset laulajat yms. saavat aina vaan ajella rangaistuksista huolimatta -ilmeisesti alkolukon kanssa?!
Minä otin avioeron rattijuoposta. Enkä kadu yhtään!
Suosittelen sinullekin!
Ja nyt aamulla kun jouduin ajamaan miehen töihin (ei voi lähteä bussilla vaikka ne toimisi tässä tapauksessa erinomaisesti) perusteli tekoaan sillä että autossa on turvatyynyt, abs-jarrut ja luistonesto eikä hänellä sen takia ollut mitään hätää.
Olisikohan se sittenkin eron paikka?
Oi ei. Mies on sitä mieltä ettei autoa ajeta kortilla, ja lähtee ajamaan vaikkei oikeastaan saisi. Ja tietysti hiukan hiprakassa. Eilen jäi sitten kiinni, joutui yöksi putkaan ja nyt kun äsken tuli kotiin, purkaa turhautumusta minuun. Onneksi ei alkoholia ei ollut veressä yli rattijuopomusrajan. Ja tietenkin juo parhaillaan ja solvaa ja syyllistää minua kun hänen mielestä päästin ajamaan (=en tarjoudu oma-aloitteisesti ja ilman varoitusaikaa kuskiksi aina kun miehelle sopii, riippumatta omista menoista).
Mies on tietämättäni kuljettanut lapsia ilman korttia ja hiukan hiprakassa käryn jälkeen, joten ennen kaikkea mietin mitä tapahtuu jos hän jää kiinni lapset matkassa. Jouduuko ne johonkin sossuun yöksi kun mies on putkassa tms?
Mitäs olette mieltä jos vietäs rattijuopolta peukalo jos ajaa ihmisen yli ja vammauttaa lopuksi ikää
Kohtalontoveri täällä. Kuulin viikko sitten, että oma avokki oli ajanut kaverinsa autolla kännissä, ylittänyt törkeän rattijuopumuksen rajan ja menettänyt korttinsa. Jo toistamiseen. Vauva tulossa ja mä en usko, että tuo mies oppii ikinä. Suhteessa kaikki muuten hyvin, eikä alkoholin kanssa muita ongelmia, eikä juo edes usein. Nämä töppäilyt kuitenkin hiertää välejämme nyt todenteolla.
Päätin jäädä, mutta tein selväksi, että tuon kyytiin en nouse enää koskaan ja seuraavasta kerrasta mä lähden ilmoittamatta mitään.
Mies ei edes osoita katumusta, ei ota vastuuta (vaan syyllistää sinua), eikä osoita oppineensa mitään. Minä kyllä eroaisin, itseni ja lasten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:38"]
Kohtalontoveri täällä. Kuulin viikko sitten, että oma avokki oli ajanut kaverinsa autolla kännissä, ylittänyt törkeän rattijuopumuksen rajan ja menettänyt korttinsa. Jo toistamiseen. Vauva tulossa ja mä en usko, että tuo mies oppii ikinä. Suhteessa kaikki muuten hyvin, eikä alkoholin kanssa muita ongelmia, eikä juo edes usein. Nämä töppäilyt kuitenkin hiertää välejämme nyt todenteolla. Päätin jäädä, mutta tein selväksi, että tuon kyytiin en nouse enää koskaan ja seuraavasta kerrasta mä lähden ilmoittamatta mitään.
[/quote]
Samaa mietin minäkin täällä, tosin en usko että avokkini kuuntelisi puheitani. Minulle on ilmiselvää että hänellä todellakin on ongelma alkoholin kanssa. Mitä teet siinä tapauksessa ettei perheessä ole kun yksi auto?
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:24"]Sitten kun paheksutte niin muistakaa ettei alko-ongelma katso yhteiskunta-asemaa, perhetilannetta tai tuloja. [/quote] Nyt pääs sulta sellanen aivopieru että tais tulla ihan hajun kanssa?
[/quote]
Vahinkoalapeukku!