Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermot menee lasten iltatoimien kanssa

Vierailija
20.08.2015 |

Yhtä marinaa ja kiukuttelua ollut taas koko ilta ja tänään oli hyvin tyypillinen ilta, eli näitä samoja juttuja tapahtuu nykyään lähes joka ilta. Ensin eskarilainen marisi, että pitää päästä kaverin luo, koska isosiskokin on kaverin kanssa. En päästänyt, koska kello oli jo 19, ja sanoin, että siskokin tulee kohta kotiin. Soittelin n 19.20 isommalle tytölle, joka on tokaluokalla, että pitää tulla kotiin, mutta tyttö sanoi, että ei vielä, kun on niin jännä leikki kesken, ja kaveritkin saa olla pitempään ulkona. Annoin 10 minuuttia lisäaikaa, ja käskin uudestaan kotiin, jolloin tyttö lupasi tulla heti. Tavallisesti tuleekin melko pian, mutta nyt venyi vähän pitempään.

Iltapalalle pääsimme kahdeksan aikoihin ja pienempi oli jo selvästi väsynyt, että ei tahtonut mistään tulla mitään. Nykyään hän aina illalla väsyneenä haluaa jotain oikein kovasti, ja se on pakko saada heti. Ja se on yleensä jotain, mitä ei voi saada. Ja hän jaksaa jankuttaa sitä yleensä nukahtamiseen asti, ellei jollakin muulla asialla saa harhautettua. Syömisessä meni tosi kauan ja yhdeksältä päästiin vihdoin hampaiden pesulle ja nukkumaan, tai siis yritettiin mennä nukkumaan. Pienempää ei kiinnostanut kuunnella iltasatua, koska halusi vielä niin kovasti sitä juttua, minkä oli keksinyt ruokapöydässä. Melkein tunti meni unta vastaan taistellessa ja isompaakin jo itketti, kun halusi nukkua, mutta pienempi ei antanut rauhaa. Kymmeneltä oli viimein hiljaista, eli pari tuntia meni iltatoimissa. Aamulla on 7.30 herätys ja etenkin pienempi on yleensä väsynyt.

Minkälaiset nukkumaanmenoajat ja kotiintuloajat muilla on eskari-ikäisillä ja pienillä koululaisilla? Minä yritän saada tokaluokkalaisen kotiin arki-iltoina klo 19-19.30, mutta kaverit saa olla aina pitempään ulkona. Pienempi ei voi alkaa iltatoimiin, jos isompi on kavereiden kanssa, ja kyllä isommankin pitäisi päästä aikaisemmin nukkumaan.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä tietää, mihin aikaan muilla on pienillä koululaisilla kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat, ja milloin herätys? Tiedän, että unentarve on yksilöllistä, mutta ihmetyttää, kun isompi valittaa aina, että kaverit saa vielä jäädä olla ulos. Olen kysynyt kavereiden vanhemmilta, milloin heillä on kotiintuloaika, jos hekin sanovat vanhemmilleen samaa, että ei vielä tarvisi vielä mennä kotiin, mutta en ole saanut vastausta.

Pienemmällä varmaan on 6-vuotisuhmaa, kun on viime aikoina tavallista enemmän kiukutellut, mutta ei kyllä sillä kiukuttelulla saa tahtoaan periksi. Ja tarrat on jo käytössä, joku sitä ehdotti.

Nyt heräsivätkin jo ennen herättämistä, eli ilmeisesti tarpeeksi on nukuttu. En päästä viikonloppuna nukkumaanmenoa myöhäisemmäksi, ettei taas sunnuntai-iltana tarvi tapella.

Vierailija
2/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tahallaan vetkutteli ja annoit tapahtua. Ei iltapalaa syödä tuntia ja varsinkaan normaali iltana.

Miksi tuputat iltasatua, jos lapsi haluaa jostain asiasta itse puhua. Pikkuinsen jämäkkyyttä siihen hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, omat lapseni ovat jo murrosiässä tai kotoa muuttaneita mutta kyllä meillä oli alakoululaisilla varhempi kotiintuloaika että jäi aikaa rauhoittua illalla. Itse asiassa tulivat vielä murrosiässäkin kotiin ysiin mennessä, joskus poikkeustilanteessa kymmenen aikaan. 

Mikä pakko sitä satua on tosiaan tuputtaa jos ei kiinnosta kuunnella. Joskus lapsista on vaan mukavaa jutella. 

Jämäkkyyttä peliin, aikuinen päättää.

Vierailija
4/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen tarvitsee vielä 10h yöunta. Meiĺlä viimeistään sängyssä 1-luokkalainen ja eskari klo. 20:30. Herätys 7:00. Joskus aikaisemminkin sängyssä.

Vierailija
5/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset tulee kotiin viimeistään 19.30. Tosin harvoin käyvät kavereilla vaan enemmän ovat kavereiden kanssa meillä. Lapset 7-11v.

meillä iltapala 20.00 ja sänkyyn viimeistään 21.00. Lukemisen pois ja nukkumaan 21.30. Viimevuonna oli kaikki puolitunia aikaisemmassa mutta nyt ollaan vaan vahingossa ajauduttu vähän myöhempään ja ok aikataulu näyttää olevan kun vain satunnaisesti joudun herättelemään aamusta lapsia 7 aikoihin. Yleensä heräävät itse.

minusta näyttää että monilla lapset juoksevat pihalla vielä 9 aikaan. Oletan että näissä perheissä ei sitten lueta tai iltatoimet hoidetaan muuten nopeammin.

Vierailija
6/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kuunnella iltasatua, mutta isompi halusi sen kuulla, ja pienempi ei jutellut, vaan jankutti koko illan "minä haluan..., minun on pako saada se nyt heti".

Vierailija
7/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vinkkinä

- sinä määrät ei eskari

- voit hyvin sanoa eskarille että nyt syömään iltapala koska olet väsynyt ja nukkumaan vaikka isompi ei vielä tulisikaan ennen kiukkuamista sanot että jos hoidetaan hommat reippaasti niin saa vaikka valita iltasadun (tai ylimääräisen) jonka luet hänelle jo ennen kuin isompi huoneessa.

-  älä opeta että aina kaikki samalla tavalla kun lapsilla kuitenkin on ikäeroa ja erilaiset tarpeet esim unen määrän suhteen

- jankkaukseen ei tartte lähteä mukaan, jos sanot ei niinse riittää, otat vaikka puhelimen tai jonku muun tärkeän asian jäähylle jos jankkaus ei yhden varoituksenkaan jälkeen lopu.

- huumoria, iloisuuttani ja jämäkkyyttä peliin

Vierailija
8/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukempi ja selkeämpi rutiini noihin iltoihin, ja lapsille vaikka kuvataulun avulla se myös selville. Sitten vaan toistoa, kunnes rupeaa sujumaan. Palkita kannattaa, niinhän jo teetkin :)

Tuosta kyllä varmaan antaisin jotain sanktiota, jos estää toista nukkumasta. Se on itsekästä ja väärin.

Vierailija
9/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:23"]

Ei ole pakko kuunnella iltasatua, mutta isompi halusi sen kuulla, ja pienempi ei jutellut, vaan jankutti koko illan "minä haluan..., minun on pako saada se nyt heti".

[/quote]

et saa, varoitan, jos jankkaus ei lopu nyt niin menetät kännykkäsi/lempilelusi päiväksi takavarikkoon.

jne. Alkuun aiheuttaa itkua ja raivoa mutta jos opetat että pidät rajoista ja rangaistuksista kiinni niin lapsikin sopeutuu niihin.

Vierailija
10/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko opetat lapset siihen että nuoremmalla on eri säännöt kuin vanhemmalla tai sitten käsket vanhemman kotiin aiemmin. Ensimmäinen vaihtoehto on parempi tulevaisuutta ajatellen, pääsette kaikki helpommalla kun tuo nuorempi oppii ymmärtämään että iänmukaiset säännöt mm nukkumaanmenon kohdalla on ihan normaali asia. 

Vierailija
11/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuudes- ja tokaluokkalaiset lapset, joista vanhempi on illanvirkku ja nuorempi illantorkku. Lisäksi kun nuoremmalla on yökasteluun lääkitys, jonka voi antaa vasta tunti iltapalan lopettamisen jälkeen, olen tottunut siihen, että lapsilla on eri rytmi. Nuorempi syö iltapalan reilusti aiemmin kuin isompi. Lisäksi kun nukkuvat samassa huoneessa on ehdottomasti helpointa, jos nuorempi on jo nukahtanut isomman tullessa nukkumaan, muuten helposti valvottavat toisiaan. Eli sekin on yksi mahdollisuus, että esim. iltapala ei ole samaan aikaan. Meillä on aina ollut hitaat iltatoimet, eivät ole mitään kymmenessä minuutissa syöjiä (en ole itsekään) ja pitkä iltasatu on ihana. Ihan sama meille, vaikka muut tulisivat kotiin vaikka vasta klo 21, meillä kuopus syö usein jo klo 19.

Vierailija
12/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:27"]

Tiukempi ja selkeämpi rutiini noihin iltoihin, ja lapsille vaikka kuvataulun avulla se myös selville. Sitten vaan toistoa, kunnes rupeaa sujumaan. Palkita kannattaa, niinhän jo teetkin :)

Tuosta kyllä varmaan antaisin jotain sanktiota, jos estää toista nukkumasta. Se on itsekästä ja väärin.

[/quote]

Ja tosiaan, kannattaa totuttaa siihen että säännöt ei ole samat kaikille. Mulla kolme lasta, ja "koska x on sinua vanhempi" on meillä ihan validi perustelu sille miksei pienempi saa jotain mitä isompi saa. Koska niin se vaan menee!

Vierailija
13/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen ja nelivuotias, ja säännöt molemilla samat. Nukkumassa ollaan tasan kahdeksalta. Aivan sama vaikka kaikki kaverit vielä riekkuisivat ulkona. Lapset tarvitsevat tuossa iässä vielä 10 tuntia unta yöllä ja on minun vastuullani että se täyttyy. Jos he pärjäisivät vähemmällä unella, he varmasti heräisivät aamulla sitten aiemmin, mut toistaiseksi näin ei ole ikinä käynyt. :)

Meillä aina välillä lipsutaan tästä, ja aina se ilta päättyy huonosti. Esimerkiksi eilen vein lapset uimaan kun oli niin ihana ilta, lämmintä ja aurinkoista. Jo rannalla pienempi veti hirveät megakilarit milloin mistäkin, oli jo liian väsynyt pitkästä päivästä. Sama kiukuttelu ja huuto jatkui koko kotimatkan ja kotonakin, kaikesta piti tapella, iltapala ei maistunut jne. Lapsi oli siis yhdeksältä nukkumassa. Ekaluokkalainen häsläsi siinä jotain vielä puoli kymmeneen, minkä vuoksi häntä oli todella vaikea saada aamulla ylös, kaikki oli tyhmää jne. Ja tämähän siis oikeasti oli minun vikani, ekaluokkalainen on vielä liian pieni itse säätelemään itseään.

Eli kaikkien hermojen säilymisen kannalta meillä on tiukka nukkumaanmenoaika. Tarvitsen myös iltaisin rauhallista aikaa opinnoille, ja se vaan ei toimi jos meitä on tässä kolme väsynyttä säätämässä milloin mitäki, jossain vaiheessa aina hermostun lapsille. 

Vierailija
14/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä tehdään illasta tuollainen show? En jaksaisi kertaakaan!

Iltapala on 19.30 ja sillä selvä. Se saa syödä, joka on paikalla. Jos ei ole, menee nälkäisenä nukkumaan. Lapset tietävät tämän, joten koskaan ei ole kukaan kokeillut, miltä tuntuu nukkua nälkäisenä. Koululainen tuntee kellon ja tietää, koska on oltava kotona, perään en soittele. Eikä meillä iltatoimet ole mikään kollektiivitapahtuma vaan yksilösuoritus. 14v isosisko on yleensä vielä omissa harkoissaan klo 19.30 (ja elää iltapalan suhteen eri säännöillä eli osaa tehdä sen itse) eikä meillä odotella, että kaikki on samaan aikaan pesemässä hampaita.

Eskari menee nukkumaan ennen kuin tokaluokkalainen, molemmilla on omat huoneet. Ei ole mitään iltasaturutiineja, joilla vanhempia voi vedättää. Vieressä ei istuta ja uni tulee nopeasti, kun ei ole juttuseuraa. Ovi on auki olohuoneeseen, joten kuulee, että maailma ei kadonnut ja vanhemmat vielä valvovat, on siis turvassa ilman, että pidetään kädestä kiinni.

Meillä ei ole pakko ryhtyä nukkumaan, kun menee sänkyyn. Saa lukea jne. Silti klo 21.00 talossa on täysi hiljaisuus.

Vierailija
15/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole eikä tule omia lapsia.Mulle tuli tosta ap:n ahdistavasta aloituksesta halu läväyttää sitä eskarilaista.

Vierailija
16/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että on rauhatonta jos kotiin valutaan suoraan iltapalalle ja pitäisi sitten heti rauhoittua petiin. Meillä eskari on kavereilta kotona viimeistään klo 18. Yleensä kyseessä leikkitreffit ja haetaan lapsi sovittuna aikana pois. Ei kulje vielä yksin kavereille, koska välimatkaa sen verran. Eskari saa siis reilu tunnin rauhallista aikaa kotona ja noin klo 19.15 iltapala, vauva saa samaan aikaan iltapuuron niin kaikki ovat pöydässä yhtä aikaa. Ei vetkutteluja vaan ihan normaalisti syödään, tähän menee vartti. Sen jälkeen sisarukset yhdessä hampaidenpesuun isän tai minun kanssa. Jos suihku illalla niin se ensin noin klo 18.30 ennen iltapalaa niin sisarukset kerkeää hetken leikkiä ammeissa ja leluilla. Hampaiden pesun jälkeen yökkäriä päälle ja omaan huoneeseen sänkyyn klo 19.45 ja iltasatu. Tähän menee noin 10min ja sitten hyvät yöt ja eskari jää nukahtamaan omaan sänkyyn. Toinen hoitaa eskarin ja toinen nukuttaa vauvan sillä aikaa. Jos vain yksi vanhempi kotona, niin eskari lukee itse kirjaa hetken ja rupeaa nukkumaan. Lapset nukkuvat yöt läpi ilman mitään venkulointia ja pelleilyä. Eskari herää 6.30-7.00 ja tulee itse alakertaan, saa siis tarpeeksi unta, ei tarvitse käydä äkäistä lasta sängystä repimässä. Vauva herää samoihin aikoihin. 7.45 lähtö eskarilla eskariin ja hoitoon isän kyydillä kun menee töihin, minä jään vauvan kanssa kotiin. Meillä lapsille on luotu rytmi ja arki joihin on totuttu ja jota noudatetaan ihan huomaamatta koska ollaan oltu alusta saakka johdonmukaisia.

Vierailija
17/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt vaan pitää hyväksyä se että lapset on väsyneitä kun koulu on juuri alkanut. Varsinkin pitkän viikon perjantaina. Kannattaa nyt alkuun rauhoittaa ne illat marinasta huolimatta ja turvata riittävästi unta. Kyllä se siitä taas.

Vierailija
18/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tokaluokkalainen on yleensä kavereitten kanssa iltiksen jälkeen pari tuntia, harvemmin enää illalla. Mutta illalla kotiintuloaika on klo 20. Iltapalaa ei syödä tiettyyn aikaan, vaan tilanteen mukaan. Meillä myös neljäsluokkalainen ja molemmat menevät nukkumaan 21.30, heräävät 7.30-8. Unta tulee riittävästi ja varsinkin nuorempi herääkin aina itsekseen.

Vierailija
19/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 20 näin kesällä sisään. Pikasuihku, iltapala ja iltasatu. Nukkuvat ennen ysiä. Lapset eskarissa ja ekalla. Talvella sisälle tulo aikaistuu.

Vierailija
20/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos meillä on vain yksi lapsi eikä enempää tule. Eskari meilläkin. Iltatoimet aloitetaan viikolla puoli kahdeksan. Puoli yhdeksän pusut ja peittelyt. Viikonloppuisin puolituntia myöhemmin. Meillä näistä asioista päättää vanhemmat eikä narinaa kuunnella. Satunnaisesti tyttö ei saa illalla unta, jos on nukahtanut päiväunille eskarissa. Silloin saa kuunnella esim. Annelia ja Onnelia äänikirjana. Tällöinkin pysyy nätisti omassa sängyssään eikä ramppaa tai rieku. Muttamutta.... Tyttö on kyllä luonteeltaankin todella kiltti ja helppo. Eli kaikki ei varmasti ole vain meidän vanhempien hyvää kasvatusta. :) Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä