Koulunkäynnin ohjaajat!
Olen hirveän uupunut.
Töissä on raskas tilanne ja vuosi on vasta alussa. Erittäin haastavia lapsia ja ip-kerhossa kokopäiväisiä poikkeuksellisen paljon ja joukossa erityistä tukea vaativia.
Omat lapseni ovat myös sellaisessa iässä että kaipaavat apua läksyissä ja äitiä noin muuten tavallista enemmän.
Ensimmäinen syksy, kun ihan oikeasti olen miettinyt miten jaksan. Tämän työn henkistä kuormitusta ei huomioida aina tarpeeksi ja tuntuu, etten pysty puhumaan töissä tästä edes työkavereille. Tuntuisi tyhmältä valittaa väsymystä kun on oltu pari viikkoa töissä.
Miten te muut jaksatte?
Kommentit (56)
Hei ohjaajan koulutus on ollut suunnitteilla muuttaa korkeakoulutukseksi. Tähän minulla ei tosin ole linkkiä.
Ja ohjaaja on eri tavalla läsnä lapsen päivässä kuin opettaja, sori vaan.
Kerro aineenopettaja, mitä teet lapselle luokassa jos hän vaikuttaa hyvin väsyneeltä kesken tunnin? Huom. hänellä on diabetes ja insupumppu. Tiedätkö mitä tapahtuu jos verensokerit tipahtaa?
Mitä teet asperger-lapselle kun hän päättää heittää kirjalla vieruskaveria ja ryntää ulos luokasta? Menetkö perään? Miten muu luokka?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]Sori vaan, mutta aikamoista jeesustelua. Te vastaatte vaikeista ja oppimishäiriöisistä oppilaista? Te vain ohjaatte, that's it. Ette ole varsinaisesti kasvatusalan ammattilaisia, vaan nimenomaan ohjaajia ja avustajia.
Todella huonoja ohjaajia tulee työssäni vastaan koko ajan. Opettajat, opot, kuraattorit ja psykologit kantavat sen suuren taakan, ette te. Jos on kurja palkka, opiskelkaa enemmän!
Ystävällisin terveisin, aineenopettaja.
[/quote]
Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ja repinyt hyvät palkat. 6h työpäivä ja joka välitunnilla kahvia. Ohjaajat painavat välitunnilla erityisoppilaiden perässä ja pitävät samat lapset ruodussa kun opettaja opettaa.
Sinulle on ehkä osunut huonoja ohjaajia, mutta hyvä ohjaaja on todella tärkeä luokassa.
Ja huomaa, että HUONO OPETTAJA vaikeuttaa myös ohjaajan työtä todella paljon!
[/quote]
Ohjaajat ovat helpottamassa opetustyötä, eikä opet ole ohjaajia varten.
[/quote]
Hä? Älyätkö, että huono opettaja jolla ei ole mitään otetta luokkaansa tekee ohjaajan työstä lähes mahdotonta!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]Sori vaan, mutta aikamoista jeesustelua. Te vastaatte vaikeista ja oppimishäiriöisistä oppilaista? Te vain ohjaatte, that's it. Ette ole varsinaisesti kasvatusalan ammattilaisia, vaan nimenomaan ohjaajia ja avustajia.
Todella huonoja ohjaajia tulee työssäni vastaan koko ajan. Opettajat, opot, kuraattorit ja psykologit kantavat sen suuren taakan, ette te. Jos on kurja palkka, opiskelkaa enemmän!
[/quote]
Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ja repinyt hyvät palkat. 6h työpäivä ja joka välitunnilla kahvia. Ohjaajat painavat välitunnilla erityisoppilaiden perässä ja pitävät samat lapset ruodussa kun opettaja opettaa.
Sinulle on ehkä osunut huonoja ohjaajia, mutta hyvä ohjaaja on todella tärkeä luokassa.
Ja huomaa, että HUONO OPETTAJA vaikeuttaa myös ohjaajan työtä todella paljon!
[/quote]
Ohjaajat eivät ole koskaan vastuussa oppilaista välitunnilla. Opettajat ovat. Sinä taisit olla se kehno opettaja...
[/quote]
No eikö olekin hassua että ohjaajat siellä sitten ovat? Miksi arvon opettajat eivät ole siellä välitunnilla kun vastuu on heidän? t. Opettajan sijaisuuksia tekevä OHJAAJA joka tietää oman vastuualueensa
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]Sori vaan, mutta aikamoista jeesustelua. Te vastaatte vaikeista ja oppimishäiriöisistä oppilaista? Te vain ohjaatte, that's it. Ette ole varsinaisesti kasvatusalan ammattilaisia, vaan nimenomaan ohjaajia ja avustajia. Todella huonoja ohjaajia tulee työssäni vastaan koko ajan. Opettajat, opot, kuraattorit ja psykologit kantavat sen suuren taakan, ette te. Jos on kurja palkka, opiskelkaa enemmän! Ystävällisin terveisin, aineenopettaja. [/quote] Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ja repinyt hyvät palkat. 6h työpäivä ja joka välitunnilla kahvia. Ohjaajat painavat välitunnilla erityisoppilaiden perässä ja pitävät samat lapset ruodussa kun opettaja opettaa. Sinulle on ehkä osunut huonoja ohjaajia, mutta hyvä ohjaaja on todella tärkeä luokassa. Ja huomaa, että HUONO OPETTAJA vaikeuttaa myös ohjaajan työtä todella paljon!
[/quote]No, oliskohan sun sijaisen kannattanut tehdä jotain muuta, kun killittää sitä kahvia? Katsos, kun ne muut "oikeat opettajat" osaavat sen työnsä, ja saattavat jopa juoda kahvikupposen. (Ei nyt kuitenkaan joka välitunnilla). Sijaisella sen sijaan voisi olla syytä perehtyä tulevan tunnin aiheeseen. "Oikea ope" on saattanut suunnitella sitä tuntia jo edellisenä päivänä tai edellisellä viikolla.
Toivottavasti sinä "sijainen" et levittele näitä typeryyksiäsi yhtään enempää. Äläkä myöskään enää mene sijaiseksi, jos et ymmärrä opettamisesta tuon enempää.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]Sori vaan, mutta aikamoista jeesustelua. Te vastaatte vaikeista ja oppimishäiriöisistä oppilaista? Te vain ohjaatte, that's it. Ette ole varsinaisesti kasvatusalan ammattilaisia, vaan nimenomaan ohjaajia ja avustajia. Todella huonoja ohjaajia tulee työssäni vastaan koko ajan. Opettajat, opot, kuraattorit ja psykologit kantavat sen suuren taakan, ette te. Jos on kurja palkka, opiskelkaa enemmän! Ystävällisin terveisin, aineenopettaja. [/quote] Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ja repinyt hyvät palkat. 6h työpäivä ja joka välitunnilla kahvia. Ohjaajat painavat välitunnilla erityisoppilaiden perässä ja pitävät samat lapset ruodussa kun opettaja opettaa. Sinulle on ehkä osunut huonoja ohjaajia, mutta hyvä ohjaaja on todella tärkeä luokassa. Ja huomaa, että HUONO OPETTAJA vaikeuttaa myös ohjaajan työtä todella paljon! [/quote] Ohjaajat eivät ole koskaan vastuussa oppilaista välitunnilla. Opettajat ovat. Sinä taisit olla se kehno opettaja... [/quote] No eikö olekin hassua että ohjaajat siellä sitten ovat? Miksi arvon opettajat eivät ole siellä välitunnilla kun vastuu on heidän? t. Opettajan sijaisuuksia tekevä OHJAAJA joka tietää oman vastuualueensa
[/quote]Teidän koulussa sitten rikotaan lakia. Lain mukaan välitunnilla on oltava opettaja valvomassa. Meillä on aina kaksi opettajaa + ohjaajat. Suosittelen ottamaan tämän asian esille koulussasi, koska kohta päitä tippuu, jos jotain tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:55"]
Hei ohjaajan koulutus on ollut suunnitteilla muuttaa korkeakoulutukseksi. Tähän minulla ei tosin ole linkkiä. Ja ohjaaja on eri tavalla läsnä lapsen päivässä kuin opettaja, sori vaan. Kerro aineenopettaja, mitä teet lapselle luokassa jos hän vaikuttaa hyvin väsyneeltä kesken tunnin? Huom. hänellä on diabetes ja insupumppu. Tiedätkö mitä tapahtuu jos verensokerit tipahtaa? Mitä teet asperger-lapselle kun hän päättää heittää kirjalla vieruskaveria ja ryntää ulos luokasta? Menetkö perään? Miten muu luokka?
[/quote]Kuulostaa lähihoitajan toimenkuvalta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:17"]
Sinun tehtävänkuvaasi kuuluu kaikki tuo mistä äsken vaahtosit; välitunnit, koulukyydit, ruuan avustus. Sinä olet koulutuksen siihen saanut, pätevöittänyt itsesi koulunkäynninohjaajan ammattiin. Nyt nuriset tehtävistäsi täällä. Opettaja on akateemisen koulutuksen saanut henkilö, joka on pätevöitynyt kuusivuotisella yliopistotutkinnolla opettamiseen. Jos sinä haluat opettajaksi on suomessa ilmainen yliopistokoulutus siihen. Tosin hyvin harva pääsee sisälle. Onnea yritykseen!
[/quote]
En nurise. Minä pidän työstäni. En vain pidä opettajista, jotka pitävät meitä ohjaajia turhina maan matosina. Kyllä teidän "raskas" arkenne koulumaailmassa muuttuisi mahdottomaksi kestää, jos ohjaajat eivät tekisi niitä oikeita töitä koulussa vaan saisitte itse tehdä kaiken mitä ohjaajat kouluissa tekevät. Kun nytkin osalla opettajista on _niin_ raskasta, ettei millään meinaa jaksaa. Eihän teidän enää tarvitse ottaa edes kopioita tai kiinnittää lasten kuvistöitä seinille. nekin hommat hoiteli opettajat vielä 25 vuotta sitten. Pesivät piirtoheitinkalvot tuntien jälkeen, kun te nyt sitten yritätte sählätä smart boardien ja videoprojektorien kanssa.
Osasta opettajista on tullut kamalia valittajia jotka eivät selviä nykymittapuun mukaan erittäin kevyistä ja lyhyistä työpäivistään. Kesälläkin teille tippuu jyvitettyä palkkaa opetuksettomalta ajalta. Toisin kuin työttömille ohjaajille, joille tulee työkatko eikä mitään "avustamatonta aikaa". Ihan tiivistettynä te olisitte kusessa ilman ohjaajia. Kaikki jäisi tekemättä kun saisitte itkupotkuraivarit työnne mahdottomuudesta. Nytkin valitatte käsittämättömän paljon, kun teillä ei ole muuta tehtävää, varsinkaan alakoulussa, kuin kantaa sitä kuuluisaa vastuuta vaikka ohjaajat tekevät kaikki vittumaiset tehtävät joihin te ette enää suostu. Onhan kouluissa siivoojien lisäksi nykyään toinen paarialuokka: koulunkäynninohjaajat.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:01"] [quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]Sori vaan, mutta aikamoista jeesustelua. Te vastaatte vaikeista ja oppimishäiriöisistä oppilaista? Te vain ohjaatte, that's it. Ette ole varsinaisesti kasvatusalan ammattilaisia, vaan nimenomaan ohjaajia ja avustajia. Todella huonoja ohjaajia tulee työssäni vastaan koko ajan. Opettajat, opot, kuraattorit ja psykologit kantavat sen suuren taakan, ette te. Jos on kurja palkka, opiskelkaa enemmän! Ystävällisin terveisin, aineenopettaja. [/quote] Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ja repinyt hyvät palkat. 6h työpäivä ja joka välitunnilla kahvia. Ohjaajat painavat välitunnilla erityisoppilaiden perässä ja pitävät samat lapset ruodussa kun opettaja opettaa. Sinulle on ehkä osunut huonoja ohjaajia, mutta hyvä ohjaaja on todella tärkeä luokassa. Ja huomaa, että HUONO OPETTAJA vaikeuttaa myös ohjaajan työtä todella paljon! [/quote] Ohjaajat eivät ole koskaan vastuussa oppilaista välitunnilla. Opettajat ovat. Sinä taisit olla se kehno opettaja... [/quote] No eikö olekin hassua että ohjaajat siellä sitten ovat? Miksi arvon opettajat eivät ole siellä välitunnilla kun vastuu on heidän? t. Opettajan sijaisuuksia tekevä OHJAAJA joka tietää oman vastuualueensa [/quote]Teidän koulussa sitten rikotaan lakia. Lain mukaan välitunnilla on oltava opettaja valvomassa. Meillä on aina kaksi opettajaa + ohjaajat. Suosittelen ottamaan tämän asian esille koulussasi, koska kohta päitä tippuu, jos jotain tapahtuu. [/quote] Opettajat ovat välituntivalvojia, mutta ohjaajat ovat henkilökohtaisesti valvomassa erityislapsia. Eli oikeasti seuraavat lasta lumikasasta toiseen kun opettaja seisoo keskellä pihaa.
[/quote]Vastuu on opettajalla. Ei koulunkäynnin ohjaajalla. Jakamaton vastuu. Onko vaikeuksia ymmärtää? Ihan sama, kuka seisoo ja missä, vastuu on sillä opettajalla.
[/quote]
No miksi meidän vastuuttomien ohjaajien pitää siellä pihalla sitten olla? Ihan vain kostoksi vain, koska eihän meillä siellä mitää virkaa ole? Välitunnithan on opettajien _vastuulla_? Mihin hittoon meitä siellä tarvitaan?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:55"]
Hei ohjaajan koulutus on ollut suunnitteilla muuttaa korkeakoulutukseksi. Tähän minulla ei tosin ole linkkiä. Ja ohjaaja on eri tavalla läsnä lapsen päivässä kuin opettaja, sori vaan. Kerro aineenopettaja, mitä teet lapselle luokassa jos hän vaikuttaa hyvin väsyneeltä kesken tunnin? Huom. hänellä on diabetes ja insupumppu. Tiedätkö mitä tapahtuu jos verensokerit tipahtaa? Mitä teet asperger-lapselle kun hän päättää heittää kirjalla vieruskaveria ja ryntää ulos luokasta? Menetkö perään? Miten muu luokka?
[/quote]
Voihan höpöhöpö. Provoatko ihan tahallasi vai tyhmyyttäsi?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:55"]Hei ohjaajan koulutus on ollut suunnitteilla muuttaa korkeakoulutukseksi. Tähän minulla ei tosin ole linkkiä.
Ja ohjaaja on eri tavalla läsnä lapsen päivässä kuin opettaja, sori vaan.
Kerro aineenopettaja, mitä teet lapselle luokassa jos hän vaikuttaa hyvin väsyneeltä kesken tunnin? Huom. hänellä on diabetes ja insupumppu. Tiedätkö mitä tapahtuu jos verensokerit tipahtaa?
Mitä teet asperger-lapselle kun hän päättää heittää kirjalla vieruskaveria ja ryntää ulos luokasta? Menetkö perään? Miten muu luokka?
[/quote]
Kyllä tiedän. Kuuluu velvollisuuteen. Ei ohjaajia voi laittaa vastuuseen tässäkään asiassa. Terveyden hoitaja ja koululääkäri apuun tai sitten hätänumeroon. Riskejä ei pidä ottaa lasten turvallisuuden kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:55"]
[/quote]Kuulostaa lähihoitajan toimenkuvalta.
[/quote]
No siinäpä se! Ohjaajan työhön kuuluu olla tietoinen näistä asioista eli osata toimia myös lapsen lähihoitajana.
[/quote]
Paskan marjat. Ota asioista selvää, ennen kuin tulet huutelemaan.
Olen töissä koulussa, jossa jokaisessa luokassa on opettaja ja 2-3 ohjaajaa. Oppilaita n 5/ luokka. Tämä koulu kyllä lakkaisi ilman ohjaajia. Jos opettaja on poissa, pärjäämme ilman sijaista. Toisen luokan ope on vastuussa. Tämä tarkoittaa sitä, että käy ovella kerran tai pari päivän aikana vilkaisemassa. Jos joku ohjaajista on pois, tarvitaan apua ihan konkreettisesti. Jonkun täytyy olla luokassa sijaisena. Koulussamme kyllä ohjaajia arvostetaankin.
Minä ainakin otan kopiot ihan itse. Ja sikäli mikäli minulla on silmät päässä, myös muut koulumme opettajat ottavat tarvitsemansa kopsut ihan itse. Ohjaajat taas valmistelevat yleensä suurempitöisiä opetusmateriaaleja (aakkoskortit yms.)
Kiinnittelen myös kuvistyöt oppilaiden kanssa yhdessä seinille.
Mainitsinkin kyllä tuolla jo aikaisemmin, että luokassani ei ole koskaan ollut vakituisesti avustajaa/ohjaajaa. Saan varmasti tehtyä tuollaiset pikkuhommat nopeammin itse, kuin jos pyytäisin ohjaajaa sen tekemään silloin kun sattuu joutamaan.
Säälin kyllä teitä, joiden koulussa opettajien ja ohjaajien välit ovat noin surkeat. Meillä kaikki on samaa porukkaa, ja kaikkia arvostetaan. En todellakaan pidä ohjaajia itseäni huonompana, vaan samanarvoisena työkaverina.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:28"]Sori vaan, mutta aikamoista jeesustelua. Te vastaatte vaikeista ja oppimishäiriöisistä oppilaista? Te vain ohjaatte, that's it. Ette ole varsinaisesti kasvatusalan ammattilaisia, vaan nimenomaan ohjaajia ja avustajia.
[/quote]joo, me vain ohjaamme. Kun opettajat sieltä norsunluutornistaan antavat ohjeita tehtävistä, jotka pätevä ohjaaja osaisi itsekin päättää. Teidän "vastuunne" lapsista on samanlaista vastuuta kuin poliitikoilla. Nimellisesti te olette kaikesta vastuussa, mutta todellisuudessa ohjaajat tekevät likaisen työn. Me otamme lyönnit, purennat ja sylkemiset vastaan. Me pyyhimme kehitysvammaisten perseet ja autamme ruokailussa lapsia saamaan ravintoa. Me juoksemme karkulaiset kiinni ja selvitämme välituntitappelut. Miksi meitä edes edellytetään seisomaan räntäsateisella välituntipihalla, kun virallisesti emme mistään vastaa ei virallisesti ole edes toimivaltaa. Miksi vastuulliset opettajat eivöt hoida hommiaan ihan itse? Miksi vastuulliset opettajat eivät hoida kiinnipitoja itse? Miksi opettajat eivöt ole vastaanottamassa koulukyytejä?
Suurin osa opettajista ymmärtää ohjaajien olevan käytännössä korvaamattomia nykypäivän perusopetuksessa, mutta aina välillä törmää kaltaisiisi kusipäihin, jotka akateemisina ovat koulujen kruunaamattomia kuningattaria. Jotka itse valittavat tuntien valmisteluista ym. "Raskaista" vastuutehtävistä. Kyllä opettaja on onneton tumpula jos ei alakoulun tunteja muutaman työvuoden jälkeen vedä ihan pelkällä kokemuksella.
Teillä on välitunnit aikaa hengata opehuoneessa, kun ohjaajat ovat pihalla. Ilmeisen turhanpantteina koska valtaa ja vastuuta ei kumpaakaan ole. Ilmeisesti pidetään vain pois opehuoneista, ettei duunarin haju tartu arvoisiin kansankynttilöihin.
[/quote]
Huh, miten katkeraa. Tämä on taas jotain katkeran ihmisen panettelua. Mutta jos asiat ovat näin, valita asiasta eteenpäin. T. Aineenopettaja.
Ei vaan meidän koulussa. Kaikki tietävät paikkansa ja tehtävänsä.
Opetan alakoulussa, jossa on runsaasti haastavia oppilaita, sillä koulu on ns. huonomaineisella alueella. Myös edellinen kouluni oli samanlainen. Molemmissa kouluissa on ollut upeita, asiansa osaavia avustajia, joista on ollut todella iso apu tunneilla vaikeiden oppilaiden ja tilanteiden kanssa. Minusta on törkeää opettajilta haukkua avustajia, jotka ovat todella tärkeitä koulun arjessa. Iso kiitos avustajille, teette arvokasta työtä!
Olen pitkän linjan opettaja, jolla ei ole ollut koskaan avustajaa/ohjaajaa omassa luokassa. Arvostan silti ohjaajia todella paljon. Olen nähnyt, että he ovat joillekin opettajille todella tärkeitä. Ohjaajien palkka on myöskin tajuttoman pieni.
Iltapäiväkerhossa työskentely ohjaajan työn lisäksi vie varmasti voimat. Kannattaisiko harkita siitä luopumista, se kun ei välttämättä kuulu toimenkuvaan. Jos kuitenkin teet sitä omasta halustasi, se on oma valintasi.