Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini "varasti" esikoiseni nimen

Vierailija
20.08.2015 |

Harmittaa niin helkkaristi. Oon nuoresta asti ollut todella mieltynyt Aurora -nimeen, ja mulla on ehkä 15-vuotiaasta asti ollut toiveena, että jos joskus saan tyttären niin annan hänelle kyseisen nimen. Ollaan nyt yritetty miehen kanssa lasta toista vuotta ja sovittu, että jos tyttö tulee, niin hänelle tulee sitten nimeksi Aurora.

No, toistaiseksi ei oo lykästänyt, mutta oman lapsen sijaan mulle on siunaantumassa uusi pikkusisko, kun äiti päätti pyöräyttää uuden miehensä kanssa kehiin vielä yhden iltatähden. Äiti on nyt viimeisillään raskaana ja täräytti tänään Facebookiin päivityksen, jonka mukaan iltatähti AURORAn laskettuun aikaan on tasan viikko. Ja kommenteissa kymmenittäin onnentoivotteluja ja kehuja kauniista nimestä.

En nyt oo vielä edes pystynyt ottamaan yhteyttä äitiini ja juttelemaan hänen kanssaan, kun on niin surullinen ja sekava olo ja tuntuu, että täytyy selvitellä ajatuksia. Tiedän äitini olevan ENEMMÄN kuin tietoinen Aurora-nimen merkityksestä mulle, koska olen tosiaan melko nuoresta asti ollut rakastunut nimeen ja myös maininnut useampaan otteeseen äidilleni haluavani antaa kyseisen nimen jonain päivänä omalle lapselleni. On vaan todella surullinen ja tavallaan vähän vihainenkin olo, vaikkei nimiä nyt voi varailla ja äiti vaan sattui pamahtamaan ennen mua paksuksi.. Tää äidin raskaus on muutenkin vähän kirpaissut, kun ollaan itse yritetty niin hartaasti lasta tyhjin tuloksin.

En jotenkin saa itse puettua yhtään pettymystäni edes sanoiksi äidille. Vai kannattaisko vaan olla sanomatta mitään? Ylireagoinko ihan totaalisesti? Harmittaa niin paljon. Eihän tää nyt mikään maailmanloppu ole ja ihania nimiä on maailma täynnä, mutta tällä tietyllä nimellä oli just erityinen merkitys mulle.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:35"]

Oletko siis puhunut Aurora-nimen antamisesta äidillesi lähiaikoina? Vai silloin teininä vain kun sen keksit? Äitisi ehkä ihastui myös nimeen, ja ajatteli, ettet enää haluaisi sitä antaa, monilla nimittäin vaihtuu mieltymykset nimien suhteen teini-iän jälkeen... Varsinkin jos äitisi ei tiennyt että yritätte nyt vauvaa? 

[/quote]

Ei tää nyt tietenkään sellanen juttu oo, että jatkuvasti asiasta huutelisin, mutta oon kyllä maininnut vähintään pariin otteeseen tästä lapsen yrittämisestä puhuessa. En oikein usko, että olisi unohtanut tai luulisi mun mielen muuttuneen.

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:35"]

Itse ainakin räjähtäisin mutsilleni ihan kunnolla ja pokkana nimeäisin oamnkin muksuni Auroraksi....siinähän mami sitten sais miettiä ja selitellä muille.

[/quote]

En mä kyllä oikein syty ajatukselle siitä, että antaisin lapselleni siskoni/tätinsä nimen. Meillä on melko paljon sukujuhlia ja sellasta, vois tulla pientä hämminkiä.. Vaikka tosiaan onhan sekin mahdollisuus, ettei mulle koskaan tytärtä tule.

Vierailija
22/63 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli ekana mieleen, että äitisi ajatteli antaa tuon nimen juuri sinun takiasi. että saisit sen auroran, edes siskon mudossa, kun omaa ei ole kuulunut. Voi hyvin olla, että kun viimein saat oman lapsen, se onkin poika, eikä tyttöä tule koskaan. Äideillä on joskus hieman omituiset ajatukset siitä mikä voisi ilahduttaa omaa lasta, tuskin tarkoitti pahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must on ihan nokuu, et sukalaisil on samoi nimii. Ehkä mutsiski aatteli niin.

Vierailija
24/63 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:39"]

Oon lukenu tän jutun jo aikasemmin. Vanha.

[/quote]

No mä en kyllä tässä tilanteessa ainakaan aiemmin ole ollut, mutta mielenkiintoista kuulla, että joku on. Muistatko, miten kyseiselle tyypille kävi / miten tilanne ratkaistiin?

Eihän tässä nyt tietenkään mikään muu auta kuin vaan puhua äidille, mutta jotenkin tuntuu vaan niin vaikeelta.

Vierailija
25/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:39"]Mä kyllä julkisesti kommentoisin tilapäivitystä tyyliin; "Äiti, miten sä saatoit? Tiedät että olen säästellyt nimeä omalle tyttärelleni vuosia ja nyt viet sen mahdollisuuden minulta puhumatta asiasta edes ensin mun kanssa? Olen niin pettynyt, tämä satutti!"

Ja pokkana antaisin lapseni nimeksi silti Aurora, kertoisin tästä äidille että siitä vaan, mutta tiedä sitten että jos meille tulee tyttö niin se on Aurora niin kuin aina olen sanonut.

Ps. Mun mielestä Aurora ei oo tosin nätti nimi, keksisin toisen :D
[/quote]

Todella kehittynyt aikuisen toimintatapa! Vähän samaa sarjaa olisi: Näytä tämä ketju äidillesi....
Av tason apua (keksittyyn ongelmaan)

Vierailija
26/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimiä voi varastaa. Ne on vapaasti kaikkien käytettävissä. Mitä jos et ikinä saa tytärtä, eikö nimeä kukaan saisi käyttää?
Ehkä äitisi ei edes muistanut asiaa, vai onko kyse nyt siitä vauvasta ei nimestä?

Vierailija
27/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistästä luulet johtuvan, että eräät meistä eivät hehkuta sitä "varaamaansa" nimeä vuosikausia ennen sen lapsen syntymää?  Jos sinä olet vuosikymmenet ihastellut sitä nimeä, se on iskostunut äitisikin mieleen kauniina nimenä.

Toivottavasti sinäkin saat pian lapsen, pojan. Ei sitten niin kirpaise jos et kehtaa käyttää samaa nimeä.

Vierailija
28/63 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:43"]

Minullekin tuli ekana mieleen, että äitisi ajatteli antaa tuon nimen juuri sinun takiasi. että saisit sen auroran, edes siskon mudossa, kun omaa ei ole kuulunut. Voi hyvin olla, että kun viimein saat oman lapsen, se onkin poika, eikä tyttöä tule koskaan. Äideillä on joskus hieman omituiset ajatukset siitä mikä voisi ilahduttaa omaa lasta, tuskin tarkoitti pahaa. 

[/quote]

Aika pönttö äiti jos reilun vuoden yrittämisen jälkeen toteaa että ei se sitä lasta saa, teenpä itse kersan ja nimeän sen Auroraksi. Suola haavoissa ilahduttaa lastani varmasti!

Meidän äiti voisi hyvin tehdä jotain tuollaista "kun et sinä sitä lasta kuitenkaan saa". Aina latistamassa ja iloitsemassa kun joku meistä lapsista epäonnistuu.

Vierailija
29/63 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskustelisin, kommentoisin Facessa päivitykseen, että sydämeni särkyi ja syy, sitten nimeäisin tyttäreni Aurora Aada Sarastus.

Vierailija
30/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:28"]

Oon avautunut tästä jo toisaalle, mutta Aurora ei oo sievä nimi. Au-Roora, au-RORA, Roora. Aurorasta tulee mieleen rooran takia jostain syystä rööri. Tai Harry Potter (koska Aurorit). Anna vain äitisi nimetä iltatähtensä Auroraksi koska nimi ei oo taiston arvoinen. Saat sentään tämän pakkomiellenimesi "lähelle", ihanalle pikkusiskollesi. Omalle lapselle (jos joskus tulee tyttö) keksit sitten jonkun paljon nätimmän nimen kuin au-ROORA.. Eh. :D

[/quote]

Komppaan kyllä sua täysin! :D En oo koskaan ymmärtäny aurora nimeä. 

Vierailija
31/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 01:07"]Aurorasta tulee mieleen Auroran sairaala, joka lapsuudessani oli lastensairaala, sen jälkeen hiv-sairaala ja nykyisin psykiatrinen sairaala.
[/quote]
Mulle aurorasta tulee mieleen prinsessa Aurora (sleeping beauty) ja revontulet.

Vierailija
32/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa on tytöt teinistä asti jutellut avoimesti "unelmien nimistä lapsille" ja vaikka on mennyt mooonta vuotta ennen kuin vauvoja on tullut, kaikki ovat kunnioittaneet näitä vanhoja toiveita. Mulla on ollut tiettyjä nimisuosikkeja lapsesta asti ja ne tulivat käyttöön ihan oikeasti, vaikka välissä oli 15 vuotta.

Vierailija
33/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:46"]Meillä suvussa on tytöt teinistä asti jutellut avoimesti "unelmien nimistä lapsille" ja vaikka on mennyt mooonta vuotta ennen kuin vauvoja on tullut, kaikki ovat kunnioittaneet näitä vanhoja toiveita. Mulla on ollut tiettyjä nimisuosikkeja lapsesta asti ja ne tulivat käyttöön ihan oikeasti, vaikka välissä oli 15 vuotta.
[/quote]

Kuka tollasia edes muistaa ja jos muistaakin, kai mieskin saa osallistua lapsensa nimeämiseen? Ei toinen osapuoli voi sitä päättää yksin joskus 15 vuotta aiemmin.

Vierailija
34/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:46"]

Meillä suvussa on tytöt teinistä asti jutellut avoimesti "unelmien nimistä lapsille" ja vaikka on mennyt mooonta vuotta ennen kuin vauvoja on tullut, kaikki ovat kunnioittaneet näitä vanhoja toiveita. Mulla on ollut tiettyjä nimisuosikkeja lapsesta asti ja ne tulivat käyttöön ihan oikeasti, vaikka välissä oli 15 vuotta.

[/quote]Eihän tuollaisia kukaan muista :O No onhan sen hyvä tapa saada aikaiseksi riitaa, kun sukulainen/ystävä/kummin kaima ei muista että Pirkko-Liisa jo silloin vuonna -85 varasi itselleen nimet X, Y ja Z.

Vierailija
35/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 01:07"]Aurorasta tulee mieleen Auroran sairaala, joka lapsuudessani oli lastensairaala, sen jälkeen hiv-sairaala ja nykyisin psykiatrinen sairaala.
[/quote]
Niinpä. Siellä on pari HUSin infektio-osastoa, ja juurikin tuo inf. poli, jossa hiv- potilaat käyvät.
Mutta nimenomaan se on Helsingin kaupungin psykiatrinen sairaala. Kyllä täällä päin nimi Aurora assosioituu vahvasti psykiatriseen sairaalaan. Mutta mikäs siinä, jos ei se haittaa.

Vierailija
36/63 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:28"]

Oon avautunut tästä jo toisaalle, mutta Aurora ei oo sievä nimi. Au-Roora, au-RORA, Roora. Aurorasta tulee mieleen rooran takia jostain syystä rööri. Tai Harry Potter (koska Aurorit). Anna vain äitisi nimetä iltatähtensä Auroraksi koska nimi ei oo taiston arvoinen. Saat sentään tämän pakkomiellenimesi "lähelle", ihanalle pikkusiskollesi. Omalle lapselle (jos joskus tulee tyttö) keksit sitten jonkun paljon nätimmän nimen kuin au-ROORA.. Eh. :D

[/quote]

Ens kerralla voisit varmaan miettiä kaksi kertaa, että saako mielipiteestäsi kukaan mitään irti, ennenkuin julkaiset sen.

Vierailija
37/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Aurora on nimetty aamutähden mukaan eikä haittaa tippaakaan jos joku ei tykkää. Oma mummoni sai iltatähden samoihin aikoihin kun tätini esikoisensa ja molemmilla on sama nimi. Ovat syntyneet ennen minua joten en tiedä millainen show asiasta on syntynyt, mutta itseäni ei asia ole koskaan häirinnyt.

Vierailija
38/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko jo jutellut äitisi kanssa? Miten hän reagoi?

Vierailija
39/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit silti antaa lapsellesi nimeksi Aurora, siis mikäli hän on tyttö.  Ei olisi maailman ensimmäinen lapsi, joka on tätinsä kaima.

Vierailija
40/63 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna sanoisin äidille tiukasti, että keksii sen nimen uusiksi ja kerrot, että annat omallesi kun se joskus siunaantuu edelleen Aurora- nimen. Tai ainakin niin mä tekisin, siihen ei toisten valinnat kauheasti vaikuttaisi, eli äiti saa antaa Aurora- nimen lapselleen, koiralleen ja hamsterilleenkin samalla, mutta sä et omasta valinnastasi luovu. Pidä pääsi!