"Ihan simona", "eihän sitä söis erkkikään", "sataa kuin esterin p*seestä" ...mitäs näitä muita ihmisten nimistä väännettyjä sanontoja nyt on...
Mitä muita tiedätte? Ja mistäköhän nekin on saaneet alkunsa? 🤔
Kommentit (214)
Alla Pugatshova
Tatjana Rakopaljana
Vierailija kirjoitti:
Hoo moilasena.
Monikohan Moilanen on joutunut kärsimään tuosta sanonnasta ollessaan jossain tilanteessa avuton. Silloin tarvitaan yleismies Jantusta, joka keksii ratkaisut ja korjaa tilanteen. Toivon mukaan paikalle ei ilmesty kuitenkaan hullu mies Huittisista.
Kahta kuulin aina mummolta 80-luvulla.. osaisiko joku kertoa mihin näillä viitataan?
Onhan niitä Pennasella päiviä.
Pyyhkäisi pöytää kuin Pöyhönen kissaa.
Tuo toinen varsinkin.. pyyhkikö siis tarmokaasti ja riuskasti vai silittikö ja jäi likaiseksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Joskus ihmettelen ihmisten tyhmyyttä.
Minä taas ihmettelen luetun ymmärtämistä, tai siis sen puuttumista. Meidän pitäisi olla maailman parhaiten koulutettu kansa, mutta netin myötä tuon on kyllä joutunut kyseenlaistamaan jatkuvasti, niin mottipäistä tekstiä täällä saa lueskella.
Etenkin noissa Iltapäivälehtien kommenttiosioissa hämmästyttää, kuinka huonosti ihmiset ovat lukeneet jutun jota kommentoivat. Yleensä jo pelkän otsikon kokonaan lukemalla, on jutusta enemmän tietoa ja ymmmärrystä, kuin keskiverto kommentoijalla.
Kalle-Kustaa Korkki muniansa sorkki. Munat meni rikki Kalle-Kustaa itki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne meni kuin Markus-sedän terveiset
Tätä en olekaan kuullut. Oletko, kommentoija, minkä ikäinen?
Minä en tuo lainaamasi kommentoija ole, mutta itse olen vähän rapiat viiskymppinen ja tiedän kyllä varsin hyvin tuon sanonnan, vaikka siis Markus-sedän lastentunti päätyi jo paljon ennen syntymääni.
Eihän jonkun sanonnan tietäminen tarkoita sitä, että olisi itse tarvinut elää kyseisen sanonnan syntyaikoihin. Onhan tuo "tuli kuin Manulle illallinen" ainakin jostain 1800-luvulta lähtöisin ja senkin valtaosa nykyihmisistä tietää.
Markus-sedän lähetyksistä olen pätkiä kuullut ja tuo sanontahan tulee tietysti siitä, kun Markus-setä lähetteli vuosikymmenien ajan terveisiään lastentunnin päätteeksi eri puolille Suomea.
Monelle varmaankin noita terveisiä tunnetumpi on Markus-sedän legendaarinen tokaisu ohjelman päätteeksi, että "nyt Markus-setä lähtee paskalle".
Tuosta tokaisusta ei ole täyttä varmuutta kuka sen sanoi, vai sanoiko sitä kukaan, mutta legendaarinen sanonta siitä kuitenkin tuli. Oma isänikin tuota sanontaa usein käytti mennessään vessaan ja meitä lapsia se ärsytti suunnattomasti.
Sitten vasta Hanna havahtuu, kun pää palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkin paavo!
Koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä kaaharista "v??un vittipaldi!"
Koskaan kuullutkaan, mutta jos on noin, niin viittaa varmaankin F1-kuljettaja Emerson Fittibaldiin?
Täällä ei ole taittu pahemmin seurata Tabua. Molemmat siis Tabusta. Toisen sanoi Juppe Puputti (Petelius) ja Toisen taksikuski (Kalliala)
Minä en siis noita kupaakaan kirjoittanut, mutta Tabu on kyllä tuttu sarja
Köyhä kuin ryysyrannan jooseppi. Äitini kuuluu sukupolveen joka vieläkin muistaa "ryysyrannan" :)
Älä usko Eskoo, Esko puhuu pas...oo.
Nyt loppu leikki, sano Kinnusen Heikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Joskus ihmettelen ihmisten tyhmyyttä.
Minä taas ihmettelen luetun ymmärtämistä, tai siis sen puuttumista. Meidän pitäisi olla maailman parhaiten koulutettu kansa, mutta netin myötä tuon on kyllä joutunut kyseenlaistamaan jatkuvasti, niin mottipäistä tekstiä täällä saa lueskella.
Etenkin noissa Iltapäivälehtien kommenttiosioissa hämmästyttää, kuinka huonosti ihmiset ovat lukeneet jutun jota kommentoivat. Yleensä jo pelkän otsikon kokonaan lukemalla, on jutusta enemmän tietoa ja ymmmärrystä, kuin keskiverto kommentoijalla.
Entäs se, kun fb:ssä on jokin typerä arvonta, ja postauksessa lukee, että kommentoikaa alkuperäiseen julkaisuun. Sitten tulee sata kommenttia väärään julkaisuun, ja jotkut vieläpä siellä välissä yrittävät sanoa heille, että ei kun alkuperäiseen julkaisuun, mutta silti sama jatkuu. Tämä on juuri sellaista sylettävää tyhmyyttä, mitä on vaikea sietää - etenkin kun arvontoihin osallistuminen on jo itsessään typerää.
Muutamalla vähän hakusessa käsite Sanonta...