Lapsi ei mene kouluun, mitä ratkaisuja?
Autismin kirjon lapseni ei mene kouluun. Alkoi yhtäkkiä, koulu ahdistaa. Kaikennäköisiä ongelmia on mutta niitä ratkotaan muualla. Koululta ei tunnu saavan mitään apua. Onko kokemuksia? Mitä muutettiin? Päivän lyhennys, kotiopetus, sairaalakoulu?
Kommentit (29)
Mieti lapsia 70 tai 80 luvulla. Ihan samalla tavalla ahdisti, mutta koulusta poissaoleminen ei ollut vaihtoehto. Miksi se nyt olisi? Koulusta pois jääminen syrjäyttää.
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Mun 15v tyttö sai koulun siedettäväksi kun siirtyi pienryhmään. Toki lääkitys osin rauhoittanut tilannetta myös mutta tämä pienryhmä on oleellisesti auttanut juuri tähän kouluahdistukseen.
Kaikki mukavuudet pois ellei käy koulua, siitä ei neuvotella. Tv, puhelin, herkut.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Mun 15v tyttö sai koulun siedettäväksi kun siirtyi pienryhmään. Toki lääkitys osin rauhoittanut tilannetta myös mutta tämä pienryhmä on oleellisesti auttanut juuri tähän kouluahdistukseen.
Ja myös koulupäiviä lyhennettiin. Meillä ei nuorella siis todellakaan ollut mikään sellainen normaali teiniahdistus vaan kyseessä oli vaikeasta masennuksesta kärsivä nuori joten tämmöiset "ota kännykkä ja herkut pois" - tyyppiset ohjeet eivät auttaneet kyllä lainkaan.
11v mutta lähes itseni kokoinen. Ei noin vain väkisin viedä, kun en jaksa nostaa edes maasta.
Lapsella paha ahdistus, muut ihmiset ahdistaa. Siksi olen miettinyt onko edes oikein pakottaa lasta kouluun jos muita tukitoimia ei tehdä?
Koulussa ahdistus näkyy huonona käytöksenä, haukkuu, viskoo tavaroita.
Yhden kerran onnistuin ns pakottamaan kouluun, lähti kyllä mutta sai paniikkikohtauksen matkalla.
- ap
Mikä siellä koulussa ahdistaa? Jos on selviä syitä, niin niille pitäisi tehdä jotain.
Onko mahdollisuutta pienryhmään tai muuten riittävä tuki koulussa? Lyhennetty koulupäivä yksi vaihtoehto.
Jos lapsi kuormittuu liikaa eikä muita erityisiä syitä ole niin pitäisi vaan löytää keinoja saada kuormitusta alas.
Lapsi on kotona vaikka ilman ruokaa päivän mieluummin kun lähtee kouluun.
Tavallisen lapsen kanssa pystyt keskustella jos kouluun meno hankalaa, tämän lapsen kanssa ei.
Jos saisinkin vietyä väkisin kouluun, siellä olisi todennäköisesti poliisit alle tunnin sisällä paikalla kun lapsi paniikissa huuda ja rikkoo paikkoja.
-ap
Olisiko kotikoulu ratkaisu? En tosin tiedä miten kotikunta siihen suhtautuu, siinä varmaan paikkakohtaisia eroja? Luulen, ettei tuollainen ahdistus helpota vaikka väkisin saisit raahattua kouluun. Autismikirjon lapsi ylikuormittuu tavallisessa koulussa, tulee liikaa ärsykkeitä. Luokkakoot ovat isot ja muutenkin on levotonta. Luulen ettei erityistarpeita omaavia lapsia hirveän hyvin pystytä ottamaan huomioon tavallisessa koulussa.
Meillä auttoi sairaalakoulu. Siellä on oppinut, että koulunkäynti on sittenkin kivaa. Pakottaminen on viimeinen juttu mitä kannattaa omasta kokemuksestani tehdä. Itse pakotin, lopputuloksena oli ambulanssireissu heti koulupäivän alettua kun muuttui täysin reagoimattomaksi eikä ope, ohjaaja tai terkkari saanut häntä "hereille" tai ylipäätään mitään kontaktia. Ylikuormittumiseen ja uupumiseen kannattaa suhtautua vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
11v mutta lähes itseni kokoinen. Ei noin vain väkisin viedä, kun en jaksa nostaa edes maasta.
Lapsella paha ahdistus, muut ihmiset ahdistaa. Siksi olen miettinyt onko edes oikein pakottaa lasta kouluun jos muita tukitoimia ei tehdä?
Koulussa ahdistus näkyy huonona käytöksenä, haukkuu, viskoo tavaroita.
Yhden kerran onnistuin ns pakottamaan kouluun, lähti kyllä mutta sai paniikkikohtauksen matkalla.- ap
Miten on mahdollista ettei tukitoimia ole? Sairasloma ja kuntoutustyöryhmän tapaaminen, sen jälkeen koululla oppilashuollon palaveri ja tukitpimet kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11v mutta lähes itseni kokoinen. Ei noin vain väkisin viedä, kun en jaksa nostaa edes maasta.
Lapsella paha ahdistus, muut ihmiset ahdistaa. Siksi olen miettinyt onko edes oikein pakottaa lasta kouluun jos muita tukitoimia ei tehdä?
Koulussa ahdistus näkyy huonona käytöksenä, haukkuu, viskoo tavaroita.
Yhden kerran onnistuin ns pakottamaan kouluun, lähti kyllä mutta sai paniikkikohtauksen matkalla.- ap
Miten on mahdollista ettei tukitoimia ole? Sairasloma ja kuntoutustyöryhmän tapaaminen, sen jälkeen koululla oppilashuollon palaveri ja tukitpimet kuntoon.
Ap:n tilanteesta en tiedä, mutta omasta kokemuksesta kognitiivisesti lahjakkaalle ja maskaavalle autismikirjolaiselle on todella vaikea saada tukitoimia kun ulospäin ei näy mitään. Koulu vaan toteaa, että ongelmat on pakko olla kotona kun mitään ei olla huomattu. Tässä on kerran jos toisenkin palaveerattu palaveeraamisen ilosta ja pitänyt vaan todeta, että saman olisi saanut ilman palaverejakin. Vasta sairaalakoulun konsultaation puututtua tilanteeseen alkoi tapahtua. Tosin siinä vaiheessa tilanne oli jo kriisiytynyt sen verta pahasti ettei ollut toivoakaan pystyä olemaan lähikoulussa edes tuettuna.
Lapsi on pienryhmässä. Koulu on ollut aina ahdistavaa, nyt lapsi on keksinyt ettei kouluun tarvitse mennä.
Periaatteessa on vuosia pakotettu, välillä lapsi lähteenok mielellä välillä itkien. On motoriikan haasteita eikä pärjää mm liikunnassa ja käsitöissä, etenkin niitä tunteja pelkää. Pelkää kaikenlaista epäonnistumista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vie väkisin. Jos tarvitaan, niin saata lapsi kädestä pitäen luokkaan asti. "Autisminkirjolaiselle" voi pitää kuria ihan niin kuin muillekin lapsille. Ei se tarkoita sitä, että lapsen käytökseen ei saisi puuttua muuten kuin ns. tukitoimien avulla.
Ei nämä lapset käyttäydy hankalasti huvikseen tai kurinpuutteen vuoksi. Jos koulupäivä on pinnistelyä kuormituksen ja aistiärsykkeiden vuoksi on oppiminenkin vaikeaa. Lapsella on lakisääteinen oikeus saada riittävä tuki opiskeluun.
Ei ainakaan sairaalakoulua tai laitoksia. Ehdottomasti koti tai päivän lyhennys tms.
Ota asia puheeksi niiden auttavien tahojen kanssa, joiden kanssa olette jo tekemisissä.
Esim sairaalajakso ( ja siellä koulu) voisi mahdollisesti olla hyvä lapselle ?
Tällä hetkellä vaan nuokin paikat taitavat olla tosi täynnä. Tää on kyllä niin raadollista että apua täytyy jaksaa hakea ja etsiä ja vaatia, kun tuollaisessa tilanteessa on omat voimatkin monesti tosi loppu. Toivottavasti sulla ap. on joku läheinen jonka kanssa voit vähän edes keskustelemalla jakaa omaa taakkaasi,
Soita lastenlinnasn vai missä teillä käydäänkin. He kyllä etsivät teille vaihtoehdon.
Pakottaminen ei auta, sillä koulu on väärä
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sairaalakoulua tai laitoksia. Ehdottomasti koti tai päivän lyhennys tms.
Sairaalakouluahan yleensä käydään kun lapselle juuri haetaan apua esim. ahdistukseen/masennukseen . En ymmärrä miksi sellainen kannattaisi sulkea pois.
Tee itsestäsi vaikka lasum tilanne on todella vaikea koska pahimmillaan voit joutua käräjille tuosta. Muutama vuosi sitten muistaakseni yh äiti sai tuomion siitä että ei saanut lapsen lintsaamista loppumaan. Olisiko ollut oppivelvollisuuden valvomisen laiminlyönti tms hevonkukkuuta syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sairaalakoulua tai laitoksia. Ehdottomasti koti tai päivän lyhennys tms.
Sairaalakouluahan yleensä käydään kun lapselle juuri haetaan apua esim. ahdistukseen/masennukseen . En ymmärrä miksi sellainen kannattaisi sulkea pois.
Juuri näin. Oma nuori oli 2 viikkoa sairaalakoulussa jaksolla ja siellä haettiin keinoja ahdistuksen hallintaan. Oli hyvä breikki omasta koulusta.
Vie väkisin. Jos tarvitaan, niin saata lapsi kädestä pitäen luokkaan asti. "Autisminkirjolaiselle" voi pitää kuria ihan niin kuin muillekin lapsille. Ei se tarkoita sitä, että lapsen käytökseen ei saisi puuttua muuten kuin ns. tukitoimien avulla.