Mitä tehdä, jos 17 v lintsaa?
mitä voi tehdä, jos ri halua käydä koulua? Kauppaopistosta kyse (itse halusi, mutta mielenkiinto lopahti).
ll- ilmoitus? Mitä sit tapahtuu? Tekeekö koulu sellaisen, jos ei tule paikalle?
Kommentit (42)
Pojan kanssa on kyllä keskusteltu... ei ole mikään puhelias poika muutenkaan. Hän vain sanoo, että haluaa opiskelella toisella linjalla, mutta ei sitä näin vain toiselle linjalle vaihdeta.
ap
Mistä psykiatrista tukea tilanteeseen saa?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:49"]
Mistä psykiatrista tukea tilanteeseen saa?
[/quote]
Ei mitään. Poika on käynyt juttelemassa psykolgin kanssa. Nollatulos.
ap
Toimiiko teidän paikkakunnalla etsivä nuorisotyö? Jos toimii, nii poika niiden hoteisiin. On toimintaa ja työkokeilua eri aloilla. Ja onpahan tekemistä päiviksi, ettei vaan sohvankannella makoile. Jos koulussa ollaan ajan tasalla, ohjataan poika sieltä mainittuun toimintaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:48"]
Pojan kanssa on kyllä keskusteltu... ei ole mikään puhelias poika muutenkaan. Hän vain sanoo, että haluaa opiskelella toisella linjalla, mutta ei sitä näin vain toiselle linjalle vaihdeta.
ap
[/quote]
Kyllä ne vaihdot voi onnistuakin, oleppa aktiivinen ja soittele. Nyt ehtii vielä muutakin.
Jos selviää, että on pelkästä kiinnostamattomyudesta kyse. Niin kehottaisin käymään koulun loppuun ja sanomaan ettei aina voi tehdä vaan sitä mikä on hauskaa. Jollei käy koulua, niin työt on toinen vaihtoehto. Itse katselisin pojan kanssa yhdessä eri vaihtoehtoja ja onko kenties jossakin koulussa vielä jotain lisähakuja tai vapaita paikkoja. Entä olisko kymppiluokka vaihtoehto, sinne parantelemaan numeroita ja ehkä miettimään mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:56"]
Toimiiko teidän paikkakunnalla etsivä nuorisotyö? Jos toimii, nii poika niiden hoteisiin. On toimintaa ja työkokeilua eri aloilla. Ja onpahan tekemistä päiviksi, ettei vaan sohvankannella makoile. Jos koulussa ollaan ajan tasalla, ohjataan poika sieltä mainittuun toimintaan.
[/quote]
Kiitos neuvosta! En ole aloittaja, mutta googlasin ja meidän paikkakunnalla löytyy tuo!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:58"]
Jos selviää, että on pelkästä kiinnostamattomyudesta kyse. Niin kehottaisin käymään koulun loppuun ja sanomaan ettei aina voi tehdä vaan sitä mikä on hauskaa. Jollei käy koulua, niin työt on toinen vaihtoehto. Itse katselisin pojan kanssa yhdessä eri vaihtoehtoja ja onko kenties jossakin koulussa vielä jotain lisähakuja tai vapaita paikkoja. Entä olisko kymppiluokka vaihtoehto, sinne parantelemaan numeroita ja ehkä miettimään mitä haluaa.
[/quote]
Ongelma on se, että poika makasi jo viime talven kotona. Nyt jo hän on vuotta muita vanhempi. Jos hän menee kymppiluokalle, on hän sen jälkeen jo kahta vuotta vanhempi.
Ja koska hän makasi viime vuonna kotona, hän pääsi nyt opiskelemaan vasta varasijalta. Menetti paljon pisteitä. Ja ensi vuonna tulee olemaan ihan sama ongelma, koska uudet opiskelijat ovat ensisijaisia.
Tuon ikäiselle ei oikein töitä löydy. Ja jos on, niin ei tuollainen saamaton poika niitä itse saa aikaiseksi hakea. Sehän tässä pänniikin - nuoren pitäisi itse hoitaa asiansa, mutta tämä ei hoida. Ei oikein voi sinne kouluukaan käydä kädestä pitäen saattamassa ja vahtimassa, että siellä pysyy.
ap
Kyllä pystyy vaihtamaan toiselle linjalla ammattikoulussa, sitä en tiedä kuinka helposti käy. Mun opiskeluaikana, eräs poika vaihtoi yks kaks kesken vuotta kaupana alalta sähkö puolelle..
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:09"]
Kyllä pystyy vaihtamaan toiselle linjalla ammattikoulussa, sitä en tiedä kuinka helposti käy. Mun opiskeluaikana, eräs poika vaihtoi yks kaks kesken vuotta kaupana alalta sähkö puolelle..
[/quote]
AP NYT OIKEASTI, NEUVOTELKAA MINNE SOITTELETTE JA MIKÄ POIKAA KIINNOSTAA JA HANKI SE PAIKKA!
Et mitään. Kohta 18. Anna elää ja oppia kantapäänkautta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:15"]
Et mitään. Kohta 18. Anna elää ja oppia kantapäänkautta.
[/quote]
Siinä ei ole mitään taikaa että täyttää 18, no se että saa ostaa alkoholia laillisesti mutta ei se mihinkään positiiviseen juurikaan vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:13"]
[/quote]
AP NYT OIKEASTI, NEUVOTELKAA MINNE SOITTELETTE JA MIKÄ POIKAA KIINNOSTAA JA HANKI SE PAIKKA!
[/quote]
Perhana, kun niitä paikkoja soiteltiin koko kesä, kun ei päässyt yhteishaussa mihinkään. Itse se poika tämänkin paikan halusi. Taas kaikki alusta.
ap
Vaihtaa kauppaopistosta elämämkorkeakouluun
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
Perhana, kun niitä paikkoja soiteltiin koko kesä, kun ei päässyt yhteishaussa mihinkään. Itse se poika tämänkin paikan halusi. Taas kaikki alusta.
ap
[/quote]
No nyt siellä vaihdellaan ristiinrastiin ja perutaan jne pääsee niihin kun vaan yrittää. Nuoret on sellaisia.
EIKÖ TEIDÄN PAIKKAKUNNALLA OLE ETSIVÄÄ NUPRISOTYÖTÄ? GOOGLAA JA TOIMI
Mihinkäs se ongelmamutsi nyt hävisi?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:39"]
Niin, oppivelvollisuus oli ohi, mutta lapsi on alaikäinen. Mitä siis minun kannattaa tehdä?
Ei poika itsekään tiedä, miksi ei kiinnosta. Kaikki paikat on jo täytetty, ei sitä niin vain voi hakea uutta opiskelupaikkaa. Puhumattakaan, kun ei todistus ole kummoinen.
ap
[/quote]
Sepäs se. Sama täällä, mikään ei kuulemma kiinnosta. Onneksi meillä on niin iso asunto, että tämän voi periaatteessa vaikka jakaa kahdeksi, mutta kyllä tämä tilanne nuorelta aikuistumista vaatii, kun vaan tietäisi miten ja alkaako koskaan mikään kiinnostaa. Mitä tällaisille mistään kiinnostumattomille aloitekyvyttömille voi tehdä, tietääkö kukaan?