Tamponi sattuu synnytyksen jälkeen
Hei, mikäköhän voisi olla vialla kun tamponin laittaminen sattuu nykyisin todella paljon? Ennen raskautta ja synnytystä ei ollut ongelmaa, mutta nyt tuntuu siltä kuin raastinrautaa yrittäisi survoa paikoilleen. Tamponi ei vaan mene paikoilleen. Seksi sattuu myös todella paljon, eikä tilanne ole helpottanut..
En ole saanut tähän apua neuvolasta, sieltä ollaan vain vastattu ”aijaa, voi harmi”.
Voisiko vika olla kuivissa limakalvoissa? Mikä tähän auttaa?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (19)
Todennäköisesti kuivat limakalvot. Mä en voinut käyttää kuukuppia. Tamponi meni just ja just, mutta sekin tuntui vähän pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla, kolmannen synnytyksen jälkeen.. Vauva oli 4,5kg,käsi.poskella.
Joku pieni hermovaurio? Kaikenlisäksi, tamponi valuu pois, kun on ihan täynnä/ei tarpeeksi syvälle laitettu.
Puristusvoimaa on, kokeiltu yhdynnässä.
Ei hermovaurio. Et vain ole palautunut. Puristusvoima ei kerro lihasten kunnosta.
Osta isompia tampooneja.
Miten pitkä aika sinulla on synnytyksestä? Kuulostaa, että et ole vielä toipunut siitä.
Mene apteekkiin ja pyydä apua kuiviin limakalvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mene apteekkiin ja pyydä apua kuiviin limakalvoihin.
Mä en oikein usko, että lopulta muu auttaa kuin aika.
Imetin 9kk asti, vauva nyt 11kk.
Voisikohan tuota kuivuutta hoitaa ihan apteekin perus tuotteilla, ilman reseptiä? Onko niistä voiteista mihinkään?
T. Ap
Minulla oli sama ongelma. Vauva on nyt 11 kk ja vasta 10 kk kohdalla pystyin käyttämään tamponia eikä enää sattunut. Seksikin teki kuukausia todella kipeää, enää ei juurikaan satu. Palautumisessa vain kestää. Anna kehollesi aikaa, kyllä se vielä helpottaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan tuota kuivuutta hoitaa ihan apteekin perus tuotteilla, ilman reseptiä? Onko niistä voiteista mihinkään?T. Ap
Niitä kannattaa nyt ihan ekana kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan tuota kuivuutta hoitaa ihan apteekin perus tuotteilla, ilman reseptiä? Onko niistä voiteista mihinkään?T. Ap
Mitä tuotteita te oikein tarkoitatte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuotteita te oikein tarkoitatte?[kuurilimakalvoille/quote]
Sängyssä liukuvoidetta ja pieni kuuri apteekista saatavaa estrogeenivoidetta alapäähän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama ongelma. Vauva on nyt 11 kk ja vasta 10 kk kohdalla pystyin käyttämään tamponia eikä enää sattunut. Seksikin teki kuukausia todella kipeää, enää ei juurikaan satu. Palautumisessa vain kestää. Anna kehollesi aikaa, kyllä se vielä helpottaa. :)
Kiitos paljon!
En ymmärrä miksi näistä ei puhuta missään ääneen. Ei minulle kukaan kertonut että seksi/tamponi ym voi sattua todella paljon synnytyksen jälkeen. Tottakai maalaisjärjellä tajuaa että saattaa olla alkuun pieniä hankaluuksia, mutta ei kukaan sanonut että tässä voi mennä reilusti yli vuosikin.
Kauhean vähän puhutaan synnytyksen aiheuttamista ongelmista. Toivottavasti tähän tulee vielä muutos joku kaunis päivä!
Kiitos kaikille vastauksista!
T. Ap
Mulla taas tamponin laittaminen sattui niin paljon ennen raskauksia/synnytyksiä pahan vaginismin takia etten pystynyt ollenkaan käyttämään... mutta jos tamponin laittaminen nyt sattuu kuukutisten aikaan niin en tiedä onkohan liukasteista sitten apua koska kuukautisten aikaanhan vagina ei ole ihan kuivimmillaan kuitenkaan. Elleivöt kuukautiset ole todella niukat, mutta silloin voisi ehkä muutenkin käyttää vain siteitä? Tietysti sopii kokeilla noita suositeltuja. Vaginismista kärsineenä tulee kuitenkin mieleen, että voisiko kipu olla sellaista jännittämisestä johtuvaa. Jos olet esim. "löystymisen pelossa" treenannut lantionpohjan lihakset aivan ylijännitystilaan. Nimittäin silloin tamponin laittaminen tosiaan SATTUU. Tämä yhtenä mahdollisena vaihtoehtona, jota ei varmasti missään neuvolassa esitetä ollenkaan vaihtoehtona. Hoetaan vaan, että treenaa, treenaa, treenaa kegeleitä. Osalla naisista on liiankin kireät paikat/lihakset synnytyksenkin jälkeen. Ottakaa vaikka omakehuna sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon!
En ymmärrä miksi näistä ei puhuta missään ääneen. Ei minulle kukaan kertonut että seksi/tamponi ym voi sattua todella paljon synnytyksen jälkeen. Tottakai maalaisjärjellä tajuaa että saattaa olla alkuun pieniä hankaluuksia, mutta ei kukaan sanonut että tässä voi mennä reilusti yli vuosikin.Kauhean vähän puhutaan synnytyksen aiheuttamista ongelmista. Toivottavasti tähän tulee vielä muutos joku kaunis päivä!
Kiitos kaikille vastauksista!
T. Ap
Imettäminen vaikuttaa hormoonitoimintaan ja menee muutama kuukausi imettämisen lopettamisesta jotta keho alkaa tuottamaan tarpeeksi estrogeeniä. Pillerit voivat myös vaikuttaa kuivuutta.
Ap sulla voi olla pieni laskeuma. Ihan normaali. Laskeuma voi olla joko kohdun (kohdunsuu tulee alemmas), emättimen etuseinän, takaseinän tai peräsuolen seinän laskeuma. Siinä siis tavallaan kannattavat kudokset venyy ja ja joku osa siirtyy eri asentoon.
Mulla emättimen etuseinämän laskeuma, ja tamponia ei voi enää oikein käyttää. Se laskeuma ”pakottaa” tai painaa tamponin väkisin ulos, ja heti kun tamponi tulee kosteaksi se paine puristaa sen ulos.
Lantionpohjan lihakset on loistokunnossa, mitattu ja testattu ja huolella kuntoutettu (yksityisellä), eli ei ole siis sitä että olisi ”liian isot paikat”
Joillain laskeuma voi aiheuttaa myös ulostusvsikeuksia eli voi olla että peräsuoli pullistuu emättimeen päin.
Pieniä laskeumia ei useinkaan huomata. Eli lopputarkastuksen tekevä neuvolalääkäri ei osaa sitä aina edes tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas tamponin laittaminen sattui niin paljon ennen raskauksia/synnytyksiä pahan vaginismin takia etten pystynyt ollenkaan käyttämään... mutta jos tamponin laittaminen nyt sattuu kuukutisten aikaan niin en tiedä onkohan liukasteista sitten apua koska kuukautisten aikaanhan vagina ei ole ihan kuivimmillaan kuitenkaan. Elleivöt kuukautiset ole todella niukat, mutta silloin voisi ehkä muutenkin käyttää vain siteitä? Tietysti sopii kokeilla noita suositeltuja. Vaginismista kärsineenä tulee kuitenkin mieleen, että voisiko kipu olla sellaista jännittämisestä johtuvaa. Jos olet esim. "löystymisen pelossa" treenannut lantionpohjan lihakset aivan ylijännitystilaan. Nimittäin silloin tamponin laittaminen tosiaan SATTUU. Tämä yhtenä mahdollisena vaihtoehtona, jota ei varmasti missään neuvolassa esitetä ollenkaan vaihtoehtona. Hoetaan vaan, että treenaa, treenaa, treenaa kegeleitä. Osalla naisista on liiankin kireät paikat/lihakset synnytyksenkin jälkeen. Ottakaa vaikka omakehuna sitten...
Just noin, en itse koe, että ulkoisista liukasteista olisi ollut mitään apua. Kun limakalvot ovat itsellään, läpeensä aivan erilaiset kuin normaalisti, se on aivan sama, lisääkö niiden pinnalle liukastetta. Mutta en tietty kokeillut mitään estrogeenivalmisteita. Vaiva meni itsellään ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa, että synnytyksen jälkeen paikat ovatkin kireämmät. Itse en ole edes juurikaan paikkoja treenannut, mutta alapää on tiukempi kuin ennen synnytystä, tai ainakin siltä minusta tuntuu.
Minulla myös seksi hiersi kuukausia (oli tehty episiotomia), mihin epäilin syyksi ompelusta syntynyttä arpikudosta. Taisi kuitenkin enimmäkseen johtua kuivuudesta, normaali kosteustasapaino palautui kun kuukautiset tulivat 5kk kohdalla takaisin. Ap:lla on kuitenkin eri tilanne, mutta veikkaukseni ovat:
- huomaamaton arpikudos, jota hiertää
- se kuuluisa kuivuus
Bonus: molemmat yhdessä, jotka aiheuttavat vaikeuksia. Seksiin ratkaisuksi liukaste (tätä varten sitä saa äitiyspakkauksen mukana...) ja kuukautisten aikana side. Turha sinne on työntää väkisin mitään, mikä tuottaa pelkkää tuskaa, vaikka siteet nyt sinällään aika epämukavia ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pieni hermovaurio? Kaikenlisäksi, tamponi valuu pois, kun on ihan täynnä/ei tarpeeksi syvälle laitettu.
Ei hermovaurio. Et vain ole palautunut. Puristusvoima ei kerro lihasten kunnosta.
Osta isompia tampooneja.
Kauan tässä palautumisessa menee? Lapsi menee elokuussa kouluun :'D