Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oho, pk:ssa kehotettiin tuomaan lapsi

Vierailija
19.08.2015 |

hoitoon (puolipäiväiseksi) vaikka itse jäin saikulle kymmeneksi päiväksi. Aluksi siis oli tarkoituksena pitää lapsi (5v.) ihan kotona sen aikaa.

Sama homma kun kuulivat että jään äitiyslomalle marraskuussa. Olivat ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi jää puolipäiväiseksi, joinain päivinä voi olla vähän pidempäänkin jos siltä tuntuu.

Yleensä täälläkin saa lukea, kuinka nyreissään pk:n työntekijät ovat kun lapsi tuodaan hoitoon vaikka ei olisi tarvetta. Tällä suunnalla suorastaan vaaditaan pitämään hoidossa :D

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:11"]

Oliko yksityinen pk?

[/quote]

Siis mitä tarkoitat?
[/quote] Oliko päiväkoti yksityinen vai kunnallinen :D

Vierailija
22/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin saikulla murtuneen ranteen vuoksi ja kyllä lapsi oli ihan koko 8,5 h päivän pph:lla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä lapset ovat kotona, jos toinen vanhemmista on kotona sairaana. Kerran mies oli kauheassa yrjötaudissa, jolloin vein lapset hoitoon ja hain päästyäni töistä.

Perusnuhakuumeessa kyllä jaksaa lapsensa hoitaa: lapsilla omat leikit, videot, päiväunet ym. Ruuaksi makaroni ja nakit. Meillä lapset tykkää näistä päivistä - vähän erilaista arkea. Äiti ja Isi ei tykkää. Ei niiden lasten kanssa tarvitse joka hetki touhuta (jos on yli 2v) ja yksi sisäpäivä ei maailmaa kaada.

Vierailija
24/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole päiväkoti mikään välttämättömyys yhdellekään lapselle, jolla kutakuinkin tasapainoinen perhe. Eri asia ovat syrjäytyneet perheet, joissa erilaiset ongelmat kasautuneet. En ymmärrä ajatusmallia, jonka mukaan lapsen ainoa oikea paikka on päiväkoti, etenkin sen jälkeen kun ikää tulee 3v. Päiväkodit ovat laitoksia. Lapset ovat siellä yhtä isoa laumaa.

Kuka tahansa normijärjellä varustautunut vanhempi, jota kiinnostaa oma jälkikasvunsa, pystyy tarjoamaan tarpeeksi virikettä/sosiaalisia suhteita lapselle. Miksi vanhempien taitoihin ei luoteta? Ennen kaikkea miksi vanhemmat eivät itse luota omiin taitoihinsa? Sekö vastavalmistunut ei edes 20v täyttänyt hoitotäti osaa oikeasti paremmin, jolla myös samalla muutama muu kaitsettava? Noin niinkun kärjistettynä esimerkkinä...

Vierailija
25/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingissä lasketaan lapset aamulla ja jos päiväkotihenkilökuntaa on "liikaa", joutuu joku henkilökunnasta lähteä sijaistamaan muualle. Tämän vuoksi on päiväkodin henkilökunnalle hyvä, että lapsia on paikalla vakiomäärä. Näin minulle on päiväkodista kerrottu.

Vierailija
26/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:50"]

Ainakin Helsingissä lasketaan lapset aamulla ja jos päiväkotihenkilökuntaa on "liikaa", joutuu joku henkilökunnasta lähteä sijaistamaan muualle. Tämän vuoksi on päiväkodin henkilökunnalle hyvä, että lapsia on paikalla vakiomäärä. Näin minulle on päiväkodista kerrottu.

[/quote]

Eli missä tämä jatkuvuus turvallisissa aikuissuhteissa siis toteutuu jos hoitajia liikutellaan kuin nappuloita, ei tässä ainakaan lapsen etu ole ensisijaisesti nähtävissä.

Vierailija
27/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:12"]

Perusnuhakuumeessa kyllä jaksaa lapsensa hoitaa: lapsilla omat leikit, videot, päiväunet ym. Ruuaksi makaroni ja nakit. Meillä lapset tykkää näistä päivistä - vähän erilaista arkea. Äiti ja Isi ei tykkää. Ei niiden lasten kanssa tarvitse joka hetki touhuta (jos on yli 2v) ja yksi sisäpäivä ei maailmaa kaada.

[/quote]

No ei kai tässä jaksamisesta ollutkaan kysymys, vaan siitä, että miksi ehdoin tahdoin pitää kotona tervettä lasta itse sairastaessaan jos on vaihtoehtona viedä päiväkotiinkin. 

Vierailija
28/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Saikuttele vain ihan kympillä! Kaikki joukolla saikuttelemaan, SAIKUTISAI!!!

Vierailija
29/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap.n lapsen päiväkoti yksityinen vai kunnallinen?

Vierailija
30/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

Kunnallinen päiväkoti (joka näillä näkymin sulkeutuu 2016 koska lapsia ei ole tarpeeksi).

Tänään vein lapsen neljäksi tunniksi (eli puolikkaaksi) päiväkotiin, huomenna pidetään kotipäivä kuten myös ensi viikon perjantaina. Toki jos lapsi haluaa jäädä jonain muunakin päivänä kotiin niin sitten ollaan, tämä oli myös pk:n työntekijöiden mielipide  eli väkisin ei sinne lasta viedä jos ei ole pakko.

Yleensä ollaan kyllä pidetty lapsi kotona jos minä tai mies ollaan saikulla koska silloin on aina ollut kyseessä tauti, joka voi tarttua (nuhakuume, vatsataut tms.). Olen pitänyt myös silloin kotona jos esikoinen on vaikkapa vatsataudissa. Turha sinne on mennä tieten tahtoen ketään tartuttamaan vaikka helppohan lapsi olisi tuohon alakertaan viedä (ei ole päiväkotimatka pitkä).

En usko, että meidän perhe ihan niin toivoton että pk:n henkiläkunta olisi sitä mieltä että lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin kotona.

Vierailija
31/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:41"]

hoitoon (puolipäiväiseksi) vaikka itse jäin saikulle kymmeneksi päiväksi. Aluksi siis oli tarkoituksena pitää lapsi (5v.) ihan kotona sen aikaa.

Sama homma kun kuulivat että jään äitiyslomalle marraskuussa. Olivat ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi jää puolipäiväiseksi, joinain päivinä voi olla vähän pidempäänkin jos siltä tuntuu.

Yleensä täälläkin saa lukea, kuinka nyreissään pk:n työntekijät ovat kun lapsi tuodaan hoitoon vaikka ei olisi tarvetta. Tällä suunnalla suorastaan vaaditaan pitämään hoidossa :D

[/quote]

Kummalliselta kuulostaa. Ensin julkisuudessa nostetaan kova metakka osaaikalapsista subj.oik rajoittamisvouhotuksessa. Syy siis että osaaikaisuus kasvattaa kuulemma ryhmäkokoja ja ukaa jo kireälle väännettyä laatua päivähoidossa. Nyt siis haalitaan lapsia osaaikaisuuteen. Siis mikä oikeasti on tämä päiväkotien tilanne??!

Vierailija
32/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:43"]

Meillekin sanottiin että loistavaa kun tuotiin 2-vuotias hoitoon vaikka olenkin nyt kotona sairaslomalla! Kuulemma lapsesta huomaa että hyötyy lapsiryhmässä asioiden opettelusta.

[/quote]

Jos kotiolot ovat huonot, niin lapsi tosiaan hyötyy päiväkodista. Tarkoittivat siis kohdallasi sitä. Virikkeellisessä hyvässä kodissa parivuotiaalla on hyvä olla. 

Vierailija
33/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsi vuorotyön takia päiväkodissa vain 2-4 päivää viikossa. Välillä puolipäivää ja joka viikko 1-3 vapaa päivää. Meitäkin peloteltiin päiväkodista sillä, että tässä voi käydä niin, että lapsi ei sopeudu ryhmään eikä saa kavereita kun ei ole aina paikalla. Outoa minusta. Meille oli päivänselvää, että vanhemman ollessa kotona koko päivän myös lapsi saa olla kotona koko päivän. Ja ei ollut mitään sopeutumisongelmia tai kaverin puutetta.

Vierailija
34/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:41"]

[/quote]

Kummalliselta kuulostaa. Ensin julkisuudessa nostetaan kova metakka osaaikalapsista subj.oik rajoittamisvouhotuksessa. Syy siis että osaaikaisuus kasvattaa kuulemma ryhmäkokoja ja ukaa jo kireälle väännettyä laatua päivähoidossa. Nyt siis haalitaan lapsia osaaikaisuuteen. Siis mikä oikeasti on tämä päiväkotien tilanne??!
[/quote]

Päättäjillä voi olla eri intressit kuin hoitajilla. Hoitajat voivat hyvinkin haluta pitää helppohoitoisen lapsen hoidossa ettei tilalle tungeta ketään hankalaa :D tai sitten ihan tosissaan ajattelevat sen olevan lapsen parhaaksi.

Vierailija
35/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ymmärsinkö väärin päiväkodin johtajan puheista, mutta joku uusi laki olisi tullut tai tulossa, että jokaisen puolipäiväisen pohjalla on kokopäiväinen paikka. Sen voi kuulemma koska vaan muuttaa tarvittaessa kokopäiväpaikkaan. Sehän tarkottaa sitä, ettei puolipäiväiset kasvata ryhmäkokoja vai?

Vierailija
36/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:25"]Meillä oli lapsi vuorotyön takia päiväkodissa vain 2-4 päivää viikossa. Välillä puolipäivää ja joka viikko 1-3 vapaa päivää. Meitäkin peloteltiin päiväkodista sillä, että tässä voi käydä niin, että lapsi ei sopeudu ryhmään eikä saa kavereita kun ei ole aina paikalla. Outoa minusta. Meille oli päivänselvää, että vanhemman ollessa kotona koko päivän myös lapsi saa olla kotona koko päivän. Ja ei ollut mitään sopeutumisongelmia tai kaverin puutetta.
[/quote]

Olen myös miettinyt sopeutumisen takia pitäisikö olla 5 päivää. Tuntuisi turhalta, mutta mitä mieltä? Olin ajatellut 3-4 päivää.

Vierailija
37/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:43"]

Meillekin sanottiin että loistavaa kun tuotiin 2-vuotias hoitoon vaikka olenkin nyt kotona sairaslomalla! Kuulemma lapsesta huomaa että hyötyy lapsiryhmässä asioiden opettelusta.

[/quote]

Jos kotiolot ovat huonot, niin lapsi tosiaan hyötyy päiväkodista. Tarkoittivat siis kohdallasi sitä. Virikkeellisessä hyvässä kodissa parivuotiaalla on hyvä olla. 
[/quote]

Ihanaa äidin syyllistämistä! Itse uskon pikemminkin siihen mitä joku aiempi sanoi - että päikylle on helpompaa pitää tuttu puolipäiväinen kuin ottaa uusi kokoaikainen. Minulla ei ole lapsia, mutta en pidä siitä, että fiksunoloista ja varmasti lapsensa tarpeet täyttävää ap:tä yritetään mollata.

Vierailija
38/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen liitoskipujen vuoksi sairaslomalla ja lapsi on 5-vuotias, saa olla ihan kokopäivähoidossa, koska en pysty hakemaan lasta kesken päivän (tai viemään aamulla), joten miehen on hoidettava päiväkotikeikat ja hänellä on päivätyö. Välillä lapsi on kanssani kotona, mutta olen aika huonoa seuraa kun en pysty leikkimään, saatan tarvita tuntitolkulla päiväunia, minuun sattuu ja on vaikea esim. käydä vessassa, saati sitten huolehtia vauhdikkaan lapsen kanssa puuhaamisesta. En siis ole kotona ja saatavilla, vaan olen jumissa ja huonossa kunnossa. Vissi ero siihen että olisin jotenkin "lomalla". Tilanne helpottuu vauvan syntymän myötä, mutta juuri nyt 5-vuotiaan jättäminen pois päivähoidosta tai puolipäiväinen paikka eivät ole vaihtoehto.

Vierailija
39/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:26"]

En tiedä ymmärsinkö väärin päiväkodin johtajan puheista, mutta joku uusi laki olisi tullut tai tulossa, että jokaisen puolipäiväisen pohjalla on kokopäiväinen paikka. Sen voi kuulemma koska vaan muuttaa tarvittaessa kokopäiväpaikkaan. Sehän tarkottaa sitä, ettei puolipäiväiset kasvata ryhmäkokoja vai?

[/quote]

Hienoa olisi jos näin olisi. Miksiköhän näistä uusista subj.oik. rajoituksesta johtuvista muutoksista ja suunnitelmista ei informoida yleisöä?

Vierailija
40/57 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:25"]Meillä oli lapsi vuorotyön takia päiväkodissa vain 2-4 päivää viikossa. Välillä puolipäivää ja joka viikko 1-3 vapaa päivää. Meitäkin peloteltiin päiväkodista sillä, että tässä voi käydä niin, että lapsi ei sopeudu ryhmään eikä saa kavereita kun ei ole aina paikalla. Outoa minusta. Meille oli päivänselvää, että vanhemman ollessa kotona koko päivän myös lapsi saa olla kotona koko päivän. Ja ei ollut mitään sopeutumisongelmia tai kaverin puutetta. [/quote] Olen myös miettinyt sopeutumisen takia pitäisikö olla 5 päivää. Tuntuisi turhalta, mutta mitä mieltä? Olin ajatellut 3-4 päivää.

[/quote]

Kyllä lapsen kannalta parempi juttu olla säännöllisesti osapäivän päiväkodissa kuin harvaseen pitkiä päiviä. Saattaa olla että vanhemmalle kätevämpää kokonaiset päivät mutta lapsen näkökulmasta hunompi vaihtoehto, ehdottomasti.