Rikkaiden vs. köyhien tavat
Allekirjoitatteko?
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015072320076973_pr.shtml
- 63 prosenttia rikkaista perheistä katsoi televisiota päivässä tunnin ajan tai vähemmän. Köyhissä perheissä näin teki 26 prosenttia.
- Vain 9 prosenttia rikkaista katsoi päivittäin tosi-tv-ohjelmia. Köyhistä näin teki 78 prosenttia.
- Rikkaissa perheissä vain 6 prosenttia harrasti lottoamista. Köyhemmissä perheissä 77 prosenttia lottosi.
- Rikkaiden parissa 62 prosenttia käytti hammaslankaa. Köyhemmissä perheissä hammaslankaa käyttävien osuus oli 16 prosenttia.
- 80 prosenttia rikkaista ilmoitti keskittyvänsä vähintään yhteen tavoitteeseen. Köyhistä näin ilmoitti tekevänsä 12 prosenttia.
- 21 prosenttia rikkaista oli lähes 15 kiloa tai enemmän ylipainoisia, Köyhillä vastaava luku oli 66 prosenttia.
- 73 prosenttia rikkaista tunsi 80/20-periaatteen (20 % syistä saa aikaan 80 % seurauksista). Köyhistä sen tiesi vain 5 prosenttia.
- 79 prosenttia rikkaista uskoi olevansa itse vastuussa taloudellisesta tilanteestaan. 18 prosenttia köyhistä uskoi näin.
- 63 prosenttia rikkaista kuunteli äänikirjoja matkatessaan töistä kotiin. Köyhistä näin teki 5 prosenttia.
Lisää havaintojaan Corley listaa kirjassaan Rikkaat lapset - miten kasvattaa lapsistamme onnellisia ja menestyviä. Viime vuonna ilmestynyt kirja palkittiin tänä vuonna New Yorkin kirjafestivaaleilla.
Corleyn mukaan sekä perheissä että koulussa on otettava käyttöön tavat, joista vain rikkaiden vanhempien lapset hyötyvät tällä hetkellä.
Lapsia täytyy esimerkiksi kannustaa lukemaan vähintään kaksi opettavaista kirjaa kuukaudessa. Lisäksi kotona tulisi rajoittaa television tuijottamista ja karsia roskaruoan syöminen alle 300 kaloriin päivässä.
Lapselle tulisi myös opettaa säästämistä sekä muistuttaa häntä siitä, että menestymisen perusta rakentuu virheistä oppimiselle.
Kommentit (18)
Jaa-a, mikä lienee syy ja mikä seuraus. TV:n katselu ja herkuttelu sohvalla on aika halpa tapa kuluttaa aikaa. On myös kivempi ottaa kunnia onnistumisestaan kuin häpeä epäonnistumisestaan, joten ei yllätä että rikas katsoo olevansa oman onnensa seppä.
En yllättynyt yhtään noista, allekirjoitan. Ehkä jossain määrin tyhmyys ja köyhyys kulkee käsi kädessä. Toki jossain määrin saattoi olla syy-seuraus suhteet epäjohdonmukaisia. Esim tuo television katselu, työtön ehtii ehkä katsomaan televisiota enemmän kuin työssäkäyvä.
Todellakin pitää paikkansa suurin osa pointeista ihan arkihavaintojen perusteella.
Enemmän meidän perheeseen sopii noi rikkaiden kuvaukset, vaikka tulot on pienet kun ollaan kummatkin akateemisia pätkätyöläisiä.
- Minä en katso telkkaria käytännössä ollenkaan, mies katsoo tunnin (tietty ohjelma) arkisin.
- Tosi-tv:tä emme katso ollenkaan.
- Emme lottoa.
- Käytämme hammaslankaa.
- Tavoitteita on kaikilla enemmän kuin yksi.
- Ylipainoisia olemme kyllä molemmat vanhemmat (lapset eivät).
- En ole kuullut tuosta periaatteesta, onkohan enemmän kulttuurisidonnainen juttu?
- Itse olemme vastuussa tilanteestamme, mutta esim. minä en valinnut sairastumistani.
- Mieheni lukee ihan oikeaa kirjaa työmatkansa.
t. köyhä mutta onnellinen perhe
Kuka on määritellyt, missä menee rikkaan ja köyhän välinen raja? Tutkijan nimi on ulkomaalainen, joten epäilys herää, että tutkimuskin on tehty jossain muussa maassa. Joka maassa ihmisillä on omat tapansa, joten ei tuotakaan voi suoraan soveltaa meihin suomalaisiin. Telkkarin katselusta ihmiset muuten valehtelevat sujuvasti, sekä ajankäytöstä että ohjelmista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:51"]
Miksi muuten köyhät ovat lihavia ja lottoavat?
[/quote]
Huono ruoka lihottaa ja lotolla toivotaan parempaa elämää.
Tosi-tv on kyllä eräänlainen vedenjakaja, jos ei rikkaiden ja köyhien, niin ainakin sivistyneistön ja rahvaan välillä. Sivistyneistö/älymystö ei suinkaan ole aina rikasta. Ajatellaan vaikka tutkijoita ja taiteilijoita.
Oikeasti rikkailla ei ole mitään tarvetta rehennellä tai kehuskella varallisuudellaan, mutta kun köyhä jostain syystä kerrankin sattuu jostain (esim. arvasta, pitkävedosta tai perintönä) saamaan vähän tavallista enemmän, hän käyttäytyy kuin Euroopan omistaja...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:58"]
Oikeasti rikkailla ei ole mitään tarvetta rehennellä tai kehuskella varallisuudellaan, mutta kun köyhä jostain syystä kerrankin sattuu jostain (esim. arvasta, pitkävedosta tai perintönä) saamaan vähän tavallista enemmän, hän käyttäytyy kuin Euroopan omistaja...
[/quote]
Tässäkin tulee ero. Rikkaat eivät elä kädestä suuhun, vaikka voisivat kuluttaa rahaa enemmän. Köyhät taas kuluttavat kaiken, vaikka saisivat edellä mainitun pikavoiton.
Pitää paikkaansa. Eikä tarvitse olla rikaskaan. Ihan keskituloisuus riittää.
Ton perusteella oisin rikas!!! Jos äänikasettia ei lasketa :D ja mun bruttotulot on alle 2000e :)
Mä en tunne kyllä ketään, en rikasta tai köyhää, joka kuuntelisi äänikirjoja ikinä. Että en kyllä oikein usko noihin muihinkaan väittämiin...
Olen köyhä duunari, mutta tuon listan perusteella elän kuin rikas. Tosin omaan varakkaan sukutaustan, joten sieltäkin tavat voivat olla lähtöisin.
Tuskinpa nuo tavat johtavat rikkauteen vaan sen taustalla on yksi hyvä selittävä syy: fiksuus.