Onko liikaa pyydetty päiväkodilta?
Että ottaisivat lapselta heti vaatteen pois jos sille tippuu jotain rasvaista ja tekisivät pikatahranpoiston tiskiaineella? Inhottaa, kun menee hyvät vaatteet ihan pilalle kun rasva ei oikein lähde pois jos ei heti käytä tiskiainetta.
Kommentit (42)
En rasvatahroja ole pessyt mutta jos joltain on verta tullut niin sen olen pessyt ettei jämähä esim, kalliiseen haalariin..
On liikaa pyydetty. Päiväkoti on varmaankin ohjeistanut, että lapsen tarhavaatteet tulisi olla ns. "työvaatteet". Ei jokaisen 25 lapsen vaatteita voi alkaa pesemään kesken päivän..tai ei edes sen yhden.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:06"]
Rasvatahran saa myöhemminkin pois joko sappisaippualla (kuulemma, en ole kokeillut) tai mäntysuovalla. Nestemäistä mäntysuopaa hierot kostutettuun tahraan, annat kuivahtaa pari tuntia huuhtelematta ja sitten normaali konepesu. Omista paidoista lähteneet tuolla konstilla oikein näppärästi. Kyllä se vaatehuolto on kotona hoidettava asia.
[/quote]
Mä olen käyttänyt 4 vuotta sappisaippuaa tahranpoistoon ja hyvin on toiminut. Jopa kuivuneet tahrat olen saanut pois, kun kostuttaa tahraa ja hankaa saippuaa ennen pesua.
Provohan tämä, mutta onko joillain oikeasti niin paska pesukone tai pesuaine ettei rasvatahra lähde ilman joain esikäsittelyä?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:09"]
Ok, kai se sitten on niin kuin sanotte. Kurjaa vaan, kun vaatteet ovat pahimmillaan yhden käyttökerran jälkeen roskiskamaa :( t. ap
[/quote]
Käytä niitä vaatteita siellä päiväkodissa ja niitä parempia vaatteita sitten vapaalla. Vastaisuuden varalle kannattaa ostaa päiväkotiin sellaista perusvaatetta, jolla ei ole niin paljon väliä. Siellä kun kuitenkin askarrellaan/maalataan sormivärelläkin joskus.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:09"]
Ok, kai se sitten on niin kuin sanotte. Kurjaa vaan, kun vaatteet ovat pahimmillaan yhden käyttökerran jälkeen roskiskamaa :( t. ap
[/quote]Pakkoko sinne päiväkotiin on laittaa ne juuri pakasta vedetyt kuteet? Ei se mikään catwalk ole vaan lapsen hoitopaikka.
Saamarin karppaajat, heidän vaatimuksesta kaikki ruoka on niin perhanan rasvaista.
On. Pane lapselle halvempia vaatteita, niin ei tarvitse normaalia likaantumista harmitella.
Lähtee vaatteesta rasvajäljet bioluvililla pyykkikoneessa normaalissa pesussa. Jos ottaa tahran tuoreeltaan pois, lähtee Fairylla. Vaatteet pestään kotona, ei hoidossa.
Rasvatahrat ei haittaa, eikä muutkaan tahrat - sappisaippua on mainio keksintö - mutta tuntuu että meidän lapsen päiväkodissa on harva se päivä mustikka- tai jotain muuta tahraavaa marjakeittoa tmv., joka ei lähde vaatteista itkemälläkään. Vaikka ostelen kirppikseltä kaikki vaatteet, tuntuu että mikään määrä ei riitä, kun ovat tosiaan sen näköisiä, että en kyllä kehtaa enää uudestaan laittaa päälle. Ehkä tarttis värjätä kaikki asut itse mustikalla ennen käyttöä..?
Hahhhahaha ei vittu mistä teitä oman elämänsä prinsessoja sikiää? :'Dd
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:43"]
Rasvatahrat ei haittaa, eikä muutkaan tahrat - sappisaippua on mainio keksintö - mutta tuntuu että meidän lapsen päiväkodissa on harva se päivä mustikka- tai jotain muuta tahraavaa marjakeittoa tmv., joka ei lähde vaatteista itkemälläkään. Vaikka ostelen kirppikseltä kaikki vaatteet, tuntuu että mikään määrä ei riitä, kun ovat tosiaan sen näköisiä, että en kyllä kehtaa enää uudestaan laittaa päälle. Ehkä tarttis värjätä kaikki asut itse mustikalla ennen käyttöä..?
[/quote] Mun mielestäkin sais mustikka olla päiväkotiruokana kiellettyjen listalla. Hirvee homma siivota mustikkatassujen jäljet.
t.päiväkodintätsy
[/quote]
NIIN SAMAA MIELTÄ!
t. päiväkodin siivooja
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:43"]
[/quote] Mun mielestäkin sais mustikka olla päiväkotiruokana kiellettyjen listalla. Hirvee homma siivota mustikkatassujen jäljet.
t.päiväkodintätsy
Mikä muka ei lähde normaalissa pesussa pois? Tavalliset ruokatahratko?
Kyllä nykyajan pesuaineilla ja pesukoneillavaatteista lähtee normaali lika ja myös rasvatahrat. Tiskiaine ei muuten ole tarkoitettu vaatteiden pesuun.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:09"]
[/quote]Pakkoko sinne päiväkotiin on laittaa ne juuri pakasta vedetyt kuteet? Ei se mikään catwalk ole vaan lapsen hoitopaikka.
[/quote]
Totta. Ihmettelin yksi päivä kun vein lapseni tarhaan kun pienellä tytöllä oli minihame päällä. Eihän siinä edes pysty leikkimään. Ei ole eka kerta kun näen erityisesti tytöillä puistoon/tarhaan epäsopivat vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:01"]Kannattaa satsata kunnon pesukoneeseen ja -aineisiin.
[/quote
Niinpä. Mikä tahansa irtoaa vaatteesta kuin vaatteesta kun on kunnon pesukone ja hyvät peruaineet. Eikä tarvi edes pahimpia tahroja käsitellä ennen koneeseen laittamista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:09"] Ok, kai se sitten on niin kuin sanotte. Kurjaa vaan, kun vaatteet ovat pahimmillaan yhden käyttökerran jälkeen roskiskamaa :( t. ap [/quote]Pakkoko sinne päiväkotiin on laittaa ne juuri pakasta vedetyt kuteet? Ei se mikään catwalk ole vaan lapsen hoitopaikka. [/quote] Totta. Ihmettelin yksi päivä kun vein lapseni tarhaan kun pienellä tytöllä oli minihame päällä. Eihän siinä edes pysty leikkimään. Ei ole eka kerta kun näen erityisesti tytöillä puistoon/tarhaan epäsopivat vaatteet.
[/quote]
Tähän täytyy kyllä sen verran sanoa, että minun eskarilaisella saattaa olla välillä vähän epäkäytännöllistä/ ulkoiluun sopimatonta vaatetta päällä. On nimittäin todella haastavalla tempperamentilla varustettu mukelo, ja olen arjen helpottamiseksi noudattanut sitä "valitse taistelusi" -periaatetta. Käytännössä lapsi saa kohtuuden rajoissa valita omat vaatteensa, tietysti niin että on säänmukaiset. Mutta näin kesäaikaan saattaapi olla prinsessamekkoa yms. Päiväkodille ilmoitin kyllä ihan heti että saa rikkoontua ja sotkeentua.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:12"]Meidän päiväkodissa hoitajilla ei ole edes tiskiainetta käytettävissään, sillä se kuuluu keittiölle aka puhtaanapitofirmalle...
[/quote]
Outo päiväkoti teillä.
Meillä me hoitajat ihan ite pyyhitään pöydät ja käytetään laimennettua pesuainetta.
Ja me myös käytetään ruokalappuja sottapytyille. Olis kyllä kohtuutonta pilata jatkuvalla syötöllä vaatteet. Ja kalliiksi tulis vanhemmille. Joskus olen mustikkasoppatahraa tai ketsuppikastiketahraa esikäsitelly suihkasemalla pesuainetta. Vaate pussiin ja pihdasta päälle.
Myös siisteyttä opetetaan lapsille ja onhan se puhtaus osa hyvinvointia. Ehdoin tahdoin ei hinkata pikeä hihaan vaan toiminnan voi ohjata muuhunkin.
Välillä tulee sotkua, se on sitä elämisen meininkiä, mutta ymmärrän ap.n pointin. Ei sitä tarvitse mikään hienostelija olla, jos haluaa lapsen kulkevan edes suht siisteissä vaatteissa.