Välikausivaatteiden puute - tuleeko kevät todella vanhemmille yllätyksenä?
Olen ollut vanhempi 16 vuoden ajan ja mulla on muutama lapsi. Olen pienituloinen ja hankinnat pitää harkita ja miettiä etukäteen huolella, toisaalta ei ole aina varaa tilata vedenpitäviä takkeja ja housuja vaikkapa joulualesta kun samalle kuulle kasaantuu kustannuksia muutenkin. Ymmärrän että kahdenkin aikuisen lapsiperheessä on hulinaa ja kaikkea ei voi pitää aina mielessä, mutta tätä en ole 16 vuoden aikana ymmärtänyt: kevät (tai syksy) tulee, siitä puhutaan ja sitä ennustetaan viikkoja aiemmin mutta vanhemmat eivät ole hankkineet välikausivaatteita ajoissa.
Isoäänisintä porukkaa tämän asian kanssa ovat havaintojeni mukaan keskiluokkaiset perheet, edes ne joissa on uusperheyden myötä neljä aikuista eivät ole varautuneet ajoissa. Lapset varmaan pärjäävät ihan ok koska hehän laittavat ylleen sen mitä esille on pantu ja niillä sitten mennään. Tänään olen lukenut kymmeniä 30-40v vanhempien parkuja ja päivittelyjä somesta kun onkin äkkiä aurinkoista ja lapsille (alakouluikäisiä suurin osa) ei ole mitään hankittuna.
Haluaisin ymmärtää että miten se joka vuosi tulee joillekin uutisena että pakkanen loppuu ja päivällä on +8 ja toppavaatteissa on koulun pihalla paha olla. Asumme maassa jossa on tarjolla suunnaton määrä erilaisia vaatevaihtoehtoja ja niitä mainostetaan jatkuvasti jos nyt mitään mediaa seuraa. Miten joku vanhempi ei tajua että sille 10 cm kasvaneelle lapsellekin pitää hankkia ne sopivat vaatteet uudelle kaudelle? Pahempaa kuin säiden päivittelijät ovat aikuiset, vuosia vanhempana olleet ihmiset joilla olisi ollut rahaa ja aikaa kyllä hoitaa ne lasten sopivat vaatteet ajoissa mutta kummallekaan vanhemmalle ei ole tullut ajoissa mieleen. Eikö ihmisiä säälitä se heidän toppavaatteissa pihalla hikoava päiväkotilainen/koululainen? Mitä nämä ihmiset tekevät koko talven kun ei ole aikaa miettiä että aivan, kevät varmaan tulee tänäkin vuonna.
En tiedä tulenko lukemaan vastauksia. Jotain työkiireparkua varmaan luvassa. Someen ehtii itkeä kun ei ole hankkinut kamppeita ajoissa - samalla ajalla ne olisi tilannut netistä jo helmikuussa.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toppavaate on pesty useamman kerran pesukoneessa, ei se enää edes mitään lämmitä. Menettänyt kaikki ominaisuutensa. Siksi niitä ei edes saisi pestä.
Mitä hittoa sekoilet? Tottakai vaatteet pestään. Vai meinaatko, että se "konepesu 40astetta" merkki on siellä vain koristeena?
Arvasin, että tämä tulee jollekin aina yllätyksenä. Ei, ulkovaatteita ei tule pestä pesukoneessa, jos haluaa säilyttää esim. vedenpitävyyden hyvänä. Jokainen pesukerta heikentää ulkovaatteiden ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa ei ole ideana arvioida vieraiden ihmisten vaatteita, vaan pohtia ja kysyä mikä estää hyvätuloisia vanhempia reagoimasta ajallaan siihen jokavuotiseen itse somessa esillä pitämäänsä kriisiin, kun niitä sopivia vaatteita ei omille lapsille taaskaan ajoissa ole. Joka vuosi sama juttu siis. Mutta no, ehkä nyt sitten muihin aiheisiin. Kiitos!
Mikä ihmeen kriisi? Ei tässä ole mitään kriisiä, ei välikausivaatetta vielä tarvita moneen viikkoon. Typerää pukeutua kalenterin mukaan, eikä sään mukaan.
Miten niin ei tarvita? Itse olen kulkenut koko viime viikon välikausivaatteissa. Ja aion kulkea tämänkin viikon, jos tuo +10 ja sitä enemmän päivälämpötilaennuste pitää paikkansa. Johan sitä paistuu, jos näillä keleillä toppatakissa hiihtelee. Kaikki eivät ole vilukissoja, joille tulee kylmä, kun mittari laskee alle +25. Vähänkään kun enemmän liikkuu, on paksu toppavaatetus näillä keleillä ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla aloittaja kaikki hyvin? En ymmärrä, miksi tästä asiasta ei voi kirjoittaa asiallisesti. Onko sun ulosanti aina tällaista?
Miten sinä kirjoittaisit tästä asiasta? Usko tai älä, minä kirjoitan työkseni. En toki Sofi Oksasen tasoisesti, silloinhan en olisi pienituloinen.
Kirjoittaisin sillä tavalla, että lukijalle ei jäisi mieleen, että minulla on jotain patoutuneita aggressioita, joita nyt puran vouhottamalla lasten vaatteista.
Aloitin tämän keskustelun juuri siksi että halusin purkaa ärtymystäni ja turhautumistani siitä kun hyvätuloiset ihmiset eivät ymmärrä että heidän 4-6 tuntia ulkona juoksevat lapsensa eivät tykkää toppavaatteista kun ulkolämpötila on 0-8 -astetta. Ehdin jo ajatella että sulla oli minusta joku syvällisempi analyysi mutta tulitkin resuamaan omia tuskiasi tähän vaikkei aihe edes kiinnosta sinua. Kaikki ok :D
Esim. meillä Helsingissä koululainen toppavaatteissa oli koulussa eikä valittanut kuumuutta. Kun meni koulun jälkeen takapihalle, oli ohuempi välikausipuku ja kurahousut ja ei ollut liian kylmä niissä. Ei kai tämä niin vaikeata ole?
Mikä tuossa siis olisi vaikeata? En ymmärrä. Eihän tämä aihe koske sinua mitenkään.
Niin no tarkoitin, että ei se näyttänyt kovasti haittaavan, vaikka oli ne kuumat toppavaatteet vielä koulusta tullessa. Ja koulun jälkeen voi laittaa sitten ohuemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin ymmärtää että miten se joka vuosi tulee joillekin uutisena että pakkanen loppuu ja päivällä on +8 ja toppavaatteissa on koulun pihalla paha olla."
Koska aamulla on pakkasta ja iltapäivällä +8 niin vaikeahan siinä on pukea sopivasti. Eikä aamulla aina tiedä, miten lämmintä iltapäivällä oikeasti tulee olemaan.
Oletko itsekin toppatakissa iltapäivällä +8 asteen lämmössä? Vai onko se vain lapsen kerrospukeutuminen, josta et osaa huolehtia?
Öö, kyllä olen. Olen lähtenyt aamulla toppatakissa töihin ja iltapäivällä tuli kuuma. Riisuin sitten hanskat ja pipon viilentääkseni. En pakkaa töihin matkalaukullista vaatteita sen mukaan, mitä sää iltapäivällä mahdollisesti on, vaan pärjäilen niillä, mitä olen aamulla päälle pukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa ei ole ideana arvioida vieraiden ihmisten vaatteita, vaan pohtia ja kysyä mikä estää hyvätuloisia vanhempia reagoimasta ajallaan siihen jokavuotiseen itse somessa esillä pitämäänsä kriisiin, kun niitä sopivia vaatteita ei omille lapsille taaskaan ajoissa ole. Joka vuosi sama juttu siis. Mutta no, ehkä nyt sitten muihin aiheisiin. Kiitos!
Niitä välikausivaatteita voi ostaa vasta sitten, kun ne tulevat kauppoihin.
Tulevat kauppoihin joka vuosi. Mikään ei estä ostamasta niitä vaikka edellisvuonna valmiiksi.
Voi luoja... Kerro toki mikä mahtaa olla lapsen koko seuraavana välikautena? Aivan, sitä ei pysty ennustamaan ja etukäteen ostaminen on aina riski.
Kevään toinen lämmin päivä, aamulla -6. Ei todellakaan edes mietitä kuoritakkia vielä. 2 paitaa päällekäin, niin toisen voi työntää loppupäiväksi reppuun, opet kun ei anna olla välkällä ilman takkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toppavaate on pesty useamman kerran pesukoneessa, ei se enää edes mitään lämmitä. Menettänyt kaikki ominaisuutensa. Siksi niitä ei edes saisi pestä.
Mitä hittoa sekoilet? Tottakai vaatteet pestään. Vai meinaatko, että se "konepesu 40astetta" merkki on siellä vain koristeena?
Arvasin, että tämä tulee jollekin aina yllätyksenä. Ei, ulkovaatteita ei tule pestä pesukoneessa, jos haluaa säilyttää esim. vedenpitävyyden hyvänä. Jokainen pesukerta heikentää ulkovaatteiden ominaisuuksia.
No pidä sinä vaan lapsillasi paskaiset vaatteet. Itse kyllä pesen eikä vedenkestävyys ole mihinkään kadonnut. Lasten vaatteet ovat käytössä niin vähän aikaa, että niitä pitäisi olla pesemässä päivittäin ennen kuin haittaa tulisi. Esim. tämäntalvinen toppahaalari on ollut käytössä marraskuusta lähtien eikä enää tule mahtumaan kun seuraava talvi koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ensimmäinen asiallinen vastaus ehkä tuohon aloitukseen. Tässä kerrotaan siitä miksi joku ei ole ostanut niitä vaatteita lapsilleen, siksi ettei niitä ole ollut saatavilla.
Itse olen tilannut vaatteet ajoissa ja niitä on ollut saatavilla jo viikkoja myös kaupoissa. Kaikki lastenvaatemerkit julkaisevat tammikuussa välikausivaatemallistonsa. Sopivia vaatteita on ollut viikkokausia saatavilla.
Vaikka tänään oli iltapäivällä hetken +9, niin en silti alkaisi vielä pukea lapsia välikausivaatteisiin yhden tai kahden lämpimän iltapäivän takia. Nytkin sääennuste näyttää tälle viikolle 3-4 asteen iltapäivälämpöjä, mutta aamulla ja aamupäivällä vielä reilusti pakkasella, joten toppavaatteilla vielä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat kauppoihin joka vuosi. Mikään ei estä ostamasta niitä vaikka edellisvuonna valmiiksi.
Voi luoja... Kerro toki mikä mahtaa olla lapsen koko seuraavana välikautena? Aivan, sitä ei pysty ennustamaan ja etukäteen ostaminen on aina riski.
Aika todennäköisesti numeroa tai kahta isompi kuin nyt. Ellei teinistä ole kyse. Ei tämä ole rakettitiedettä. Itse olen aina ostanut seuraavan kauden vaatteet edelliskauden alesta (esim. nyt ostan tulevan talven vaatteet, kun talvivaatteet ovat poistohinnoilla jne.). Aina ollut sopivia. Lapset 1-9v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin tosi helppoa vuotta aikaisemmin arvioida tarvittava koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin ymmärtää että miten se joka vuosi tulee joillekin uutisena että pakkanen loppuu ja päivällä on +8 ja toppavaatteissa on koulun pihalla paha olla."
Koska aamulla on pakkasta ja iltapäivällä +8 niin vaikeahan siinä on pukea sopivasti. Eikä aamulla aina tiedä, miten lämmintä iltapäivällä oikeasti tulee olemaan.
Oletko itsekin toppatakissa iltapäivällä +8 asteen lämmössä? Vai onko se vain lapsen kerrospukeutuminen, josta et osaa huolehtia?
Öö, kyllä olen. Olen lähtenyt aamulla toppatakissa töihin ja iltapäivällä tuli kuuma. Riisuin sitten hanskat ja pipon viilentääkseni. En pakkaa töihin matkalaukullista vaatteita sen mukaan, mitä sää iltapäivällä mahdollisesti on, vaan pärjäilen niillä, mitä olen aamulla päälle pukenut.
Kovin on pieni matkalaukku sinulla, jos se yhdestä välikerroksesta jo täyttyy. Tai sitten et tosiaankaan ymmärrä, mitä tarkoittaa kerrospukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kriisi? Ei tässä ole mitään kriisiä, ei välikausivaatetta vielä tarvita moneen viikkoon. Typerää pukeutua kalenterin mukaan, eikä sään mukaan.
Miten niin ei tarvita? Itse olen kulkenut koko viime viikon välikausivaatteissa. Ja aion kulkea tämänkin viikon, jos tuo +10 ja sitä enemmän päivälämpötilaennuste pitää paikkansa. Johan sitä paistuu, jos näillä keleillä toppatakissa hiihtelee. Kaikki eivät ole vilukissoja, joille tulee kylmä, kun mittari laskee alle +25. Vähänkään kun enemmän liikkuu, on paksu toppavaatetus näillä keleillä ihan liikaa.
Aha. Itselläni on sisälämpötila +25 ja en tarkene ulkona ilman takkia alle hellelukemissa. Joten miten niin toppavaatteita ei enää tarvita? Itse aion kulkea seuraavatkin viikot toppavaatteissa. Niin, olemme erilaisia. Tuliko yllätyksenä?
Älkää puuttuko muiden pukeutumiseen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei enää ole pieniä lapsia, mutta silloin kun oli päiväkoti-ikäisiä, niin takuulla kuljettiin toppavaatteissa niin pitkälle kevättä, kunnes oli oikeasti lämmintä. Ehkä teillä on ollut näpsäkämpiä lapsia, mutta omat lapset olivat aina kiireellä menossa pihalle. Kun oli toppavaate päällä, saattoi itsekin olla töissä rauhassa, että lapsilla on suht sopivat vaatteet, jos laittaa ihan ohuet sisävaatteet sinne alle. Ei meidän lapset olisi pukeneet rauhassa mitään villa-tai fleecekerroksia, vaan olisivat painattaneet vauhdilla pihalle sitten t-paita ja ohut haalari päällä juuri sinne lumihankeen jäätymään. Päiväkodissa ei kukaan koskaan katsonut, mitä päällä oli, vaan itse piti lasten huolehtia jo pienestä pitäen. Muutaman kerran sulateltiin jääkalikkalasta kotona, kun luultiin, että päiväkodissa huolehditaan niistä villakerroksista. Ehkä ajat on muuttuneet.
Ei, aivan samanlaista nykyään. Jo 4-vuotiaiden pitää itse päätellä mitä puetaan päälle, ja eihän sen ikäinen nyt aina muista kaikkea. Sitä nuoremmille henkilökunta taas puetutti päälle kaiken mitä kaapista löytyi, vaikka tuli kuuma. Ja sitten on niitä laiskureita, jotka eivät jaksa riisua tai pukea - kun aamun -8 asteeseen laitetaan pitkät kalsarit, niin ne pidetään päällä myös iltapäivän +8 asteessa, kun riisuminen on niin vaivalloista. Ja päiväkodin aikuiset vaan sanovat, että lapsen pitää itse osata valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla aloittaja kaikki hyvin? En ymmärrä, miksi tästä asiasta ei voi kirjoittaa asiallisesti. Onko sun ulosanti aina tällaista?
Miten sinä kirjoittaisit tästä asiasta? Usko tai älä, minä kirjoitan työkseni. En toki Sofi Oksasen tasoisesti, silloinhan en olisi pienituloinen.
Kirjoittaisin sillä tavalla, että lukijalle ei jäisi mieleen, että minulla on jotain patoutuneita aggressioita, joita nyt puran vouhottamalla lasten vaatteista.
Aloitin tämän keskustelun juuri siksi että halusin purkaa ärtymystäni ja turhautumistani siitä kun hyvätuloiset ihmiset eivät ymmärrä että heidän 4-6 tuntia ulkona juoksevat lapsensa eivät tykkää toppavaatteista kun ulkolämpötila on 0-8 -astetta. Ehdin jo ajatella että sulla oli minusta joku syvällisempi analyysi mutta tulitkin resuamaan omia tuskiasi tähän vaikkei aihe edes kiinnosta sinua. Kaikki ok :D
Esim. meillä Helsingissä koululainen toppavaatteissa oli koulussa eikä valittanut kuumuutta. Kun meni koulun jälkeen takapihalle, oli ohuempi välikausipuku ja kurahousut ja ei ollut liian kylmä niissä. Ei kai tämä niin vaikeata ole?
Mikä tuossa siis olisi vaikeata? En ymmärrä. Eihän tämä aihe koske sinua mitenkään.
Niin no tarkoitin, että ei se näyttänyt kovasti haittaavan, vaikka oli ne kuumat toppavaatteet vielä koulusta tullessa. Ja koulun jälkeen voi laittaa sitten ohuemmat.
Kuten jo sanoin tämä ei koske sinua mitenkään kun sinun lapsellasi on ollut sopivat vaatteet puettavaksi. Tämä keskustelu koskee perheitä joissa ei olla varauduttu mitenkään siihen että tulee kevät ja lapset ovat perjantaista asti hikoilleet tuskaisena toppapuvuissa ja -hanskoissa - ja vanhemmat valittavat somessa miten vaikeaa tämä heille on. Tästä on kyse aloituksessa. Ymmärrän itse oikein hyvin että aamulla ja iltapäivällä lapsella on eri vaatteet. Ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on pieni matkalaukku sinulla, jos se yhdestä välikerroksesta jo täyttyy. Tai sitten et tosiaankaan ymmärrä, mitä tarkoittaa kerrospukeutuminen.
Missä hitossa puet jonkun merinovillapuvun vaatteidesi alle? Jossain pienessä vessakopissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin tosi helppoa vuotta aikaisemmin arvioida tarvittava koko.
Niin on. Siinä muuten säästää ison kasan rahaa, kun ostaa alesta varastoon seuraavat koot. Eikä tule paniikkia, kun vuodenaika vaihtuu ja tarvitaan uusi vaatekerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että sellainen ”asiantuntija”. Tervetulos pois sieltä 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika todennäköisesti numeroa tai kahta isompi kuin nyt. Ellei teinistä ole kyse. Ei tämä ole rakettitiedettä. Itse olen aina ostanut seuraavan kauden vaatteet edelliskauden alesta (esim. nyt ostan tulevan talven vaatteet, kun talvivaatteet ovat poistohinnoilla jne.). Aina ollut sopivia. Lapset 1-9v
Numeroa tai kahta isompi? Eli kumpi? Vai nykyinen koko?