Välikausivaatteiden puute - tuleeko kevät todella vanhemmille yllätyksenä?
Olen ollut vanhempi 16 vuoden ajan ja mulla on muutama lapsi. Olen pienituloinen ja hankinnat pitää harkita ja miettiä etukäteen huolella, toisaalta ei ole aina varaa tilata vedenpitäviä takkeja ja housuja vaikkapa joulualesta kun samalle kuulle kasaantuu kustannuksia muutenkin. Ymmärrän että kahdenkin aikuisen lapsiperheessä on hulinaa ja kaikkea ei voi pitää aina mielessä, mutta tätä en ole 16 vuoden aikana ymmärtänyt: kevät (tai syksy) tulee, siitä puhutaan ja sitä ennustetaan viikkoja aiemmin mutta vanhemmat eivät ole hankkineet välikausivaatteita ajoissa.
Isoäänisintä porukkaa tämän asian kanssa ovat havaintojeni mukaan keskiluokkaiset perheet, edes ne joissa on uusperheyden myötä neljä aikuista eivät ole varautuneet ajoissa. Lapset varmaan pärjäävät ihan ok koska hehän laittavat ylleen sen mitä esille on pantu ja niillä sitten mennään. Tänään olen lukenut kymmeniä 30-40v vanhempien parkuja ja päivittelyjä somesta kun onkin äkkiä aurinkoista ja lapsille (alakouluikäisiä suurin osa) ei ole mitään hankittuna.
Haluaisin ymmärtää että miten se joka vuosi tulee joillekin uutisena että pakkanen loppuu ja päivällä on +8 ja toppavaatteissa on koulun pihalla paha olla. Asumme maassa jossa on tarjolla suunnaton määrä erilaisia vaatevaihtoehtoja ja niitä mainostetaan jatkuvasti jos nyt mitään mediaa seuraa. Miten joku vanhempi ei tajua että sille 10 cm kasvaneelle lapsellekin pitää hankkia ne sopivat vaatteet uudelle kaudelle? Pahempaa kuin säiden päivittelijät ovat aikuiset, vuosia vanhempana olleet ihmiset joilla olisi ollut rahaa ja aikaa kyllä hoitaa ne lasten sopivat vaatteet ajoissa mutta kummallekaan vanhemmalle ei ole tullut ajoissa mieleen. Eikö ihmisiä säälitä se heidän toppavaatteissa pihalla hikoava päiväkotilainen/koululainen? Mitä nämä ihmiset tekevät koko talven kun ei ole aikaa miettiä että aivan, kevät varmaan tulee tänäkin vuonna.
En tiedä tulenko lukemaan vastauksia. Jotain työkiireparkua varmaan luvassa. Someen ehtii itkeä kun ei ole hankkinut kamppeita ajoissa - samalla ajalla ne olisi tilannut netistä jo helmikuussa.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla aloittaja kaikki hyvin? En ymmärrä, miksi tästä asiasta ei voi kirjoittaa asiallisesti. Onko sun ulosanti aina tällaista?
Miten sinä kirjoittaisit tästä asiasta? Usko tai älä, minä kirjoitan työkseni. En toki Sofi Oksasen tasoisesti, silloinhan en olisi pienituloinen.
Kirjoittaisin sillä tavalla, että lukijalle ei jäisi mieleen, että minulla on jotain patoutuneita aggressioita, joita nyt puran vouhottamalla lasten vaatteista.
Aloitin tämän keskustelun juuri siksi että halusin purkaa ärtymystäni ja turhautumistani siitä kun hyvätuloiset ihmiset eivät ymmärrä että heidän 4-6 tuntia ulkona juoksevat lapsensa eivät tykkää toppavaatteista kun ulkolämpötila on 0-8 -astetta. Ehdin jo ajatella että sulla oli minusta joku syvällisempi analyysi mutta tulitkin resuamaan omia tuskiasi tähän vaikkei aihe edes kiinnosta sinua. Kaikki ok :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin ymmärtää että miten se joka vuosi tulee joillekin uutisena että pakkanen loppuu ja päivällä on +8 ja toppavaatteissa on koulun pihalla paha olla."
Koska aamulla on pakkasta ja iltapäivällä +8 niin vaikeahan siinä on pukea sopivasti. Eikä aamulla aina tiedä, miten lämmintä iltapäivällä oikeasti tulee olemaan.
Oletko itsekin toppatakissa iltapäivällä +8 asteen lämmössä? Vai onko se vain lapsen kerrospukeutuminen, josta et osaa huolehtia?
Minä ainakin olen toppatakki päällä ja hanskat kädessä +8 asteen lämmössä. Lähellä pakkasrajaahan tuo vielä kylmyyden puolesta on, jos minulta kysytään. :D
Mutta toki jotkut pitävät jo +22 helteenä jne. Heille +8 on kai sitten jo lämmintä.
Ns. toppavaatteitakin on erilaisia. Kukaan tuskin osaa päätellä muiden lasten toppavaatteilta näyttäviltä vaatteista, että miten lämpimiä tai muuta ne todellisuudessa on ja millaiset vuorikerrokset pitää sisällään. Varsinkaan ohi kulkiessa vaan vilkaistessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla aloittaja kaikki hyvin? En ymmärrä, miksi tästä asiasta ei voi kirjoittaa asiallisesti. Onko sun ulosanti aina tällaista?
Miten sinä kirjoittaisit tästä asiasta? Usko tai älä, minä kirjoitan työkseni. En toki Sofi Oksasen tasoisesti, silloinhan en olisi pienituloinen.
Kirjoittaisin sillä tavalla, että lukijalle ei jäisi mieleen, että minulla on jotain patoutuneita aggressioita, joita nyt puran vouhottamalla lasten vaatteista.
Aloitin tämän keskustelun juuri siksi että halusin purkaa ärtymystäni ja turhautumistani siitä kun hyvätuloiset ihmiset eivät ymmärrä että heidän 4-6 tuntia ulkona juoksevat lapsensa eivät tykkää toppavaatteista kun ulkolämpötila on 0-8 -astetta. Ehdin jo ajatella että sulla oli minusta joku syvällisempi analyysi mutta tulitkin resuamaan omia tuskiasi tähän vaikkei aihe edes kiinnosta sinua. Kaikki ok :D
Miksi sinä haluat purkaa ärtymystäsi muihin ihmisiin? Auttaako se johonkin? Tuleeko siitä sitten seesteinen olo, kun on ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyttoppavaatteet on kyllä ihan eri asia, kuin välikausitakkeina olevat kuoritakit. Toppavaatteet, normi- tai kevyt-, menee kyllä oikein hyvin vielä nyt, kun aamuisin voi olla melkein -10. Lasten ulkoilut koulussa ja päiväkodissa kuitenkin painottuu siihen aamuun ja aamupäivään.
Mutta ehkä joidenkin mammojen lapset alkaa kevätvaatteiden, siis välikausivaatteiden, käytön 1.3., oli sää millainen tahansa.
Harmi, ettet pysty käsittämään, mitä tarkoittaa kerrospukeutuminen. Se auttaisi kummasti tässä sinulle niin vaikeasti käsitettävässä asiassa.
Aika paljon saa kerrospukeutua, jos meinaa kuoritakilla tai muulla välikausitakilla pärjätä aamun -10 asteessa.
Kuoritakki+villatakki(sellainen oikeasta villasta tehty)+normaalit sisävaatteet. Ei se tuon vaikeampaa ole. Jos se kuoritakki on tässä se peikko, niin laita vaikka kevytvanutakki paksun toppatakin sijaan.
Ja sitten kun vielä lapset pukisivat ne välivaatteet koulussa päälle. (Eivät pue.)
Miksi pitäisikään pukea, kun ulkona on +10?
No ei ulkona vielä mikään kesä ole. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ns. toppavaatteitakin on erilaisia. Kukaan tuskin osaa päätellä muiden lasten toppavaatteilta näyttäviltä vaatteista, että miten lämpimiä tai muuta ne todellisuudessa on ja millaiset vuorikerrokset pitää sisällään. Varsinkaan ohi kulkiessa vaan vilkaistessa.
Helppo päätellä, kun näkee ne lasten hikiset päät, jotka paljastuvat pipojen alta.
t. ip-kerhon täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyttoppavaatteet on kyllä ihan eri asia, kuin välikausitakkeina olevat kuoritakit. Toppavaatteet, normi- tai kevyt-, menee kyllä oikein hyvin vielä nyt, kun aamuisin voi olla melkein -10. Lasten ulkoilut koulussa ja päiväkodissa kuitenkin painottuu siihen aamuun ja aamupäivään.
Mutta ehkä joidenkin mammojen lapset alkaa kevätvaatteiden, siis välikausivaatteiden, käytön 1.3., oli sää millainen tahansa.
Harmi, ettet pysty käsittämään, mitä tarkoittaa kerrospukeutuminen. Se auttaisi kummasti tässä sinulle niin vaikeasti käsitettävässä asiassa.
Aika paljon saa kerrospukeutua, jos meinaa kuoritakilla tai muulla välikausitakilla pärjätä aamun -10 asteessa.
Kuoritakki+villatakki(sellainen oikeasta villasta tehty)+normaalit sisävaatteet. Ei se tuon vaikeampaa ole. Jos se kuoritakki on tässä se peikko, niin laita vaikka kevytvanutakki paksun toppatakin sijaan.
Ja sitten kun vielä lapset pukisivat ne välivaatteet koulussa päälle. (Eivät pue.)
Eli jo aamun ensimmäisellä välkällä on tuo 10 astetta, ei vasta siellä iltapäivän viimeisillä välkillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap huomannut että joinain vuosina kevät tulee myöhään ja välikausivaatteisiin voi siirtyä huhtikuun puolen välin jälkeen kun taas joinain vuosina taas ensimmäiset lämpimät päivät saattavat Etelä-Suomessa olla jo helmikuun puolella. Varmasti kaikissa lapsiperheissä ollaan tietoisia, että uusia ulkovaatteita on hankittava mutta kun tarkkaa ajankohtaa kevään ja pysyvien plussakelien alulle ei voi kukaan varmuudella antaa. Enemmän minua ihmetyttää miten ap ei ymmärrä niinkin yksinkertaista asiaa kuin, että eri perheillä on erilaiset tavat, menot, aikataulut ja ettei ap:n tapa hoitaa asioita ole se yksi ja ainoa oikea tapa. Miten ihmeessä se vaikuttaa ap:n elämään jos jonkun toisen lapsella on kaksi päivää kauemmin toppatakki päällä kuin ap:n muksulla?
Minua itseäni ei tietenkään haittaa että muiden lapset hikoilevat, se mitä ihmettelen on vuosia vanhempina olleiden tapa itkeä näistä vaatteista. Se tuntuu tosi oudolta ja turhalta kun voisi tosiaan ostaa ne varusteet vähän aiemmin valmiiksi ja sitten ne olisivat valmiina, tarvitsi niitä sitten maaliskuun alussa tai toukokuun alussa.
Mä voisin tähän ekaa kertaa elämässäni kommentoida näin, että mitäs se sun peppua oikeastaan kutittaa? 🤔
Jos toppavaate on pesty useamman kerran pesukoneessa, ei se enää edes mitään lämmitä. Menettänyt kaikki ominaisuutensa. Siksi niitä ei edes saisi pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulleko +10 maaliskuussa=kesä? Meilläpäin tätä vuodenaikaa kutsutaan ihan kevääksi. Silloin ei tarvita enää talvivaatteita, vaan siirrytään astetta ohuempiin eli kevätvaatteisiin. Jotkut kutsuvat niitä myös välikausivaatteiksi.
Tässä keskustelussa ei ole ideana arvioida vieraiden ihmisten vaatteita, vaan pohtia ja kysyä mikä estää hyvätuloisia vanhempia reagoimasta ajallaan siihen jokavuotiseen itse somessa esillä pitämäänsä kriisiin, kun niitä sopivia vaatteita ei omille lapsille taaskaan ajoissa ole. Joka vuosi sama juttu siis. Mutta no, ehkä nyt sitten muihin aiheisiin. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap huomannut että joinain vuosina kevät tulee myöhään ja välikausivaatteisiin voi siirtyä huhtikuun puolen välin jälkeen kun taas joinain vuosina taas ensimmäiset lämpimät päivät saattavat Etelä-Suomessa olla jo helmikuun puolella. Varmasti kaikissa lapsiperheissä ollaan tietoisia, että uusia ulkovaatteita on hankittava mutta kun tarkkaa ajankohtaa kevään ja pysyvien plussakelien alulle ei voi kukaan varmuudella antaa. Enemmän minua ihmetyttää miten ap ei ymmärrä niinkin yksinkertaista asiaa kuin, että eri perheillä on erilaiset tavat, menot, aikataulut ja ettei ap:n tapa hoitaa asioita ole se yksi ja ainoa oikea tapa. Miten ihmeessä se vaikuttaa ap:n elämään jos jonkun toisen lapsella on kaksi päivää kauemmin toppatakki päällä kuin ap:n muksulla?
Minua itseäni ei tietenkään haittaa että muiden lapset hikoilevat, se mitä ihmettelen on vuosia vanhempina olleiden tapa itkeä näistä vaatteista. Se tuntuu tosi oudolta ja turhalta kun voisi tosiaan ostaa ne varusteet vähän aiemmin valmiiksi ja sitten ne olisivat valmiina, tarvitsi niitä sitten maaliskuun alussa tai toukokuun alussa.
Meidän paikkakunnan Prismaan ja Cittariin (paikkakunnan ainoat vaatetta myyvät liikkeet) on vasta nyt alkanut tulla lasten välikausivaatetta. Ihan äsken oli hiihtoloma, ja myivät toppaa ja sporttikalsaria. Vieläkin valikoima on tosi suppea. Ja useamman nettikaupan katsastin toissa viikolla, mutta tosi huonosti oli vielä välikausivaatetta koossa 128. Lähinnä tarjolla oli viimevuotisia jämiä, liian pienessä koossa tai vaaleanpunaisena, mikä ei kamalasti poikalasta innosta. Jotain ylihintaista Moloa oli tarjolla, mutta todella huonosti mitään kohtuuhintaista ja kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Jos toppavaate on pesty useamman kerran pesukoneessa, ei se enää edes mitään lämmitä. Menettänyt kaikki ominaisuutensa. Siksi niitä ei edes saisi pestä.
Mitä hittoa sekoilet? Tottakai vaatteet pestään. Vai meinaatko, että se "konepesu 40astetta" merkki on siellä vain koristeena?
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa ei ole ideana arvioida vieraiden ihmisten vaatteita, vaan pohtia ja kysyä mikä estää hyvätuloisia vanhempia reagoimasta ajallaan siihen jokavuotiseen itse somessa esillä pitämäänsä kriisiin, kun niitä sopivia vaatteita ei omille lapsille taaskaan ajoissa ole. Joka vuosi sama juttu siis. Mutta no, ehkä nyt sitten muihin aiheisiin. Kiitos!
Niitä välikausivaatteita voi ostaa vasta sitten, kun ne tulevat kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulleko +10 maaliskuussa=kesä? Meilläpäin tätä vuodenaikaa kutsutaan ihan kevääksi. Silloin ei tarvita enää talvivaatteita, vaan siirrytään astetta ohuempiin eli kevätvaatteisiin. Jotkut kutsuvat niitä myös välikausivaatteiksi.
Sinähän se tässä pidät maaliskuuta lähes kesänä, kun vaatteitakaan ei tarvita ulkona... Minulle maaliskuu =talvi niin kauan kun ulkona on maa jäässä ja lumessa. En pue lastani välikausivaatteisiin lumihankeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. meillä Helsingissä koululainen toppavaatteissa oli koulussa eikä valittanut kuumuutta. Kun meni koulun jälkeen takapihalle, oli ohuempi välikausipuku ja kurahousut ja ei ollut liian kylmä niissä. Ei kai tämä niin vaikeata ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin tähän ekaa kertaa elämässäni kommentoida näin, että mitäs se sun peppua oikeastaan kutittaa? 🤔
Kuten aloituksessa jo selitin, ihmettelen aikuisten ihmisten kyvyttömyyttä ennakoida asioita jotka tapahtuvat heille joka vuosi uudelleen ja uudelleen, ja joista he valittavat kuin ne olisivat vaikeita ja uusia asioita joista kukaan ei ole kertonut aiemmin. Se että joku pohtii jotain tai turhautuu johonkin asiaan ei tarkoita että heidän pepussaan mikään kutiaisi. Sinä pikku matopylly heti luulit niin :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kriisi? Ei tässä ole mitään kriisiä, ei välikausivaatetta vielä tarvita moneen viikkoon. Typerää pukeutua kalenterin mukaan, eikä sään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä välikausivaatteita voi ostaa vasta sitten, kun ne tulevat kauppoihin.
Tulevat kauppoihin joka vuosi. Mikään ei estä ostamasta niitä vaikka edellisvuonna valmiiksi.