Siis miksi minun pitäisi lukea mieheni viestit?
Minulla on muutamia tuttuja ja tälläkin palstalla olen törmännyt siihen, että oikeasti luetaan kumppanin viestejä ja tutkitaan muutenkin puhelinta. En ketään tuomitse, mutta miksi? :D Olemme olleet nyt 8 kuukautta yhdessä eikä ole kertaakaan tullut mieleen lukea toisen viestejä tai salaa tutkia puhelinta. Tietysti jos mies on toisessa huoneessa kuin puhelin ja itse olen vieressä kun viesti tulee, niin saattaa hän kysyä kuka ja mitä asiaa. Itse en ainakaan antaisi lukea omia viestejä. Ei siellä mitään suuria salaisuuksia ole, mutta kyllähän kavereiden kanssa tulee joskus viestiteltyä henkilökohtaisuuksia. Joten, miksi? Onko luottamuspula vai mikä?
Kommentit (41)
Puhelin ja tietokone viestit on henkilökohtaisia viestejä niihin ei ole oikeutta puolisolla. Toivottavasti nämä henkilöt laittavat koneensa ja puhelimensa salasanan alle. Jotta niihin ei pääse käsiksi jos kerran puolisoon ei voi luottaa. Itsellä ei olisi tullut mieleenkään mennä lukemaan toisen viestejä.
Minä luen välillä miehen viestejä ja poistelen turhia. Miehellä on ikiaikainen puhelin jonka muisti oikeasti välillä täyttyy noista "joo" viesteistä eikä mies itse jaksa niitä poistella. Mies toki tietää tästä että en mä sitä salaa tee :D
Meillä on suhteen alkuvaiheessa ollut pettämistä (minä petin) ja sen jälkeen on sovittu että esim puhelimet, sähköpostit ja fb on niin että niiden salasanat on aina toisella tiedossa. Ja koneella muistissa niin ettei tarvi kuin klikata jos haluaa toisen tietoihin päästä.
Olen lukenut mieheni viestejä. Juuri tarkastaakseen hänen "epämääräisiä" selityksiään... ja ikäviä juttujahan sieltä on paljastunut. :(
Mulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta stalkata mieheni puhelinta. Jos hän pettäisi, hän ei todellakaan olisi niin urpo että jättäisi puhelimeen mitään hoitojen lähettämiä tekstareita. Miksi joku jättää!? Tosin eipä minun tätä tarvitse arpoakaan, luotan häneen 100% enkä stalkkaa mustasukkaisena hänen elämäänsä. Se jos mikä ajaa kumppanin pois tavalla tai toisella.
Ihan vapaasti saa jeesustella mutta siinä vaiheessa kun epäilee miehen pettävän eikä mies suostu mitään myöntämään, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ottaa asiasta itse selvää. Kyllä se pettäminen ja valehtelu on törkeämpää kuin puhelimen ratsaaminen. Sain miehen kiinni pettämisestä ja oli syy erota. Nykyisen kumppanin puhelinta ei ole mitään syytä tutkia, koska hän ei anna mitään syytä epäillä rakkauttaan ja luotan häneen täysin.
18 vuotta olen mieheni kanssa ollut ja kertaakaan en ole lukenut hänen viestejään. Eikä todellakaan edes kiinnostaisi lukea. Miestäni varmaan saattaisi kiinnostaakin lukea minun viestejä, mutta koska ne ovat minun, niin en näytä vaikka mitä sanoisi. Ystävieni viestit ovat henkilökohtaisia ja jos ne olisi tarkoitettu mieheni nähtäväksi, olisi ne voitu lähettää myös hänelle.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:56"]
Ihan vapaasti saa jeesustella mutta siinä vaiheessa kun epäilee miehen pettävän eikä mies suostu mitään myöntämään, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ottaa asiasta itse selvää. Kyllä se pettäminen ja valehtelu on törkeämpää kuin puhelimen ratsaaminen. Sain miehen kiinni pettämisestä ja oli syy erota. Nykyisen kumppanin puhelinta ei ole mitään syytä tutkia, koska hän ei anna mitään syytä epäillä rakkauttaan ja luotan häneen täysin.
[/quote]
kuinka tyhmä mies sitten on että jättää puhelimeen jotain epämääräisiä viestejä naisilta jos kerran jo valmiiksi epäillään? vai olisiko sairaalloinen mustasukkaisuutesi ollut syynä että mies petti eikä jaksanut peitellä jälkiään edes?
[/quote]
pettäminen ja valehtelu ei ole rikos, mutta viestien lukeminen on.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:23"]Minulla on muutamia tuttuja ja tälläkin palstalla olen törmännyt siihen, että oikeasti luetaan kumppanin viestejä ja tutkitaan muutenkin puhelinta. En ketään tuomitse, mutta miksi? :D Olemme olleet nyt 8 kuukautta yhdessä eikä ole kertaakaan tullut mieleen lukea toisen viestejä tai salaa tutkia puhelinta. Tietysti jos mies on toisessa huoneessa kuin puhelin ja itse olen vieressä kun viesti tulee, niin saattaa hän kysyä kuka ja mitä asiaa. Itse en ainakaan antaisi lukea omia viestejä. Ei siellä mitään suuria salaisuuksia ole, mutta kyllähän kavereiden kanssa tulee joskus viestiteltyä henkilökohtaisuuksia. Joten, miksi? Onko luottamuspula vai mikä?
[/quote]
Niin, kahdeksan kuukautta on niin kovin lyhyt aika. On toki hienoa, että parisuhteessanne vallitsee luottamus, mutta ymmärrät varmaan, että maailma ei ole niin mustavalkoinen. Toki oikeutta lukea toisen viestejä ei ole, mutta ymmärrän kyllä tilanteet, joissa ihmiset erehtyvät näin tekemään. Jos elää jatkuvassa epävarmuudessa ja luottamuspulassa, viestien lukeminen voi olla ratkaiseva osa päätöksenteossa jäädäkö suhteeseen vai ei.
Mutta kaikkea hyvää suhteellenne ja toivottavasti tulet vielä kahdeksan vuoden jälkeen toteamaan saman.
Minä en ole ikinä miehen viestejä lukenut, mutta hän on minun ja syyttää minua nyt pettämisestä ja salailusta, koska suutuin! Minulla ei todellakaan ole edes aikeita pettää enkä tekstaile mitään epämääräistä kenellekään... Mutta minulla on arkaluonteisia viestejä ystäviltäni (naispuolisia) ja ne eivät todellakaan kuulu miehelleni. Yritin selittää, että en halua hänen lukevan esim. Minun ja "Maijan" viestittelyjä ja hän ei sitä ymmärrä "jotain salaat ihan varmasti" - juu niin salaan häneltä "Maijan" henkilökohtaisia asioita.
Mies lähetteli ja vastaanotti koko ajan jotain salaisia viestejä ja vartioi puhelintaan tarkasti, joten kysyin kenen kanssa hän viestitteli. En saanut vastausta, joten eräänä iltana miehen nukahdettua luin hänen viestinsä ja exänsä kanssa hän siellä vaihteli alastonkuvia ja sopi tapaamisista. Erohan siitä tuli, enkä ole hetkeäkään katunut urkkimistani. :)
Minunkin viestini saa lukea, jos jokin epäilyttää, vaikka tavallaan noloahan se minulle olisi.
Lukisin kyllä, jos epäilisin pettämistä enkä saisi mieheltä mitään kunnollista vastausta. Näin on käynyt monelle tutulle ja aina on osunut oikeaan :) enkä ole kuullut, että yksikään olisi nostanut mitään syytettä viestisalaisuuden rikkomisesta. Ja tuollainen rike on minulle ainakin se ja sama ja paljon tärkeämpää on uskollisuus. Juuri viime viikolla yksi tuttavamies sai vaimonsa kiinni seksiviestittelystä jonkun toisen miehen kanssa ja on kyllä hiojentunut, että luki eikä ole enää epäselvää jatkosta.
Meillä ainakin on puolin ja toisin annettu lupa lukea kännykän viestit, jos niin haluaa tehdä, ja vaihdettu kaikki facebookin yms tunnukset. Niin avoimesti voi elää, kun ei ole salattavaa. Silloin ei ole myöskään tarvetta niitä ryhtyä tutkimaan. Viestien lukeminen tosin ei silloin olisi minkään lain rikkomista, kun sen tekee suostumuksella. Paljon epäilyttävämpää on tuo kiivas viestintäsalaisuuteen vetoaminen, silloin tulee väistämättä vaikutelma, että henkilöllä on jotain salattavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:01"]
Jutellaan sit lisää kun teillä takana on parikymmentä yhteistä vuotta ja samassa (velkaisessa) taloudessa on muutama alaikäinen lapsi JA yhtäkkiä puhelin ei voikkaan yhtään enää jäädä pöydälle vaan kulkee housuntaskussa vessaan ja joka paikkaan JA yöt viihdytään muualla kuin omassa sängyssä. Mutta kun asiaa kysyy, ei mikään ole vialla, "sä vaan kuvittelet".
[/quote]
Minun puhelimeni kulkee aina mukana taskussa, ellei ole unohtunut johonkin. Naimisissa olen ollut 20 vuotta. Ei tulisi mieleenikään tutkia vaimoni puhelinta ilman lupaa ja ihmettelisin, jos vaimoni haluaisi tutkia puhelintani.
Kännykkä on henkilökohtainen viestintäväline. Tietokoneella jokaisella on syytä olla oma käyttäjätunnus (profiiliksi kai jotkut sanovat), jota ei lainailla muille. Sama koskee sähköpostia, pankkitunnuksia ja muita vastaavia.
Pitäisikö tuon kertoa jotain minusta ja vaimostani?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:36"]Meillä ainakin on puolin ja toisin annettu lupa lukea kännykän viestit, jos niin haluaa tehdä, ja vaihdettu kaikki facebookin yms tunnukset. Niin avoimesti voi elää, kun ei ole salattavaa. Silloin ei ole myöskään tarvetta niitä ryhtyä tutkimaan. Viestien lukeminen tosin ei silloin olisi minkään lain rikkomista, kun sen tekee suostumuksella. Paljon epäilyttävämpää on tuo kiivas viestintäsalaisuuteen vetoaminen, silloin tulee väistämättä vaikutelma, että henkilöllä on jotain salattavaa.
[/quote]
Sairasta toisen vahtimista teillä, vaikka yrität sitä muuksi selittää.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:36"]
Meillä ainakin on puolin ja toisin annettu lupa lukea kännykän viestit, jos niin haluaa tehdä, ja vaihdettu kaikki facebookin yms tunnukset. Niin avoimesti voi elää, kun ei ole salattavaa. Silloin ei ole myöskään tarvetta niitä ryhtyä tutkimaan. Viestien lukeminen tosin ei silloin olisi minkään lain rikkomista, kun sen tekee suostumuksella. Paljon epäilyttävämpää on tuo kiivas viestintäsalaisuuteen vetoaminen, silloin tulee väistämättä vaikutelma, että henkilöllä on jotain salattavaa.
[/quote]
Vaikka sinulla ja puolisollasi ei olisi mitään salattavaa, jollakulla toisella voi olla. Esimerkiksi joku vaimoni kaveri saattaisi kertoa sairastavansa jotakin vakavaa sairautta tai olevansa raskaana, eikä halua kertoa asiaa vielä muille. Ei vaimollani ole oikeutta vuotaa toisten yksityisasioita minulle antamalla minun lukea hänen saamansa viestit.
Tietysti voidaan sopia, että puolisoilla on oikeus päästä käsiksi kaikkiin viesteihin, mutta sitten on parasta myös julkisesti kertoa, että mitään salaista ei kannata kertoa kummallekaan.
Entä mitä tehdään niissä tapauksissa, joissa jommallakummalla tai molemmilla on työkännykkä ja työsähköposti, joihin tulee luottamuksellisia tai jopa salaisia viestejä? Eikö silloinkaan ole mitään salattavaa?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:58"]
Jutellaan sit lisää kun teillä takana on parikymmentä yhteistä vuotta ja samassa (velkaisessa) taloudessa on muutama alaikäinen lapsi JA yhtäkkiä puhelin ei voikkaan yhtään enää jäädä pöydälle vaan kulkee housuntaskussa vessaan ja joka paikkaan JA yöt viihdytään muualla kuin omassa sängyssä. Mutta kun asiaa kysyy, ei mikään ole vialla, "sä vaan kuvittelet".
[/quote]
Minun puhelimeni kulkee aina mukana taskussa, ellei ole unohtunut johonkin. Naimisissa olen ollut 20 vuotta. Ei tulisi mieleenikään tutkia vaimoni puhelinta ilman lupaa ja ihmettelisin, jos vaimoni haluaisi tutkia puhelintani.
Kännykkä on henkilökohtainen viestintäväline. Tietokoneella jokaisella on syytä olla oma käyttäjätunnus (profiiliksi kai jotkut sanovat), jota ei lainailla muille. Sama koskee sähköpostia, pankkitunnuksia ja muita vastaavia.
[/quote]sä et vissiin ymmärrä lukemaasi!? Kysehän oli siitä, että toinen yht'äkkiä muuttaa käyttäytymistään epäilyttäväksi, salailee ja piilottelee. Minunkin exäni alkoi toimia kuten lainaamasi kirjoittajan mies ja kas kummaa, pettäminenhän siinä oli taustalla. Ensimmäisen ja ainoan kerran luin hänen viestinsä, koska epäilys oli herännyt.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:00"]
[/quote]
kuinka tyhmä mies sitten on että jättää puhelimeen jotain epämääräisiä viestejä naisilta jos kerran jo valmiiksi epäillään? vai olisiko sairaalloinen mustasukkaisuutesi ollut syynä että mies petti eikä jaksanut peitellä jälkiään edes?
[/quote]ei ole tyhmä, vaan niillä pettäjillä on nää "luotan 100%, ei ole ikinä mitään syytä koskea toisen puhelimeen"-tyypit puolisoina, niin voi niitä pettämisviestejä pitää sielä puhelimessa ihan rauhassa, koska tietää ettei voi jäädä kiinni...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]sä et vissiin ymmärrä lukemaasi!? Kysehän oli siitä, että toinen yht'äkkiä muuttaa käyttäytymistään epäilyttäväksi, salailee ja piilottelee. Minunkin exäni alkoi toimia kuten lainaamasi kirjoittajan mies ja kas kummaa, pettäminenhän siinä oli taustalla. Ensimmäisen ja ainoan kerran luin hänen viestinsä, koska epäilys oli herännyt.
[/quote]
Katsos kun minun käyttäytymiseni on muuttunut. Rupesin pitämään puhelinta taskussa, kun hankin ensimmäisen älypuhelimen. Sitä ennen ei ollut mitään syytä pitää puhelinta jatkuvasti mukana.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:01"]
Naiseni saa puolestani lukea kaikki viestini. Minulla ei ole häneltä mitään salattavaa. Ei ole suhde vahvalla pohjalla jos puhelimessa on jotain sellaista jota puoliso ei saa nähdä.
[/quote]
Kyllä vaan minun puhelimessani on yksityisiä asioita joita en halua miehelleni näyttää. Näitä ovat esimerkiksi ystävieni lähettämät henkilökohtaiset s-posti- ja tekstiviestit jotka on tarkoitettu vain minulle, ei miehelleni. Vaikka olemme parisuhteessa, olemme yksilöitä emmekä mitään siiamilaisia kaksosia. Mielestäni suhde ei myöskään ole vakaalla pohjalla jos pitää salaa lukea toisen viestejä ja ties mitä. Johan se on laitontakin, itse en sellaista ukkoa katselisi periaatteestakaan.