Paras aika matkustaa Skotlantiin?
Onko kevät paras, alkukesä, keskikesä vai syksy? Milloin hyvät säät ja ei niin paljon turisteja?
Kommentit (5)
Jos hyvällä säällä tarkoitat mahdollisimman lämmintä, niin keski-loppu kesähän on tietysti suurin todennäköisyys siihen. Mutta yhtä hyvin saattaa olla sateistakin, mitään rantalomaa ei sinne kannata lähteä hakemaan (vaikka saattaa saadakin) vaan asennoitua vähän eri tavalla. Nähtävää ja koettavaa on niin paljon siellä. Itse menisin uudestaan alkukeväästä tai alkusyksystä, selkein turistikausi on kesällä. Kuitenkin esim. Edissä turisteja on aina mutta jos suurkaupungin tuntua toivoo, on Glasgow paljon kivempi vaihtoehto. Edi on sitten historiallinen ja sillä tavalla "hieno" mutta täynnä turisteja. Moni kyllä kehuu mutta itse koen että Edin historiallinen vanha kaupunki on päivässä nähty, toiselle päivälle ehkä riittää sitten muita kohteita kuten luontokävelyä ja muuta mitä keskustan läheltä löytyy. Kannattaa ennakkoluulottomasti lähteä autolla tai vaikka junalla liikkeelle, maisemat on parasta antia ja kivoja pikkukaupunkeja riittää ja välimatkatkin on suht lyhyitä
Ilmojen suhteen kevät, kesä tai alkusyksy. Skotlannissa ei ole oikeastaan koskaan "hyvää" ilmaa. Olen ollut useita kertoja ja yhden päivän aikana voi olla neljä vuodenaikaa. Joka päivä pitää varautua sateeseen, tosin harvoin sataa pitkään putkeen, kuten suomessa. Turisteja on erityisesti kesäaikaan, katso paikalliset tapahtumat ja festivaalit, majoitusten hinnat pomppaan nopeasti ylös.
Säästä ei koskaan tiedä. Mutta kevät voisi olla varmin!
Itse olen ollut heinäkuussa, ja silloin sattui hyvät ilmat. Myöhemmin kesällä kukkisivat kanervat upeasti.
Me olimme nyt kesäkuussa ja meillekin sattui ihan käsittämättömät (poikkeukselliset) kelit, 3 pv +23 astetta pilvettömältä taivaalta ja vain yksi normipäivä tihkusateineen ja pilvineen:)
Kuten 3 minäkin voisin mennä loppukesästä että näkisin ne kanervanummet!
Ihana paikka..... Se nummien ja ylämaan hiljaisuuden jälkeen Edinburgh oli ihan "painajainen" :D