kielioppinerot huom! kumpaa tämä tarkoittaa
Eli, jos sanotaan "olette ilmoittaneet lapsenne", tarkoittaako se lapsia yksikössä vai monikossa? Tuo " olette" on yksikössä sillä olen ilmoittanut yksin. Osaako joku auttaa?
Kommentit (10)
Siinä teititellään sinua, ja lapsenne voi tarkoittaa yksikköä tai monikkoa riippuen siitä montako lasta olet ilmoittanut.
Yksikkö ja monikko ovat samannäköiset. Voi tarkoittaa siis yhtä tai useampaa lasta.
Mä oon ihan palikka äidinkielessä, mutta väittäisin, että "olette ilmoittaneet" on monikko. Te olette ilmoittaneet (useammasta kuin yhdestä) "Olette ilmoittanut" väittäisin tarkoittavan yksikköä, eli "sinä olet ilmoittanut".
Mutta sitä en kyllä osaa sanoa myöskään onko "lapsenne" yksikkö vai monikko, koska mielestäni se on kumpaakin..
Opettakaa minua, kuten sanottu olen palikka äikässä! :D
"olette ilmoittaneet" on monikko, "lapsenne" voi olla yksikkö tai monikko
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:17"]Olette ilmoittaneet -> monikko, esim vanhemmat
Olette ilmoittanut -> teitittelymuoto, yksi vanhempi
[/quote]
Ja tosiaan, teitittelymuoto on väärin, jos olet yksin ilmoittanut. Mut tarkoitetaankohan tässä yhteydessä vanhempia...? T: Nro 3
Sana lapsenne on yksikössä tavallaan teitittelymuoto.
Olet ilmoittanut lapsesi. (ei teitittelyä)
Olette ilmoittaneet lapsenne. (teittely)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:25"]Sana lapsenne on yksikössä tavallaan teitittelymuoto.
Olet ilmoittanut lapsesi. (ei teitittelyä)
Olette ilmoittaneet lapsenne. (teittely)
[/quote]
Ja metsään menee että pölisee..
Onko tuo lainaus jostain sinulle tulleesta viestistä?
Btw, kaikki eivät osaa kirjoittaa teitittelyssä käytettävää verbiä oikein. Tuossa pitäisi lukea olette ilmoittanut, koska se on osoitettu vain sinulle. Mutta onko viesti jotain standardia?
Lapsenne voi tarkoittaa yhtä tai monta. Jos tuohon olisi laitettu lukumäärä, ei olisi epäselvää: olette ilmoittanut yhden lapsenne/kaksi lastanne jne.
Miksi tuo asia on sinulle tärkeä? Etkö muista, ketkä olet ilmoittanut ;)
Kiitos vastauksista, näin vähän pelkäsinkin ettei tuosta muodosta voi sanoa tarkoitetaanko yhtä vai useampaa lasta. Olen siis ilmoittanut erääseen ryhmään kaksi lasta mutta voi olla että vain toinen pääsee ryhmään, ja toivoin jos tuosta viestistä olisi voinut päätellä pääseekö sinne molemmat vai vain toinen. Ei auta kuin soittaa huomenna :)
Ap
Olette ilmoittaneet -> monikko, esim vanhemmat
Olette ilmoittanut -> teitittelymuoto, yksi vanhempi