opinnäytetyö ja äippäloma
Tuli tässä sellainen asia vastaan, että en saisi tehdä opinnäytetyötä äippälomalla, koska en ole läsnäoleva koulussa ja pisteiden antaminen opinnäytetyöstä menisi kuulemma niin hankalaksi. En ole itse koskaan kuullut ettei opinnäytetyötä saisi äityslomalla tehdä, joten kaipailisinkin tietoa onko jollain tullut samanlaisia esteitä vastaan vai onko tämä taas näitä meidän ammattikorkean omia " päähänpistoja" ....Tarvii mennä kyllä valittamaan yksikön johtajalle jos muissa ammattikorkeiissa saa tehdä.
Kommentit (7)
Kun olin äitiyslomalla ensimmäisestä lapsestani, tein siinä samalla myös ammattikorkeakoulun opinnäytetyön. Ilmoittauduin kevääksi läsnäolevaksi ja samalla kävin myös pari opinnäytetyöhön liittyvää kurssiakin.
mammu81:
Tuli tässä sellainen asia vastaan, että en saisi tehdä opinnäytetyötä äippälomalla, koska en ole läsnäoleva koulussa ja pisteiden antaminen opinnäytetyöstä menisi kuulemma niin hankalaksi. En ole itse koskaan kuullut ettei opinnäytetyötä saisi äityslomalla tehdä, joten kaipailisinkin tietoa onko jollain tullut samanlaisia esteitä vastaan vai onko tämä taas näitä meidän ammattikorkean omia " päähänpistoja" ....Tarvii mennä kyllä valittamaan yksikön johtajalle jos muissa ammattikorkeiissa saa tehdä.
kiitos teille vastauksista. En tiennyt että kela maksaa samaan aikaan opintotukae ja äitiys rahaa.. Eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa. Koskeehan sama myös kodinhitotukea, jolla olen ensi keväänä?
Tein osittain äitiyslomalla ja osittain hoitovapaalla opinnäytetyöni. En ole siis saanut missään vaiheessa opintorahaa, sillä opiskelin iltaisin ja viikonloppuisin. Kukaan ei missään vaiheessa puhunut etteikö olisi ollut mahdollista. Ehkä päiväpuolella toisin =)
Tuista sen verran että saatko nyt ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa vai minimipäivärahaa. Eli jos ilmottaudut opiskelijaksi ja NOSTAT opintotukea ja olet äitiyslomalla edelleen, saat sitten opiskelijan minimiäitiyspäivärahan oliko se jotain 15¿/pv ja sitten sen opintotuen (kuulut yleisen asumistuen piiriin, jos sinulla mahdollisuus hakea lisäksi asumistukea). Muuten voit olla kirjoilla koullussa eli ilm. läsnäolevaksi mutta et nosta opintotukea ja saat ansiosidonnaista päivärahaa..
Muuhun en osaa kommentoida valitettavasti.
moi,
Ongelmat johtuvat siitä, että koulu ei periaatteessa voi määrätä sinulle lopputyön valvojaa/maksaa hänelle tehdystä työstä koska olet poissaoleva koulusta. Siksi olen minäkin ilmoittautunut kevääksi paikallaolevaksi, jotta tuon valvojan työlle saan.
Muista ilmoittaa/muuttaa paikallaolosi ajoissa! Ainakin tampereella onnistuu vielä marraskuun loppuun saakka kevään osalta.
Asia ei siis liity mitenkään kelaan. Tottakai kannattaa nostaa opintotukea ja äitiyspäivärahaa päällekäin, jos saat äippärahan miniminä.
Itselläkin tässä lopputyön haku meneillään.
Tsemppiä! =)
Niin minä olen tehnyt myös opinnäytetyön (amk) samaan aikaan kun esikoinen oli pieni ja se sujui loistavasti. Vauva kulki joskus mukana koulussakin kun oli opettajan kanssa tapaaminen, tosi harvemmin oli mukana mutta joskus kuitenkin. Niin minä olin siis samaan aikaan äippälomalla ja myöhemmin kotihoidontuella ja sain opintorahan ja äitiys/vanhempain rahan MINIMINÄ joka kannattaa tosin huomioida. Mutta pärjäsimme hyvin.
Niin ja jos et voi enäää ilmoittautua tässä vaiheessa syksyä läsnäolevaksi niin voithan tehdä opinnäytetyön periaatteessa oma-aloitteisesti valmiiksi ja sitten sinun tulee vain käydä muutamat seminaarit ja ohjaukset, ja voit vielä muokata tarvittavia kohtia ja saada ohjauksen aivan kuin jälkikäteen. Tsemppiä vain, kyllä se hyvin menee!
Ilmoittaudu kouluun läsnäolevaksi jos se ei tarkoita sitä, että sinun on oltava paikalla joka päivä.
Meillä homma toimii niin, että viimeinen puoliv uotta opinnoista on jaksotettu opinnäytetyön tekemiselle ja työharjoittelulle. Monet tekevät työharjoittelun jo aiemmin alta pois tehdäkseen viimeisen 6kk pelkkää opinnäytetyötä. Tämän tekeminen onnistuu myös äippälomalla (riippuen tietysti tapauksesta).
Pääasia on siis se, että näitä kahta tukea, opintotukea ja äitiyspäivärahaa, voi saada samanaikaisesti jos vaan onnistuu saamaan tarvittvan määrän opintoja kasaan sillä ajanjaksolla jolla kahta tukea nostaa.