Mitä järkeä on ostaa rotukissa lemmikiksi?
Ymmärrän rotukissan hankkimisen, jos tahtoo käydä näyttelyissä kissan kanssa tms. missä rodulla on oikeasti väliä. Mutta miksi hankkia pelkäksi lemmikiksi kallis rotukissa, kun hyvin hoidettuja sekarotuisia pentuja on tarjolla joka lähtöön ja melkein ilmaiseksi?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 06:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 05:41"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 05:05"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:09"] Ymmärrän rotukissan hankkimisen, jos tahtoo käydä näyttelyissä kissan kanssa tms. missä rodulla on oikeasti väliä. Mutta miksi hankkia pelkäksi lemmikiksi kallis rotukissa, kun hyvin hoidettuja sekarotuisia pentuja on tarjolla joka lähtöön ja melkein ilmaiseksi? [/quote] Miksi ostaa kallis uusi mersu kun vanhalla ruosteisella ladallakin pääsee ruokakauppaan? [/quote] Just just. Rotupaperithan ne kissan tekee ja kaikki kotikissat on silkkaa sekundaa. [/quote] En minä sekundaksi kutsuisi yhtäkään kissaa. En sen enempää noita kahta ylirakasta kotikissaani kuin tätä kainalossani nyt köllivää coonin körilästäkään :) Minulle ne ovat yhtä tärkeitä ja rakkaita jokainen. Ja miksikö hankin rotukissan? Koska olin jo vuosia ollut kiinnostunut maine cooneista, ja kun taloudellinen tilanteeni salli, ostin itselleni sellaisen. Jollei se syyksi kissan hankintaan jollekulle riitä, ei onneksi ole mun murheeni.
[/quote]
Ihan kuin itse olisin kirjoittanut! Minulla on myös maatiaskissoja ja maine cooni.. Maine Coonit on myös aina kiehtonut ja nyt töissä ollessa sellainen oli varaa ostaakin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:11"]
Selkeä trolli, ei kukaan voi olla noin tyhmä, eihän?
[/quote]
Itse olet selkeä kaupunkilaistollo, joka ei ymmärrä että maalaiset hyödyntää maatiaiskissoja hiirten ja muiden tuholaisten pyydystämisessä. Rotukissa on maalaisen silmissä hienostelua.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:03"]
En ostaisi. Harmittaisi vaan tuplaten sitten kun se jää auton alle tai muuten häviää.
[/quote]
Elä osta maatiaistakaan. Et ansaitse lemmikkiä, jos päästelet niitä kulkemaan autojen alle.
[/quote]
Haista sinä ämmä pitkä P****. Minä lasken kissani pihalle niinkun olen jo 40 vuotta laskenut, eikä ole ykskään kuollut!
[/quote]
:D voi luoja mitä porukkaa...
Saa tietyn näköisen, tietyn värisin, tietyn luonteisen, ei käytöshäiriöitä. Lisäksi kissan mahdollisuus synnyttää. Meillä mummo, äiti ja lapsenlapsi. Kolme ragdoll kissaa. Myös erittäin sisäsiistejä. Mun tehtävä ei ole pelastaa maatiaisia vaan hankkia helppo ja hyvä lemmikki.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:09"]
Ymmärrän rotukissan hankkimisen, jos tahtoo käydä näyttelyissä kissan kanssa tms. missä rodulla on oikeasti väliä. Mutta miksi hankkia pelkäksi lemmikiksi kallis rotukissa, kun hyvin hoidettuja sekarotuisia pentuja on tarjolla joka lähtöön ja melkein ilmaiseksi?
[/quote]
Mietipä sitä. Kato jotkut haluavat kissan jonka perintötekijät eli millainen siitä todennäiköisesti tulee/alttius tiettyihin sairauksiin on tiedossa, ilman että haluaisivat juosta näyttelyissä joka ikinen viikonloppu.
Avartuiko ymmärryksesi lainkaan?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:14"]
Eri kissarodut – samoin kuin koirarodutkin - ovat keskenään erinäköisiä, eriluonteisia ja jopa erikokoisia. Onko sinusta yhtä kummallista, että ihmisillä on erirotuisia koiria?
[/quote]
On väärin yksinkertaistaa asioita noin paljon. Vertaappa vaikka chihuahuaa (2 kg) ja tanskandoggia (80 kg) toisiinsa. Missä on kissamaailman vastineet? Ja eri koirarotujen luonteissakin on "vähän" enemmän eroja kuin kissoissa...
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:03"]
En ostaisi. Harmittaisi vaan tuplaten sitten kun se jää auton alle tai muuten häviää.
[/quote]
Elä osta maatiaistakaan. Et ansaitse lemmikkiä, jos päästelet niitä kulkemaan autojen alle.
[/quote]
Haista sinä ämmä pitkä P****. Minä lasken kissani pihalle niinkun olen jo 40 vuotta laskenut, eikä ole ykskään kuollut!
[/quote]
No sitten ei varmaan haittaa ostaa sitä rotukissaa, kun ei se auton alle jää. Ei sitten harmita se rahanmenetys ;)
Me hankittiin rotukissa ihan juuri sen rodun luonteen vuoksi. Kyseessä siis erittäin sosiaalinen rotu, melkeinpä jopa koiramainen. Ja saatiin sitä mitä haluttiinkin :)
http://lvs.fi/2014/08/20/maine-coonit-ovat-kissamaailman-lempeita-jattilaisia/
En ihan heti lähtisi esim tätä rotua vertaamaan joihinkin maatiaiskissoihin. Roduissa todellakin on eroja, kissoissakin!
Enemmän mun mielestä koirat muistuttavat luonteeltaan toinen toisiaan. Ulkonäöltään vain erilaisia.
Päädyimme rotukissaan, koska ihastuimme rodun ulkonäköön, luonnekuvaukseen ja siihen, että rodultaan puuttuu proteiini, joka yleisimmin allergisoi ihmisiä. Kissa on terveeksi todetuista vanhemmista, kahteen kertaan rokotettu, mikrosirutettu, madotettu jne. Ja tuntui joka euron väärtiltä. Katselin kyllä maatiaiskissojenkin myynti-ilmoituksia, mutta ne olivat "kissanpentu 150€"- tyylisiä ilmoituksia, Etenkin näin ensikertalaisena rotukissaan ostaminen tuntui järkevältä ja helpolta.
Kissaa nyt ei ole mitään järkeä hankkia muutenkaan. Kuvottavia, itsekkäitä otuksia.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:04"]
Päädyimme rotukissaan, koska ihastuimme rodun ulkonäköön, luonnekuvaukseen ja siihen, että rodultaan puuttuu proteiini, joka yleisimmin allergisoi ihmisiä. Kissa on terveeksi todetuista vanhemmista, kahteen kertaan rokotettu, mikrosirutettu, madotettu jne. Ja tuntui joka euron väärtiltä. Katselin kyllä maatiaiskissojenkin myynti-ilmoituksia, mutta ne olivat "kissanpentu 150€"- tyylisiä ilmoituksia, Etenkin näin ensikertalaisena rotukissaan ostaminen tuntui järkevältä ja helpolta.
[/quote]
Saanko udella, että mikä rotu on kyseessä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:09"]Ymmärrän rotukissan hankkimisen, jos tahtoo käydä näyttelyissä kissan kanssa tms. missä rodulla on oikeasti väliä. Mutta miksi hankkia pelkäksi lemmikiksi kallis rotukissa, kun hyvin hoidettuja sekarotuisia pentuja on tarjolla joka lähtöön ja melkein ilmaiseksi?
[/quote]
No itse ainakin nautin rotukissojeni elegantista ulkomuodosta ja koiramaisesta persoonallisuudesta. Maatiaiskissat ovat vähän liian persoonattomia...
Ja kyllä, minulla on ollut Maatiaisia, Norjalainen metsäkissa, Siamilainen ja Cornish Rexejä eli vertailukohtaa on.
[/quote]
En allekirjoita pätkääkään maatiaisten luonnettomuutta. Luonteettomuutta. Luonteen puuttumista, miten se sanotaan. Kyllä minun kissani antoi turpiin kun sitä alkoi vituttaa, pelkäsi joskus aikoinaan ilmapalloja (:D<3) ja imuria, pyysi ruokaa eikä sitten syönytkään ja hyökkäili nurkan takaa leikkisästi ja säikäytteli. Sillä pojalla oli maailman upein luonne. Ikävä :(
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:04"]
[/quote]
Saanko udella, että mikä rotu on kyseessä?
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:14"]
Eri kissarodut – samoin kuin koirarodutkin - ovat keskenään erinäköisiä, eriluonteisia ja jopa erikokoisia. Onko sinusta yhtä kummallista, että ihmisillä on erirotuisia koiria?
[/quote]
ei näe, olet oikeassa. Kato kun sitä juosukissanarttua on voinut käydä useampikin kolli pökkimässä, eikä niistä "isistä" näin ollen useinkaan tidetä mitään. Rotukissat tiedetään, vanhemmat ja muu.
Niin ja sekarotuisesta pennusta ei tietenkään näe, miltä se näyttää? Luonnekin paljastuu vasta aikuisena eikä kokoa voi päätellä lainkaan. Jos kissavanhemmat on 2,5-kiloisia, niiden pikkuruisista pennuista varmaan kasvaa 15-kiloisia jättiläisiä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:05"]
Saa tietyn näköisen, tietyn värisin, tietyn luonteisen, ei käytöshäiriöitä. Lisäksi kissan mahdollisuus synnyttää. Meillä mummo, äiti ja lapsenlapsi. Kolme ragdoll kissaa. Myös erittäin sisäsiistejä. Mun tehtävä ei ole pelastaa maatiaisia vaan hankkia helppo ja hyvä lemmikki.
[/quote]
Kissan ulkonäkö ja väri on aika hyvin selvillä ennen luovutusikää rodusta tai sen puutteesta riippumatta. Puhdasrotuisuus ei estä käytöshäiriöiden syntyä. Ja entä luonne sitten? Rotu ehkä parantaa todennäköisyyksiä, muttei takaa mitään. Esim. yhden kaverini ragdoll on aina ollut syrjäänvetäytyvä luonne, vaikka se on hyvämaineisen kasvattajan rekisteröity pentu. Kaverini maksoi pennusta 700 euroa, mutta sai ihan eriluonteisen kissan kuin rodun perusteella olisi kuvitellut.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:57"]
ei näe, olet oikeassa. Kato kun sitä juosukissanarttua on voinut käydä useampikin kolli pökkimässä, eikä niistä "isistä" näin ollen useinkaan tidetä mitään. Rotukissat tiedetään, vanhemmat ja muu.
[/quote]
Miten se rotukissa isä muka tiedetään? Varmasti sitä rotukissaa voi käydä pökkimässä useampikin kolli.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:54"]
Rotukissojen ostajat ei ole ajatellut asioita loppuun asti. Monia maatiaiskissan pentuja joudutaan tappamaan, kun tavallisille kateille ei löydy ostajia.
[/quote]
Ja moni ihan tekemällä tekee omia lapsia, vaikka maailmalla on miljoonia lapsia heitteillä. Itsekkyyttä ja ajattelemattomuutta?
Selkeä trolli, ei kukaan voi olla noin tyhmä, eihän?