isovanhemmat lastenhoitajina
Vietettiin viikonloppuna hääpäivää. Jo toukokuussa olin pyytänyt äitiäni hoitamaan lapsia. Ja mies varasi meille kylpyläviikonlopun. Viimeksi ollaan miehen kanssa oltu kahden helmikuussa ja toki silloin 1 yö. En muista koska olisimme olleet kahta yötä kahden missään.
Lapset meillä 9, 3 ja 1,5-vuotiaat, että toki noissa pienissä hommaa ja siksi harvoin hoitoapua pyydämmekin.
oltiin sovittu, että isovanhemmat tulevat meille hoitamaan klo:17 perjantaina, mutta tulivatkin yli tunnin myöhässä. Meillä oli vajaa kahden tunnin matka kylpylään joten olimme siellä klo:21 aikaan. Ei ehditty enää uimaan. Vähän leffan alkua Netflixisistä ja nukahdimme. Seuraava päivä meni kivasti. Heti aamusta jo energisenä ja ehdittiinkin hyvin tehdä kaikkea mukavaa.
No sitten tuli iltapäivältä äidiltäni viesti missä tietenkin kertoi miten raskasta lasten kanssa on. Miten olivat heränneet liian aikaisin klo7:30 ja miten keskimmäinen oöi saanut jo mobta raivaria päivän aikana. Loppuun vielä etteivät enää ikinä hoida ja nauttikaahan nyt reissusta. Veti sanattomaksi... Äitini on meitä omia lapsiaan vienyt isovanhemmille hoitoon joka toinen viikonloppu ja kaikki kesät vietimme myös siellä. Heillä oli vielä siihen päälle maatyöt yms. Oma äitini on työttömänä ja pitää huolen että sellaisena pysyykin.
no sunnuntaiaamuna syötiin aamiainen ja käytiin pikaisesti lenkillä ja äkkiä kotiin, etteivät hoitajat enempää rasittuisi. Kotiinpäästyämme äitini ihmetteli kuinka niin aikaisin tulemme.
vanhin lapsemme ilmoitti myöhemmin, että ei halua enää jäädä mumman ja paapan hoitoon, kun paappa huutaa kokoajan 3-vuotiaallemme. Lisäksi kertoi, että jokapäivä oli pitkin päivää saanut syödä muroja ja karkkia jne. Ei ihme jos lapsille ei ruoka maistunut ja hyppivät seinille.
Enpä tiedä... kiva että hoitivat mutta kyllä varmasti jatkossa yritetään selvitä ilman kahdenkeskeistä aikaa
Kommentit (19)
Juuri tuon takia en aio KOSKAAN hoitaa lapsenlapsiani, aina on jotain valittamista. Itse en koskaan ole valittanut vaikka olemme joutuneet lapset hakea aikaisemmin pois. Oma äitini on jo 75v, en todellakaan odota että hän jaksaa, kun itselläkin joskus vaikeuksia jaksaa.
Äitini on 50. Tuskin on terveydestä kiinni. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:56"]Äitini on 50. Tuskin on terveydestä kiinni. -ap
[/quote]Ei meilläkään ole terveydestä kiinni, vaan jaksamisesta. T 2
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:56"]Äitini on 50. Tuskin on terveydestä kiinni. -ap
[/quote]Ei meilläkään ole terveydestä kiinni, vaan jaksamisesta. T 2
[/quote] ei vaan 3.....
Vanhemmillani ei ole muita lapsenlapsia kuin minun omat. Äitini ei ole vuosiin ollut töissä, koska kotiin ei tarjota hänelle unelmatyöpaikkaa.
Laitoin viikonlopuksi ruokaakin niin, että heidän oli täytynyt sitä vain kerran laittaa muuten. Tiedän, että lastenhoitaminen on rankkaa, mutta oli heitä sentään 2 aikuista. Mielestäni tuossa, kun kerran lupautuivat olisivat voineet sen verran purra hammasta, ettei kaikkea tarvitse sanoa ääneen
Tätä en lapsiperheissä ymmärrä. Ensin väännetään hirveä määrä lapsia ja sitten itketään, kun ei päästä kuin joskus kahdestaan viettään yö jonnekkin.
Onneksi en ole lapsia tehnyt, saa viettää yönsä miehen kanssa, koska haluaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:12"]Vanhemmillani ei ole muita lapsenlapsia kuin minun omat. Äitini ei ole vuosiin ollut töissä, koska kotiin ei tarjota hänelle unelmatyöpaikkaa.
Laitoin viikonlopuksi ruokaakin niin, että heidän oli täytynyt sitä vain kerran laittaa muuten. Tiedän, että lastenhoitaminen on rankkaa, mutta oli heitä sentään 2 aikuista. Mielestäni tuossa, kun kerran lupautuivat olisivat voineet sen verran purra hammasta, ettei kaikkea tarvitse sanoa ääneen
[/quote] Kyllä minunkin vanhempani lupaavat, mutta jos siihen sattuukin se lapsen paska päivä. Itse olen aivan helisemässä kun noita päiviä sattuu ja yleensä se on molemmilla vielä yhtäaikaa. Mutta tee nyt äitistäsi kyetön hirviö, sitähän tää palsta rakastaa. Ite oon jo lapsille sanonu et mä en ota kertaakaan yökylään ja muutenkin ehkä vaan silloin tällöin. Olen omat lapseni hoitanut, kun he lähtevät kotoa on mun aika elää ja matkustella mieheni kanssa.
Itse olen suureksi osaksi isovanhempieni kasvattama. Siksi on vaikeaa ymmärtää äitiäni. Itse hän on omat lapsensa surutta vienyt sairastamaankin isovanhemmille, mutta nyt kun on hänen vuoronsa niin tilanne on ihan toinen. Lyhyt on ihmisen muisti. Enkä minä tässä mitää hirviötä hänestä tee. Ottaa vaan päähän.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:25"]Itse olen suureksi osaksi isovanhempieni kasvattama. Siksi on vaikeaa ymmärtää äitiäni. Itse hän on omat lapsensa surutta vienyt sairastamaankin isovanhemmille, mutta nyt kun on hänen vuoronsa niin tilanne on ihan toinen. Lyhyt on ihmisen muisti. Enkä minä tässä mitää hirviötä hänestä tee. Ottaa vaan päähän.
[/quote] eli äitisi täytyy nyt maksaa siitä että sinä olit isovanhemmilla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:25"]Itse olen suureksi osaksi isovanhempieni kasvattama. Siksi on vaikeaa ymmärtää äitiäni. Itse hän on omat lapsensa surutta vienyt sairastamaankin isovanhemmille, mutta nyt kun on hänen vuoronsa niin tilanne on ihan toinen. Lyhyt on ihmisen muisti. Enkä minä tässä mitää hirviötä hänestä tee. Ottaa vaan päähän.
[/quote] eli äitisi täytyy nyt maksaa siitä että sinä olit isovanhemmilla.
[/quote]
Ajattelisin vain, että osaa asettua peremmin tyttärensä asemaan.
Mummolla ja papalla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsia. Eli turha valittaa.
Etsikää lastenhoitaja, jonka voitte palkata silloin tällöin. Mun mielestä isovanhempien ei pitäisi edes lupautua hoitamaan, jos eivät jaksa. Tulee vain paha mieli kaikille.
Meillä isovanhemmat (kuusikymppisiä) molemmilta puolilta kyllä hoitavat, vaikka lapsemme eivät ole ainoita lapsenlapsia kenellekään heistä. Kyllä meillekin välillä huokaistaan ja näkee sen päällekin päin, että raskasta on ollut, jos kaksi yötä hoidossa ovat. Ja uskonkin, että ollut raskasta - ei siinä mitään. Alle kouluikäisiä meillä 2 kpl. En silti osaa ottaa itseeni siitä, että välillä meille huokaillaan. Pääasia on, että lapset silti ovat aina into piukkana valmiina menemään mummuloihin uudestaan. Varsinkin omat vanhempani myös komentavat lapsia ilman sen kummempaa hyssyttelyä ja pari kunnon riitaakin on mummun kanssa tullut. Omat vanhempani eivät raivokohtauksista tosin korvaansa lotkauta, vaan säännöistä pidetään kiinni. Tämä on ok mulle.
AP:lle sanoisin, että älä ota hlökohtaisesti, jos isovanhemmat huokailevat hoitamisen raskaudesta. Eri asia on, jos lapset eivät halua enää mennä hoitoon sinne. Silloin on hoitopaikka ehkä paremp etsiä muualta. Äitisi on myös vielä todella nuori isoäiti. Ehkä hän ei vain koe olevansa mummomateriaalia. Vaikea silti uskoa, ettei muka enää ikinä hoitaisi, kuten oli teille uhonnut.
Meitä useita sisaruksia ja joukko tuttuja 70 ja yli. Lapsenlapsia on eläkkeellä hoidettu täysipäiväisinä aina lasten teini-ikään asti. Tämä ei riitä, nyt lykitään lemmikit hoitoon, kun lähdetään lomamatkalle etelään. Sen kyllä ymmärtää toisaalta, kun pitää olla komeat talot ja kahdet autot ja iltaharrastukset (joukkuepelit). Tänäänkin lähdetty ennen puoltapäivää (tulleet koulusta) hoitamaan ja tultu illalla kahdeksalta. Huomenna kuudeksi aamulla, kun on työmatkoja. Kivaahan se lastenlasten kanssa, mutta tuo yli 70 ikä alkaa painaa. On tässä keskusteltu vanhustensuojeluyhdistyksen perustamisesta, koska jossain se raja (laki) lastenlasten hoidossakin olisi oltava, ainakin jotain iltoja vapaana.
Voipuneet eläkeläiset kirjoitti:
Meitä useita sisaruksia ja joukko tuttuja 70 ja yli. Lapsenlapsia on eläkkeellä hoidettu täysipäiväisinä aina lasten teini-ikään asti. Tämä ei riitä, nyt lykitään lemmikit hoitoon, kun lähdetään lomamatkalle etelään. Sen kyllä ymmärtää toisaalta, kun pitää olla komeat talot ja kahdet autot ja iltaharrastukset (joukkuepelit). Tänäänkin lähdetty ennen puoltapäivää (tulleet koulusta) hoitamaan ja tultu illalla kahdeksalta. Huomenna kuudeksi aamulla, kun on työmatkoja. Kivaahan se lastenlasten kanssa, mutta tuo yli 70 ikä alkaa painaa. On tässä keskusteltu vanhustensuojeluyhdistyksen perustamisesta, koska jossain se raja (laki) lastenlasten hoidossakin olisi oltava, ainakin jotain iltoja vapaana.
Ei kai siihen mitään lakia tarvita erikseen? Sen kun sanoo vaan, että nyt ei sovi.
Ei ole pakko, ei. Mutta jos joskus harvoin lupautuu, niin kyllähän sen verran sitten voisi yrittää jaksaa - Tai sitten ei kannata lupautua lainkaan.
Voipuneet eläkeläiset kirjoitti:
No tuo ap vuodelta 2015 kertoo omien vanhempiensa olevan 50-vuotiaita. Että miten tuo sun väsymys hoitaa jatkuvasti lapsenlapsiasi ja niiden lemmikkejä liittyy tähän vanhaan ketjuun ja siinä kuvattuun tilanteeseen? Mikset tehnyt omaa aloitusta vaan nostit tämän vanhan ketjun?
sitten vietätte kahdenkeskistä aikaa jos kakarat on niin huonosti kasvaettu, ettei niiden kanssa pärjää