Mitä tukia voisin saada? Ja kuinka paljon?
Olen ollut työelämässä reilu 3 vuotta ja nykyinen työ ja työelämässä olo on tökkinyt jo pidempään. Tienaan sen verran, että saan vuokrat maksettua ja kaupasta saa ostettua muutakin kuin jauhelihaa ja makaronia, mutta ei tällä palkalla herroiksi eletä. Etenemismahdollisuudet uralla kuin uralla ovat hyvin minimaaliset puuttuvan koulutuksen takia. En ole koskaan käynyt lukiota loppuun.
Nyt olisikin palava halu päästä takaisin koulun penkille ja suorittaa lukio loppuun, jotta tulevaisuudessa olisi varaaa tehdä muutakin kuin syödä ja maksaa vuokraa. Kävin koululla kartoittamassa tilannettani ja voisin valmistua jopa ensi keväänä, mikäli pääpaino olisi opiskelussa. Työt pitäisi siis lopettaa.
Kysynkin siis, mitä tukia minun on mahdollista saada? Pystynkö pelkillä tuilla elättämään itseni opiskelun ajan (kevääseen asti)? Aikuislukio siis kyseessä eli opintotukea minun ei ole mahdollista nostaa.
No minä sinuna kävisin kuitenkin töissä ja siellä aikuislukiossa vain iltaisin. Lukion käymisellä kun ei saa vielä yhtään parempaa työpaikkaa, vaan joudut jatko-opiskelemaan joten silloin sitten joutunet siirtymään työelämästä pois.