Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivotonta.. Miten 4-vuotias myös yökuivaksi??

30.09.2006 |

2 ja 4 vuotiaat lapsemme nukkuivat vielä jonkin aikaa sitten kerrossängyssä, ja yökuivaksi " opetteleva" 4 vuotias pissasi sänkyyn jatkuvasti. Lakanapyykkiä riittää!! Erotimme sitten sängyt toisistaan, kahdeksi tavalliseksi sängyksi kun ajattelimme että kynnys lienee siinä ettei 4v poika jaksa tulla ylhäältä alas pissaamaan vessaan.

Ongelma ei ratkennut, sänky kastuu edelleen. Noin joka toinen yö poika on pissannut sänkyyn, ellei vähän useamminkin.

Miten äidit hyvät pojan saan käymään vessassa yöllä jos hätä yllättää?

Olen koittanut antaa iltaisin juomista hieman vähemmän tai sitten en ollenkaan, mutta en tiedä onko tuosta ollut mitään hyötyä.

Eikös (tarkalleen) 4,5 vuotias ala olemaan jo aika vanhakin jo sänkypissariksi, että olisi pitänyt jo oppia myös yökuivaksi??

Päiväkuiva hän on kyllä, ollut jo piiiiitkän aikaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivä- ja yökuivaksi iässä 2v8kk.

Itse olen ollut yökastelija ekaluokalle asti. Se oli aika raskasta minullekin...kun en vaan herännyt!

Yökasteluahan aletaan tutkia vasta 5-vuotisneuvolan jälkeen. Minä meinasin hermostua esikoiseen jonka vaipassa aina vaan oli pissaa vaikka poika oli " jo" 4-vuotias. Asiasta puhuttiin muutamia kertoja, kyselin että jätetäänkö tämä yövaippa pois, ensin poika vastusteli mutta parin kuukauden kypsyttelyn jälkeen ehdotti ikäänkuin itse. Lopulta vaippa jäi parin takaiskun jälkeen pois.

En missään vaiheessa miettinyt mitään yöherättämisiä vessaan. Taidan arvostaa keskeytymättömiä yöunia enemmän...

Vierailija
2/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla edellisen kanssa. Yökuivaksi opettelua ei voi nopeuttaa, sitten se tapahtuu, kun lapsi on kypsä. 4,5v ei edes ole vielä vanha yökastelija. Jopa viisi vuotiaatkin kastelevat ja vasta 6-vuotiaita aletaan ns hoitaa. Luin jostain artikkelista, että vielä pienet alakoululaisetkin kastelevat joskus ja se on ihan normaalia. Pidä vaippaa kunnes alkaa aamuisin olemaan kuiva tai herää yöllä itse vessaan. Yöherättely on rankkaa ja ehkä ihan turhaa, koska vaikka käyttäisit vessassa esim. klo 2.00 lapsi saattaa kastella vielä aamuyöstä. lakapyykki taas tressaa sinua ja lasta turhaan. Ole huoleti. Täysin normaalia. Jossain suvuissa vain opitaan myöhään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoistyttö aikanaan tuli yökuivaksi vasta 5-vuotiaana. Mekin yritimme juomisen rajoittamista ja yöllä pissalle nostoa, mutta turhaan. Valmiuden täytyy löytyä lapsen sisältä. Toiset lapset nukkuvat niin sikeästi, etteivät kertakaikkiaan herää pissahätään. Silloin aivojen täytyy olla niin kehittyneet, että unissaankin pystyy pissan pidättämään. Et sitä millään konsteilla nopeuttamaan pysty, joten ota vaippa hetkeksi takaisin käyttöön vaan ja anna perheen nukkua yönsä rauhassa.

Vierailija
4/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökuivaksioppiminen tapahtuu, kun elimistö alkaa tuottaa tarpeeksi hormonia, joka säätelee virtsaneritystä öisin. Tuota prosessia ei juurikaan voi nopeuttaa.

Yökuivaksioppimisen ikä on todella yksilöllistä, toisest oppivat heti päiväkuivaksi opittuaan ja toiset vasta monen vuoden kuluttua.

Vasta 5-vuotiaana yökastelua aletaan hoitamaan. Yleensä aloitetaan hormonihoito, jossa siis lapsi saa tuota virtsaneritystä säätelevää hormonia tabletteina. Usein tukena käytetään hälytinpatjaa. Tuossa lääkityshoidossakin on tarkoituksena saada elimistö itse tuottamaan hormonia eli lääkettä ei anneta montaa kuukautta putkeen.

Anna lapsen olla yövaipalla, säästytte kaikki turhalta stressiltä!!

Vierailija
5/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on 3v11kk ja sänky kastuu lähes joka yö ja pahimmissa tapauksissa kaks kertaa. =(

Keväällä ja alkukesällä jätettiin yövaippa pois ja sänky pysyi aikalailla kuivana, vain muutamia vahinkoja sattui. Sitten kesällä mökkeillessä ja kyläillessä käytettiin vaippaa kun ei jaksettu monia lakanoita ja suojia raahata reissussa kun kolmen lapsen kanssa muutenkin tavaraa ihan kivasti, mutta vaippa pysyi aina kuivana.

Loppukesästä alkoi vahinkoja sattua useammin ja useammin ja nyt niitä siis sattuu lähes joka yö ja jopa kahdesti.

Hyvällä tuurilla koko yön pysyy kuivana jos ja kun minä herään sopivasti ja käytän poikaa vessassa.

Eräs yö käytin poikaa 2.30 pissalla ja jo 5:n aikaan oli sänky märkä.

Minäkin olen vakavasti harkinnut vaipan ottamista takaisin yö käyttöön.

Tosi rasittavia nuo yölliset lakanan vaihdot ja päivittäiset pyykkäykset kun huonolla tuurilla kaikki peitto ja tyynykin kastuu vaikka patjassa onkin suoja.

Esikoinen meillä on vuoden vanhempi ja hän on täysin kuiva, ollut varmaan vuoden verran yökuivakin.

Vierailija
6/9 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oman kokemuksen voin kertoa. Esikoinen oli päivisin kotona vaipatta jo 1v alkaen, kylässä ym. vaippa oli. Yövaippa oli aina vaan märkä eli ei toivoakaan poisjättämisestä. Yx yö tyttö heräs ja ilmotti isille että unohdit laittaa mulle vaipan! Ei sitte enää halunut vaippaa ja sänky ekan kkn aikana kastu 2kertaa! Oli vajaa 4v. Lähes joka yö herää vessaan eli rakko täyttyy edelleen 4,5v

Vierailija
7/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänikin mietitytti 4-vuotiaan yökuivaksi opettelu, mutta näin jälkikäteen voin todeta, ettei sitä voi opetella.

Kun meillä ensimmäisen kerran kokeiltiin vaipan jättämistä kokonaan pois, pissat tuli sänkyyn joka yö viikon ajan. Kyselin täältä neuvoja ja päätin ottaa yövaipan uudelleen käyttöön.

Muutaman kuukauden jälkeen kokeilin uudelleen, ja kappas, enää ei pissat tulleetkaan sänkyyn! Aluksi herätin tytön pissalle, mutta pian lapsi oppi itse heräämään pissalle. Iltajuomista kannattaa toki rajoittaa, ettei sen takia tule vahinkoja, mutta kyllä meilläkin neiti vielä hampaidenpesun yhteydessä hörppää vettä.

Eli, jos pissat vielä tulee usein sänkyyn, kannattaa ottaa vaippa takaisin ja kokeilla vähän myöhemmin uudelleen.

Vierailija
8/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kannattaa googlata sanalla yökastelu. Löytyy useita hyviä sivuja yökastelusta.

Yleensä yökastelu johtuu kypsymättömyydestä ja vasta viisivuotiaita aletaan hoitaa siitä. mm. neljä vuotiaista n. 25% on vielä yökastelijoita.

Vierailija
9/9 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on melkein 4 vuotias tyttö, jonka vaippa oli joka aamu painava. Eikä herännyt vessaan milloinkaan. Vein tytön homeopaatille ja ekan hoidon jälkeen alkoi heräämään hätään. Meillä on potta sängyn vieressä ja käy siihen, niin ei tarvitse yöllä lähtä vessaan. Joka yö on käytävä potalla, ei selviä millään aamuun asti. Mielestäni nykyajan vaipoissa on vikaa, kun lapsi pysyy kuivana ja ei koe mitenkää tarvetta edes päästä niistä eroon. Äitini on puhunut, että minun lapsuudessa kukaan ei ainakaan puhunut, että lapset olisi käyttäneet vaippoja kouluikään asti. Vaippa tehtailla menee hyvin, kun enää ei lapset pääse vaipoista eroon. Liberolla yö kastelu vaippoja saa 60 kg asti! Jotai on pielessä jos noin pitkää joutuu vaippoja käyttämään.