Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan pysyä velattomana koko elämäni

Vierailija
13.03.2022 |

Onko teidän mielestä tässä järkeä? Toki tämä rajaa, että en saa autoa, yritystä enkä asuntoa. Mutta kun koen, että omaisuudesta huolehtiminen (korjauskulut, vakuutukset yms) maksaa ja sitoo ihan hirvittävästi. Ainiin, lapsia en myöskään hanki.

Käyn tälläkin hetkellä kokopäivätyössä, mutta nautin kun saan säästää, matkustella ja olla vapaa vaikka lopettamaan milloin haluan. Pärjään menojen puolesta hyvin vaikka työttömänä tai osa-aika työssä, jos joskus haluan ja kaipaan enemmän aikaa.

Onko täällä muita jotka valitsevat tällaisen elämän eivätkä halua sitoa itseään systeemiin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut velkani on tällä hetkellä 1500e opintolaina ja sekin on parin vuoden sisällä maksettu. -Ap

Vierailija
2/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mun ainoa laina oli opintolaina, sen jälkeen en ole ollut velkaa mihinkään. Olen nyt viiskymppinen ja hyvin pärjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velkaa täälläkään, nyt nelikymppisenä olisi helposti varaa ostaa asunto tai pieni talo. Mietin vaan haluanko.

Vierailija
4/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi toki vaihtoehto ja ihan ymmärrettävää. Tosin ei sulla pääse kyllä omaisuuttakaan karttumaan. Vuokrarahat on aina pois heitettyä rahaa kun taas asuntolainaa maksaessasi saat tavallaan aina palasen lisää omaa omaisuutta. Itse olen ajatellut että on mukava sitten lapsille jättää talo ja maata kun itsestä aika jättää. Tosin nyt 200 000e velkaa ja tuohan tuo hirveesti stressiä

Vierailija
5/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole pysynyt. Olisi jäänyt asunnot ja sijoitukset ostamatta. Omaisuutta olisi vain murto-osa nykyisestä, jos en olisi velkavivulla säästänyt ja sijoittanut neljännesvuosisataa.

Vierailija
6/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä muuta kuin julistautuu anti vela:ksi.

Vierailija
7/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö ajatus.

Otetaan nyt esimerkiksi asunto. Maksat vuokraa sanotaan nyt pyöreästi 1000€ kuussa. Se on 12000€ vuodessa ja 240,000€ 20 vuodessa. Tuo raha on se minkä olet kuluttanut ilman, että sait siitä mitään.

Sen sijaan jos olisit ottanut asuntolainan ja ostanut asunnon sinulla olisi nyt maksettu asunto jonka voit halutessasi myydä. Tai jos et halua niin seuraavat 20 vuotta asut halvalla koska et maksa vuokraa.

Opettele ymmärtämään, että velalla ja lainalla ei yleensä tarkoiteta samaa.

Vierailija
8/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat asuntolainan, niin voit asua uutta elintasoasi sen 10-30 vuotta mitä olisit ensin säästänyt siinä vuokranmaksun ohella.

Velattomuus on hyvä tavoite jos kyseessä on kulutusluotot, osamaksut ja muu turha, mutta asuntolainaan en periaatetta laajentaisi. Jos vuokrasi on esim. 800 kuussa, niin viisi vuotta tuota maksaessa olet heittänyt tuhkan tuuliin melkein 50 000 euroa. Omistusasujana (asuntovelallisena) olisit samaan aikaan maksanut korkomenoja esim. 120 * 12 * 5 = 7200 euroa, kun lainanlyhennykset menee periaatteessa suoraan omaan taskuun. Plus asunnon arvonnousu.

Itse koen asuntolainallisena olevani vapaampi päätöksissäni kuin vuokralaiset. Laina+lyhennys on vain 400 kuussa, siinä missä saman talon vuokralaiset maksaa jopa 850. Heidän maksuvankeus jatkuu hamaan tappiin saakka, itse asun ilmaiseksi (pl. pieni vastike) kun laina on maksettu.

Tajuan ideologiasi siis puoliksi, mutta en todellakaan asumisen osalta. Itse haluan ainakin eläkeläisenä 40 vuoden päästä asua ilmaiseksi omassa talossa, enkä maksaa (ties miten korkeiksi kasvaneita) vuokria vielä kiikkutuolissa.

Vierailija
9/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmö ajatus.

Otetaan nyt esimerkiksi asunto. Maksat vuokraa sanotaan nyt pyöreästi 1000€ kuussa. Se on 12000€ vuodessa ja 240,000€ 20 vuodessa. Tuo raha on se minkä olet kuluttanut ilman, että sait siitä mitään.

Sen sijaan jos olisit ottanut asuntolainan ja ostanut asunnon sinulla olisi nyt maksettu asunto jonka voit halutessasi myydä. Tai jos et halua niin seuraavat 20 vuotta asut halvalla koska et maksa vuokraa.

Ymmärrän kyllä tämän ja paljon olen tätä toki pyöritellyt. Miten uskallatte luottaa että töitä riittää? Itse en ole esim. korkeasti koulutettu. Kaikenlisäksi nautin leppoisasta elämästä, joka voi sisältää myös työttömyysjaksoja tai jaksoja kun teen pelkästään harrastetoimintaa toiminimellä. Kela ei asuntolainoja maksele.. Mutta vuokrat kyllä :)

Vierailija
10/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö ajatus.

Ymmärrän kyllä tämän ja paljon olen tätä toki pyöritellyt. Miten uskallatte luottaa että töitä riittää? Itse en ole esim. korkeasti koulutettu. Kaikenlisäksi nautin leppoisasta elämästä, joka voi sisältää myös työttömyysjaksoja tai jaksoja kun teen pelkästään harrastetoimintaa toiminimellä. Kela ei asuntolainoja maksele.. Mutta vuokrat kyllä :)

Pankista saa lyhennysvapaata ja sossu maksaa vastikkeen. Pahimmassa tapauksessa asunnon voi myydä. Tietysti jos asuu jossain muuttotappioalueella, voi tulla ongelmia.

Vierailija
11/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa asunnon viimeien maksuerä, sen jälkeen velkaa 0€ ja asumiskulut tällä hetkellä about 300€ kuussa sis. lämmityksen ja veden. 

Vierailija
12/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja mietteitä täällä. Maailmantilanne tekee epävarmaksi.

Vierailija
13/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi toki vaihtoehto ja ihan ymmärrettävää. Tosin ei sulla pääse kyllä omaisuuttakaan karttumaan. Vuokrarahat on aina pois heitettyä rahaa kun taas asuntolainaa maksaessasi saat tavallaan aina palasen lisää omaa omaisuutta. Itse olen ajatellut että on mukava sitten lapsille jättää talo ja maata kun itsestä aika jättää. Tosin nyt 200 000e velkaa ja tuohan tuo hirveesti stressiä

Jos vaan mahdollista niin myy se talo ja maat ennen kuolemaa. Siitä tulee lapsille vaan turhaa vaivaa, kun pitää tapella sen omaisuuden myynnistä.

Vierailija
14/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep muakin ahdistaa. Pätkätöitä pätkätöiden perään, eipä tässä saa edes käsirahaa lainoihin säästettyä. Ja jos olisi lainaa niskassa, niin ahdistaisi kyllä tuplaten. Auton pito ja muut kulut kans ihan hirvittävät nykyään.

Itse haluaisin omaisuutta kerryttää, mutta masentaa kun ei pysty - tai pitäisi polkea koko elämänsä oravanpyörää hiki hatussa tehden mitä tahansa työtä, missä ei yhtään viihdy. Elämä tuntuu turhalta jos töiden jälkeen on niin väsynyt, että vain nukkuu ja elää viikonloppua odottaen. Ei se kiva kotimaan tai omaisuus sitä onnea tuo. Jotenkin pitäisi saada kummatkin.

Vierailija
15/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta lasta ajattelit hankkia?

Vierailija
16/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole jo epäonnistunut päämäärässäsi, kun sinulla on opintolainaa?