Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitteletteko viikon ruuat?

Vierailija
13.03.2022 |

Suunnitteletteko viikon ruuat? Valmistatteko etukäteen ja ostatteko paljon kerralla kaupasta? Minulla menee ihan liikaa ruokaan ja lounaisiin rahaa , inflaation myötä pakko tiukentaa. Haluaisin tietää miten fiksut ihmiset toimii?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suunnittele. Toki meillä arkiruuat valmistuu melko samankaltaisista aineksista, ja kun rutiini on olemassa, niin riittää että keräilee kaupasta tarjouksia ja fiiliksen mukaan perustarpeita. Ruokaa tehdään kahden tai kolmen päivän annos kerralla, samasta satsista tulee myös eväät.

Jos suunnitelmallisuus on sinulle uutta, niin kannattaa kyllä suunnitella ruokalista ja ostokset etukäteen ja tehdä etukäteisvalmisteluja.

Vierailija
2/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen, heti sen jälkeen kun tiedän ilta-alesta saadut tuotteet viikoksi. Etukäteen en tietenkään suunnittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä!

Ässän ilta-alesta lihat ja kalat (osin pakkaseen), ja siitä sitten eteenpäin.

50 eurosentin hävipusseja myös, kun kohdalle osuu sopiva (usein on banaaneja, en osta).

Tänäänkin oli pyhäruoaksi tarkoitus laittaa itselleni ateria ostamastani kylmäsavulohesta, tuoreesta tillistä ja perunasta.

Uusiksi meni: lohella vielä käyttöaikaa.

Lähi-Salen hävipussissa kaksi pussia tuoresalaattia ja kukkakaalimurua. Ja jo aiemmin olin ostanut broilerjauhelihaa 2 pkt, - 30%., viimeinen käyttöpäivä tänään.

Kotiin kun pääsin, niin olivat sävelet selvät: piirasvuokaan (ilman jauhoja) se kukkakaalimuru 300g höyrytettynä,ja broilerjauhiksesta 200g, purkki creme fraichea, mausteet suola, pippuri, kurkuma, savupaprika.

Että sillä tavalla suunnittelen, että aina on kuivatavaraa, aina on pakastimessa kalaa ja lihaa, aina on sopivia mausteita ja öljyä/rasvaa.

Mutta muuten, nyt kun yksikseni asustan, en siinnittele.

Vierailija
4/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, en suunnittele!

Vierailija
5/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan maanantaina ainekset kreikkalaiseen salaattiin, jota syön joka päivä arkisin. Sen lisäksi joko broilerinkoipia, pihvejä tai lohta viikosta riippuen. 

Vierailija
6/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, ostelen perustarvikkeita rahatilanteen mukaan. Kerran kuussa tilaan kuivatarvikkeet kotiinkuljetuksella, nykytilanteessa ei haittaa, vaikka tilaa ylimääräistä ja käyttää päiväysten mukaan. Välillä syön monena päivänä peräkkäin samaa ruokaa, välillä taas teen eri ruokia samoista aineksista. Esim pariksi päiväksi teen pieneen vuokaan makaroonilaatikkoa puolesta paketista jauhelihaa, sitten vaikka jauhelihapannaria toisesta puolikkaasta. En ole kovin hirveästi huomannut eroa hinnan suhteen, ei vaan tarvi mutustaa samaa ruokaa neljänä päivänä perätysten, pieneen asuntoon kun ei mahdu isoa pakastinta. Tuoretavaraa käyn ostaa suunnilleen kerran viikossa. Ekoina päivinä täytyy syödä helposti pilaantuvat tuotteet, mutta jotkut kasviksetkin säilyy yllättävän pitkään, eikä ne siellä kaupassakaan vastakerättyjä ole!

Vierailija
7/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen suurinpiirtein. Me käydään kaupassa kerran viikkoon, joten jotain pitää olla mielessä sinne mennessä. Jos tulee hyvä päiväystarjous vastaan, niin suunnitelmaa voi muuttaa jo kaupassa. Minun pitää tietää, mitä minäkin päivänä teen, se helpottaa ruuanlaittoa. Inhoan päiviä, jolloin ei yhtään keksi mitä tekisi vaikka aineksia olisi. Ruokaa syödään kahtena päivänä peräkkäin paitsi jos mies ottaa sitä evääksi töihin, hän ei suostu syömään sitä kolmea kertaa peräkkäin.

Vierailija
8/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä!

Ässän ilta-alesta lihat ja kalat (osin pakkaseen), ja siitä sitten eteenpäin.

50 eurosentin hävipusseja myös, kun kohdalle osuu sopiva (usein on banaaneja, en osta).

Tänäänkin oli pyhäruoaksi tarkoitus laittaa itselleni ateria ostamastani kylmäsavulohesta, tuoreesta tillistä ja perunasta.

Uusiksi meni: lohella vielä käyttöaikaa.

Lähi-Salen hävipussissa kaksi pussia tuoresalaattia ja kukkakaalimurua. Ja jo aiemmin olin ostanut broilerjauhelihaa 2 pkt, - 30%., viimeinen käyttöpäivä tänään.

Kotiin kun pääsin, niin olivat sävelet selvät: piirasvuokaan (ilman jauhoja) se kukkakaalimuru 300g höyrytettynä,ja broilerjauhiksesta 200g, purkki creme fraichea, mausteet suola, pippuri, kurkuma, savupaprika.

Että sillä tavalla suunnittelen, että aina on kuivatavaraa, aina on pakastimessa kalaa ja lihaa, aina on sopivia mausteita ja öljyä/rasvaa.

Mutta muuten, nyt kun yksikseni asustan, en siinnittele.

Eli syöt koko ajan juuri vanhaksi menevää ruokaa (lohella oli käyttöikää, joten sitä ei voinut syödä tänään)? Kukin tavallaan, itse haluan syödä mahdollisimman tuoretta ruokaa.

Vierailija
9/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson mitä kaapissa on ja teen niiden perustella listan. Viimeksi silmiin pisti että pitäisi käyttää savumuikkusäilyke, sarvimakaronit, pandan-riisi, seesaminsiemenet, kuivatut linssit, säilykeoliivit ja salaattisiemensekoitus. Etsin reseptit joissa noita on ja listasin mitkä aineet pitää vielä ostaa.

Ensi viikon listasta tuli seuraava:

- Savumuikkupiiras (kaupasta voitaikina, munat, creme fraiche)

- Makaronilaatikko (kaupasta maito, jauheliha)

- Aasialainen kanakastike (kaupasta kana, tuore inkivääri, ketjap manis)

- Linssicurry ja dahl (kaupasta bataatti, pinaatti, tomaatti, garam masala)

- Salaatti (kaupasta lehtisalaattia, ehkä fetaa)

Tällä tavalla ainakin itselläni kokkaaminen, ostosten teko ja arjen pyöritys sujuu nopeammin ja halvemmalla. Kun rykäisen kaikki ainekset kerralla, niin tiedän että makaronilaatikon kananmunista riittää vielä rieskoihin ja savumuikkupiirakkaan. Ja jos ostan pari ekstratomaattia, niin linssicurryn lisäksi saan toisena päivänä vielä vihreän salaatin tomaatilla ja kolmantena sipuli-tomaattisalaatin.

Shoppailu tulee myös halvemmaksi. Laskeskelin että ylläolevien tarvikkeet saan alle parillakympillä, ja tuossa on ainakin 16 annosta hyvää ja vaihtelevaa ruokaa.

Vierailija
10/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen noin 3-4 påivåä eteenpäin, en koko viikoksi.

Vierailija
11/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen oon suunnitellut, kun aloin koronan takia tilata ruoat kotiin.

Vierailija
12/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
13/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen jossain määrin, mutta en tarkasti. Käyn kerran viikossa Lidlissä tekemässä enimmät ruokaostokset, joita ehkä täydennän lähikaupasta kerran tai pari. Mietin etukäteen muutaman ruoan, joihin ostan ainekset, loput teen extempore niistä aineksista, joita sattuu olemaan. Meillä on yleensä aika paljon aineksia olemassa valmiina, kuten erilaisia pakastevihanneksia, säilykepapuja, tomaattimurskaa, pastaa, riisiä jne, joten jos ei satukaan tekemään mieli jotain tiettyä, niin aina on aineksia johonkin toiseenkin ruokaan. Jos tulisi joku katastrofi, niin olisi mulla ruokaa niin että pärjäisin varmaan parikin kuukautta.

Vierailija
14/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen oon suunnitellut, kun aloin koronan takia tilata ruoat kotiin.

Sama. Meillä on 6 vkon joustava ja kiertävä ruokalista jonka mukaan tilaan. Jonkun tarjouslihan tai -kalan haen erikseen

Vierailija
15/15 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen, vaikka kokkailen samoja ruokia työpaikkalounaiksi pienillä variaatioilla: lasagnea, pizzaa, pannukakkua (sokeriton), falafeleja ja perunamuusia. Mulla on pieni pakastelokero, johon ostan esim. nyhtistä ja härkistä alennuksista odottamaan pizzojen ja kastikkeiden valmistamista. Ostan myös mm. sesonkiaikaan paljon sipuleita ja paprikoita, pilkon ja pakastan ne valmiiksi annospusseihin odottamaan tulevia ruoanlaittokertoja.

Kerään tietty itselleni sopivia punalaputettuja tuotteita, ja heräteostoksia iltapalaksi (esim. vegenugetteja) teen vain ja ainoastaan alennetuista tai tarjoustuotteista.  Mutta lähes kaiken kokkaan alusta alkaen itse, suurina satseina, joista riittää useammaksi päiväksi syötävää (monesti syön samaa ruokaa 2 päivää ja loput pakkaseen).

Pidän kaikista ostoksistani sentilleen budjettikirjaa,. Esim. tammikuussa mulla meni ruokiin aika tasan 95 euroa (plus 25 euroa Alkoon).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä