Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akuutti kysymys ihan oikealle lääkärille!

Vierailija
16.08.2015 |

Jos joku voisi ystävällisesti ja ihan ammattitaidolla vastata, että voinko käyttää näillä oireilla tämän kuurin?

Eli minulla ollut kaksi viikkoa yskää ja sen jälkeen yskä noussut ylemmäkisi ylähengitysteihin ja poskionteloissa tuntuu painetta. Nenästä ja kurkusta tullut paksua kaltaista ja vihertävää räkää. Lämpöä on hieman yli 37 astetta, normaalilämmön ollessa 36.4.

Kysessä valmiiksi kotoa löytyvä kokonainen Zinnat 250 mg kuuri, joka jäi käyttämättä ja on päiväykseltään voimassa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös keuhkoputkioireet ja pitkään jatkunut yskä. Keltaista ja vihreää limaa irtooa, päätä särkee kun yskii. Mitä haittaa? ap.?

Vierailija
42/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käyttänyt kys.lääkettä?[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:59"]Minulla on myös keuhkoputkioireet ja pitkään jatkunut yskä. Keltaista ja vihreää limaa irtooa, päätä särkee kun yskii. Mitä haittaa? ap.?
[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voitko syödä. Voin kysyä joltain lähäriltä.

T. Valelääkäri

Vierailija
44/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tiedät että kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus??? Ilman serppiä..

Vierailija
45/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:01"]

Oletko koskaan käyttänyt kys.lääkettä?[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:59"]Minulla on myös keuhkoputkioireet ja pitkään jatkunut yskä. Keltaista ja vihreää limaa irtooa, päätä särkee kun yskii. Mitä haittaa? ap.? [/quote]

[/quote]

en ole. Mutta allergioitya ei ole. Miten niin? ap.

Vierailija
46/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit ihan vaan lääkäriin...

Vierailija
47/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:01"]

Oletko koskaan käyttänyt kys.lääkettä?[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:59"]Minulla on myös keuhkoputkioireet ja pitkään jatkunut yskä. Keltaista ja vihreää limaa irtooa, päätä särkee kun yskii. Mitä haittaa? ap.? [/quote]

[/quote]

[/quote][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:01"]

[/quote]

[/quote]

No kerta se olisi ensimmäinenkin. Siis saada reaktio lääkkeestä, ei edes sinulle määrätystä
Käytätkö mitään lääkkeitä?

Vierailija
48/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:02"]

Mistä ihmeestä tiedät että kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus??? Ilman serppiä..

[/quote]

Mistä lääkäri tietää? Terveyskeskuksesta tulee antibiootti 5 minuutin käynnillä noilla oireilla eikä siinä mitään serppejä oteta. Ja jos et ymmärtänyt niin 5 minuuttia ei sisällä jonotusaikaa.

Vierailija
49/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri, mutta sairaanhoitaja kylläkin ja itse nenän sivuontelovaivoista kärsinyt. 

Ensinnäkin, vaikka kyseessä olisi bakteerin aiheuttama tulehdus, ei CRP:tä kannata välttämättä lääkärikäynnin yhteydessäkään ottaa sillä poskiontelotulehdus yksinään ei nosta tulehdusarvoja (jos epäilyä otsaontelotulehduksesta tms. muusta vakavammasta niin silloin otetaan ainakin pika-CRP). 

Jos sinulla on ollut poskiontelovaivaa ennenkin ja omahoito ei ole auttanut (nenäsuihkeet, omatoiminen huuhtelu, Duact/Aerinaze jos sitä kotoa löytyy, tulehduskipulääke) niin itse varmaan kuurin aloittaisin. Toki olisi hyvä käydä lääkärissä ihan jo senkin takia, että jos vaiva alkaa uusimaan heillä on jo tiedot aiemmasta käynnistä. Jos siis ajatellaan vain siltä kannalta, uskaltaako kuurin syödä. Zinnat ei ole ensisijainen vaihtoehto, ensimmäinen kuuri on yleensä amoksisilliini/doksisykliini tms. Tehoaa kylläkin yleensä poskiontelotulehduksia aiheuttaviin bakteereihin. Mitään tuota vahvempaa (esim. Tavanic, Ciproxin) en missään nimessä omin päin lähtisi syömään.

Jos olet ihan varma, ettet lääkäriin pääse, soita edes terveysneuvontaan. Eivät varmasti kannusta kuurin aloittamiseen, mutta saat ainakin arvion tilanteestasi :)

Vierailija
50/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ap:n kaltaisten takia antibioottiresistenssi yleistyy, kun syödään turhaan liian vahvoja antibiootteja vaivaan, joka paranisi joko miedommilla lääkkeillä tai jopa ihan kotihoidolla. Älä siis syö tuota kuuria tuohon vaivaan.

Vierailija
51/51 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottiresistenssi yleistyy koska Suomessa ei pääse lääkäriin niinkuin normaalissa länsimaassa.