Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reittilennot ja koneenvaihto,

Vierailija
16.08.2015 |

Jos matkatoimiston kautta ostan reittilennot ja lentoon sisältyy koneenvaihto, ehtii ilmeisesti hyvin siinä välissä etsiä uuden lähtöportin ym. kokematonkin matkustaja? 

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu :)

Vierailija
2/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä matkatoimisto laittaa riittävän vaihtoajan. katso itsekin, että vaihtoaikaa jää reilusti, vähintään tunti jos on yhtään isompi kenttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin vaihtovälin pituudesta ja kentän koosta. 45 min voi jo pitää aika kiirettä isolla kentällä. Yli tunnissa pitäisi jo ehtiä hyvin.

Vierailija
4/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdot on hyvinkin helppoja, katsot vaan näyttötaululta oikean portin ja seuraat kylttejä. Samalle lipulle myytävissä lennoissa pitäisi olla riittävästi aikaa.

Vierailija
5/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille!

Vaihtoja taisi olla (päivästä ja hinnasta riippuen) Munchenissä ja Amsterdamissa ainakin, ei mitään käsitystä kenttien koosta, minä eksyn ja Helsinki-Vantaallakin.. ja pienimillään muistaakseni 55 min. aikaa vaihtoon (Amsterdamissa). Matkatavarat kuulema menevät suoraan lopulliseen kohteeseen. 

Mitäs luulette, ehtiikö tumpeloperhe tuossa ajassa?

Vierailija
6/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:33"]

Kiitos teille!

Vaihtoja taisi olla (päivästä ja hinnasta riippuen) Munchenissä ja Amsterdamissa ainakin, ei mitään käsitystä kenttien koosta, minä eksyn ja Helsinki-Vantaallakin.. ja pienimillään muistaakseni 55 min. aikaa vaihtoon (Amsterdamissa). Matkatavarat kuulema menevät suoraan lopulliseen kohteeseen. 

[/quote]

55 min on liian vähän i.m.o.

Kone on helposti myöhässä sen 20 minuuttia ja sitten onkin jo todella kiire.

Vierailija
7/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille!

[/quote]

Hmelsinki-Vantaa onkin tehty aika sotkuiseksi kun terminaalit yhdistettiin. Itsekin eksyin siellä, vaikka paljon olen lentänyt.

Vierailija
8/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ensimmäinen lento on ajoissa perillä niin ehditte varmasti ihan hyvin. Ei vaan kannata jäädä kauppoihin notkumaan ennen kuin jatkon lähtöportti on löytynyt. Jos ensimmäinen lento myöhästyy yli vartin, olette helposti pulassa tunnin vaihtoajalla. Mihin olette menossa?

Vierailija
9/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:33"]

Kiitos teille!

[/quote]

[/quote]
Onhan nuo melko isoja kenttiä, mutta toisaalta jos koneen myöhästymisen takia missaa jatkolennon, lentoyhtiö on myös velvollinen reitittämään uudelleen. Jos siis perillä olon ajankohta ei ole kovin kriittinen, uskaltaisin lähteä noilla lennoilla.

Vierailija
10/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos reippaasti edeten ja matkalla vitkuttelemetta ei silti ehdi jatkolennolle, on matkatoimisto vastuussa myönnettyään liian naftin vaihtoajan. Itse kerran en juoksemallakaan ehtinyt jatkolennolle vaikka olen kokenut, hyvän juoksukunnon omaava matkustaja, ja vieläpä tunsin ko. lentokentän hyvin. Sain mukisematta paikan seuraavalta lennolta parin tunnin päästä.

Vierailija
11/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kentät on aika isoja, Amsterdam varsinkin. Juoksuksi voi mennä 55 minuutilla, ainakin jos eka kone on yhtään myöhässä. Lisäksi on aika iso riski että tavarat ei ehdi mukaan vaikka itse ehtisittekin.

Vierailija
12/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas.

Lissaboniin haluaisin. Täytyy katsoa sellaiset lennot, joissa jäisi vähän enemmän aikaa tuohon väliin. Harmi kun suorat lennot maksavat yli 2000 euroa enemmän, sen vuoksi nyt katsottava näitä vaihtojen kanssa olevia.

Vierailija
13/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:35"]

Kiitos teille!

[/quote]

[/quote]

Me olemme myöhästyneet jatkolennolta, vaikka vaihtoväli oli 1h 20min. Ensimmäinen lento lähtikin 45min myöhässä ja välissä terminaalin vaihtoa yms. Kenttä oli toki eri, mutta ajatus olikin muistuttaa, että mikäli lennot on ostettu ns. könttänä alusta määränpäähän, niin lentoyhtiö reitittää nämä myöhässä olleiden koneiden vuoksi missatut jatkot uudelleen ja pääsette seuraavalla mahdollisella lennolla eteenpäin. Aikataulut menevät reissulle tietenkin uusiksi, määränpäästä riippuen kyse voi olla vai tunneista, mutta jos kaukainen harvoin lennättävä kohde, voi tulla päivänkin viivästys. Omasta pussista ei tarvitse silloin maksaa uusia lentoja ja matka ei jää sen vuoksi kesken vaihtokentälle. Matkatoimistot myyvät lentoja vain ns. mahdollisilla vaihdoilla, toki itsekin kannattaa vähän arvioida kuinka tiukille menee ja tarvittaessa valita pidempi väli.

Vierailija
14/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amsterdamissa (Schiphol) ei riittänyt kerran 45 minuuttia vaihtoon, vaikka olemme kielitaitoisia ja kokeneita matkaajia. Tosin yksi meistä on liikuntarajoitteinen. Mutta ei se tosiaan haittaa, jos ei ole kiireiset aikataulut. Mahduimme seuraavaan koneeseen, ja saimme pientä hyvitystä, lounasvouchereita yms.

Ja on se odottelukin ärsyttävää, jos lennoilla on tunteja väliä.

Vierailija
15/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:47"]

Kiitos taas.

Lissaboniin haluaisin. Täytyy katsoa sellaiset lennot, joissa jäisi vähän enemmän aikaa tuohon väliin. Harmi kun suorat lennot maksavat yli 2000 euroa enemmän, sen vuoksi nyt katsottava näitä vaihtojen kanssa olevia.

[/quote]

Lisäys vielä, Tjäreborgin lennot+hotelli oli ajatuksissa, matkatavarat menevät kuulema suoraan kohteeseen, näin ainakin sanottiin eli niistä ei ilmeisesti tarvitsisi huolehtia. Mutta hyvä kun kysyin teiltä, tunti on meille varmaan sitten liian lyhyt aika, jos nuo kentät ovat isoja. 

Vierailija
16/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:21"]

Jos matkatoimiston kautta ostan reittilennot ja lentoon sisältyy koneenvaihto, ehtii ilmeisesti hyvin siinä välissä etsiä uuden lähtöportin ym. kokematonkin matkustaja? 

[/quote]

No ei todellakaan kannata olla aivan liian luottavainen. Kysy siltä virkailijalta. Hän ei voi silti varmistaa kuin järjettömän pitkillä vaihtoajoilla, että kone ehtii myöhästymisistä tai kentän muusta toiminnasta huolimatta. 

Monella Euroopan ruuhkaisilla kentillä vaikka itse ehdit siirtyä, kaksikin tuntia on joskus liian lyhyt matkatavaroiden siirtymiseen. Sen takia itse vältän Pariisin CDG:ta. Frankfurtissa varasinkin voi siirtymään venyä enemmän kuin itse ennakoi, lisäksi jos Heathrowlla jatko on eri terminaalissa, pitää olla itse tarkkana, ettei eksy väärään suuntaan, kun pitäisi kiirehtiä vaihtoyhteydelle, eikä terminaalista ulos.

Vierailija
17/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vielä, hyvät neuvot sain ja löysin nyt Oslossa vaihdettavat lennot, 2,5 ja 3 tuntia vaihtojen välillä, siinä varmaan mekin ehtisimme!

Vierailija
18/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän paljon työmatkoilla ja Saksassa kolme varttia on sellainen aika, että laukut eivät ehdi mukaan vaihtokoneeseen. Kolmesti käynyt näin jo tässä kuussakin.

Vierailija
19/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:43"]

Molemmat kentät on aika isoja, Amsterdam varsinkin. Juoksuksi voi mennä 55 minuutilla, ainakin jos eka kone on yhtään myöhässä. Lisäksi on aika iso riski että tavarat ei ehdi mukaan vaikka itse ehtisittekin.

[/quote]

Tavarat saavat sen kiirelapun, se kannattaa pyytää, jos sisäänkirjaava ei huomaa laittaa niitä. Silloin on pieni mahdollisuus, että ehtivät. Jos eivät ehdi, se kiirelappu kuitenkin nopeuttaa matkatavaroiden tietojen löytymistä. 

55 minuuttia on mahdollisuuksien rajoissa, mutta jos oma kone ensin joutuu odottamaan portille pääsyä ja on laskeutunut vähänkään myöhässä, pitää jo normaalitilanteessa tuossa vaiheessa juosta. Siellä seuraavan lennon portilla pitäisi olla kutenkin ennen kuin portti sulkeutuu ja se tapahtuu yleensä ennen lähtöaikaa.

55 minuuttia tarkoittaa todella, että kaiken on osuttava kohdilleen.

Vierailija
20/49 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa vaihto on Oslossa, niin huomioikaa sitten, että menette eu -alueen ulkopuolelle ja joudutte tod.näk turvatarkastukseen välissä myös!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi