Millaista potilasta hoidetaan huonommin sairaalassa?
Ja millaista hoidetaan puolestaan paremmin? Voiko jokin ominaisuus potilaan omaisissa aiheuttaa sen, että potilasta hoidetaan huonommin tai paremmin?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Hiljaista ja hissukkaa hoidetaan huonommin
Se on todella väärin. Eivät kaikki osaa vaatia oikeuksia tai yhtään mitään muutakaan, eikä se kai auttaisikaan. Nyt ei puhuta siis turhista hoidoista.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta varmaan hoidetaan hunommin, jolla on negatiivinen asenne hoitohenkilökuntaan. Tai on sellasia omaisia.
Juu ei heidän luokseen mennä kuin aivan pakosta.
Tästä on ihan tutkimuksiakin että naisten kipuun suhtaudutaan väheksyvämmin. Jenkeissä erityisesti mustat naiset ovat suuremmassa riskissä mm. potilasvahinkojen ja muiden laiminlyöntien suhteen. Sama varmaan Suomessa. Toisaalta jos henkilökunta tietää potilaan olevan lääkäri, hoito on varmasti tarkempaa ja huolellisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että asiallisella käytöksellä saa parasta hoitoa. Muut tekijät eivät vaikuta.
Huonokuntoinen potilas ei voi juurikaan kommunikoida. Kohdellaanko huonokuntoisia potilaita kylmemmin/"esineinä"?
Tavalla tai toisella puolustuskyvytön on aina heikoilla. Jos vaikka tiedetään, ettei ole omaisia annetaan helpommin kuolla, kuin jos olisi joku valvomassa hoitajien tekemisiä. Myös sosiaalinen asema ja köyhyys vaikuttavat tähän suuntaan.
Sinä et ole tehnyt hoitotyötä. Älä teekään, parempi kaikille. Me kaikki ammattilaiset tiedämme, että mitä vähemmän potilas vaatii, sitä enemmän apua hän useimmiten tarvitseen. Kaikista huonoimmassa kunnossa oleva vaatii kiireellisimmän hoidon. Omainen ei akuuttihoidossa juurikaan seisoksi hoitoa valvomassa ja hoitolinjat päättää lääkäri, hoitotyön päätökset tekee hoitaja - pääosin ilman omaisten apua (toki joskus asiasta keskustellaan)
Kaikki saa saman tason minimihoidon. Siitä parempaa saa sitten mukavat ja helpot potilaat. Vaativilla, oli se sitten potilas itse tai tämän omaiset, jätetään siihen minimiin.
Jos on kaikesta valittava potilas tai omainen, niin hoitajat eivät kauheasti viitsi ajaa heidän asioitaan. Tehdään vaan, mitä lääkäri käskee, ei kerrota omaa mielipidettä potilaalle, omaiselle, eikä lääkärille.
Jos on asiallisesti käyttäytyvä, hoitajat katsoo, että potilas saa tarvitsemansa hoidon. Nuoria lääkäreitä ohjataan todella vahvasti ja vahditaan, että ne ei mokaile. Ja uskokaa pois, mokia tulee paljon, kun ei ole vielä niin paljon kokemusta. Kesä on vaarallista aikaa, kun kandit työskentelee, ja hoitajat koittaa katsoa, ettei ne tapa potilaitaan.
Kauniit naiset saattavat saada osakseen vähättelyä ja jopa mitätöintiä. Uskon, että Jasmin Voutilaisen tapauksessa oli näin. Suututtaa niin paljon. Jasminilta hoidon evänneet ammattilaiset pitäisi laittaa vastuuseen.
Eipä niitä lääkäreitä hirveästi ohjailla vaikka joskus olisi tarvettakin.
Vierailija kirjoitti:
Monta hyvää kommenttia.
Itse olen parastaaikaa sairaalassa 5viikkoa.
Alkuun kun kipu oli lähes sietämätön hoito oli minusta hyvää.
Nyt on kotiututiuksen aika ja minun pitää tulla yksin toimeen.
Kotona kaatuminen minut sairaalaan toi. Ykineläjänä pelottaa. Vaihtoehdot on vähissä. Esim hoitokoti.
Tässä kunnossa voin helposti kaatua uudelleen ja se on sittenviimeinenööooo88 "kuperkeikka"
Voi hyvä luoja että sattuu sialuun lukea tämmöistä, eikö nyt jostain löytyisi tukea ja apua sinne kotiin, tulisin itse auttamaan jos voisin. Ei pitäisi ihmisen olla yksin tuommoisessa tilanteessa, hirveä turvattomuus ja stressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että asiallisella käytöksellä saa parasta hoitoa. Muut tekijät eivät vaikuta.
Huonokuntoinen potilas ei voi juurikaan kommunikoida. Kohdellaanko huonokuntoisia potilaita kylmemmin/"esineinä"?
Tavalla tai toisella puolustuskyvytön on aina heikoilla. Jos vaikka tiedetään, ettei ole omaisia annetaan helpommin kuolla, kuin jos olisi joku valvomassa hoitajien tekemisiä. Myös sosiaalinen asema ja köyhyys vaikuttavat tähän suuntaan.
Mä olin vuosi sitten melkein kuukauden teholla. Suurimman osan ajan ajasta tolkku pois joko lääkityksen tai sitten sen sairauden takia, miksi sinne jouduin. Se vähä, minkä ajasta muistan, niin musta kyllä huolehdittiin hyvin. Joku hoitajista oli mm. tehnyt hiuksiini ranskanletin, ettei hiukset takuunnu niin paljon maatessa ja ole silmillä koko ajan. Eli ainakaan mua ei kohdeltu kylmemmin/esineenä, vaikka olin ihan vihannes suurimman osan ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kauniit naiset saattavat saada osakseen vähättelyä ja jopa mitätöintiä. Uskon, että Jasmin Voutilaisen tapauksessa oli näin. Suututtaa niin paljon. Jasminilta hoidon evänneet ammattilaiset pitäisi laittaa vastuuseen.
Jos selviytymiskeino on se että kivun tavallaan piilottaa viimeiseen asti (ulkoinen olemus siisti ja laitettu, käytös voi olla hillittyä ja jopa korostuneenkin asiallista jne) niin kyllä tuo riski on olemassa. Tosin tämä tapaus oli HUS:n alueella ja tilanne on siellä räjähtänyt käsiin, kuten Treella, ei sitä psykiatrista hoitoa saa kuin suurella tuurilla ellei ole vaikeasti psykoottisessa tilassa
Ennen soteuudistusta jossei maksanut paljon kuntaveroja, niin sai tosi huonoa palvelua tai ei palvelua lainkaan. Itselläni oli 3 vuotta hammastarkastus väli, vaikka käytössä oli vieläpä suuta kuivattava lääkitys. Ja tästä johtuen vielä nykyisinkin hammasparontodiitti. Näin lapin läänissä.
Joku oikein ilkeä potilas voi saada kehnompaa hoitoa. Kaikki määrätty ja tarpeellinen toki siis tehdään, mutta ilkeän ihmisen kanssa ei tee mieli jäädä juttelemaan tai ainakaan tehdä mitään ylimääräisiä, mitä oikein mukavalle potilaalle mielellään tekee jos vain on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikka katse ja ilmeetkin ovat kommunikointia.
Itse hoidan kaikkia samalla tavalla, olipa rahakas urahenkilö tai hampaaton päihdeongelmainen. Inhimillinen ja yhdenvertainen hoito kuuluu kaikille. T:sh. 😘
Vierailija kirjoitti:
Hiljaista ja hissukkaa hoidetaan huonommin
Tämä johtuu resurssivajeesta. Hoitajat haluaisivat hoitaa kaikkia yhtä hyvin, mutta aikaa siihen ei anneta. Siksi parasta hoitoa saa äänekkäimmät, jotka osaavat vaatia ja uhkailla. Jos jätä ne hoitamatta, perästä kuuluu.
Sellasta varmaan hoidetaan hunommin, jolla on negatiivinen asenne hoitohenkilökuntaan. Tai on sellasia omaisia.