Millaista potilasta hoidetaan huonommin sairaalassa?
Ja millaista hoidetaan puolestaan paremmin? Voiko jokin ominaisuus potilaan omaisissa aiheuttaa sen, että potilasta hoidetaan huonommin tai paremmin?
Kommentit (37)
Minä uskon, että asiallisella käytöksellä saa parasta hoitoa. Muut tekijät eivät vaikuta.
Hoito on sama kaikille mutta ystävällisyyttä on turha saada huonolla käytöksellä.
Vaikuttaako sosioekonominen asema, ulkonäkö tai vaikkapa aksentti/puhetapa? Entä omaisten osalta? Jos omainen tai potilas itse on vaikkapa lääkäri/julkkis/urheilusankari ym., kohdellaanko potilasta silkkihansikkain? Entäpä, jos potilas on saattanut kokea vetoa alkoholia kohtaan tai tupakoinut?
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että asiallisella käytöksellä saa parasta hoitoa. Muut tekijät eivät vaikuta.
Huonokuntoinen potilas ei voi juurikaan kommunikoida. Kohdellaanko huonokuntoisia potilaita kylmemmin/"esineinä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoinen potilas ei voi juurikaan kommunikoida. Kohdellaanko huonokuntoisia potilaita kylmemmin/"esineinä"?
Tavalla tai toisella puolustuskyvytön on aina heikoilla. Jos vaikka tiedetään, ettei ole omaisia annetaan helpommin kuolla, kuin jos olisi joku valvomassa hoitajien tekemisiä. Myös sosiaalinen asema ja köyhyys vaikuttavat tähän suuntaan.
Monta hyvää kommenttia.
Itse olen parastaaikaa sairaalassa 5viikkoa.
Alkuun kun kipu oli lähes sietämätön hoito oli minusta hyvää.
Nyt on kotiututiuksen aika ja minun pitää tulla yksin toimeen.
Kotona kaatuminen minut sairaalaan toi. Ykineläjänä pelottaa. Vaihtoehdot on vähissä. Esim hoitokoti.
Tässä kunnossa voin helposti kaatua uudelleen ja se on sittenviimeinenööooo88 "kuperkeikka"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalla tai toisella puolustuskyvytön on aina heikoilla. Jos vaikka tiedetään, ettei ole omaisia annetaan helpommin kuolla, kuin jos olisi joku valvomassa hoitajien tekemisiä. Myös sosiaalinen asema ja köyhyys vaikuttavat tähän suuntaan.
Miten hoitajan tekemiset vaikuttaa siihen annetaanko ihmisen kuolla nopeasti vai hitaasti?
Vierailija kirjoitti:
Monta hyvää kommenttia.
Kotona kaatuminen minut sairaalaan toi. Ykineläjänä pelottaa. Vaihtoehdot on vähissä. Esim hoitokoti.
Tässä kunnossa voin helposti kaatua uudelleen ja se on sittenviimeinenööooo88 "kuperkeikka"
Tyypillinen mummoikäinen palstailija
Priorisointiperiaatteen mukaan, jos kaikkia ei voi hoitaa samantasoisesti samaan aikaan. Nuorempi, jolle arvioidaan enemmän elinvuosia ja/tai parempi hoitovaste on vahvemmilla kuin vanhempi, jos on pakko valita.
Vierailija kirjoitti:
Priorisointiperiaatteen mukaan, jos kaikkia ei voi hoitaa samantasoisesti samaan aikaan. Nuorempi, jolle arvioidaan enemmän elinvuosia ja/tai parempi hoitovaste on vahvemmilla kuin vanhempi, jos on pakko valita.
Esim. koronan aikaan oli paljon huolta tehohoitopaikkojen loppumisesta kesken. Tuollaisissa tapauksissa joudutaan tekemään priorisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Monilla ei ole omaisia enää ja on köyhä. Muttei ketään huonompi. Miksi sosiaalinen asema vaikuttaa? Pitäisikö lähihoitajien ja muiden työntekijöiden varmistaa sairaalassa ettei kukaan ole huonosti kohdeltu vai mitä tälle asialle tehdään. Ja sairaalasta pitäisi kai päästä poiskin ellei ole mitään enää miksi siellä pitäisi olla. Lääke saattaa joillakin olla kotona tai muualla.
Itselläni huono hoitovaste ja todennäköisyydet olivat aikoinaan syy sille, etten saanut enää sairaalahoitoa. Kyse ei henkeä uhkaavasta, vaan "vain" lapsettomuuden hoidosta. Tosin vaikuttaa henkisellä tasolla edelleen vuosien jälkeen elämäämme.
ei yhtään ketään. joidenkin hoitaminen vaan vaatii enemmän, joskus TODELLA PALJON ENEMMÄN, henkistä energiaa ja keskittymistä, että pysyy asiallisena ja ystävällisenä. Mutta itse hoito on kaikille samaa, tietenkin.
Tietty jos on sellaisia mitkä sietäisikin karsia niin se antaa tilaisuuden toimia hyväksyttävästi, lääkärit ja muu hoitohenkilökunta kukin omien arvojensa varassa. Rikkaruohot joutaa kitkeä joukosta, normaalia yhteisön dynamiikkaa, niistä ei kukaan valita vaikka sattuisi huomaamaan.
Se hoitojen rajaaminen taitaa näkyä jo julkisella puolella muutenkin ja hammashoidossa. Olisi paljon korjattavaa. Ettei synny katastrofeja ja traumoja. Ja lisäksi osalla rahat otettu pois, ei voi ostaa apua. Ellei joku anna sen mahdollisuuden ostaa vaikka erikoislääkäri ja tutkimus.
Voisi kuvitella että pienen lapsen parempaa kohtelua ei pahemmin kyseenalaisteta, vaikka faktisesti ei ole samaa hoitoa silloin.
Munchausen syndrooma potilaita hoidetaan huonosti, monesta eri vaivasta olen mennyt, mutta yleensä eivät suostu tekemään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Monta hyvää kommenttia.
Sillä on tarkoitus miksi sinua nyt ns. hoidetaan vähemmän. Pitkä aika sairaalassa heikentää kenen tahansa toimintakykyä, sitä enemmän mitä vanhempi potilas on. Sairaalassa toivotaan ja jopa vaaditaan sinun tekevän itsenäisesti sen minkä pystyt, jotta kotiutuminen olisi helpompaa. Ystävällistä ja asiallista pitää kohtelun aina olla, mutta esim. ruokailut ja peseytymisen potilas tekee itse heti kun voi. Onhan sinulla kotona turvaranneke? Hyvää pärjäämistä!
Hiljaista ja hissukkaa hoidetaan huonommin
Ihan samalla tavalla hoidetaan kaikkia.