Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava rakentaa omakotitaloa

Vierailija
13.03.2022 |

Asuu perheineen väliaikaisesti vuokralla. Jatkuvasti valittaa miten kamalaa vuokra-asuminen on. " Onneksi tätä vuokralla asumisen "ihanuutta" ei kestä enää kauan. Tämän jälkeen jokainen varmasti arvostaa omaa kotia", hän kirjoittelee someen harva se päivä. Eiköhän se ahtaus johdu kuitenkin asunnon koosta eikä siitä, että se on vuokrakämppä. Joo, hänen mielestä vuokra-asunnot on pelkkiä kämppiä. Hänen puheista paistaa kyllä selvästi se, että vuokralla asuvat ovat huonompaa porukkaa. Hän on niin paljon parempi, kun hänellä on kohta oma talo. Kyllä varmasti moni vuokralainen asuis mieluummin omassa talossa mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta.
Minä olen vain vuokralainen, joka haaveilee omasta kodista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään. Sijoitusasuntojen tuotolla maksan vuokran ja minulla on muutakin elämää kuin nysvätä kodin seinien sisäpuolella.

Kuluerä?

Mä olen viiden viime vuoden aikana myynyt kaksi kotiani.

Sain niistä yhteensä vajaa 100 000€ enemmän kuin mitä maksoin.

Mun mielestä se on tuottoa.

Me asumme omassa omakotitalossa hyvällä alueella pääkaupunkiseudulla. Meillä on aika tyypillinen ketju tähän omistukseen: ensin kerrostalokaksio, sitten rivarikolmio ja vuonna 2001 ostimme tämän omakotitalon, jonka arvo nyt on noin 450 000 euroa, mikä on 135 000 euroa enemmän kuin mitä olemme itse maksaneet tästä.

Ihan huvikseni tein eilen vaihtoehtoisen laskelman: minkä arvoinen osakesalkku meillä nyt olisi, jos emme olisikaan ostaneet alunperin omaa asuntoa, vaan olisimme asuneet koko ajan vuokralla ja sen sijaan sijoittaneet vuosina 1985-2007 näihin omistusasuntoihin käyttämämme rahat (= itse säästämämme rahat + lainan lyhennykset + lainan korot + omakotitalon korjaukset, kiinteistöverot ja ylläpitokustannukset) miinus vastaavien kokoisten vuokra-asuntojen vuokrat hyvin hajauttaen suomalaisiin pörssiosakkeisiin. Vuoden 2007 jälkeen ei olisi tehty muuten uusia sijoituksia, mutta osingoilla olisi ostettu uusia osakkeita.

Laskelman lopputulos: osakesalkkumme arvo olisi nyt 1 800 000 euroa, siis miljoona kahdeksansataatuhatta euroa. Olemme hyvin tyytyväisiä taloomme, mutta taloudellisesti omistusasuminen ei ole niin kannattavaa kuin monet ajattelevat - ainakin, jos sitä vertaa osakesijoittamiseen.

Nuo vuodet 1985 ja 2007 tulevat siitä, että ostimme kerrostalokaksion vuonna 1985 ja saimme omakotitalon lainan maksettua loppuun vuonna 2007. Uuteen asuntoon vaihtaessamme olemme aina myyneet vanhan ja käyttäneet sen myyntitulot osana uuden maksua. Vuokrat olen laskenut käyttämällä Tilastokeskuksen tilastoja vapaarahoitteisten asuntojen keskimääräisistä neliövuokrista pääkaupunkiseudulla.

Toki nyt kun lainat on maksettu, selviämme selvästi halvemmalla kuin vuokralla. Mutta tuon osakesalkun osingoilla maksaisi jo hulppeaa vuokraa.

Vierailija
22/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan nyt omistusasunnosta eroon,vuokraasunnosta on helpompi lähteä ulkomaille jos tarve vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään. Sijoitusasuntojen tuotolla maksan vuokran ja minulla on muutakin elämää kuin nysvätä kodin seinien sisäpuolella.

Kuluerä?

Me asumme omassa omakotitalossa hyvällä alueella pääkaupunkiseudulla. Meillä on aika tyypillinen ketju tähän omistukseen: ensin kerrostalokaksio, sitten rivarikolmio ja vuonna 2001 ostimme tämän omakotitalon, jonka arvo nyt on noin 450 000 euroa, mikä on 135 000 euroa enemmän kuin mitä olemme itse maksaneet tästä.

Ihan huvikseni tein eilen vaihtoehtoisen laskelman: minkä arvoinen osakesalkku meillä nyt olisi, jos emme olisikaan ostaneet alunperin omaa asuntoa, vaan olisimme asuneet koko ajan vuokralla ja sen sijaan sijoittaneet vuosina 1985-2007 näihin omistusasuntoihin käyttämämme rahat (= itse säästämämme rahat + lainan lyhennykset + lainan korot + omakotitalon korjaukset, kiinteistöverot ja ylläpitokustannukset) miinus vastaavien kokoisten vuokra-asuntojen vuokrat hyvin hajauttaen suomalaisiin pörssiosakkeisiin. Vuoden 2007 jälkeen ei olisi tehty muuten uusia sijoituksia, mutta osingoilla olisi ostettu uusia osakkeita.

Laskelman lopputulos: osakesalkkumme arvo olisi nyt 1 800 000 euroa, siis miljoona kahdeksansataatuhatta euroa. Olemme hyvin tyytyväisiä taloomme, mutta taloudellisesti omistusasuminen ei ole niin kannattavaa kuin monet ajattelevat - ainakin, jos sitä vertaa osakesijoittamiseen.

Nuo vuodet 1985 ja 2007 tulevat siitä, että ostimme kerrostalokaksion vuonna 1985 ja saimme omakotitalon lainan maksettua loppuun vuonna 2007. Uuteen asuntoon vaihtaessamme olemme aina myyneet vanhan ja käyttäneet sen myyntitulot osana uuden maksua. Vuokrat olen laskenut käyttämällä Tilastokeskuksen tilastoja vapaarahoitteisten asuntojen keskimääräisistä neliövuokrista pääkaupunkiseudulla.

Toki nyt kun lainat on maksettu, selviämme selvästi halvemmalla kuin vuokralla. Mutta tuon osakesalkun osingoilla maksaisi jo hulppeaa vuokraa.

Me ei asuta pääkaupunkiseudulla mutta lähellä sitä. Täällä ostaminen on ehkä kannattavampaa kuin vuokralla asuminen. Jos maksamme pienemmästä kerrostaloasunnosta vuokraa enemmän kuin isommasta paritalosta lainaa+muita asumiskuluja niin en ymmärrä miten vuokralla asuessa säästäisimme tai sijoittaisimme kun rahaa jää vähemmän. Nyt asumiskulut on kaikkineen n 800€/kk. Saman kokoinen paritalo 400m päästä (pari vuotta vanhempi kuin tämä omamme) on juuri tarjolla vuokralle. Arvaapa paljonko on vuokra? 1600€/kk. En nyt käsitä miten tässä säästäisimme? Eihän meillä jäisi säästöön mitään jos muuttaisimme vuokralle.

Vierailija
24/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut omakotitalossa ehkä noin puolet elämästäni ja voin sanoa, ettei se mitään onnea ole.

Hirveä työleiri ja loputonta rahanmenoa vaan, vaikka oli uudehko talo kaupungin keskustan tuntumassa. Kiinteistöverot, lämmitys, vartiointi ja kunnossapito vie paljon rahaa. Nyt asun rivitalossa ja voin sanoa, että tämä on paljon mukavampi asumismuoto. Oma piha, muttei ole tolkuttoman kallista tai työlästä asumista.

Sitten toisekseen, jos on järkyttävän suuri asuntolaina niskassa niin sekin stressaa. Näinä epävarmoina aikoina mielestäni ei kannata sitoutua liian isoihin lainoihin.

Vartiointi 😂😂

Joku kuvittelee ja pelkää menettävänsä muumimukinsa ja Artekin tarjoiluvaununsa

En kyllä ymmärrä mitä jatkuvaa kunnostusta uudehko pientalo vaatii? Lämmitys maksaa samalla tavalla rivarissakin, mutta se on näennäisesti halvempaa, koska useinkaan rivarit eivät ole kovinkaan tilavia. Meillä 260 neliöinen talo lämpeää maalämmöllä talvisin n. 250 eurolla kuukaudessa. Kesäisin menee alle satku kuuman käyttöveden tuottamiseen.

Vierailija
25/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennetaan myös taloa, ja nyt kun ollaan aivan loppusuoralla, voin todeta että tämä vuokralla asuminen kerrostalossa on enemmän kuin p*rseestä. Koko tämän ajan olen ollut hiljaa, enkä ole valittanut somessa, koska olen ajatellut että toisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin asua näin. Mutta mielessäni olen inhonnut lähes kaikkea.

Inhoan sitä, että astun ovesta ja siinä heti saattaa olla joku naapuri joka on kohdattava. Inhoan sitä, että joudun kuuntelemaan tahtomattani toisten elämää. Inhoan kahta kyylää mummoa joilta ei pääse rauhaan missään. Inhoan kahta alkoholistimiestä joilla on aina jotain sanottavaa, vaikka olisin kuinka kylmäkiskoinen heitä kohtaan. Inhoan lapsia, jotka eivät asu täällä, mutta jotka pitävä talon leikkipaikkaa hyvänä karkkien ja energiajuomien nauttimispaikkana, ja jotka sitten jättävät roskat lojumaan ja josta sitten valitetaan meille, että meidän lapset sotkee. 

Inhoan kolinoita, toisten pissan lorotusta, sitä että en voi päättää milloin lämmöt menee päälle ja siksi kylppärissä ei kuivu mikään pyykki. Inhoan huonosti tehtyjä huoltotöitä ja ihmisiä, jotka ajavat talojen edessä autoillaan niin lujaa, että jos joku jää alle, jälki on pahaa. 

Enää tämä kuukausi. Muutetaan keskeneräiseen taloon, koska tämä syö ihmistä. Eipähän tarvitse maksaa 860€ joka kuukausi tästä, vaan se raha vapautuu talon loppuun tekemiseen. 

Vierailija
26/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut omakotitalossa ehkä noin puolet elämästäni ja voin sanoa, ettei se mitään onnea ole.

Hirveä työleiri ja loputonta rahanmenoa vaan, vaikka oli uudehko talo kaupungin keskustan tuntumassa. Kiinteistöverot, lämmitys, vartiointi ja kunnossapito vie paljon rahaa. Nyt asun rivitalossa ja voin sanoa, että tämä on paljon mukavampi asumismuoto. Oma piha, muttei ole tolkuttoman kallista tai työlästä asumista.

Sitten toisekseen, jos on järkyttävän suuri asuntolaina niskassa niin sekin stressaa. Näinä epävarmoina aikoina mielestäni ei kannata sitoutua liian isoihin lainoihin.

Vartiointi 😂😂

En kyllä ymmärrä mitä jatkuvaa kunnostusta uudehko pientalo vaatii? Lämmitys maksaa samalla tavalla rivarissakin, mutta se on näennäisesti halvempaa, koska useinkaan rivarit eivät ole kovinkaan tilavia. Meillä 260 neliöinen talo lämpeää maalämmöllä talvisin n. 250 eurolla kuukaudessa. Kesäisin menee alle satku kuuman käyttöveden tuottamiseen.

Jossain maaseudulla huitsin tuutissa tuskin tarvitsetkaan vartiointia, mutta tervetuloa tänne radanvarteen kehyskuntaan. Seinät sotketaan tageilla, kaikki irtonainen varastetaan pihalta ja autosta lähtee kalliit vanteet jne. Suoralla sähkölämmityksellä oleva iso talo, jossa kulutus n +20000 kwH per vuosi sähkönsiirtoineen -  ja noin 1300e vuosittaisen kiinteistöveron kanssa ei mielestäni ole halpaa.

Kunnostustöiksi lasken rännien putsauksen, tiilikatto pitää pesettää ja huoltaa, terassi käsitellä lähes vuosittain jne.

Lisäksi ainakin monilla alueilla kehyskunnissa tontit on pohjavesialueella, jonne ei voi maalampöä laittaa.

Tietysti positiivista, että talo pitää arvonsa paremmin kuin siellä huitsin tuutissa landella.

Vierailija
27/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä kuin tuttavasi, ja vielä ihan samassa tilanteessa. Pakosta asutaan vuokralla rakentamisen ajan. Vuokra yli 1000€ kuussa, todella ahdas asunto, ja naapurit tosi epämääräistä porukkaa. Tupakantumppeja ulko-oven edusta täynnä, roskia rappukäytävässä, bileitä arkiöinäkin. Väkisinkin tulee mieleen, ettei täällä omalla rahalla juuri asuta. Sääliksi käyvät ne siistit työssäkäyvät, jotka joutuvat tällaisessa asumaan pidemmän aikaa.

Vierailija
28/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me rakennetaan myös taloa, ja nyt kun ollaan aivan loppusuoralla, voin todeta että tämä vuokralla asuminen kerrostalossa on enemmän kuin p*rseestä. Koko tämän ajan olen ollut hiljaa, enkä ole valittanut somessa, koska olen ajatellut että toisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin asua näin. Mutta mielessäni olen inhonnut lähes kaikkea.

Inhoan sitä, että astun ovesta ja siinä heti saattaa olla joku naapuri joka on kohdattava. Inhoan sitä, että joudun kuuntelemaan tahtomattani toisten elämää. Inhoan kahta kyylää mummoa joilta ei pääse rauhaan missään. Inhoan kahta alkoholistimiestä joilla on aina jotain sanottavaa, vaikka olisin kuinka kylmäkiskoinen heitä kohtaan. Inhoan lapsia, jotka eivät asu täällä, mutta jotka pitävä talon leikkipaikkaa hyvänä karkkien ja energiajuomien nauttimispaikkana, ja jotka sitten jättävät roskat lojumaan ja josta sitten valitetaan meille, että meidän lapset sotkee. 

Inhoan kolinoita, toisten pissan lorotusta, sitä että en voi päättää milloin lämmöt menee päälle ja siksi kylppärissä ei kuivu mikään pyykki. Inhoan huonosti tehtyjä huoltotöitä ja ihmisiä, jotka ajavat talojen edessä autoillaan niin lujaa, että jos joku jää alle, jälki on pahaa. 

Enää tämä kuukausi. Muutetaan keskeneräiseen taloon, koska tämä syö ihmistä. Eipähän tarvitse maksaa 860€ joka kuukausi tästä, vaan se raha vapautuu talon loppuun tekemiseen. 

Huh, mulla oli ihan samat fiilikset kun asuttiin hetki sitten vielä vuokrakolmiossa odottelemassa omakotitalon valmistumista. En minäkään somessa ole valittanut ja itse asiassa juuri kukaan ei edes tiedä että rakennettiin taloa. Ainoastaan muutama lähin ystävä ja omat vanhemmat ja sisarukset.

Vierailija
29/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä samaa mieltä kuin tuttavasi, ja vielä ihan samassa tilanteessa. Pakosta asutaan vuokralla rakentamisen ajan. Vuokra yli 1000€ kuussa, todella ahdas asunto, ja naapurit tosi epämääräistä porukkaa. Tupakantumppeja ulko-oven edusta täynnä, roskia rappukäytävässä, bileitä arkiöinäkin. Väkisinkin tulee mieleen, ettei täällä omalla rahalla juuri asuta. Sääliksi käyvät ne siistit työssäkäyvät, jotka joutuvat tällaisessa asumaan pidemmän aikaa.

Vuokralla voi asua myös väljästi. Useimmat omakotirakentajat ottavat väliaikaisen pienen vuokraluukun ja toki on kamalaa.

Vierailija
30/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartiointi 😂😂

Jossain maaseudulla huitsin tuutissa tuskin tarvitsetkaan vartiointia, mutta tervetuloa tänne radanvarteen kehyskuntaan. Seinät sotketaan tageilla, kaikki irtonainen varastetaan pihalta ja autosta lähtee kalliit vanteet jne. Suoralla sähkölämmityksellä oleva iso talo, jossa kulutus n +20000 kwH per vuosi sähkönsiirtoineen -  ja noin 1300e vuosittaisen kiinteistöveron kanssa ei mielestäni ole halpaa.

Kunnostustöiksi lasken rännien putsauksen, tiilikatto pitää pesettää ja huoltaa, terassi käsitellä lähes vuosittain jne.

Lisäksi ainakin monilla alueilla kehyskunnissa tontit on pohjavesialueella, jonne ei voi maalampöä laittaa.

Tietysti positiivista, että talo pitää arvonsa paremmin kuin siellä huitsin tuutissa landella.

No tietysti jos on avuton, niin elämä on vaikeaa. Ei sitä tiilikattoa tarvitse joka vuosi pestä eikä ”huoltaa” = vaihtaa mahdollisesti haljenneita tiiliä 1-3 kpl. 10 minuutin homma. Rännien puhdistukseen ei saa myöskään yli kymmentä minuuttia uppoamaan millään, kun sen tekee kaatosateella.

Ja kyllä talo pitää arvonsa paremmin meren rannalla, kuin jossain gheton nurkalla, jossa ilmeisesti on joku sisällissota käynnissä kuvailusi mukaan.

Vierailija
31/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät nyt ap turhaan herneitä nenään. Jätä tuollaiset postaukset omaan arvoonsa, voit lakata seuraamasta jos noin pahasti häiritsee.

Vierailija
32/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon omistajat ovat mielestään niin paljon parempia kuin vuokralla asuvat.

Riippuu kyllä ihan ihmisestä.

Vierailija
33/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Kyllähän se tuntuu ikävältä ja loukkaavaltakin, kun omakotitalon rakentajat/rakennuttajat, jotka asuu vuokralla vain väliaikaisesti, valittaa, miten kamalaa vuokralla asuminen on. Mutta kaikilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Ja kaikki vuokralla asuvat eivät ole tukien varassa eläviä "yhteiskunnan elättejä" vaan työssäkäyviä veronmaksajia. Aika moni vuokralainen haaveilee, että jonain päivänä voisi asua omakotitalossa, omassa rauhassa.

Vierailija
34/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Mä rakennutan parhaillaan omakotitaloa.

Valitettavasti osaaminen ei riitä rakentamiseen.

Asun väliaikaisesti vuokralla uudessa kerrostalossa kaupungin keskustassa.

Ja onhan tämä perseestä.

Kalliimpaa kuin omistusasuminen ja naapuritkin on epämieluisia. En keksi mitään hyvää tästä asumismuodosta.

Omakotitalossakaan et pääse naapureita valitsemaan ja muutto painajaisnaapureiden takia tulee kalliiksi toisin kuin vuokra-asunnossa.

- ohis, omakotitaloasuja

Naapuri on kuitenkin omalla tontillaan eikä ylä-tai alakerrassa meuhkaamassa kännijuhlia järjestämässä.

Kakaroitten kiljuntaa ei kuulu kun ei ole rappukäytäviä ja asfalttipihoja. Naapurit ei valita suihkun ja vessan käytöstä tai hissin, mikä onkin kyllä kaiken huippu. 

Paikkoja ei rikota eikä sotketa. 

Itse asun miljoona kertaa mieluummin omakotitalossa. Tällä alueella missä asun talonomistajat arvostaa ympäristöään ja haluaa pitää paikat siistinä ja kunnossa. Omaansa kun ei halua sotkea ja liata.

Meillä on omakotiyhdistys ja se toimii loistavasti. Tyytyväisempi en voisi olla.

Mutta makunsa kullakin....

Vierailija
35/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän rupusakkien pohjaliejua me ollaan, asutaan omakotitalossa vuokralla...Hui kauhistus. Monet vähemmän tutut varmaan luulee että tämä on oma, mutta todellisuudessa en ikinä ostaisi tätä taloa omaksi. Lasten kanssa tämä kuitenkin huomattavasti mukavampi asumismuoto kuin kerros- tai rivitalo.

Vierailija
36/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn pointti taisi olla se, kun tuttava valittaa vuokra-asumista ja hehkuttaa rakenteilla olevaa omaa kotia, vaikka tietää, että apn on pakko asua vuokralla. Ja tietää myös sen, että ap haaveilee ok-talosta pihoineen ja puutarhoineen. Aika ajattelematonta kyllä tuolta tuttavalta.

Vierailija
37/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluerä?

Kun sinä sait tuottoa niin kaikki muutkin saavat, eikö?

Se on hienoa kun ihmiset ajattelevat noin laaja-alaisesti.

Yleensä asuntojen hinnat nousevat. Olen asunut omassa kodissa 43v ja vain yhden myynyt samalla hinnalla kuin millä se ostettiin, tämä 90 - luvun lama-aikaan.

1. talostamme teimme voittoa 6v asumisen jälkeen 186 000e ja toisesta 13v jälkeen 106 000e. Kun vielä rakensimme nykyisen pienemmän ja halvemman meille jäi mukava pesämuna eläkepäiville.

Vierailija
38/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla voi asua myös väljästi. Useimmat omakotirakentajat ottavat väliaikaisen pienen vuokraluukun ja toki on kamalaa.

No en itse ainakaan halunnut tuhlata yhtään ylimääräistä vuokraan, tonni oli ihan kipurajalla tuota hukkaan heitettyä rahaa. Meillä oli 76m2 rivari neljälle

Vierailija
39/39 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuokralla ja sen jälkeen myös omistusasunnossa kerrostalossa. Kerrostalo on asumismuotona minusta mukava ja huoleton. Kun rakensimme omakotitaloa, muutimme 5 henkisenä perheenä kolmiosta vuokrakaksioon. Olihan se rankka vuosi. Tavarat piti mahduttaa pienempään asuntoon, toinen vanhempi oli lähestulkoon aamusta iltaan töissä ja rakennustyömaalla. Kyllä siinä oli loppusuoralla pinna tiukalla. Ei se vuokralla asuminen, vaan pitkä aika ahtaudessa ja käytännössä aina yksin vastuussa lapsista, eikä koko aikana edes pientä happihyppyä itsekseni. No selvittiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme