Tuttava rakentaa omakotitaloa
Asuu perheineen väliaikaisesti vuokralla. Jatkuvasti valittaa miten kamalaa vuokra-asuminen on. " Onneksi tätä vuokralla asumisen "ihanuutta" ei kestä enää kauan. Tämän jälkeen jokainen varmasti arvostaa omaa kotia", hän kirjoittelee someen harva se päivä. Eiköhän se ahtaus johdu kuitenkin asunnon koosta eikä siitä, että se on vuokrakämppä. Joo, hänen mielestä vuokra-asunnot on pelkkiä kämppiä. Hänen puheista paistaa kyllä selvästi se, että vuokralla asuvat ovat huonompaa porukkaa. Hän on niin paljon parempi, kun hänellä on kohta oma talo. Kyllä varmasti moni vuokralainen asuis mieluummin omassa talossa mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta.
Minä olen vain vuokralainen, joka haaveilee omasta kodista.
Kommentit (39)
Omakotitalon omistajat ovat mielestään niin paljon parempia kuin vuokralla asuvat.
Mä rakennutan parhaillaan omakotitaloa.
Valitettavasti osaaminen ei riitä rakentamiseen.
Asun väliaikaisesti vuokralla uudessa kerrostalossa kaupungin keskustassa.
Ja onhan tämä perseestä.
Kalliimpaa kuin omistusasuminen ja naapuritkin on epämieluisia. En keksi mitään hyvää tästä asumismuodosta.
Kerrostalossa on kaks hyvää puolta: halutessaan mahdollisuus keskeiseen sijaintiin kaupunkien keskustoissa ja ei tarvitse itse huolehtia esim. lumitöistä. Muuten ovat kyllä järkyttävää paskaa, suunniteltu pääasiassa karjan säilytykseen. Omakotitalo on ainoa oikea vaihtoehto jos asumisesta haluaa nauttia
valmiita talojakin saa, ja halvallakin jos ei ole kovin nuuka, eikä sitä remponttiakaan tsrvii tehdä, riittää kun katto ja ulkoportaat on kunnossa eikä vesijohdot vuoda
mulla on omakotitalo ja 3 lasta. siksi olen paljon parempi kuin joku luuseri sinkku kuka asuu vuokrayksiössä
Ukko39 kirjoitti:
Ja onhan tämä perseestä.
Kalliimpaa kuin omistusasuminen ja naapuritkin on epämieluisia. En keksi mitään hyvää tästä asumismuodosta.
Niin no "hyvä" asumismuoto se on niille, joille muut maksavat sen asumisen. Jos omaa rahaa käyttää asumisen maksamiseen niin en minäkään mitään hyvää vuokra-asumisesta löydä.
Tuttava nainen asuu osake talossa.Sanoi antoi sen osaken enakko perintönä pojaleen.Maksaa vuokraa sitten pjalle. Kun ihan samassa talossa Itä-Helsinki asuu rehelisesti vuokralla sanova toinen tuttavani: Vuokrasi asunnon ihan kiinteistön huollosta. Siellä on netissä lomake voi hakea asuntoja vuokralaisena. No toivotaan ihminen onnellinen kun omaa rakentaa ja omaa rauhaa hakee. Eipä se ole keneltäkään pois.Eikä kanata kadehtia. Kylää se oman talon rakentaminen maksaa ja paljon.
Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään. Sijoitusasuntojen tuotolla maksan vuokran ja minulla on muutakin elämää kuin nysvätä kodin seinien sisäpuolella.
Eikä ap ole yhtään kateellinen. Eihän? Miksi olet kaveri ihmiselle, jota paheksut hänen selkänsä takana?
Asun vuokralla. Vuokra on yli 1100e. Noussut 200e 5 viiden vuoden aikana. Joten heti kun sopiva tontti tulee vastaan, se ostetaan ja aletaan rakentaa omakotitaloa.
Paras olisi muuttaa johonkin lämpimämpään maahan ja asua asuntovaunussa tai autossa. Lämmittäminen ja sähkö vie valtavasti rahaa. Asun 160m2 vanhassa omakotitalossa. Todennäköisesti muutan ulkomaille mutta ensin pitäisi saada säästettyä starttirahaa. Suomessa kaikki hinnat ja maksut nousee älytöntä vauhtia ja palkat pysyy samana. Korotukset ei kata edes inflaation vaikutusta. Säästäminen on haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään. Sijoitusasuntojen tuotolla maksan vuokran ja minulla on muutakin elämää kuin nysvätä kodin seinien sisäpuolella.
Kuluerä?
Mä olen viiden viime vuoden aikana myynyt kaksi kotiani.
Sain niistä yhteensä vajaa 100 000€ enemmän kuin mitä maksoin.
Mun mielestä se on tuottoa.
Olen asunut omakotitalossa ehkä noin puolet elämästäni ja voin sanoa, ettei se mitään onnea ole.
Hirveä työleiri ja loputonta rahanmenoa vaan, vaikka oli uudehko talo kaupungin keskustan tuntumassa. Kiinteistöverot, lämmitys, vartiointi ja kunnossapito vie paljon rahaa. Nyt asun rivitalossa ja voin sanoa, että tämä on paljon mukavampi asumismuoto. Oma piha, muttei ole tolkuttoman kallista tai työlästä asumista.
Sitten toisekseen, jos on järkyttävän suuri asuntolaina niskassa niin sekin stressaa. Näinä epävarmoina aikoina mielestäni ei kannata sitoutua liian isoihin lainoihin.
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluerä?
Mä olen viiden viime vuoden aikana myynyt kaksi kotiani.
Sain niistä yhteensä vajaa 100 000€ enemmän kuin mitä maksoin.
Mun mielestä se on tuottoa.
Kun sinä sait tuottoa niin kaikki muutkin saavat, eikö?
Se on hienoa kun ihmiset ajattelevat noin laaja-alaisesti.
Puhuukohan ap meistä? Meille valmistuu talo pian ja juuri tuollaisen päivityksen tein eilen? Missä asut ap?
Moni taatusti tuskastuu ahtauteen ja juu isomman asunnon olisimme vuokranneet rakennusajaksi (myimme entisen talon) jos olisi löytynyt järkevään hintaan ja hyväkuntoinen. Mutta kyse on alle vuodesta (talo tulee avaimet käteen) joten päättimme, että sitkistellään kun kohtuullinen asunto löytyi. Tämmöisiä syitä on, kukapa meistä ei välillä tuskastuisi kun lasten lelut täyttää hushollin? Vuokralla olen itsekin asunut, ei se herkkua ollut, kaupungin asunto, huono kunto ja ikävät naapurit. Yksityiset kiskovat hirveitä vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut omakotitalossa ehkä noin puolet elämästäni ja voin sanoa, ettei se mitään onnea ole.
Hirveä työleiri ja loputonta rahanmenoa vaan, vaikka oli uudehko talo kaupungin keskustan tuntumassa. Kiinteistöverot, lämmitys, vartiointi ja kunnossapito vie paljon rahaa. Nyt asun rivitalossa ja voin sanoa, että tämä on paljon mukavampi asumismuoto. Oma piha, muttei ole tolkuttoman kallista tai työlästä asumista.
Sitten toisekseen, jos on järkyttävän suuri asuntolaina niskassa niin sekin stressaa. Näinä epävarmoina aikoina mielestäni ei kannata sitoutua liian isoihin lainoihin.
Minä olen yksinhuoltajanaisena omistanut ja asunut omakotitaloa lasteni kanssa enkä kyllä kokenut sitä työleirinä. Juu, nure piti leikata, lumet kolata, puut tilata ja laittaa liiteriin. Kerran maalattiin talo ulkoa, kerran isäni tapetoi. Kaikesta selvisin ihan omalla palkallani. Jos nuo omakotitalosta aiheutuvat työt yhteen laskee niin ei niistä kovin montaa viikkoa tule 20 asumisvuoden ajalle. Vastapainoksi saimme tilavan kodin, oman pihan rauhanhan ja mukavan asumisympäristön. Endin lukea kirjoja, katsoa töllöä, leikkiä lasteni kanssa, siivota, kokata, leipoa, matkustella ja hyvin paljon ihan vaan olla möllöttää. Esim. nuren leikkasi tunnissa musiikkia kuunnellen, puut liiteriin laittoi yhden pvän aikana, sillä pärjäsi pari vuotta.
Ukko39 kirjoitti:
Ja onhan tämä perseestä.
Omakotitalossakaan et pääse naapureita valitsemaan ja muutto painajaisnaapureiden takia tulee kalliiksi toisin kuin vuokra-asunnossa.
- ohis, omakotitaloasuja
Vierailija kirjoitti:
Eikä ap ole yhtään kateellinen. Eihän? Miksi olet kaveri ihmiselle, jota paheksut hänen selkänsä takana?
No mitä ajattelee ihminen, joka spämmii tuollaisia ajatuksia someen ystävilleen, jotka asuvat vuokralla kerrostalossa? Tilannetajuton?
-ohis
Minäkin tunnen tuollaisen tyypin. Kehuskelee elämällään, 4 lasta, omakotitalo valmistuu parin kuukauden päästä, valittaa vuokrakämpässä asumista, julkaisee somessa talon rakennuskustannuksia...