Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisäkissan ulkoilutus valjaissa

Vierailija
15.08.2015 |

Meille tuli rotukissanpentu kolme viikkoa sitten, nyt on noin 4kk:n ikäinen. Pohdin nyt, kannattaisiko kissaa alkaa ulkoiluttaa silloin tällöin valjaissa. Kissa pääsee parvekkeelle (jossa verkko), joten saa kyllä ulkoilmaa halutessaan. Voiko kissa olla täysin tyytyväinen elämäänsä sisällä, vai rikastuisiko sen elämä merkittävästi ulkoilun myötä? Puuhaa sillä on kyllä nyt riittänyt sisälläkin - kissa on sosiaalinen ja tyytyväisen oloinen, viihtyy ihmisten kanssa.

Olen kuullut, että kissa saattaa alkaa vaatia ulkoilua ja esim. naukua ovella, jos sen ulkoiluun totouttaisi. Ja huolettaa, että se vielä nappaa jonkun jyrsijän suuhunsa ja saa toksoplasman :) Toisaalta houkuttaisi tarjota sille ulkoilmaelämyksiä. Kuulisin mielelläni sisäkissanomistajien näkemyksiä asiasta!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei osaa unelmoida mistään mitä ei ole kokenut. Mutta jos ulkoilutat sitä ja se tykkää siitä, varaudu siihen että se pyytää ulos myös yöllä ;)

Vierailija
2/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "sisäkissat" puolet päivästä rivarin pihassa kiinni. Pääsevät ulos, kun haluavat ja sisälle kun haluavat. Välillä käydään pienillä kävelyllä metsässä tai tiellä. Rokotukset kunnossa ja matolääkkeet 2x vuodessa, paitsi jos saavat saalista niin matolääkkeet saavat silloin myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se aika vaillinaista elämää jos on ikuisesti sisällä. Ihan sama kuin ihmisellä joka ei koskaan pääsisi ulos, kyllä siihen tottuu eikä muuta kaipaa mutta onko se elämää? Kissalla vielä on äärimmäisen tärkeä virike mm. toisten eläinten hajut joita ei nyt parvekkeella paljon ole.

Vie ihmeessä ulos jos haluat että kissa on ihan oikeasti onnellinen kissa.

Ja tietenkin ne haluavat ulos uudestaankaan, jokainen häkkieläin haluaisi. Kannattaa vain totuttaa että ulos pääsee aina vain tietyyn aikaan esim. illalla, niin ei ala naukua ovella yöllä.

Vierailija
4/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron jo kuolleesta kissastamme. Meillä ennen vapaana ulkoillut kissa oppi valjaisiin 6-vuotiaana ja kulki hihnassa hienommin kuin koirat. Kesken kävelyreissun se tosin saattoi käydä läheisessä koivussa tai vain terottaa kynsiään puiden runkoihin. Kävelimme metsässä, niityllä ja jalkakäytävälläkin. Päivisin kissa sai olla valjaissaan valvottuna juoksunarussa (vapaalla oleva flexi-talutin pujotettuna kahvastaan "pyykkinaruun") takapihalla. Talvella ulkoilu oli lyhyempiä piipahduksia reviiriä katsastamassa, mutta kesällä kissa makasi auringossa ja nautti elämästään. Hiiriä ja oravia se vaani puskissa ja sai myös saalista. Rokotukset ja madotukset hoidettiin ok.

Vierailija
5/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kissa nauttii ulkoilmasta samoin kuin koira. Koirankin kanssa käydään ulkona, miksei kissan. Taajamissa ei kissoja tietenkään kannata auki pitää, jos haluaa lemmikin pysyvän elossa autojen keskellä.

Vierailija
6/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ulkoilutan joskus (muutaman kerran vuodessa) kissaani. Onhan se jännää, kun ulkona on niin paljon hajuja. Linnut lentelee ohi ja ruoho kutittelee tassuissa. Kyllä se rikastuttaa kissan elämää, mutta ihan hyvin se pärjää ilmankin. Muista varoa punkkeja, jos viet sen ulos.

Vierailija
7/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ihmeessä jos oikeasti välität kissastasi! Voi hyvin verrata koiran ulkoiluttamiseen, sitähän pidettäisiin suorastaan rääkkäyksenä jos koiraa ei veisi koskaan ulos. Kissoille ulkoilu on ihan yhtä nautinnollista ja sellaiset kissanomistajat vastenmielisiä jotka eivät viitsi vaivautua!

Vierailija
8/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:15"]Vie ihmeessä jos oikeasti välität kissastasi! Voi hyvin verrata koiran ulkoiluttamiseen, sitähän pidettäisiin suorastaan rääkkäyksenä jos koiraa ei veisi koskaan ulos. Kissoille ulkoilu on ihan yhtä nautinnollista ja sellaiset kissanomistajat vastenmielisiä jotka eivät viitsi vaivautua!
[/quote]

Minä viitsisin vaivautua ja vien kissaa suht usein ulos, mutta aina jos kuuluu joku vähän kovempi ääni, niin heti juoksee takaisin sisälle. Yleensä ulkoilu kestää n. 2 minuuttia, kun kissa haluaa jo takaisin. En tiedä miksi on niin pelokas.

Vierailija
9/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa ulkoilee vähintään kerran päivässä valjaissa. Ei voi olla viemättä ulos kun näkee miten hirmusen tärkeää se kissalle on, varsinkin näin kesäaikaan kun luonto on täynnä kaikkea mielenkiintoista. 

Vierailija
10/19 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa totuttaa pentuna ja viedä säännöllisesti ulos. Ison kissan totuttaminen on vähän hitaampaa kun saattaa tosiaan säikkyä ääniä ym. Me kyllä saimme tottumaan 6-vuotiaankin sisäkissan mutta tämä on hyvin rauhallinen maalaisympäristö. Kissan aiempi häiriökäyttäytyminen (merkkailu, paikkojen tuhoaminen, pureminen) loppui täysin säännöllisen ulkoilun myötä.

Vierailija
11/19 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille! Tänään käytiin ensimmäisen kerran 15 minuuttia ulkoilemassa. t. Ap

Vierailija
12/19 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän kahdelle sisäkissalle ulkoilu on jännää ja tärkeää puuhaa :) Sellaista rauhallista tallusteluahan se on, nuuhkitaan ympäristöä ja kieriskellään nurmikolla. Meille kissat tulivat 4-ja 7-vuotiaina ja hyvin oppivat valjaissa ulkoilemaan.

Vierailija
13/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin niin mielelläni kisun ulos, mutta en saa puettua valjaita! Kissa huutaa ja tappelee, puree ja kynsii. Olen antanut sen leikkiä niillä valjailla ja remmillä tuossa nyt muutaman päivän, mutta ei se auta, ei anna pukea. Pari kertaa olen saanut ne päälle, mutta kissa riehuu ja hyppii seinille ihan kuin jonkun kohtauksen saaneena. Kissa on 1,5v leikttu tyttö. Isolla verkotetulla parvekkeella viettää kyllä aikaansa, mutta olisi niin kiva lähteä sen kanssa tutkimaan ulkomaailmaakin. 

Vierailija
14/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa ei osaa unelmoida mistään mitä ei ole kokenut. Mutta jos ulkoilutat sitä ja se tykkää siitä, varaudu siihen että se pyytää ulos myös yöllä ;)

Meillä kissat nukkuu yöllä. Löytyvät samoilta sijoiltaan aamulla mihin illalla jäivät.

Vierailija
15/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa kissa totuttaa valjaisiin. Se oppii kyllä että ilman valjaita ei lähdetä siitä toisesta ovesta ja ilman valjaita pääsee sinne partsille. Oma kissani saa ulkoilla sekä valjaissa ulkona että takapihalla verkkoaidassa. Se on oppinut että ulos pääsee tiettyinä aikoina ja tietyllä tavalla niin ei kiukuttele tai naukuile jatkuvasti.

Kun pennusta on oppinut kulkemaan valjaissa niin kulkee aivan hyvin. Kissa kuitenkin on erilainen kuin koira ja haluaa mennä aika paljon omia reittejään. Oppii kuitenkin myös välttämään paikkoja joihin sen ei anna mennä ja pysähtymään/kääntymään kun valjaat ei anna periksi.

Kissan kanssa kannattaa ulkoilla varhain aamulla ja myöhään illalla. Silloin on rauhallista ja kissat rakastavat hämärää. Niiden luontainen rytmi olisi lähteä pois pesästä yöllä ja nukkua päivällä.

Vierailija
16/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä veisin niin mielelläni kisun ulos, mutta en saa puettua valjaita! Kissa huutaa ja tappelee, puree ja kynsii. Olen antanut sen leikkiä niillä valjailla ja remmillä tuossa nyt muutaman päivän, mutta ei se auta, ei anna pukea. Pari kertaa olen saanut ne päälle, mutta kissa riehuu ja hyppii seinille ihan kuin jonkun kohtauksen saaneena. Kissa on 1,5v leikttu tyttö. Isolla verkotetulla parvekkeella viettää kyllä aikaansa, mutta olisi niin kiva lähteä sen kanssa tutkimaan ulkomaailmaakin. 

Yleensä kannattaa pennusta lähtien totuttaa valjaisiin, pesuun, hampaiden pesuun, tablettien ottamiseen. Meillä yhdelle vanhempana meille tulleelle kissalle yritettiin valjaita ja se aina jäykistyy niin että kellahtaa nurin. Jalat ei kertakaikkiaan kanna valjaat päällä.

Vierailija
17/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotenkin onnistun pukemaan valjaat kissan ylle, se hoippuu kuin humalainen ja sitä saisi vetää perässä kuin karvaisia kiveä. Se ei koskaan tottunut kulkemaan valjaissa, enkä ole kyllä enää aikoihin viitsinyt sitä sillä yrittämisellä kiusatakaan, on herkkä muutenkin. Kissa tykkää istua ikkunalaudalla ja katsella ulos puutarhaan ja metsään, vielä jos on verkotettu ikkuna siinä raollaan saa tuoksut, äänet ja raitista ilmaa.

Minulle tämä kyllä sopii ihan hyvin, sillä inhoan madottamista ja kun kissa ei käy ulkona ollenkaan, ei tarvitse madottaa usein.

Vierailija
18/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kannattaa pennusta lähtien totuttaa valjaisiin, pesuun, hampaiden pesuun, tablettien ottamiseen. Meillä yhdelle vanhempana meille tulleelle kissalle yritettiin valjaita ja se aina jäykistyy niin että kellahtaa nurin. Jalat ei kertakaikkiaan kanna valjaat päällä.

Joo, meidän olisi varmaan pitänyt aikaisemmin yrittää noita valjaita. Pesut, tabletit ja muut menee ihan hyvin. En tiedä mikä noissa valjaissa sitä niin paljon riepoo. Ja me ollaan yritetty monia erilaisia, onneksi eivät ole kovin kalliita :D. Valjaat päällä se kiemurtelee ihan kuin sähköiskuja saisi ja sähisee ja murisee. Ei viitsisi enempää kiusata. Harmittaa vaan, kun olisi niin hienoa ulkoilla sen kanssa. Parvekkeella olosta kyllä nauttii. 

Vierailija
19/19 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meidän olisi varmaan pitänyt aikaisemmin yrittää noita valjaita. Pesut, tabletit ja muut menee ihan hyvin. En tiedä mikä noissa valjaissa sitä niin paljon riepoo. Ja me ollaan yritetty monia erilaisia, onneksi eivät ole kovin kalliita :D. Valjaat päällä se kiemurtelee ihan kuin sähköiskuja saisi ja sähisee ja murisee. Ei viitsisi enempää kiusata. Harmittaa vaan, kun olisi niin hienoa ulkoilla sen kanssa. Parvekkeella olosta kyllä nauttii. 

Meillä on Vänttisen valjaat jotka ovat niskasta auki. Ensimmäisellä kerralla kissat kellahtivat kyljelleen. Toisella kerralla oli herkut mukana ja valjaat unohtuivat samantien.

Nyt ulkoillaan mielellään.