Onko teistä ok isän toimia näin?
Mies on mitä "rennoin" lasten suhteen. Kerrostalossamne antaa 4v:n mennä etukäteen pihalle ja itse perässä vaikka vartin päästä. Tänään lapsi oli kiipeillyt mattotelineella sillä aikaa ja vihainrn naapuri oli kuulemma heristänyt sormea parvekkeeltaan ettei ole kiipeilypaikka. Meillä kodin ikkunat pihalle, isä kävi siinä kuulemma välillä vilkaisemassa mutta silti.
Isä antaa lapsen ottaa itse lääkepurkin kaapista ja ravistaa sitä, antaa veteen liotetun lääkkeen lusikassa käteen lapselle sillä seurauksella että osa lääkkeestä tippuu vesilasiin ja lapsi kieltäytyy juomasta niin paljon. Isä yrittää noukkia lääkettä lasista mutta osa jää sinne pohjalle. Kyseessä lapsensairauteen liittyvö tärkeä lääke. Olen useasti sanonut että aikuinen antaa jalaosen ei pidä koskea lääkkeeseen.
Tämä tyyli..
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:35"]Lapsesi isä vaikuttaa itsekin varsin keskenkasvuiselta. Ikävä kyllä tuo meno tuskin tuosta muuttuu vastuullisemmaksi. Onko lapsen isällä kenties ADHD tai jokin muu keskittymishäiriö.
[/quote]
Jospa et syyllistäisi meitä keskittymishäiriöisiä. Lapsen isän diagnoosi voisi olla lähinnä typeryys.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 22:01"]Mies sanoo että lapsi hänelle rakkainta maailmassa ja hän toimii ihan oikein, minä valitan turhasta. ap
[/quote]
No ei todellakaan toimi, jos päästää nelivuotiaan yksin pihalle vartiksi! Tässä kohtaa voisi miettiä, että mikä miehelle on "ok" ja missä menee raja. Mulla 4.v tyttö, enkä tosiaankaan päästäisi yksin edes rivarin etupihalle. Voi juosta tielle yms..
[/quote]
Meillä 4,5 vuotias oli yksin lyhyitä aikoja rivarin pihalla. Tosin syrjässä, autoteitä ei lähellä. Aluksi päästin keinumaan yksin ja menin perässä (helpompi niin kun sai pienemmän pukea rauhassa). Katsoin ikkunasta paniikissa aluksi koko ajan, kunnes huomasin, että lapsi selvii yksin. Muutama kk ennen, kun täytti 5 sai mennä yksin pihalle lähes koska vaan. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Kerran lähti kauemmas "naapurin leikkipaikalle", mikä oli kiellettyä, mutta ei muka muistanut kun kaveri meni ja pidin puhuttelun. Ymmärsi, eikä enää mennyt. Meillä on sovittu, että tullaan sisään, kun huudan ja on muutamia kertoja ollut yksin pihalla kiellossa, kun ei ole suostunut tulemaan sisään pyydettäessä ja olen joutunut kantamaan pihalta. Kieltojen jälkeen on taas totellut. Lähinnä alkuaikoihin ja kun annoin olla liian myöhään ja oli väsynyt ja vähän levoton. Meillä täällä on yleensä 4v asti lapset pihalla yksin. Pari 2 vuotiastakin olen nähnyt kouluikäisen sisaruksensa seurassa, mutta omaani en päästä, nuorempi pääsee vasta aikaisintaan 4 vuotiaana ja sillonkin vaan jos ei ole lunta. Talvella olen tarkempi ja saa nähdä mitä 5 vuotiaan kanssa sovitaan. Pahalla pakkasella en taida päästää yksin pihalle.
Miehet kehittyy naisia hitaammin, jaksamista sulle.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 22:01"]Mies sanoo että lapsi hänelle rakkainta maailmassa ja hän toimii ihan oikein, minä valitan turhasta. ap
[/quote]
Meillä ihan sama juttu. Lapsi tosin vasta 1-vuotias, mutta on tässä käynyt jo selväksi miehen ajattelemattomuus. Kerran käveli vaunujen kanssa suojatielle varmistamatta ensin että autot todella pysähtyvät sillä seurauksella että melkein jäivät molemmat alle. Mies myös jatkuvasti kotona näprää puhelinta eikä huomaa mitä lapsi tekee.
Hei, olitkin saanut jo kommentteja piha-asiaan liittyen, en siis puutu siihen enään.
Ensinnäkin, tekstiäsi oli hieman hankala lukea kirjoitusvirheiden takia. Olisi kiva jos kiinnittäisit huomiota asiaan, kun kuitenkin olet neuvoja vailla.
Tekstistäsi ei ilmennyt on lääkkeelle joku tietty määrä vettä, johon se pitää liuottaa. Oletan että ei.
Miksi ette opeta lasta nielemään lääkettä ilman liuottamista? Olisi jo ihan hyvä aika oppia syömään lääkkeet sellaisinaan, varsinkin jos lääke on jatkuvasti käytössä.
Jos lapselta ei tämä yrityksitänne huolimatta onnistu, niin miksi mies ei liuota lääkettä pienempään määrään vettä? Esimerkiksi isoon lusikkaan tai puoleen desiin vettä, lapsi jaksaa varmasti semmoisen määrän juoda :) muistakaa, että määrätyt lääkkeet ovat tärkeitä ja jos veden sekaan jää joka päivä pienikin määrä lääkettä niin pidemmällä aikavälillä, esimerkiksi kuukaudessa sen määrä voi helpostikin nousta jo niin korkealle, että se korvaa jo yhden lääkkeen. Periaatteessa siis sama kun jättäisi aina välillä lääkkeen kokonaan ottamatta.
Vähän liioittelua. Kyllä 4-vuotias jo hetken pärjää pihalla.