Mua pelottaa hampaanpoisto. Apua!
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:23"]Sattuu. Ja kuuluu kivoja krunks krunks-ääniä kun hammasta murskataan ja pyöritellään.
[/quote]
Ja koska hampaat sijaitsevat aivan korvien naapurissa, se ääni kuuluu _erittäin selkeästi._
Käsket vaan laittaa tarpeeksi puudutusta, siitähän se on kiinni. Kyllä niillä niiden aineilla saa tunnon pois. Itselläni ei tuntunut miltään. Suurin järkytys on se miten vanhaksi tuntee itsensä kun hammaskin poistetaan jo.
Ei tietenkään, puuduttavat kyllä! Tunnet nykimistä ja voit kuulla rutinaa mutta siinä kaikki. Ja jälkeenpäin saa ahmia jätskiä luvan kanssa :-D
mulla oli sama tilanne kesäkuussa, yläviisuri poistettiin. Stressasin asiaa viikkotolkulla ja oli valmis jo perumaan koko ajan.
Turhaan pelkäsin, hammaslääkäri pisti neljä puudutuspiikkiä joita en tuntenut lainkaan. Parin minuutin päästä alkoi irrottamaan hammasta, siihen meni noin minuutti, pientä nykimistä tuntui, mutta kipua ei tippaakaan.
Ensimmäisenä iltana puudutuksen lakattua tuntui pientä jomotusta, mutta Burana 800mg poisti senkin. Seuraaana päivänä ei enää mitään tuntemuksia. Parisen viikkoa kuitenkin varoin poistoaukkoa ja pureskelin ruuat pelkästään toisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:27"]mulla oli sama tilanne kesäkuussa, yläviisuri poistettiin. Stressasin asiaa viikkotolkulla ja oli valmis jo perumaan koko ajan.
Turhaan pelkäsin, hammaslääkäri pisti neljä puudutuspiikkiä joita en tuntenut lainkaan. Parin minuutin päästä alkoi irrottamaan hammasta, siihen meni noin minuutti, pientä nykimistä tuntui, mutta kipua ei tippaakaan.
Ensimmäisenä iltana puudutuksen lakattua tuntui pientä jomotusta, mutta Burana 800mg poisti senkin. Seuraaana päivänä ei enää mitään tuntemuksia. Parisen viikkoa kuitenkin varoin poistoaukkoa ja pureskelin ruuat pelkästään toisella puolella.
[/quote]
Kiitos! Tämä rauhoittaa mieltä. Ite olen kuukauden stressannut asiaa. Alkaa oireilee koko kroppa :(
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:27"]mulla oli sama tilanne kesäkuussa, yläviisuri poistettiin. Stressasin asiaa viikkotolkulla ja oli valmis jo perumaan koko ajan.
[/quote]
Kiitos! Tämä rauhoittaa mieltä. Ite olen kuukauden stressannut asiaa. Alkaa oireilee koko kroppa :(
[/quote]
Ihan turhaan.
Mulla nyittiin hammasta 20 min... Tuli hiki mulla ja hammaslääkärillä :D sattui kyllä mutta vähemmän kuin juurihoito
Mulla on tuossa hampaassa kuulemma vino juuri, joten sitä ei voinut juurihoitaa --> poisto. Se on varmaan sitten pidempi operaatio poistaa se hammas?
Itseltä poistettu kaikki viisurit ja pelkäsin kauheasti joka kerta ennen poistoa mutta se olikin ohi minuutissa eikä tuntunut missään. Inhottavia vaan ne äänet. Särkylääke kannattaa ottaa hyvissä ajoin ennen kuin puudutus loppuu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:21"]
Sanokaa että se ei satu ;(
[/quote]
Äläpä huoli .. seuraavana päivänä olet jo kunnossa. Sattuu se, mutta ei paljon ..
Olen hammaslääkäri ja voin rehellisesti sanoa, että niille rusahtelu-äänille ja väännöntunteelle ei voi mitään. Kipu sen sijaan saadaan AINA pois. Itse aina ennen poistoa testaan puudutuksen irroittamalla hampaan ikenestä. Aloitan varovasti ja lisään voimaa, jos potilasta ei satu. Sovitaan aina ennen poistoa potilaan kanssa, että nostaa käden ylös, jos tuntuu liian ikävältä. Poistosta ei ikinä voi sanoa varmuudella, miten kauan menee ja kuinka vaikea poisto on. Yritetään kyllä parhaamme kuitenkin. Kyllä sä siitä poistosta pärjäät. Monesti peruspoisto menee muutamassa minuutissa.
Hamppilekuri
Pala kakkua! Neljä viisuria poistettu, muistaakseni kaksi leikattiin. Kumpikin toimenpide kivuton, ei nyt kiva,mutta ei satu. Jos ei tarvitse ientä leikata niin mulla ainakin parani nopeammin kun vaan nykästiin pois. Toisella kertaa muistaakseni otin seuraavana päivänä yhden Buranan ja siinäpä se oli. Aivan turhaa jänistät, sujuu näppärämmin kuin ikinä arvaatkaan!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:39"]Olen hammaslääkäri ja voin rehellisesti sanoa, että niille rusahtelu-äänille ja väännöntunteelle ei voi mitään. Kipu sen sijaan saadaan AINA pois. Itse aina ennen poistoa testaan puudutuksen irroittamalla hampaan ikenestä. Aloitan varovasti ja lisään voimaa, jos potilasta ei satu. Sovitaan aina ennen poistoa potilaan kanssa, että nostaa käden ylös, jos tuntuu liian ikävältä. Poistosta ei ikinä voi sanoa varmuudella, miten kauan menee ja kuinka vaikea poisto on. Yritetään kyllä parhaamme kuitenkin. Kyllä sä siitä poistosta pärjäät. Monesti peruspoisto menee muutamassa minuutissa.
Hamppilekuri
[/quote]
Jos on juuri mutkalla vaikuttaako se poistoon jotenkin? Hammas on ylhäältä takaa toinen hammas
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:39"]Olen hammaslääkäri ja voin rehellisesti sanoa, että niille rusahtelu-äänille ja väännöntunteelle ei voi mitään. Kipu sen sijaan saadaan AINA pois. Itse aina ennen poistoa testaan puudutuksen irroittamalla hampaan ikenestä. Aloitan varovasti ja lisään voimaa, jos potilasta ei satu. Sovitaan aina ennen poistoa potilaan kanssa, että nostaa käden ylös, jos tuntuu liian ikävältä. Poistosta ei ikinä voi sanoa varmuudella, miten kauan menee ja kuinka vaikea poisto on. Yritetään kyllä parhaamme kuitenkin. Kyllä sä siitä poistosta pärjäät. Monesti peruspoisto menee muutamassa minuutissa. Hamppilekuri [/quote] Jos on juuri mutkalla vaikuttaako se poistoon jotenkin? Hammas on ylhäältä takaa toinen hammas
[/quote]
Tietysti aina vaikeuttaa poistoa. Mutta juuret voivat silti olla yhdessä supussa aika mukavasti, vaikka olisivatkin käyrät. Lisäksi itse ainakin monesti paloittelen hampaan juuret erilleen poralla niin, että mukavampi sitten ottaa yksi kerrallaan. Suotta jännität, koska poisto todennäköisesti menee oikein hyvin! Ja puudutusta saa aina lisää. Ei ole vielä koskaan jääneet poistohampaat suuhun, vaikka joskus on tullut kirurgikin auttamaan. Hammaslääkäritkin on ihan empaattisia ihmisiä ja välittävät potilaista, vaikkei aina uskoisi, kun joudutaan valitettavasti tekemään ikäviä hommia joskus.
T. Se hamppilekuri
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:39"]Olen hammaslääkäri ja voin rehellisesti sanoa, että niille rusahtelu-äänille ja väännöntunteelle ei voi mitään. Kipu sen sijaan saadaan AINA pois. Itse aina ennen poistoa testaan puudutuksen irroittamalla hampaan ikenestä. Aloitan varovasti ja lisään voimaa, jos potilasta ei satu. Sovitaan aina ennen poistoa potilaan kanssa, että nostaa käden ylös, jos tuntuu liian ikävältä. Poistosta ei ikinä voi sanoa varmuudella, miten kauan menee ja kuinka vaikea poisto on. Yritetään kyllä parhaamme kuitenkin. Kyllä sä siitä poistosta pärjäät. Monesti peruspoisto menee muutamassa minuutissa.
Hamppilekuri
[/quote]
Aina? Kyllä mä tunsin ku hammas porailtiin pieninä paloina pois. Ja se ihana tunne ku aloitettiin ompelemaan ientä kiinni! Vaikka senkin tunsin, oli se vain ihanaa ku tiesi että kipu loppuu pian. Tosin hämmaslääkäti jehui että olisi ehdottomasti nukutettu jos olisi tiedetty kuinka haastavat viisaudenhampaat ovat.
Minulla ei sattunut edes puudutuksen lakattua yhtään
Hae diapamia niin ei haittaa enää mikään! Soita sinne hammaslääkäriin ja hae se pilleri etukäteen. Tuntia ennen toimenpidettä nappaat sen ja kaikki sujuu tosi hyvin :)
Puudutuspiikit sattui enemmän kuin itse hampaanpoisto. Ääniä toki kuuluu ja veri maistuu suussa, mutta ne nyt on ihan normisettiä hampaanpoistossa.
Jälkeenpäin saattaa särkeä poistokohtaa. Särkylääke auttaa. Kannattaa varoa ettei veripaikka irtoa kuopasta.. sitten sattuu ihan kauheasti. Mulle hammaslääkäri sano että vaikka siihen kuippaan jäisi lihapulla, sitä ei kannata alkaa sörkkimään pois sieltä. :D
/neljä viisuria poistettu, joista yksi leikkaamalla.
Hamppilekuri taisi jättää yhden asian mainitsematta. Kyseisen asian tiedän kokemuksesta (tulehtuneen viisurin poisto) ja oman hampilekurin vahvistamana. Eli, jos hammas on tulehtunut, se ei ehkä puudu. Itelle laitettiin maksimimäärä puudutuspiikkejä, ja silti sattu vääntäminen. Lopulta hampilekuri otti ison näköiset pihdit ja veti hampaan pois (vähän sarjakuva-tyyliin, en tiedä oliko jalka tuolia vasten, mut silti :D). Veto sattui kovasti hetken, mutta heti kun hammas oli poissa, kipu katosi.
Hampilekuri kertoi jo kiskomisen aikana, että tulehtunut hammas ei aina puudu, ja hampaani oli pahasti tulehtunut (poskiontelotulehdus hyppäsi ilmeisesti suun puolelle). Lievästi tulehtunut voi puutuakin.
Sattuu. Ja kuuluu kivoja krunks krunks-ääniä kun hammasta murskataan ja pyöritellään.