Imetyksestä tietäjät, lapsi1v3kk, tissitakiainen
Noniin.... Lapsi 1v3kk ja osittain imetän. Lapsi todella tissiriippuvainen, jos sais valita niin ei söisi mitään muuta kuin rintaa (vieläkään). Miten olenkaan tätä imetys ja kiinteä ruoka taistelua käynyt. Olen jo ihan kypsänä aiheeseen ruoka! Lapsi on pieni ruokainen ja todella huono syömään. Rinnalla käy noin 3krt päivässä ja 1krt yöllä. Tiedän ettei yö imetystä tarvitse, mutta toisinaan ei syö edes iltapalaa niin olen aamuyöstä suostunut imettää.
En imetä ennen ruokaa, ruuan jälkeen. Ei vaikutusta, ihan kuin tietäisi saavansa rintaa ja jaksaa odottaa siihen. Ruokia on vaikka mitä kokeiltu niin sormiruokaa kuin syötettynä, kaupan ja itetehtyä. Riuhtoo ja repii paitaa kuin hullu rintahimoissaan!! Muutenkin hyvin lähellä/sylissä oleva vauva. Maitoa ei huoli nokkamukista, vesi kelpaa siitä.
Kaksi ekaa vieroittivat ihanasta itse itsensä ja muutenkaan ei tällaista ruoka taistelua ikinä ollut. Jotenkin ajattelin jos tämäkin itsensä vierottaisi mutta onko nyt järkevin ratkaisu tämän lapsen kohdalla kerrasta poikki?? Kellään vastaavaa...? Oon vaan niin kypsänä tähän :(
Kommentit (42)
Kuulostaa aika raskaalle. Syökö taapero kiinteät ateriansa toisten kanssa yhtä aikaa, vai erikseen. Ruokailusta voisi tehdä koko perheen hetken, niin ehkä esimerkki auttaa. Ja kaikille samaa ruokaa.
Taaperoille voi jo yrittää puhua, että nyt syödään tätä ja tissiä sitte myöhemmin.
Mä olisin sitä mieltä että kerrasta poikki. Kerran sen kirpasee molempia.
Sitä se hamuaa kun tietää että sitä saa.
Tissiriippuvainen...? Minulla on samanikäinen ja imetän päivässä yli 5 kertaa ja yöllä viimeisen kerran noin klo 23 ja aamulla 5-6 aikoihin, jonka jälkeen jatkaa vielä unia. Ihan noin vaan vertailun vuoksi. Lapsi on myös pieniruokainen, syöttää ei oikeastaan enää saa olenkaan, kaikki itse suuhun lapottava menee paremmin. Eläisi vain piimällä ja marjoilla, jos valita saisi...
Oletko kokeillut nokkamukista piimäää? Maito ei meilläkään oikein maistu. Teillä on enää 3 imetystä.... kattaa osan päivän energian tarpeesta, mutta tosiaan vain osan. Lapsi saa rinnasta paljon muutakin, kuten lohtua, kuin vain ravintoa. Voithan jättää yhden imetyskerran hiljalleen aina pois. itse olen ajatellut, että lapsi vieroittuu ajallaan rinnasta. Tai ainakin toivon niin. En ole rintaa itse tarjonnut, mutta jos taapero on tehnyt selväksi, että maitoa nyt heti, olen antanut ja kertoja on ainakin tuo 5 päivässä, joskus enemmänkin.
Taaperolle tarjotaan samaa ruokaa kuin muille. Syö samaan aikaan kuin muut (ei vaikutusta). Saa syödä itse, silloin ottaa muutaman lusikan. Yritetty myös syöttää mutta ei siitä niinkään välitä. Lähinnä sotkee tovin pöydässä, heittää mieluummin lattialle kaiken ja poistuu pöydästä.
Ja imetyskerrat 3krt päivässä on tyypillisin mutta joo jos saisi niiiin olisi paljon enemmänkin!!! Yöllä jos saisi valita niin asuisi rinnalla. Tiedän että se rinta on paljon muutakin mm. Läheisyyttä, mutta syliä kyllä saa varmasti ilman sitä paidan ja rintojen repimistä.
Piimästä eikä maidosta välitä. Kokeiltu myös HYLA, kauramaito, mantelimaito jne.
Olen yrittää vähentää imetyskertoja ja toi 3krt/,pvä ja 1krt/yö on nyt se mihin päästy. Musta vaan tuntuu että tämä tapaus on sellainen "joko sitä on tarjolla tai sitten ei ollenkaan." ei ymmärrä miksi äsken sain ja nyt en.... :(
Me jätettiin välipala pois kun lapsi ei halunnut syödä ku ihan vähän vaan. Ateriaväli nyt noin 4h, ruokaa menee ehkä kolminkertainen määrä. Otin myös tavaksi että maitoa vaan aamulla ja illalla. Kun on nälkä, niin tälle ainaki maistuu. Tein myös selväksi, että hän ei saa maitoa jos repii paitaa, vain äidillä on oikeus ottaa äidin paita pois. Jos ei halua iltapalaa, ja herää yöllä nälkään, keitin puuron tai annoin jogurttia. Nykyään ei syö iltapalaa kunnolla vaan jos on niin äärimmäisen väsynyt, ettei kykene keskittymään. Tuon ikäinen ymmärtää kyllä puhetta jo aika hyvin ja kokeilee kaikki keinot. Pysy lujana, tsemppiä!:)
Tai sitten se on niin fiksu että tietää lopulta saavansa tahtonsa (eli rintaa) perille -AP
Ps kokeile pilliä! Meillä maito rupes menemään ku sai juoda hauskasti pillillä! /8
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:31"]Ps kokeile pilliä! Meillä maito rupes menemään ku sai juoda hauskasti pillillä! /8
[/quote]
Juo pillistö, mutta ei maitoa (kokeiltu,)
Ei ole vinkkejä, mutta lähinnä symppauksia täältä. Meillä vähän sama tilanne. Lapsi 13kk ja käy tissillä 3krt/päivä. Söisi varmaan edelleen yölläkin, jos vain antaisin, mutta päätin yövieroittaa 11-kuisena ja se onneksi menikin suht hyvin, vaikka silloin heräsi useammankin kerran yöllä syömään. Kiinteitä ruokia tuntuu lähes vihaavan. Aina ollut huono syömään ja pienikasvuinen. Jossain vaiheessa ennen vuoden ikää sai kyllä kasvuspurtin ja söi jopa 3dl/ateria. Nyt taas söi eilen aamupalalla ja välipalalla kohtalaisesti, muilla aterioilla ei oikeastaan ollenkaan. Illalla sitten ei edes tissiä tahtonut. Aamupalaakaan ei juuri tänään syönyt. On raastavaa, kun toinen syö niin surkeasti. Pitäisi kai ottaa rennosti ja antaa syödä, mitä syö, vaikka se sitten tarkoittaisi vain yhtä hernettä ja maitotilkkaa aterialla, mutta ainakin itselleni se on vaikeaa. Meillä imetys on pakko lopettaa kohta kokonaan. Olen nimittäin raskaana ja mihinkään tandemimetykseen en jaksa ryhtyä.
En ymmärrä tätä nykyäitien viiltystä. Imetettäkää vaiikka koulun alkuun js välitunneillakin voi käydä imettämässä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:35"]Ei ole vinkkejä, mutta lähinnä symppauksia täältä. Meillä vähän sama tilanne. Lapsi 13kk ja käy tissillä 3krt/päivä. Söisi varmaan edelleen yölläkin, jos vain antaisin, mutta päätin yövieroittaa 11-kuisena ja se onneksi menikin suht hyvin, vaikka silloin heräsi useammankin kerran yöllä syömään. Kiinteitä ruokia tuntuu lähes vihaavan. Aina ollut huono syömään ja pienikasvuinen. Jossain vaiheessa ennen vuoden ikää sai kyllä kasvuspurtin ja söi jopa 3dl/ateria. Nyt taas söi eilen aamupalalla ja välipalalla kohtalaisesti, muilla aterioilla ei oikeastaan ollenkaan. Illalla sitten ei edes tissiä tahtonut. Aamupalaakaan ei juuri tänään syönyt. On raastavaa, kun toinen syö niin surkeasti. Pitäisi kai ottaa rennosti ja antaa syödä, mitä syö, vaikka se sitten tarkoittaisi vain yhtä hernettä ja maitotilkkaa aterialla, mutta ainakin itselleni se on vaikeaa. Meillä imetys on pakko lopettaa kohta kokonaan. Olen nimittäin raskaana ja mihinkään tandemimetykseen en jaksa ryhtyä.
[/quote]
Kiitos, vertaistuki on paras tuki. Meidänkin iltapala saattaa olla 5kpl mustikoita. Ruoka 3lusikkaa. Aamupala a ei yleensä ollenkaan syö
Meneekö maustamaton jogurtti? Tärkeää olis myös ne kalsiumit yms... jos tuntuu, että tälle ei sovi ku joko tai, nii varmaa tunnet lapses parhaiten ja teet sitten sen mukaan. Aika hieno saavutus toi 1v3 kuitenkin!:)
Ap täällä melko sama tilanne! Kaksi vanhempaa itse lopettaneet n 9kk iässä. Tämä 1v ei muuta söisikään... Ruokaa saan menemään max sellaisen pikkupurkin kerrallaan. Valikoi tosi tarkkaan mitä syö. Yöllä syö monesti, kirkuu ja raivoaa niin kauan että saa. Haluaa myös aina nukkua ihan lähellä, monesti tarraa kaulasta kiinni ja nukkuu minun poskea vasten. Onhan se ihanaa kun toinen niin tykkää mutta alkaa nuo yöt jo näkymään omassa jaksamisessa. Toisaalta ajattelen että tämä on vain vaihe ja jää kohta pois, minäkin annan siksi yöllä kun syö monesti huonosti iltapalaa. Mulla ei ole oikein vinkkejä, tsemppiä silti!!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:39"]Meneekö maustamaton jogurtti? Tärkeää olis myös ne kalsiumit yms... jos tuntuu, että tälle ei sovi ku joko tai, nii varmaa tunnet lapses parhaiten ja teet sitten sen mukaan. Aika hieno saavutus toi 1v3 kuitenkin!:)
[/quote]
Maustamatonta jugurtti maistui yhdessä vaiheessa (siis meni n.3lusikkaa). Viime aikoina ei ole mennyt sekään
Imetys on selvästi lapsellesi tärkeää. Ymmärrän että sinua ahdistaa nyt tilanne, mutta olisiko sinusta reilua että joku sinulle toooooodella tärkeä juttu riistettäisiin sulta yhtäkkiä? Ihmisiä ne on lapsetkin.
Kokeile paitoja joita ei oo niin helppo riuhtoa (eikös poolopaidat ole taas muotia?) ja pysy niissä tietyissä imetyshetkissä niin kyllä se lapsi pikkuhiljaa oppii että maitoa saa vain silloin. Kyllä sille joka päivä järkeäkin tulee lisää päähän, että vaikka ei nyt ymmärrä, voi kuukauden päästä ymmärtääkin kun vaan pysyy johdonmukaisena.
Tsemppiä. Muista että lapsesi on pieni vain kerran, ja vain vähän aikaa. Sulla on loppuelämä sit aikaa olla irti siitä.
Siskonpoika oli kans niin huono syömään! Nyt 2,5 ja ottaa nyt jo vähän takas. Toisilla on sitte kaikkia korvatulehduskierteitä tai ummetusta tai muuta jonka takia ei maistu.. ja toiset on vaan pieniruokaisia. Ehkäpä paras olis saada ruokailuhetkestä miellyttävä tapahtuma nii että joskus sitte ku aika on kypsä nii rupeaa menemään..
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:43"]Ap täällä melko sama tilanne! Kaksi vanhempaa itse lopettaneet n 9kk iässä. Tämä 1v ei muuta söisikään... Ruokaa saan menemään max sellaisen pikkupurkin kerrallaan. Valikoi tosi tarkkaan mitä syö. Yöllä syö monesti, kirkuu ja raivoaa niin kauan että saa. Haluaa myös aina nukkua ihan lähellä, monesti tarraa kaulasta kiinni ja nukkuu minun poskea vasten. Onhan se ihanaa kun toinen niin tykkää mutta alkaa nuo yöt jo näkymään omassa jaksamisessa. Toisaalta ajattelen että tämä on vain vaihe ja jää kohta pois, minäkin annan siksi yöllä kun syö monesti huonosti iltapalaa. Mulla ei ole oikein vinkkejä, tsemppiä silti!!
[/quote]
Täällä myös tyyppi nukkuisi aivan iholla :) ja saakin nukkua ... Otan pinniksestä jossain vaiheessa meidän viereemme
Hyvä jos vesi maistuu nii ei oo nestehukan vaaraa ainakaan..
Ja joo, tiedän ettei vielä tarvitse imetystä lopettaa. Eikä mulla periaatteessa sen jatkumista vastaan mikään ole.... Mutta tuo paidan repiminen ja rintojen hamuaminen kun nälissään eikä suostu syömään! :( väsynyt taistelee... Jos vinkkejä siihen ilman lopetusta niin vastaan otetaan? -AP