Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMPERE, mihin klo aikaan passijonoon pääpoliisiasemalle?

Vierailija
12.03.2022 |

En saa netissä hoidettua passiasiaa kun edellisistä sormenjäljistä & nimmarista on yli 6 vuotta, joten joudun hoitamaan uuden passin livenä. Mutta aikaa ei saa myöskään varattua, koska toukokuun loppuun asti kaikki ajat täynnä.

Ei auta siis kuin mennä jonoon, joka joka-aamuisesta tilanteesta päätellen (kävelen siitä päivittäin töihin) on jäätävä.

ELI: mihin aikaan kannattaa mennä jonottamaan, että on mitään saumoja päästä tiskille jotenkin järjellisessä ajassa?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri meni joonon 7 aikoihin. Kuulemma sai melko nopeasti, parissa tunnissa, passiasiansa hoidettua viime viikolla.

Hyvä tietää, kiitos konkreettisesta ja tuoreesta esimerkistä. Taidanpa toimia itsekin noin, että seiskan aikoihin menen jonoon. 

AP

Vierailija
22/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonoja; lupahenkilöstöä irtisanottiin kun korona alkoi, ja nyt kun heitä olisi tarvittu niin ovat siirtyneet toisiin töihin. Poliisin rahoitusta ei ole kohdennettu lupapalveluun, vaan tutkinta ja kenttä vievät leijonanosan.

Älkääkä nyt ainakaan saapuko jonottamaan niin yhden päivän viikossa aukioleviin pieniin  toimipisteisiin, siellä on se loppuun asti väsynyt lupavirkailija joka joutuu hoitamaan sekä ne ajan varanneet asiakkaat, että sitten ilman aikaa saapuneet. Koska mulla on kiire ja tarviin sen passin nyt ja heti ja viis muista...

PIenissä pisteissä ei välttämättä keritä hoitamaan jos saapuu ilman ajanvarausta, töissä voi oikeasti olla vain se yksi henkilö, jonka kalenteri on turvoksissa seuraavat kolme kuukautta passiasiakkaista. t, lupatäti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro, samalla asialla. Katsoin kaikki Tamperetta vähänkin lähellä olevat lupapalvelut ja kaikki täynnä. Ajattelin siis että varaan nyt sen ajan vaikka heinäkuulle, mutta kuten todettua, ajanvarausta ei ole avattu sinne asti. Keuruulle oli toukokuulle pari aikaa, mutta 120km suuntaansa (olen autoton) jollain laina-autolla ja joutuisin ottamaan töistä palkatonta ? Ei kiitos. Kaveri kävi jonottamassa Kangasalan poliisiasemalla ihan turhaan 3h, vaikka ehti saad vuoronumeron, todettiin että klo 12 alkaa palvelu ajan varanneille ja loput tulkoom jonottamaan seuraavana aamuna. Siellä toimisto aukeaa klo 9 mutta jo 8 aikaan pitkä jono.

Ottakaa huomioon myös se, että joka päivälle ei joka konttorissa ole tuota jonotuspalvelua! Ihmettelen suuresti netistä lukemaani viisastelua siitä että "kannattaako odottaa viime hetkeen". Tilanne nyt vaan tuntuu olevan ihan järkyttävä ja mitä netistä luin, tämä tilanne on alkanut jo viime keväänä??

Olisi ihan kiva että olisi jokin virallinen hlötodistus..

Koitan itse ottaa jollekin aamupvälle saldovapaata ja menen varmaan Kangasalan poliisiasemalle seitsemältä aamulla retkituolin kanssa jonottamaa. :(

Vierailija
24/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonoja; lupahenkilöstöä irtisanottiin kun korona alkoi, ja nyt kun heitä olisi tarvittu niin ovat siirtyneet toisiin töihin. Poliisin rahoitusta ei ole kohdennettu lupapalveluun, vaan tutkinta ja kenttä vievät leijonanosan.

Älkääkä nyt ainakaan saapuko jonottamaan niin yhden päivän viikossa aukioleviin pieniin  toimipisteisiin, siellä on se loppuun asti väsynyt lupavirkailija joka joutuu hoitamaan sekä ne ajan varanneet asiakkaat, että sitten ilman aikaa saapuneet. Koska mulla on kiire ja tarviin sen passin nyt ja heti ja viis muista...

PIenissä pisteissä ei välttämättä keritä hoitamaan jos saapuu ilman ajanvarausta, töissä voi oikeasti olla vain se yksi henkilö, jonka kalenteri on turvoksissa seuraavat kolme kuukautta passiasiakkaista. t, lupatäti

Erikoinen asia sanoa, olen itsekin lupapalveluissa töissä, enkä todellakaan allekirjoita näkemystäsi. Ensinnäkin "mulle heti mulla on kiire" - anteeksi mitä? On täysin luonnollista että ihmisten nyt vain täytyy saada passinsa uusittua. Vaikka olisi koittanut saada asian hoidettua hyvissä ajoin, tiedät itsekin että sormenjäljet vaaditaan jne. Vaikea on hoitaa ajoissa, kun tiedossa on että nyt mennään ajanvarauksissa jo heinäkuulle. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tulla arkipäivänä hengailemaan 1-4 h poliisiasemalle josko kerkeäisi sisään. Yleinen ohjeistus on, että tässä tilanteessa kun n. puoli miljoonaa passia on mennyt vanhaksi, hyödynnettäisiin myös niitä pienempiä ja syrjäisempiä konttoreita. Se että sinä vihaat sitä että käpykylän konttorilla on yhtäkkiä ulkopaikkakuntalaisia ja joudut (hui kauhistus) tekemään enemmän töitä samalla palkalla, ei nyt kertakaikkiaan ole suurempi ongelma kuin se että tuhannet ihmiset eivät saa uusittua ainoaa virallista henkilöllisyystodistustaan, jotta voisivat asioida pankissa, tehdä kauppoja ja vaikkapa ihan tukea matkailualaa ensimmäistä kertaa vuosiin. Jeesuksen pääsiäinen sentään.

T. Lupa-setä Tampereelta joka tekee parhaansa, mutta tietää ettei se tässä tilanteessa riitä

Vierailija
25/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen asia sanoa, olen itsekin lupapalveluissa töissä, enkä todellakaan allekirjoita näkemystäsi. Ensinnäkin "mulle heti mulla on kiire" - anteeksi mitä? On täysin luonnollista että ihmisten nyt vain täytyy saada passinsa uusittua. Vaikka olisi koittanut saada asian hoidettua hyvissä ajoin, tiedät itsekin että sormenjäljet vaaditaan jne. Vaikea on hoitaa ajoissa, kun tiedossa on että nyt mennään ajanvarauksissa jo heinäkuulle. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tulla arkipäivänä hengailemaan 1-4 h poliisiasemalle josko kerkeäisi sisään. Yleinen ohjeistus on, että tässä tilanteessa kun n. puoli miljoonaa passia on mennyt vanhaksi, hyödynnettäisiin myös niitä pienempiä ja syrjäisempiä konttoreita. Se että sinä vihaat sitä että käpykylän konttorilla on yhtäkkiä ulkopaikkakuntalaisia ja joudut (hui kauhistus) tekemään enemmän töitä samalla palkalla, ei nyt kertakaikkiaan ole suurempi ongelma kuin se että tuhannet ihmiset eivät saa uusittua ainoaa virallista henkilöllisyystodistustaan, jotta voisivat asioida pankissa, tehdä kauppoja ja vaikkapa ihan tukea matkailualaa ensimmäistä kertaa vuosiin. Jeesuksen pääsiäinen sentään.

T. Lupa-setä Tampereelta joka tekee parhaansa, mutta tietää ettei se tässä tilanteessa riitä

Aamen oikeesti. Jotenkin käsittämätön tämä tilanne ja se että joku ilkkuu että siellä ollaan minä heti nyt -asenteella hakemassa passia pahimmassa ruuhkassa. Pakko se on olla kun oma passi nyt vanhenee juuri nyt! Jos mentäisiin 10vuoden passeilla niinkuin ennen, tällaista ongelmaa ei olisi. Itse joudun käymään tunnistautumassa, koska en edelliskerralla joutunut. Minkä sille voin?? Voi kuulkaa, ihan mielelläni en menis mutta pakko mikä pakko.

Vierailija
26/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kirjoitti loppuun asti palanut luuska Kempeleeltä joka on tottunut näyttelemään kiireistä menneet 35 vuotta? :D Ihan aika että sinäkin teet jotain leipäsi eteen

Vierailija
27/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa seurata kalenterista myös peruutusaikoja tai käydä muualla kuin Tampereella.

Poliisiasemat on lopetettu muutamia vuosia sitten lähes kaikista Tampereen ympäristokunnista, muun muassa Ylöjärveltä ja Nokialta. Tämä on erittäin ikävää ja huonoa asiakaspalvelua valtion virastolta. Nyt myös ympäristökuntien asukkaat joutuvat jonottamaan poliisin lupa-asioissa Tampereella. Kaikkia lupa-asioita ei voi hoitaa verkossa, vaan on asioitava paikan päällä.

Vierailija
28/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa, että sotahysterian vuoksi (1000 km päässä eri maassa) tulee yhtäkkiä kauhea passijono, mutta sitä ennen oli uutisissa se asemien uhkausjuttu? Mikä se oli? Ja kaikki jonossa niihin innolla.

Vierailija
29/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On outoa, että sotahysterian vuoksi (1000 km päässä eri maassa) tulee yhtäkkiä kauhea passijono, mutta sitä ennen oli uutisissa se asemien uhkausjuttu? Mikä se oli? Ja kaikki jonossa niihin innolla.

Jos sinulla olisi aivot ja seuraisit aikaasi, olisit tietoinen siitä, että tämä lupapalvelujen ruuhka on alkanut jo n. vuosi sitten, kun tästä reilu kaksi viikkoa sitten alkaneesta sodasta ei ollut tietoakaan. Jos olet elänyt ämpärissä, etkä usko, niin feel free to google.

Ohis

Vierailija
30/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla olisi aivot ja seuraisit aikaasi, olisit tietoinen siitä, että tämä lupapalvelujen ruuhka on alkanut jo n. vuosi sitten, kun tästä reilu kaksi viikkoa sitten alkaneesta sodasta ei ollut tietoakaan. Jos olet elänyt ämpärissä, etkä usko, niin feel free to google.

Ohis

Olen älykäs ja tietoinen ruuhkista. Mutta selvästi jonot tulivat nyt ukrainan aikaan. Ja se uhkauutisjuttu jota ollaan pohdittu. Toivon aivoja sinulle myös ja foliota kääreeksi.

Vierailija
31/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa seurata kalenterista myös peruutusaikoja tai käydä muualla kuin Tampereella.

Poliisiasemat on lopetettu muutamia vuosia sitten lähes kaikista Tampereen ympäristokunnista, muun muassa Ylöjärveltä ja Nokialta. Tämä on erittäin ikävää ja huonoa asiakaspalvelua valtion virastolta. Nyt myös ympäristökuntien asukkaat joutuvat jonottamaan poliisin lupa-asioissa Tampereella. Kaikkia lupa-asioita ei voi hoitaa verkossa, vaan on asioitava paikan päällä.

Kommentoin tätä asiaa omalta osaltani, olen nyt kaksi viikkoa koittanut tsekata noita peruutusaikoja Tampereelle, kaksi ja joskus kolmekin kertaa päivässä. Aamulehdestä sitten luin pari pvää taaksepäin että uusia aikoja on siis avattu jotain 20-25 (yhtä tyhjän kanssa, tai no, tyhjää parempi) joita en ole itse ehtinyt edes näkemään? Yhden yhtä peruutusaikaa en ole onnistunut edes näkemään, onko joku muu? Muutenkin tuntuu kummalliselta, kun tilanne on mikä on, että sieltä useita ihmisiä peruuttelisi yhtäkkiä aikojansa joita me muut sitten voisimme bongailla ja nappailla itsellemme. No, uskon kun näen. Kuten yllä todettua, mihinkään Pirkanmaalle tai Satakuntaan ei ollut aikoja varattavana. Katsoin myös Etelä-Suomen pikkukonttoreita eikä mitään. Keski-Suomea en alkanut vielä vilkuilemaan, mutta alkavat vitsit olemaan vähissä. Pitäisi ostaa asunto loppukeväästä/kesästä, passi on ainoa henkilötodistukseni ja se menee parin kk päästä vanhaksi. Töideni vuoksi en oikein pääse aamusta jonottamaan poliisiasemalle, eikä minulla ole ketään jonka voisin pyytää puolestani. Olen yksityisyrittäjä jonka pitää olla tiettyyn aikaan tyyliin "avaamassa ovi tai kymmenien ellei satojen elämä hankaloituu" ja tilanne on kyllä kannaltani todella hankala. Ajattelin ihan, että joudun todennäköisesti ostamaan jonkun jonottamaan puolestani.

Vierailija
32/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Olen älykäs ja tietoinen ruuhkista. Mutta selvästi jonot tulivat nyt ukrainan aikaan. Ja se uhkauutisjuttu jota ollaan pohdittu. Toivon aivoja sinulle myös ja foliota kääreeksi.

Ne jonot tulivat jo viikkoja ennen Ukrainan tilannetta, siinä kohtaa kun koronarajoituksia alettiin purkaa, ja moni kesälomareissua suunnitteleva huomasi passinsa menneen vanhaksi.

Vierailija
33/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

En ole sama ja voin kommentoida ainoastaan Tampereen osalta, mutta viime syksynä elokuussa sain varattua ajan marraskuun lopulle, että tilanne on kyllä ollut aivan vastaava silloinkin. Itse mietin että lähinnä koronan laantuminen (juu, tartuntatapauksia on pirusti) eli oikeastaan lieveneminen vaarattomammaksi, yhdistettynä kolmannen rokotuksen saatavuuteen on ollut nimenomaan se ratkaiseva tekijä. Kun kuuntelee oma lähipiiriä ja lukee nettikeskusteluja, todella moni on varannut lomamatkan nyt keväälle/ensi kesälle/syksylle. On ihan matematiikkaa laskea yhteen se, että kukaan ei matkustanut yli vuoteen mihinkään eikä uusinut silloin passiaan ja se että nykypassit ovat 5 vuotta voimassa ja tuo tunnistautuminen vaaditaan joka toisella kerralla.

Eli yhteenvetona, en tiedä omasta lähipiiristäsi, mutta omassani pidetään passia muutenkin voimassa plus tulevat matkat. Ei olla siis lähdössä karkuun sotaa vaan ihan vaan koitetaan palata koronaa edeltävään elämään ;)

Vierailija
34/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän trolli suoltaa useita tällaisia aloituksia joka päivä. Uskottelee että ihmiset haluaisivat paeta suomesta ja viranomaiset sitä estäisivät. Ilmiannan heti kun näen.

Vierailija
35/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Pakko heittää välistä että aina kun vasta-argumentointi alkaa sanoilla "olen älykäs" alkaa väkisinkin hymyilyttää. Mutta se sikseen, en tiedä missä haja-asutusalueella asut mutta pääkaupunkiseudulla ruuhkat ovat kyllä alkaneet heti 2021 vuoden alusta, itse nimittäin takkusin silloin saman asian kanssa. Itse en siis kristallipallosta tsekannut että jaha, jossain syttyy sota, vaan ihan matkustaakseni toiseen kotimaahani jouduin passin uusimaan. Turha sekoittaa sitä sotaa mukaan kaikkeen. Toki "ymmärrän" jos omassa kaveripiirissäsi haetaan passeja sen vuoksi, ehkä mieleesi tuli siksi kommentoida noin kun ajattelet niin itse? Äkkiä passi kouraan että pääsee maailmalle.

Vierailija
36/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen oikeesti. Jotenkin käsittämätön tämä tilanne ja se että joku ilkkuu että siellä ollaan minä heti nyt -asenteella hakemassa passia pahimmassa ruuhkassa. Pakko se on olla kun oma passi nyt vanhenee juuri nyt! Jos mentäisiin 10vuoden passeilla niinkuin ennen, tällaista ongelmaa ei olisi. Itse joudun käymään tunnistautumassa, koska en edelliskerralla joutunut. Minkä sille voin?? Voi kuulkaa, ihan mielelläni en menis mutta pakko mikä pakko.

Mää mietin sitä että ihan kun viranomaiset ei olis tienneet että näin tulee käymään. Aivan varmasti jos ei vielä ole, niin jollain Excelin VLOOKUPilla sais tehtyä ihan kätevän taulukon siitä että paljonko ihmisiä olis nyt just seuraavien kuukausien aikana tulossa luukulle vastaileen äidin tyttönimeä ja antamaan kuudetta kertaa samoja sormenjälkiä. Sama homma kun synnyttäjien määrä yllätti synnytyssairaalat. Hei aikaa olis ollut siitä ekasta neuvolasta laskea että suattaapi olla että tarvetta olis.

Mielestäni tässä tilanteessa pitäisi lopettaa ylimääräisten tunnistautumisten vaatiminen, mikäli kys henkilön kohdalla ei ole mitään muita ongelmia JA perustaa jotain pop-up lupapalveluja samoihin mestoihin kuin missä koronatestaus oli. Walk-in päiviä yms.

Vierailija
37/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tällä viikolla tekemässä kyseisen hakemuksen. Olin jonossa kello 07.55 jouduin

noin tunnin odottamaan ulkona ja ehkä 15 minuuttia sisällä ennekuin pääsin tiskille. Tiskillä selitin asiani jonka jälkeen jouduin odottamaan n. 3 tuntia lisää että pääsin asioimaan. Jos haluat jonon kärkeen niin voisin kuvitella että siellä pitää olla jo joskus seitsemältä.

Vierailija
38/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kuukausi sitten uusimassa passini Tampereella ja oli mukava nuori mies passiasiaa hoitamassa, jos olit sattumalta sinä, kiitos hyvästä palvelusta asiassa joka on aina yhtä ärsyttävää ja stressaavaa hoitaa! Olin itse saanut helmikuun aikani varattua marraskuussa.

Vierailija
39/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on varmasti ihmisiä, keiden todella tarvitsee hakea uutta passia juuri nyt ruuhkista huolimatta, kuten ap, mutta siltä varalta, että jollakin toisella ei sattuisi olemaan aivan niin valtava hoppu hakuprosessin kanssa:

4 maata, joihin matkustamiseen ei tarvitse ollenkaan matkustusasiakirjaa, kuten passia tai matkustusoikeudellista henkilökorttia, mutta joissa henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja pohjoismaan kansalaisuus: Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti.

28 maata, joihin suomalaiset voivat matkustaa matkustusoikeudellisella henkilökortilla, eli passia ei tarvita: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tšekki, Unkari, Viro, sekä Yhdistynyt kuningaskunta (EU-erosopimuksen mukaisesti).

Lähde: https://poliisi.fi/nain-kaytat-henkilokorttia

Vierailija
40/55 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meni tammikuussa passi vanhaksi ja laitoin saman tien uuden hakuun. Tammikuussa sain ajan nyt maaliskuun loppuun, senkin Kangasalle, Tampereella meni vielä pidempään.

Uskon, että sotatilanne vaikuttaa enemmän kuin koronan helpottaminen. Tuttu passikuvaaja kertoi että viime viikolla kuvia otettiin kuusinkertainen määrä normaaliin nähden ja liki kaikki kertoivat syyksi sodan. Tätähän ei ole missään virallisesti sanottu vaan kerrottu syyksi korona. No, parempi niin, lietsoisi van entistä enemmän paniikkia ihmisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme