Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten avun saaminen mt-ongelmiin käytännössä menee? Siis jos soitan tk

Vierailija
15.08.2015 |

Että tarvin apua, miten kaikki toimii siitä eteenpäin

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne arvioi puh että onko akuutti. Jos on ni hoitajat. Ne tekee arvion onko odelleen akuutti ja tarvii hoitoa.

Useimmiten rauhoittavat kyl auttaa:)

Vierailija
2/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoitajat voi olla myös poliisi. Heillä koulutus sellaiseen kun odotellaan ammattilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antavat sulle ajan mahd psyk sh:lle tai lääkärille. Mielialasairaudey hoituvat yleensä näin. Jos kovin hankala tai kyse psykoosisairaudesta niin tekevät lähetteen erikoissairaanhoitoon

Vierailija
4/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:31"]Että tarvin apua, miten kaikki toimii siitä eteenpäin
[/quote]

Itselläni eteni niin, että sain ajan yleislääkärille. Lääkärille kerroin tilanteestani ja joku masennustesti täytettiin. Kirjoitti masennuslääkereseptin ja antoi psykiatrisen sairaanhoitajan numeron. Tällä olisi menty, mutta loppuvaiheessa tapaamista päätti minun tarvitsevan myös psykiatrin apua. Psykiatri soitti jokusen päivän kuluttua ja antoi ajan.

Vierailija
5/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärtänyt tuosta vastauksesta mitää.. Ap

Vierailija
6/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:37"]En kyllä ymmärtänyt tuosta vastauksesta mitää.. Ap
[/quote]
Siis 2 ja 3

Vierailija
7/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:31"]Että tarvin apua, miten kaikki toimii siitä eteenpäin
[/quote]

Itselläni eteni niin, että sain ajan yleislääkärille. Lääkärille kerroin tilanteestani ja joku masennustesti täytettiin. Kirjoitti masennuslääkereseptin ja antoi psykiatrisen sairaanhoitajan numeron. Tällä olisi menty, mutta loppuvaiheessa tapaamista päätti minun tarvitsevan myös psykiatrin apua. Psykiatri soitti jokusen päivän kuluttua ja antoi ajan.
[/quote]
Kuinka nopeasti sait ajan?

Vierailija
8/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää apua. Siinä ei ole mitään outoa tai hävettävää. Sen takia me ihmiset on tämmöiset palvelut luotu:)

Vierailija
9/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat itteäs niskasta kiinni ja lopetat skitsoilun. Turha mitään tk:ta on vaivata asialla.

Vierailija
10/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:31"]Että tarvin apua, miten kaikki toimii siitä eteenpäin
[/quote]

[/quote]
Kuinka nopeasti sait ajan?
[/quote]
Hoitaja puhelimessa kysyi ensin tarvitseeko heti päästä (tarvitsenko töistä just nyt sairauslomaa), kun sanoin ettei niin akuuttia, niin taisin saada ajan viikon päähän. Max kaksi viikkoa. Tarkkaan en muista.

Vierailija
11/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen koittaan 112.

Tiedän että aikamoinen kynnys mut ne osaa kyl forwardoida edelleen asiantuntijalle. Sori en tahdo motkottaa mut suosittelen

Vierailija
12/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ajanvarauksen ja varaa aika. Jos olo on niin huono, ettet tunne pärjääväsi kotona, mene päivystykseen. Siellä ohjataan psyk.sh:lle, päivystävälle psykiatrinen tai tilanteen vaatiessa akuuttiosastolle.

Vierailija
13/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:41"]Otat itteäs niskasta kiinni ja lopetat skitsoilun. Turha mitään tk:ta on vaivata asialla.
[/quote]
Joo no oon kuule kolme vuotta yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni mutta voimat on niin loppu ettei jaksa enää edes yrittää. Toivottavasti saisit joskus kokea sen tunteen, että et vain uskalla enää astua ovesta ulos etkä vain joku aamu jaksa nousta sängystä.

Vierailija
14/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:42"]Soita ajanvarauksen ja varaa aika. Jos olo on niin huono, ettet tunne pärjääväsi kotona, mene päivystykseen. Siellä ohjataan psyk.sh:lle, päivystävälle psykiatrinen tai tilanteen vaatiessa akuuttiosastolle.
[/quote]
Ei ole niin huono että päivystykseen tarvisi mennä, pitää maanantaina soittaa tk :)

Vierailija
15/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ensin työterveyden kautta (työsuhde oli juuri loppumassa) lähetteen julkiselle psyk. poliklinikalle. Sain kieltävän vastauksen, tilanteeni ei tarpeeksi akuutti tms.

Tilanne kärjistyi töiden päättymisen jälkeen niin, että itku kurkussa selitin umpikujaa tk:n lääkärille, joka kirjoitti lähetteen Auroran päivystykseen (ilmankin olisi voinut mennä, en tiennyt enkä kehdannut), menin sinne ja sitä kautta pääsin asiakkaaksi tuonne polille, missä käyn vieläkin ja nyt olen hakemassa Kelan tukea psykoterapiaan.

Avun hakeminen voi olla yllättävän hankalaa.

Vierailija
16/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaessasi tk:hon kuvaile pääpiirteissään oireesi ja saat ajan joko yleislääkärille tai psykiatrille, riippuu kunnasta ja omasta tilanteestasi. Lääkärille sitten kerrot tarkemmin oireesi ja hän järjestää hoidon.

Vierailija
17/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:42"]Suosittelen koittaan 112.

Tiedän että aikamoinen kynnys mut ne osaa kyl forwardoida edelleen asiantuntijalle. Sori en tahdo motkottaa mut suosittelen
[/quote]
Vitut. Jos on hengestä kiinni, itsen tai jonkun muun, niin sitten 112. Tai jos ei ole varma, onko niin akuutti. Mutta ei muuten.

Vierailija
18/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen juttu tuosta soittamisesta vielä, että kerro oireesi ihan karun rehellisesti äläkä kaunistele. Melkein jokaisella on taipumusta oireita kuvaillessaan päätyä vähän vähättelemään oireitaan, "kai minä vielä pärjään vähän aikaa" -tyylillä. Tilanteesi vakavuus voidaan ottaa paremmin huomioon, kun pystyt asian selittämään suoraan.

Vierailija
19/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tosi hyvin suhtauduttu näihin juttuihin ihan tk:ssa. Missään nimessä ei saa vähätellä omia ongelmiaan vaan yrittää uskaltaa kertoa asiat niinkuin ne on. Itse oon ollu tosi onnekas, kun ekat lääkkeet on ollu sopivat ja lääkärit ym. on ollu ihania. Isosti tsemppiä sulle asiaan!!!!

Vierailija
20/29 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 01:04"]Mulla ainakin tosi hyvin suhtauduttu näihin juttuihin ihan tk:ssa. Missään nimessä ei saa vähätellä omia ongelmiaan vaan yrittää uskaltaa kertoa asiat niinkuin ne on. Itse oon ollu tosi onnekas, kun ekat lääkkeet on ollu sopivat ja lääkärit ym. on ollu ihania. Isosti tsemppiä sulle asiaan!!!!
[/quote]
Kiitos ja kiitos muillekin vastanneille. Nyt pitää vielä pari päivää miettiä, mitä sanon kun soitan:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä